Lite som pågår hos vette.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Det är väl kanske inte alltid så roligt som med alla jobb. T ex när man får stå och banka en hel dag på min bil för att en tillverkare skickat en felgjord bit.
Men en eloge till Anders som alltid löser problemen (jag har haft lite otur två gånger nu) och alltid levererar högsta kvalitet! Jag har ju 50 mil fram och tillbaka till Vette.se men det är det värt när man vet att det blir perfekt varje gång.
Men en eloge till Anders som alltid löser problemen (jag har haft lite otur två gånger nu) och alltid levererar högsta kvalitet! Jag har ju 50 mil fram och tillbaka till Vette.se men det är det värt när man vet att det blir perfekt varje gång.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
En alltför vanlig syn på C5orna, en läckande packbox på utgående axel
En nyrenoverad och förstärkt låda till en C5a som vi monterat kompressor i - försök inte ens att överladda med 4-växlad automat utan att förstärka lådan !
Nya GM Cup fälgarna som finns som option till 2012 Z06 och ZR1, självklart finns de tillgängliga för alla andra också, som denna uppsättning som vi ska sätta på en -09 ZR1
Ska du köra riktigt fort när det svänger så är Hoosier R6or ett väldigt bra alternativ !
En Edelbrock kompressor som vi ska montera på en -08 Z06 - 657hk säger Edelbrock, vi får väl se
Montering av Edelbrock kitet påbörjat, du ser lite av värmeväxlaren till intercoolern
Det mesta klart uppe på och runt omkring motorn innan vi lyfter på kompressorn
Kompressorn på, imorgon ska den upp på dynon och mappas, vi får se vad det slutar med
En nyrenoverad och förstärkt låda till en C5a som vi monterat kompressor i - försök inte ens att överladda med 4-växlad automat utan att förstärka lådan !
Nya GM Cup fälgarna som finns som option till 2012 Z06 och ZR1, självklart finns de tillgängliga för alla andra också, som denna uppsättning som vi ska sätta på en -09 ZR1
Ska du köra riktigt fort när det svänger så är Hoosier R6or ett väldigt bra alternativ !
En Edelbrock kompressor som vi ska montera på en -08 Z06 - 657hk säger Edelbrock, vi får väl se
Montering av Edelbrock kitet påbörjat, du ser lite av värmeväxlaren till intercoolern
Det mesta klart uppe på och runt omkring motorn innan vi lyfter på kompressorn
Kompressorn på, imorgon ska den upp på dynon och mappas, vi får se vad det slutar med
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.
Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar.
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.
Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
Beklagar det, vi har haft tele/internet strul hela dagen idag så idag har det nog inte varit lätt, annars har vi en tjej som tar alla samtal mellan 10:00-17:00 så vi ska i normala fall inte missa några samtal, övriga tider svarar vi om vi har möjlighet.Hejdarn skrev:Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.
Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar.
Jag har tyvärr ungefär 80 mail i inkorgen nu som jag försöker beta av men det hinns tyvärr inte så mycket varje dag då det är helt fullt i verkstan sju dagar i veckan. Jag har nu kommit till 19 maj så snart så
Re: Lite som pågår hos vette.se
Z06an med Edelbrock uppstartad med en enkel grundmapp, fick stå ute ett tag på tomgång för att bränna av oljefilmen på nya headersen, det blir så rökigt inne annars Imorgon ska den upp på dynon.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Det är lugnt. Jag vet att ni har mycket göra. Hör av dig när det passar så gör jag en beställning.vette.se skrev:Beklagar det, vi har haft tele/internet strul hela dagen idag så idag har det nog inte varit lätt, annars har vi en tjej som tar alla samtal mellan 10:00-17:00 så vi ska i normala fall inte missa några samtal, övriga tider svarar vi om vi har möjlighet.Hejdarn skrev:Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.
Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar.
Jag har tyvärr ungefär 80 mail i inkorgen nu som jag försöker beta av men det hinns tyvärr inte så mycket varje dag då det är helt fullt i verkstan sju dagar i veckan. Jag har nu kommit till 19 maj så snart så
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
vette.se skrev:Z06an med Edelbrock uppstartad med en enkel grundmapp, fick stå ute ett tag på tomgång för att bränna av oljefilmen på nya headersen, det blir så rökigt inne annars Imorgon ska den upp på dynon.
och? vad blev d för siffror
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Lite som pågår hos vette.se
Den gick från ca 420hp på bakhjulen till 530hp med 4.5psi laddtryck Detta är alltså Edelbrock versionen med det lägre laddtrycket som inte kräver att man byter bränslepump.puramuk skrev: och? vad blev d för siffror
[EDIT]
Glömde skriva,
GM säger 505hp i motorn på Z06an, vi mätte ca 420hk på denna. 420*20,3% är 505hp
Med Edelbrock kompressorn 530hp. 530*20,3%=638hp så det är ganska nära de 657hp som Edelbrock säger om man använder GM's sätt att räkna.
Senast redigerad av vette.se den sön jun 17, 2012 0:34, redigerad totalt 1 gånger.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Många vill ju ha fetare fälgar på sin C5a, enklast är förstås om man sätter på C6 Z06 fälgar bak men det blir lite bekymmer för det blir som på bilden nedan (20*12 med 345/20*20 däck). De sticker ut ca 28-29mm utanför skärmkanten. Nu finns det som tur är färdiga väldigt snygga breda skärmar till C5an som breddar 30mm, helt perfekt
Första vita Z06an som jag sett här i sverige !
Par i vita bilar, samma vita Z06a som ovan samt en -09 ZR1 som är mattvit folierad. Båda med Akrapovic förstås
Igår kväll blev vi klara med en -06 Z06 med 454' motor, avslutade en sen fredagskväll med ca 560 dånade bakhjulshästar på dynon Nästa bil upp på dynon idag lördag är en 2003 C5 automat som jag skrev lite om tidigare. Den har en förstärkt automat, AFR225 toppar, LS9 kam och ett A&A kompressorkit. Återkommer med bilder och dynoresultat.
Första vita Z06an som jag sett här i sverige !
Par i vita bilar, samma vita Z06a som ovan samt en -09 ZR1 som är mattvit folierad. Båda med Akrapovic förstås
Igår kväll blev vi klara med en -06 Z06 med 454' motor, avslutade en sen fredagskväll med ca 560 dånade bakhjulshästar på dynon Nästa bil upp på dynon idag lördag är en 2003 C5 automat som jag skrev lite om tidigare. Den har en förstärkt automat, AFR225 toppar, LS9 kam och ett A&A kompressorkit. Återkommer med bilder och dynoresultat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
och nu var -03an klar, -03 C5a automat med AFR225 toppar, LS9 kam, BBK shorty headers och A&A kompressorkit ....... resultat .... 543hk på bakhjulen. Det är ca 60hk mer än en -03 med samma uppsättning men med originaltoppar/kam
Observera att detta är på fulsoppa (95oktan)
Ett par bilder på denna:
Observera att detta är på fulsoppa (95oktan)
Ett par bilder på denna:
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
En bortglömd komponent i C6an - coupe filtret, ska bytas vid service men hur många gör det ? Dålig luft, många gånger med mögeldoft när skiten blir fuktig ...
Trasig drivaxel i en 2007 Automat, helt original men det kan uppenbarligen paja i alla fall
Trasig drivaxel i en 2007 Automat, helt original men det kan uppenbarligen paja i alla fall
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Lite godis till en banbil vi håller på med, bilen är en -07 C6a som är ombyggd till en GrandSport och har allt chassi/bromsgodis man kan tänka sig. Maskinen är en Lingenfelter 402' som är kompressormatad, nu i våras sköt de lådan på Nurnburg ring så nu ska det uppgraderas till bättre än original
Lådan är en RPM byggd ZR1 låda och diffen en RPM ZR1 diff med OS Giken Super lock diff, allt byggt till högsta möjliga nivå som RPM kan bygga och anpassat för att kunna montera i en C6a. När allt är nere så byts även kopplingen ut till en 3-skivig kolfiberkoppling från RPS och kopplingsmastern till en Tilton enhet, vi får se om de lyckas vinna klubbmästerskapet även i år.
Ett annat bygge vi håller på med, en ny LS3 480hk maskin som ska i en -02 Z06, det blir söndagens projekt från tidig morgon till sen kväll
Utöver ovanstående och alla småjobb håller vi just nu på med en -04 Z06a med dubbelturbo som vi ska droppa i en nybyggd LS9 maskin, bilder kommer.
Lådan är en RPM byggd ZR1 låda och diffen en RPM ZR1 diff med OS Giken Super lock diff, allt byggt till högsta möjliga nivå som RPM kan bygga och anpassat för att kunna montera i en C6a. När allt är nere så byts även kopplingen ut till en 3-skivig kolfiberkoppling från RPS och kopplingsmastern till en Tilton enhet, vi får se om de lyckas vinna klubbmästerskapet även i år.
Ett annat bygge vi håller på med, en ny LS3 480hk maskin som ska i en -02 Z06, det blir söndagens projekt från tidig morgon till sen kväll
Utöver ovanstående och alla småjobb håller vi just nu på med en -04 Z06a med dubbelturbo som vi ska droppa i en nybyggd LS9 maskin, bilder kommer.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Porr! Vill ha!vette.se skrev:Lådan är en RPM byggd ZR1 låda och diffen en RPM ZR1 diff med OS Giken Super lock diff, allt byggt till högsta möjliga nivå som RPM kan bygga och anpassat för att kunna montera i en C6a. När allt är nere så byts även kopplingen ut till en 3-skivig kolfiberkoppling från RPS och kopplingsmastern till en Tilton enhet, vi får se om de lyckas vinna klubbmästerskapet även i år.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Skulle ju inte tacka nej att jobba där, rena drömjobbet
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Lite som pågår hos vette.se
även 'drömjobb' kan bli enformiga ibland
PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Lite a-armar som har fått PFADTs leder installerat istället för bussningar
Z06an med LS3 motorn som jag nämt tidigare är fortfarande ute och kör sina 100 mil inkörning innan slutmappning, återkommer med bilder och dynoresultat.
PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Lite a-armar som har fått PFADTs leder installerat istället för bussningar
Z06an med LS3 motorn som jag nämt tidigare är fortfarande ute och kör sina 100 mil inkörning innan slutmappning, återkommer med bilder och dynoresultat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Se det så här. Du kunde stå och renovera rostiga bromsok på Saabar på dagarna istället (been there, done that).vette.se skrev:även 'drömjobb' kan bli enformiga ibland
PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Kul med en bild på drivaxeln. Jag har funderat på den....
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
EN fråga som kom upp, om man demonterar sina hardyskivor på sin originaldrivaxel och monterar stumt så får väldigt många vibrationer hur funkar det med denna i kolfiber den ser jag ju är monterad stumt lr är det oxå då att axeln är stummare (mindre flex) än en original i aluminium?
Vad kostar en sådanhär i kolfiber? Kan man få den i en längre längd än original?
EN fråga som kom upp, om man demonterar sina hardyskivor på sin originaldrivaxel och monterar stumt så får väldigt många vibrationer hur funkar det med denna i kolfiber den ser jag ju är monterad stumt lr är det oxå då att axeln är stummare (mindre flex) än en original i aluminium?
Vad kostar en sådanhär i kolfiber? Kan man få den i en längre längd än original?
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Re: Lite som pågår hos vette.se
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
Finns tyvärr bara i standardlängd, kika gärna på http://www.pfadtracing.com/catalog/prod ... cts_id/166afa_77 skrev: EN fråga som kom upp, om man demonterar sina hardyskivor på sin originaldrivaxel och monterar stumt så får väldigt många vibrationer hur funkar det med denna i kolfiber den ser jag ju är monterad stumt lr är det oxå då att axeln är stummare (mindre flex) än en original i aluminium?
Kan man få den i en längre längd än original?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Nu har Vetten fått den massage den behöver av Anders och Ki.
Uppe på operationsbordet:
och resultatet:
Det är insug, headers och avgas samt mappning.
Det är mycket man inte ser i en dynokurva. T ex hur sjukt bra den går och responsen på trottelöppning.
Den uppför sig precis som jag ville ha den med en karaktär som passar min körstil hand i handske.
Stort tack till Anders som mappade upp den perfekt och till Ki som gjorde allt det andra jobbet.
Tyvärr hann jag inte få en bild på Ki när hon går lös på bilen med en slägghammare! Men nu är det inget som skramlar längre iaf.
Preppad och klar för KM.
Uppe på operationsbordet:
och resultatet:
Det är insug, headers och avgas samt mappning.
Det är mycket man inte ser i en dynokurva. T ex hur sjukt bra den går och responsen på trottelöppning.
Den uppför sig precis som jag ville ha den med en karaktär som passar min körstil hand i handske.
Stort tack till Anders som mappade upp den perfekt och till Ki som gjorde allt det andra jobbet.
Tyvärr hann jag inte få en bild på Ki när hon går lös på bilen med en slägghammare! Men nu är det inget som skramlar längre iaf.
Preppad och klar för KM.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
Hej Thomas! Hur mycket massage fick vetten I motorn och på bakhjulen?Det var svårt att tyda dynotesten! Min vette fick köra dynotest från Orsa till Norrtälje idag OJJJ vad det gick (Mustanger och porschar vilka bromsklossar)
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Lite som pågår hos vette.se
Jo, det var en ny BMW M5a som absolut ville dra ett race på väg ut Stockholm men han tröttnade på ungefär 100 meter.
Grafen blev så rackarns stor i webbläsaren om jag inte skalade ner den.
Om vi bara tittar på toppeffekt så gick det från:
345.8 till 383.4 hk vid 5900 varv
och
468.2 till 518.2 Nm vid 4700 varv
vilket ger +37.6 HP och +50 NM på hjulen.
Hur GM räknar motoreffekt har jag ingen aning om.
Sedan ska man också titta på fyllnadsgraden under kurvan. Hur mycket mer effektyta har man fått vilket säger mer än toppeffekten och det är rätt mycket mer effekt (mellanregister) hela vägen och det känns kan jag säga. Effekten levereras dessutom med silkesvante och helt linjärt. Det är ju körbar effekt man letar efter.
Edit: Länkade in fullsize bilder av dynokörningarna och rättade dynosiffrorna.
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-2.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-3.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-1.png
Grafen blev så rackarns stor i webbläsaren om jag inte skalade ner den.
Om vi bara tittar på toppeffekt så gick det från:
345.8 till 383.4 hk vid 5900 varv
och
468.2 till 518.2 Nm vid 4700 varv
vilket ger +37.6 HP och +50 NM på hjulen.
Hur GM räknar motoreffekt har jag ingen aning om.
Sedan ska man också titta på fyllnadsgraden under kurvan. Hur mycket mer effektyta har man fått vilket säger mer än toppeffekten och det är rätt mycket mer effekt (mellanregister) hela vägen och det känns kan jag säga. Effekten levereras dessutom med silkesvante och helt linjärt. Det är ju körbar effekt man letar efter.
Edit: Länkade in fullsize bilder av dynokörningarna och rättade dynosiffrorna.
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-2.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-3.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-1.png
Senast redigerad av Hejdarn den mån aug 06, 2012 17:51, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ett allt för vanligt problem på bilar vi får in, kunden har monterat ett FAST insug och inte bytt bultarna under insuget. Du ser intryckningarna mellan insugportarna, i ett flertal av dem är insuget spräckt och orsakar vacuumläckage vilket gör att det blir försämrad tomgång och låglastegenskaper.
Nybyggd LS9 maskin med smidda delar rakt igenom samt strokad och är nu en 434' Det var mycket pyssel att få till ett så långt slag och bibehålla oljespruten under kolvarna men det gick. Vi väntar på portade LS9 toppar från Lingenfelter så vi kan slutföra bygget.
Resten av bilen som LS9a ska i, det är en -04 Z06 med dubbelturbo(bakturbo). Den hade tidigare en byggd LS2 maskin och lämnade då 738hk/1135Nm på bakhjulen, den stora begränsningen var då LS2 topparna. Vi räknar med att kunna höja effekten med ca 100hk, vridet blir inte så mycket mer eftersom begränsningen som var, var vid höga varv. Denna bil rullar mycket på Nurnburg ring och nu lär det gå ännu snabbare
Vi fick in en bil med en specialbyggd motor som kunden köpt från en välrenommerad motorbyggare i USA, det är en 454' med vass kam med hela .648 i lyft. Problemet som du kan se på bilden är att två av avgasventilerna har blivit helt nednötta i toppen, det är likadant på andra sidan av motorn med två förstörda ventiler. Ventilen närmast i bild är som det ska se ut. Man kan bara spekulera i om det har varit dålig smörjning/dålig olja, för långa stötstänger, dåligt material i avgasventiler(det lustiga är att två av avgasventilerna på varje sida ser ok ut) eller kanske dåliga lyftare som har fått vippan att slå sönder toppen på ventilen. Det pågår diskussioner mellan ägaren och hans leverantör i USA angående ersättning, vi får se vad som händer.
Nybyggd LS9 maskin med smidda delar rakt igenom samt strokad och är nu en 434' Det var mycket pyssel att få till ett så långt slag och bibehålla oljespruten under kolvarna men det gick. Vi väntar på portade LS9 toppar från Lingenfelter så vi kan slutföra bygget.
Resten av bilen som LS9a ska i, det är en -04 Z06 med dubbelturbo(bakturbo). Den hade tidigare en byggd LS2 maskin och lämnade då 738hk/1135Nm på bakhjulen, den stora begränsningen var då LS2 topparna. Vi räknar med att kunna höja effekten med ca 100hk, vridet blir inte så mycket mer eftersom begränsningen som var, var vid höga varv. Denna bil rullar mycket på Nurnburg ring och nu lär det gå ännu snabbare
Vi fick in en bil med en specialbyggd motor som kunden köpt från en välrenommerad motorbyggare i USA, det är en 454' med vass kam med hela .648 i lyft. Problemet som du kan se på bilden är att två av avgasventilerna har blivit helt nednötta i toppen, det är likadant på andra sidan av motorn med två förstörda ventiler. Ventilen närmast i bild är som det ska se ut. Man kan bara spekulera i om det har varit dålig smörjning/dålig olja, för långa stötstänger, dåligt material i avgasventiler(det lustiga är att två av avgasventilerna på varje sida ser ok ut) eller kanske dåliga lyftare som har fått vippan att slå sönder toppen på ventilen. Det pågår diskussioner mellan ägaren och hans leverantör i USA angående ersättning, vi får se vad som händer.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Som det ser ut på bilden verkar stötstängerna vara för korta..
Vad som också vore intressant att se är om ventilfjädrarna inte har coilbind, dvs att fjädrarna inte klarar av lyftet från den kammen utan trycks ihop innan kammen har lyft fullt.
Tycker synd om den stackars ägaren som bara har haft problem i år.
Hälsningar
Christer
Vad som också vore intressant att se är om ventilfjädrarna inte har coilbind, dvs att fjädrarna inte klarar av lyftet från den kammen utan trycks ihop innan kammen har lyft fullt.
Tycker synd om den stackars ägaren som bara har haft problem i år.
Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi har tagit fram en egen variant av PFADT's motorfästen till din C5/C6/Z06/ZR1 97-13.
Vi har sänkt fästet 7mm för att få mer plats upp mot torpedväggen. 7mm låter inte mycket men det blir stor skillnad bakom motor/insug med mycket bättre åtkomlighet.
På C5an tex kan du nu montera ett FAST102 insug utan att behöva kapa i torpedväggen !
Sist men inte minst sänker du tyngdpunkten 7mm vilket inte är helt fel.
Vi har sänkt fästet 7mm för att få mer plats upp mot torpedväggen. 7mm låter inte mycket men det blir stor skillnad bakom motor/insug med mycket bättre åtkomlighet.
På C5an tex kan du nu montera ett FAST102 insug utan att behöva kapa i torpedväggen !
Sist men inte minst sänker du tyngdpunkten 7mm vilket inte är helt fel.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
En enkel fråga från en amatörmek:vette.se skrev:Vi fick in en bil med en specialbyggd motor som kunden köpt från en välrenommerad motorbyggare i USA, det är en 454' med vass kam med hela .648 i lyft. Problemet som du kan se på bilden är att två av avgasventilerna har blivit helt nednötta i toppen, det är likadant på andra sidan av motorn med två förstörda ventiler. Ventilen närmast i bild är som det ska se ut. Man kan bara spekulera i om det har varit dålig smörjning/dålig olja, för långa stötstänger, dåligt material i avgasventiler(det lustiga är att två av avgasventilerna på varje sida ser ok ut) eller kanske dåliga lyftare som har fått vippan att slå sönder toppen på ventilen. Det pågår diskussioner mellan ägaren och hans leverantör i USA angående ersättning, vi får se vad som händer.
Jag förstår att det kanske (?) inte hade hjälpt i detta fallet,men varför används inte rullvippor?
C5 Z06
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vikt, rullvippor är för tunga för de varvtal dessa motorer körs med. Alla färdigbyggda motorer från ERL, MAST. DRM, Katech etc har originalvippor men med bättre lager.Vettig skrev:
En enkel fråga från en amatörmek:
Jag förstår att det kanske (?) inte hade hjälpt i detta fallet,men varför används inte rullvippor?
För mycket vikt ger instabilitet vid höga varvtal(stort slitage på ventiltätningar o styrningar) och ger ett lägre maxvarv pga valvefloat eftersom det är hydrauliska lyftare som används.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Är Hoosier R6 gatgodkända i Sverige? Frestande att köra på dem men man skulle nog skära ett spår för regn i dem för att kunna ta sig till och från banan.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Det är DOT godkända men inte E märkta, det står också på däckssidan 'Not for highway use' så jag skulle tro att de inte ens är godkända för gatbruk i USA. Ska du köra på gata i sverige får du nog hoppas på att inte bli stoppad I regn blir bilen som en tvålkopp vid 30-40km/hAndreas K skrev:Är Hoosier R6 gatgodkända i Sverige? Frestande att köra på dem men man skulle nog skära ett spår för regn i dem för att kunna ta sig till och från banan.