Lite som pågår hos vette.se

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Här är länken som Velasoraptor hade letat
fram om ventiler och fjädrar:
http://www.gmhightechperformance.com/te ... ewall.html

Faktiskt rätt så intressant läsning !
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

C5Z06 skrev: Nyfiken i en strut här... ;-) Gissar att det är kammen som avgör vad som går att besiktiga, LSA-lobsepartion? Vad har ni kommit fram till, finns det någon tumregel på hur vass kam man kan ha och samtidigt klara SBP's krav med normala kattar? Gäller LS6 för min del, men antar att det inte gör någon större skillnad.
På en 350 är det vassaste vi kör 222/224 114 LSA .581/.581
På en 427 är det vassaste vi kör 224/234 116 LSA .581/.598

Observera att LS7an har 1.8 vipparmar och compcam specar alltid med 1.7 så lyftet på LS7 kammen är större än vad siffrorna säger ovan.

Ovanstående kammar är de vi kör som det största på respektive maskin för att klara svenska avgaskrav med racekattar. Dessa har en väldigt bred vridmomentkurva så de är väldigt trevliga för gata och banracing. Vi undviker alltid skrytkammar med extrem toppeffekt för de suger alltid längre ner .....

Sen kan man förstås hålla på och trixa enligt alla gamla beprövade metoder för att få ner avgasvärdena ... sen har vi lite som vi kan göra i mappen tillfälligt för att få en bil igenom men det är inget man ska köra med i vanliga fall :twisted:

Problemet vid besiktning är inte CO värdena utan HC med vass kam !
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Matte-P »

vette.se skrev:Att sätta i tyngre ventiler (SS) har också varit en del av problemet, det blir obalans i systemet pga den högre vikten. velasoraptor här på forumet har hittat en hel del info från de amerikanska forumen(infon kommer från GM och Katech).
GM själva säger att enda orsaken till att ventiler går av är övervarvning, det räcker med att ventilen touchar kolven så är det kört.

Jag vet inte på rak arm hur många ombyggda LS7or vi har ute men det är 20+ i alla fall, högsta sugmotoreffekten vi bromsat (på bakhjulen) är 586hk, ej avgaslegalt ..... En normal uppgradering hamnar kring 500hk på bakhjulen som då fortfarande är avgaslegal.

[EDIT]Glömde, det kan vara bra att veta att en helt original Z06a har omkring 430hk på bakhjulen.
Håller med att tyngre ventiler är sämre än lättare precis som artikeln anger och hade helst kört med titan på avgas men kände att det blev för dyrt så SS får duga till mig. Och egentligen hade original avgasventiler funkat med precis som bla Katech förespråkar och endast bytt styrningarna som dom rekommenderar, har för mig att dom endast byter avgasventiler på dom riktigt starka motorerna och då kör titan/inconel. Varför byta nått som funkar ligger ju nära till hands :) Så länge man byter styrningarna, speciellt på motorer med vassa kammar alternativ dom som gått mycket mil, så ska man klara sig bra.

586 hk, låter som ett lagom mål att försöka komma nära/slå :)
Vad för kam satt i den? Andra mods? Fortfarande 427?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Matte-P skrev: 586 hk, låter som ett lagom mål att försöka komma nära/slå :)
Vad för kam satt i den? Andra mods? Fortfarande 427?
Det var min gamla bil :) Visserligen hade den ett C5R block(ingen större skillnad mot LS7 - bara lite starkare) men fortfarande 427' med extremt portade LS7 toppar och LS7 insug och 12.3 i komp :)
Specen på den kammen är lite hemlig ;) kan nämna att den har 110LSA, inte så besiktningsbart :D

Utöver det hade den ett Callaway Honker insug, 1 7/8 headers, inga kattar och en specialbyggd slutdämpare + mappning förstås.

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Matte-P »

vette.se skrev:Det var min gamla bil :) Visserligen hade den ett C5R block(ingen större skillnad mot LS7 - bara lite starkare) men fortfarande 427' med extremt portade LS7 toppar och LS7 insug och 12.3 i komp :)
Specen på den kammen är lite hemlig ;) kan nämna att den har 110LSA, inte så besiktningsbart :D

Utöver det hade den ett Callaway Honker insug, 1 7/8 headers, inga kattar och en specialbyggd slutdämpare + mappning förstås.

Bild
Nice!

Mitt recept, WCCH-XR toppar, rätt så vass kam, 13.5 komp, E85, portat Fast LSXR, NW 102mm gasspjäll, Kooks stepped headers utan kattar, Halltech CF112. Får se hur långt det räcker :) Förhoppningsvis lite mer än 423 som jag bromsade hos er original :)
O nån besiktningshall vill jag inte åka nära heller :D

Vad för soppa körde ni med i din gamla bil?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Matte-P skrev: Nice!

Mitt recept, WCCH-XR toppar, rätt så vass kam, 13.5 komp, E85, portat Fast LSXR, NW 102mm gasspjäll, Kooks stepped headers utan kattar, Halltech CF112. Får se hur långt det räcker :) Förhoppningsvis lite mer än 423 som jag bromsade hos er original :)
O nån besiktningshall vill jag inte åka nära heller :D

Vad för soppa körde ni med i din gamla bil?
v-power.

Det vore kul om du kom förbi när du är klar och gör en ny effektmätning, rekord är till för att slås :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

C5Z06 skrev:
Tack för ett mkt informativt svar. :D Är kammen ovan från comp cams? Hittade inget på eran hemsida som liknade den?

Vad kan man förvänta sig för effekt(ökning) på en LS6:a med den kammen med original bottendel? Vad ger det om man samtidigt byter till nya toppar typ AFR eller Trick Flow?

Är det idiotiskt att köra ovan med original LS6 insug/spjäll?

Förutsätter att man i alla fall behöver Long tube headers och någon typ av annat luftfilter eller funkar orignalprylarna? Är ute efter något som inte syns från utsidan..... därav den kanske dumma frågan.
Kammen är en specialkam från vår motorbyggare i USA :) Vi har fyra olika vi använder lite beroende på applikation och krav på avgasrening, alla har dock en bred vridmomentkurva för bästa mos på gata och bana dvs inte fokus på vad toppeffekten är.

En referens som jag har är en LS6 maskin med originaltoppar(med bättre ventilfjädrar), kammen enligt ovan, FAST 78, Callaway 78mm spjäll, Vararam och headers 406hk på bakhjulen, den lämnade ca 330hk på bakhjulen helt original.

LS1/LS6 och LS2 toppar(samma som LS6) är en rejäl begränsning så att byta dem till något bättre är att rekommendera.
Vi kör uteslutande med AFR och till din maskin finns 205, 215 och 225 lite beroende på hur extremt du tänkt bygga. Du kan också bestämma vilken komp du vill ha, ska du aldrig köra överladdat kan du gå med en uppsättning som har 11.5-12 i komp och hitta ytterligare effekt.

Nu finns inte FAST78 att få tag på längre utan det är FAST102, du använder då ett standard C6 90mm spjäll. LS6 insuget är dock ok men du tappar omkring 10-15hk jämfört med FAST.

Om du tänkt ta lite i taget skulle jag börja med kammen och bara byta ventilfjädrar i dina originaltoppar, vill du inte ge dig på ventilfjäderbyte har jag ett par begagnade LS2(LS6) toppar med Patriot Gold fjädrar som har suttit i ca 140mil liggande på hyllan.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Matte-P »

vette.se skrev:v-power.

Det vore kul om du kom förbi när du är klar och gör en ny effektmätning, rekord är till för att slås :)
Absolut! :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

De flesta vinterprojektbilar är nu borta och nu i veckan börjar det fyllas på med nytt !

Det som är kvar av vinterprojekten är en Z06 som vi bytt motor i men som försvinner nu till helgen och en C6a där vi monterat vårt FAST kit som kommer stå här till vägarna är farbara. Dessutom har vi en Mustang som är klar och som är till salu !

Vi har fick in en krockad Z06a för ett par veckor sedan som ska fixas till och samtidigt få en ny motor - en 454' :)
Bild

Idag kom en ZR1 in som vi ska göra lite arbeten på, fullständig genomgång av alla funktioner i bilen, ny starkare ZR1 koppling, Europa instrumentering, Akrapovic titansystem mm mm :)
Bild

Bild

Bild


Bilar som är på väg ut ....
Bild

Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Det kom in lite fler bilar idag, en Camaro och en Z06a som vi ska göra lite jobb på.

Camaron ska få en Edelbrock kompressor, American Racing headers, GM Performance avgassystem och ett PFADT chassi med coilovers, krängisar mm. Det är samma recept som vi gjort på några Camaros tidigare så håll koll i backspegeln i sommar :)
Bild

Z06an ska få vårt kompletta FAST +50hk paket samt Akrapovic titandämpare.
Bild


Vet inte vad som hänt med vår kamera, det blir ljusgenomslag på alla inomhuskort :roll: Provade att nollställa alla inställningar till default men fortfarande likadant, kanske nån duktig fotograf här som vet vilken inställning man ska pilla på ... :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
MatsV1
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 328
Blev medlem: sön jul 25, 2010 13:12
Ort: Tungelsta

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av MatsV1 »

vette.se skrev: Vet inte vad som hänt med vår kamera, det blir ljusgenomslag på alla inomhuskort :roll: Provade att nollställa alla inställningar till default men fortfarande likadant, kanske nån duktig fotograf här som vet vilken inställning man ska pilla på ... :)
Kan vara repig eller smutsig lins, kolla det. Inställningarna påverkar inte kameran på det sättet. 8)
Corvette C5 Coupe -00 Arctic White

CCS - 3355
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

MatsV1 skrev: Kan vara repig eller smutsig lins, kolla det. Inställningarna påverkar inte kameran på det sättet. 8)
Konsten att fotografera hör inte till mina intressen, det ska bara fungera :) 'Någon' hade satt ett oljigt fingeravtryck på linsen, tänk så enkelt det kan vara ibland, tack för tipset !
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Jake »

edit: Tog bort 3 meddelanden som var av teknisk natur och inte har med vad som pågår hos vette att göra.

Edit tog bort ett fjärde... fanns inga bilder i de inlägg som jag tog bort.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Camaron klar, 478hk/618Nm på bakhjulen :)

En liten video på dynokörningen finns på http://www.youtube.com/watch?v=PYuDoc6oce8

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av gta324 »

Fick ni aldrig ordning på dubbelturbo C6'an från Jönköping? såg att bägge turbokitten e till salu nu..........
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

gta324 skrev:Fick ni aldrig ordning på dubbelturbo C6'an från Jönköping? såg att bägge turbokitten e till salu nu..........
Första turbokitet han hade var inte vi inblandade i, kit #2 (TTix) fungerade utmärkt tills Gullabo övervarvade maskinen i Superstage och en ventil gick i en kolv, sen var det sallad av allt.
Vi har tillsammans med vår motorbyggare analyserat resterna och vi trodde först att det berodde på värme att en ventil sagt upp sig men efter info från GM via kontakter i USA fick vi reda på att alla ventilhaverier som det skrivits så mycket om beror på att en kolv slår i, värme kan inte orsaka problemet. I denna maskin var det dessutom herrejösses ventiler gjorda för turbomaskiner så det var ingen svag länk.

Bilen är nu tillbakabyggd till original, de enda som sitter kvar vad jag kommer ihåg är soppapumpen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Lite bilder från ZR1an vi håller på med. Fina bromsar men centrum hubben rostar på en ZR1 också :)
Bild

ZR1 drivlina nerplockad, ser ut som de vanliga modellerna om man inte vet vad man ska titta efter :)
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

En trevlig maskin som kom hem idag, den ska i en Z06 vi håller på med. 454' byggd på ett RHS aluminumblock och bästa herrejösses MAST topparna. Maskinen kompletteras med American Racing headers med 2" primärrör. Det här blir nog första bilen som slår sugmotorrekordet som min gamla bil har med 586hk på bakhjulen :)
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Här är anledningen till att vi aldrig rekommenderar ett VaraRam insug till C6an - med den konstruktion de gjort blir det inte tätt mot kåpan över kylaren så de blåser smuts rätt in i motorrummet. Så här ser det ut efter en kort tid :shock:
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Ytterligare en bil med vårt FAST paket klar, denna gång en -07 Z06 som fått ett Callaway Honker luftintag, NW102 spjäll, FAST102 insug, American Racing headers + mappning. På denna bil är det utöver FAST paketet ett Akrapovic avgassystem med kolfiber pipor. Effektvinst ..... +61hk på bakhjulen jämfört med original :shock:

Alla tidigare FAST paket vi installerat på Z06or har gett mellan 50-55hk men då har bilen haft original slutsystem.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Jag vill se en bild på avgaspiporna monterade. :D
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Vi ska montera headers + Akrapovic på en bil måndag morgon så jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder :)
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Glöm inte att jag också vill ha +61 HP på hjulen när du har skruvat dit mitt avgassystem (om du hittar det bland dammråttorna). :wink:
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

En skitig 2011 Grand Sport med A&A kompressorkit färdigmappad. Denna bil är helt original i övrigt. 540hk/607Nm på bakhjulen :) Kika på http://www.youtube.com/watch?v=11a6xdDgPFQ

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Ricky »

Ni måste ju ha vardens roligaste jobb som får leka med roliga bilar hela dagarna!! :D

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
anders2
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön okt 25, 2009 17:39

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av anders2 »

För min del hade det varit väldigt intressant om ni hade tid och lust att spela in ljud så att det gick att jämföra original med de olika förändringar ni gjort. Tomgångsljud till uppvarvning. Tack för en intressant tråd
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Nu är det den tiden på året då det inte finns så mycket tid att uppdatera här men jag slänger upp lite bilder på vad som pågår just nu. Våren är väl nästan här även om man tvekar lite med tanke på snöfallet i stockholm idag :)

Vi kör 7 dagar i veckan med sena kvällar för att hinna med, vill du ha tips o råd eller kanske hjälp med bilen så tveka inte att ringa även om det är lördag/söndag eller sent, vi jobbar förmodligen i alla fall :D

Vi börjar med den grymmaste motorn som vi fått in som nu har monterats i en känd banbil som ni säkerligen kommer få se mycket av i sommar. Motorn är en 454' byggd med ett RHS block, MAST i USA står bakom, utan att avslöja några exakta siffror så kan jag väl säga att den slagit sugmotorrekord i dynon med 600++hk på bakhjulen på den första grundmappen som jag gjorde :twisted:
Det kommer bilder på bilen och video på youtube när vi slutmappat den om nån vecka, tills dess ska den köras för att få lite mil på motorn.
Bild

Som sagt, lite trångt på kontoret just nu ....
Bild

Bild

Och även utanför .....
Bild

Camaro bilarna är en 2011 och en 2012a som vi satt Edelbrock kompressor och PFADT chassi på. Svarta ZR1an har vi satt i en uppgraderad koppling och åtgärdat diverse fel åt den nya ägaren. Z06an längst bort i bild har fått vårt FAST paket installerat + Akrapovic system, slutresultat +61hk på bakhjulen :)


Vi har gjort många konverteringar till Grand Sport, här kommer lite bilder på två av dem.

Operation pågår.
Bild

Paneler påhängda för inpassning.
Bild

I princip klar bil, ser lite fånigt ut med original C6 fälgar :)
Bild

En grå C6a med pågående Grand Sport konvertering.
Bild


Ytterligare en maskin vi fick hem för ett par dagar sedan, också denna en 454' byggd med smidda delar rakt igenom dock lite snällare kam. Den ska i en -06 Z06a.
Bild


En C5 2004 Automat med vårt FAST paket som blev klar för ett par dagar sedan.
Bild


APS dubbelturbo med 800++ hk som vi snart ska börja med, den har gått i tre år nu och har fått problem med kylarvatten kommer in i en cylinder. Förmodligen en trasig topplockspackning.
Bild


En LSx motor vi håller på och färdigställer, ska i en -06a som tidigare haft en LS2 med smidda delar men som inte klarar av laddtryck på lite mer än 1bar - cylindrarna blir ovala ... Nu är vev, stakar och kolvar överflyttade till ett nytt LSx block som ska hålla lite bättre.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

En läcker nybyggd Grand Sport (2005) klar för leverans - 19/20" ZR1 fälgar och diverse annat bling.
Bild

Dubbelturbon klar, felet var en trasig ventilfjäder på avgasventilen vilket förmodligen gjort att avgasventilen inte öppnats ordentligt med den följden att trycket har blivit för stort och blåst topp-packningen - topp-packning och ventilfjäder bytta så nu är den som ny :) Första gången på 11 år som jag sett en trasig Compcam 921 fjäder !
Bild

Bild


Ibland dyker det upp lite andra kul bilar ....

Datsun 240Z, -74 tror jag det var. Denna bil med turboladdad Supra motor :)
Bild

BMW 2002 drifting bil från Norge, BMW 2002 med LS motor/kompressor.
Bild

Rökarbilen med motorn jag skrivit om tidigare, 600++ hk på driven - lämnade allt bakom sig på Gotland Ring i helgen :)
Bild

Hittade en bild på min gamla C3a - 1982 Collectors edition, måste vara ca 16år sedan ...
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av 745 »

vette.se skrev:Rökarbilen med motorn jag skrivit om tidigare, 600++ hk på driven - lämnade allt bakom sig på Gotland Ring i helgen :)
Bild
Som vanligt då :mrgreen:
Men det vore kul om du J. (eller ber Junior om att) återkomma i varvtidstråden eller är det fortfarande dina(Anders) tider som gäller när Corvette Cup ska köras på Gotland Ring :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Ni måste ju ha vardens roligaste jobb som får leka med roliga bilar hela dagarna!! :D

//Ricky.
Vem skulle tacka nej till att käka oxfilé varje dag :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar