72 Coupe Stroker fuel injected
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
72 Coupe Stroker fuel injected
Köpte bilen sommaren 2011 och bilen ska vara ett rullande projekt.
Ägnar första vintern åt motor, lite bromsar, diff samt bakfjädring.
350 orginalmotorn ska borras 0.60 samt en Eagle strokersats ger en 388:a. Troligen blir det alutoppar (64cc, 210 insug) vilket ger ett komp på ca 10,7.
Satsar på ca 400 hp.
Börjar lyfta ur motorn.
Ägnar första vintern åt motor, lite bromsar, diff samt bakfjädring.
350 orginalmotorn ska borras 0.60 samt en Eagle strokersats ger en 388:a. Troligen blir det alutoppar (64cc, 210 insug) vilket ger ett komp på ca 10,7.
Satsar på ca 400 hp.
Börjar lyfta ur motorn.
Senast redigerad av peter.holm den sön jun 29, 2014 9:23, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: 72 Coupe Stroker
Hej,
Ska bli mycket spännande då jag har ett liknande bygge på gång Vad har du för låda? Planerad utväxling?
Har du börjat fundera på kamaxel ännu?
Mvh Axel
Ska bli mycket spännande då jag har ett liknande bygge på gång Vad har du för låda? Planerad utväxling?
Har du börjat fundera på kamaxel ännu?
Mvh Axel
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker
Hejs
Skit kul! En Renoveringstråd till!
Glöm inte mycket text & bilder!
Ha de!
Kjell
Skit kul! En Renoveringstråd till!
Glöm inte mycket text & bilder!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Axel, följer din tråd på amerikanska Corvette-forumet också, kul läsning. Tror inte ekonomi tillåter turbinbyte till sommaren så jag kan nog inte ta för häftig kam nu. 3.08 bak tänkte jag behålla, passar fint när man sträcker ut på vägarna.
Lyft inlånad, Corvetten är låång fram, fick ta motorn från sidan.
Lyft inlånad, Corvetten är låång fram, fick ta motorn från sidan.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Tomt i motorutrymme, fullt med fin Californien-sand runt motor och bakaxel. Någon måste varit ute på de Californska beacherna och sladdat.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Blir mycket nöta innan det blir finish här, får bli ett jobb i vårsolen.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Orginaltoppar, vill slippa använda dessa. Får tala fint med frun...
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Satt en plåt på blocket som talade om att motorn var renoverad 1985. Borrad 030 samt slipad 010 på ram- och vevlager.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Kamkedjan var riktigt slapp.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Såg till en början fin ut med en antydan till vändkant, kanske en 040-borrning räcker...
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Vev och stakar urplockat, vevstakslagren säger "std"...
Riktigt mycket glapp i dessa, kan man ha satt i fel lager??
Riktigt mycket glapp i dessa, kan man ha satt i fel lager??
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Låda urplockad och rengjord. Tanken är att plocka i ett shift-kit och en turbin med ca 2500 i stall.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Blocket lämnades till Stefan Nigell (CRS) för total genomgång. Tyvärr blev han tvungen att borra 060 för att det skulle bli bra. Nya kamlager och frostpluggar. Ingen linehoning eller planing behövdes.
Idag stod det iaf ett paket i garaget när jag kom hem
Internbalancerad strokersats med Hyperte...-kolvar (jävla krångligt namn på de där kolvarna)
Ser bra ut iaf.
Idag stod det iaf ett paket i garaget när jag kom hem
Internbalancerad strokersats med Hyperte...-kolvar (jävla krångligt namn på de där kolvarna)
Ser bra ut iaf.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Ett par frågor väcktes när jag kikade igenom satsen. Såg inte att kolvar eller stakar var märkta, är det bara att montera kolv oavsett någon särskild stake?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: 72 Coupe Stroker
Oj vad kul med alla motordelar . Vet inte om du sett det men har samma problem som dig med kammen, lådan och bakaxelutväxlingen, det gäller att hitta en gyllene medelväg som går att köra långt med men samtidigt går som ett a-s när ljuset slår grönt och det står en taksänkt bubbla med 6a bredvid
Pga lite sämre bränsle och mycket högre lufttemp (och gamla järntraditioner) kör Amerikanarna med ett betydligt lägre komp än vad du och jag bygger för (tror förresten att du borde hamna närmare 11.2:1 än 10.7:1 med de topparna och kolvarna?) och enligt det dussinet artiklar jag läst i frågan så borde detta ge oss bättre lågvarv med samma kam.
Mvh
Pga lite sämre bränsle och mycket högre lufttemp (och gamla järntraditioner) kör Amerikanarna med ett betydligt lägre komp än vad du och jag bygger för (tror förresten att du borde hamna närmare 11.2:1 än 10.7:1 med de topparna och kolvarna?) och enligt det dussinet artiklar jag läst i frågan så borde detta ge oss bättre lågvarv med samma kam.
Mvh
Re: 72 Coupe Stroker
SPÄNNANDE!!!
Av vad man ser av ram och framvagn ser bilen riktigt fräsh ut för att vara orenoverad.
//Ricky.
Av vad man ser av ram och framvagn ser bilen riktigt fräsh ut för att vara orenoverad.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Jag körde Eagle´s egen komp-kalkylator och enligt den hamnade kompet runt 10.7 men det finns ju fler faktorer som kan påverka detta, bla val av topplockspackning har jag sett. Iom att topparna inte är inköpta ännu finns ju möjligheten att välja lite större förbränningsrum för att sänka kompet.axelg89 skrev:Oj vad kul med alla motordelar . Vet inte om du sett det men har samma problem som dig med kammen, lådan och bakaxelutväxlingen, det gäller att hitta en gyllene medelväg som går att köra långt med men samtidigt går som ett a-s när ljuset slår grönt och det står en taksänkt bubbla med 6a bredvid
Pga lite sämre bränsle och mycket högre lufttemp (och gamla järntraditioner) kör Amerikanarna med ett betydligt lägre komp än vad du och jag bygger för (tror förresten att du borde hamna närmare 11.2:1 än 10.7:1 med de topparna och kolvarna?) och enligt det dussinet artiklar jag läst i frågan så borde detta ge oss bättre lågvarv med samma kam.
Mvh
Tänkte förresten återanvända Quadrajet-förgasaren på motorn, har kört 750DP förut och då blev man bäste kompis med mackägaren
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Helt korrekt uppfattat Ricky, bilen är otroligt lättmekad. Alla bultar släpper fint, ingen rost eller andra skavanker på ram eller kaross. Bara en massa sandRicky skrev:SPÄNNANDE!!!
Av vad man ser av ram och framvagn ser bilen riktigt fräsh ut för att vara orenoverad.
//Ricky.
Bakaxeln har det dock varit lite arbete med, vet inte om detta är någon typ av utbytesaxlar men man har svarvat av toppen på axeln och pressat dit en ny bit med ny splines. Tyckte att höger drivaxel gick att dra onödigt långt ut...
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Annars såg det fint ut i diffhuset, hittar inga sprickor och oljan var klar och fin.
Re: 72 Coupe Stroker
Grym tråd! Mycket bra dokumenterat. Ska bli kul att följa.
Någon dag ska jag också ha 200 kvm garage.
Någon dag ska jag också ha 200 kvm garage.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Bottendel ihopsatt för uppmärkning av sådant som ska slipas för frigång.
Finns ingen märkning som antyder hur kolvar eller vevstakar ska monteras så jag antar att det är fritt fram att blanda dem??
Kolvarna har olika slutmärkning på toppen, tror de flesta har "B" men någon "A" samt "C". Betyder detta något?
Stakarna sätter jag så att den fasade kanten på storänden vänds utåt.
Peter
Finns ingen märkning som antyder hur kolvar eller vevstakar ska monteras så jag antar att det är fritt fram att blanda dem??
Kolvarna har olika slutmärkning på toppen, tror de flesta har "B" men någon "A" samt "C". Betyder detta något?
Stakarna sätter jag så att den fasade kanten på storänden vänds utåt.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
A - B - C bör vara storlekarna på kolvarna. A är minst och C störst. Förmodligen är det 0.5 mm i varje steg. Jag är långt ifrån någon Vette expert men jag har sett en och annan motor i alla fall.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Oj, menar du diametern på kolvarna? Bör inte alla kolvar ha samma mått, antar att borraren gjort alla cylindrar lika stora?Hejdarn skrev:A - B - C bör vara storlekarna på kolvarna. A är minst och C störst. Förmodligen är det 0.5 mm i varje steg. Jag är långt ifrån någon Vette expert men jag har sett en och annan motor i alla fall.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Normalt mäter man nog upp cyllarna och beställer A, B eller C efter hur stora de är. Man vill ju ha ett lagom glapp.
Har man borrat till exakt storlek och inte specificerat så blir jag lite förvånad över att de skickar en blandad låda. Men de kan ju ha tänkt så att några borde i alla fall passa.
Och ja, jag menar att diametern skiljer i steg av 0,5 mm från A (minsta) till C (största), mao 1,5 mm i skillnad i diameter mellan A och C. Men mät dem så ser du ju.
Har man borrat till exakt storlek och inte specificerat så blir jag lite förvånad över att de skickar en blandad låda. Men de kan ju ha tänkt så att några borde i alla fall passa.
Och ja, jag menar att diametern skiljer i steg av 0,5 mm från A (minsta) till C (största), mao 1,5 mm i skillnad i diameter mellan A och C. Men mät dem så ser du ju.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Sicket skit, kan ju inte bli bra om jag har 6 stycken "B"-kolvar, 1 "A" samt 1 "C". Trodde det bara var borrstorleken man gick efter. Borraren frågade bara om det var smidda eller Gjutna kolvar.Hejdarn skrev:Normalt mäter man nog upp cyllarna och beställer A, B eller C efter hur stora de är. Man vill ju ha ett lagom glapp.
Har man borrat till exakt storlek och inte specificerat så blir jag lite förvånad över att de skickar en blandad låda. Men de kan ju ha tänkt så att några borde i alla fall passa.
Och ja, jag menar att diametern skiljer i steg av 0,5 mm från A (minsta) till C (största), mao 1,5 mm i skillnad i diameter mellan A och C. Men mät dem så ser du ju.
innebär att jag måste mäta upp loppen för att veta om det är A, B eller C-kolvar jag ska ha?
Känns som om 1,5mm skillnad i sammanhanget är gigantiskt?
Re: 72 Coupe Stroker
Man kan väl se det så här; 1,5 mm för liten är bra mycket bättre än 1,5 mm för stor.
Men jag skulle mäta diametrarna och sedan fråga någon som t ex Anders på R-tune eller någon annan som kan Vette motorerna bättre än mig. Jag har ju precis skaffat min första.
En kolv skall vara lite mindre en cyllen och kolvringarna tätar. En kolv skall aldrig vara större än cyllen av förklarliga skäl. Sedan går det givetvis att putsa till en kolv i diameter om det behövs. V8orna varvar ju inget så det kan säkert gå bra utan att det är rymdindustriprecision men det låter jag någon med mer erfarenhet av Corvette avhandla.
Men jag skulle mäta diametrarna och sedan fråga någon som t ex Anders på R-tune eller någon annan som kan Vette motorerna bättre än mig. Jag har ju precis skaffat min första.
En kolv skall vara lite mindre en cyllen och kolvringarna tätar. En kolv skall aldrig vara större än cyllen av förklarliga skäl. Sedan går det givetvis att putsa till en kolv i diameter om det behövs. V8orna varvar ju inget så det kan säkert gå bra utan att det är rymdindustriprecision men det låter jag någon med mer erfarenhet av Corvette avhandla.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker
Hejs
KAN det verkligen vara så som Hejdarn säger? 1,5 mm är ju jätte mycket!
Kolla upp det här!
KAN det verkligen vara så som Hejdarn säger? 1,5 mm är ju jätte mycket!
Kolla upp det här!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: 72 Coupe Stroker
Slå up din "piston to cylinder clerance" i verkstadsboken så ser du toleranserna. Eller som sagt, prata med någon som vet mer än mig.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Alla kolvar urtagna och uppmätta idag, samtliga visar på mina 2 skjutmått 102,4 mm.
Alla cylindrar mätte jag upp till 102,95 mm.
Känns lugnare nu
Alla cylindrar mätte jag upp till 102,95 mm.
Känns lugnare nu
Re: 72 Coupe Stroker
Skönt att allt passade.
Jag sökte runt lite och du är inte den enda som undrar över storlekarna, till och med moppefuckona har samma bryderi.
Det kan vara så att jag ljög för dig och att det är 0,05 mm i skillnad och inte 0,5 som jag skrev förut. Men om dina är exakt samma mått så spelar det ju ingen roll vad det är stämplat på dem.
http://www.garagego.se/forum/moped/tips ... -stage6-r/
http://www.moppenet.nu/showthread.php/6 ... olvar-50cc
http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=90916
Jag sökte runt lite och du är inte den enda som undrar över storlekarna, till och med moppefuckona har samma bryderi.
Det kan vara så att jag ljög för dig och att det är 0,05 mm i skillnad och inte 0,5 som jag skrev förut. Men om dina är exakt samma mått så spelar det ju ingen roll vad det är stämplat på dem.
http://www.garagego.se/forum/moped/tips ... -stage6-r/
http://www.moppenet.nu/showthread.php/6 ... olvar-50cc
http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=90916
Mvh
Thomas
Thomas