Av med körkortet

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Av med körkortet

Inlägg av Scania »

Surt som tusan, var i norrland på väg till begravning och dundrat typ 8 timmar från uppsala i sträck i en bullrig vette på 110 väg, körde typ 118 enligt polisen men helt plötsligt blev det 80 på en sträcka vilket jag missade (satt väl och drömde) så dom tog lappen och gav mig 4 papp i böter
Det ironiska är att min farfar som skulle begravas var trafikpolis en gång i tiden innan pension :)

Undrar hur länge dom drar in det, ska skick ain intyg så fort jag får pappren, jag jobbar som brandman och som chaffis så jag är ju rätt beroende av kortet kan man säga.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Av med körkortet

Inlägg av Vettemannen »

Scania skrev:Surt som tusan, var i norrland på väg till begravning och dundrat typ 8 timmar från uppsala i sträck i en bullrig vette på 110 väg, körde typ 118 enligt polisen men helt plötsligt blev det 80 på en sträcka vilket jag missade (satt väl och drömde) så dom tog lappen och gav mig 4 papp i böter
Det ironiska är att min farfar som skulle begravas var trafikpolis en gång i tiden innan pension :)

Undrar hur länge dom drar in det, ska skick ain intyg så fort jag får pappren, jag jobbar som brandman och som chaffis så jag är ju rätt beroende av kortet kan man säga.
Det låter som en bekant......han fick 3 månader men nersänkt till 2 månader efter intyg från arbetsgivaren. Tror att det är ung. vad du har att vänta dig.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Av med körkortet

Inlägg av Scania »

Hoppa spå 2 månader och få det sänkt till iaf 1 månad, har ju aldrig fått någon böter på 16 år , innan jobbet som brandman så körde tradare typ 150000 mil helt prickfritt så hoppas dom tar med det i bedömningen.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Av med körkortet

Inlägg av Vettemannen »

Scania skrev:Hoppa spå 2 månader och få det sänkt till iaf 1 månad, har ju aldrig fått någon böter på 16 år , innan jobbet som brandman så körde tradare typ 150000 mil helt prickfritt så hoppas dom tar med det i bedömningen.
Du kan ju alltid hoppas.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Av med körkortet

Inlägg av Scania »

ja man får ta stillestånd tiden till att göra klart konverteringen till C6 bromsar och serva bilen lite, alltid en liten tröst
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Av med körkortet

Inlägg av velasoraptor »

Jag vet att kör man 142 km/tim på motorväg där det var 110 km/tim. Så åker körkortet på 1 månad.Kör man MYCKET för fort på Motorväg.Så blir straffet 8 Månader av med kortet och runt 12.000kr i böter.Om du körde 118km/tim på 80 km/tim sträcka.Så lär du tyvärr bli av med kortet 2-4 månader skulle jag tro.Dom är oftast hårdare i bedömmning vid fortkörning vid hastighets begränsningar 30-90 km/tim en på motorväg.Hoppas det löser sig till det bästa.Jag VET hur du känner just nu.Lycka till.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 578 rwnm)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Av med körkortet

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Scania !
Hoppas att det blir så kort tid som möjligt, som du blir utan körkort !
Användarens profilbild
olof
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 02, 2009 20:08
Ort: Holmsund

Re: Av med körkortet

Inlägg av olof »

surt att bli av med kortet, jag gjorde nästan samma sak hadde satt farthållaren på 110 och så blev det 90 som man helt bommade. naturligtvis så har man också en civilbli bakom sig just den natten...
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Av med körkortet

Inlägg av 745 »

Riktigt surt :evil: , speciellt när man är beroende utav lappen i jobbet.
Jag vet inte hur ni andra kör efter att ha kört på bana, själv kör jag väldigt lugnt efter att ha "kört av mig" på bana.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
mc
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 15, 2008 20:29
Ort: Katrineholm

Re: Av med körkortet

Inlägg av mc »

jag körde 101 på 70 och det vart 1 månad! satt med farthållaren på 100 sträcka och missa 70 skyltarna de e surt men jag hade turen att det var vinter.
Vid ett annat tillfälle åkte jag på 3mån men då gick det över 50 för fort fast det är över 10år sen.
Fullfart spar tid!
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Av med körkortet

Inlägg av Jim Profit »

Körde nyligen 171 km/h på 120 väg, efter att ha skickat in intyg från arbetsgivaren blev det 3 månader (fick besked förra veckan).
Gissar att du får två månader efter nedskrivning.

Här finns en del nyttig information: http://www.trafikjuristen.se/index2.htm
Jimmy
Corvette Z06 2006
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Re: Av med körkortet

Inlägg av Janne Malmgren »

Hej,för några år sedan , helt ensam på motorvägen, Lasermannen stod på en viadukt, tillåten hastighet 90 km, jag körde 127 km, sekunder senare blåljus i backspegeln, stopp, visa körkort,tack det behåller jag och du ska även blåsa,säger lagens långa arm. Har kört prickfritt i nästan 40 år och jobbade som brandis,försökte överklaga med foton över brottsplatsen mm mm,men mannen på Länsstyrelsen gick inte att beveka, han hette Dahlman, ringer det en klocka? Sveriges mest kända skarprättare hette Dahlman, han som högg huvudena av medborgarna, vilket sammanträffande. Det blev 3600:- i,böter och tre månaders bot och bättring.
Erik_
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: tis feb 22, 2011 20:52

Re: Av med körkortet

Inlägg av Erik_ »

Jag tror på 1 månad jag om du inte har tidigare nyligen skedda förseelser.
Jag har blivit av med mitt ett par ggr o det har blivit som mest 2 månader, då
körde jag 140 på 70 väg.

En kompis åkte nyligen dit, 83 på 50 väg, har måste ha kortet i jobbet så han va beredd på
att överklaga men blev bara 1 månad även där.
mc
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 15, 2008 20:29
Ort: Katrineholm

Re: Av med körkortet

Inlägg av mc »

Jag vart som sagt av med mitt en månad för 101 på 70 men det värsta var att det tog 1 månad och ca 1 vecka innan jag fick svar att det blev 1 månad jag var av med det!! :evil:
Så de e ju inte direkt snabba!
I praktiken med väntan på nytt kort vart det ju 1 1/2 månad jag var av med det.
inte kul :(
Fullfart spar tid!
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Re: Av med körkortet

Inlägg av Janne Malmgren »

Hej igen,när jag blev av med körkortet 2004 då fanns det även hot om att försäkringsbolagen kunde nollställa årsbonuset och hävda att "nytt" körkort innebar nybörjare, man fick inte heller sitta som privatlärare på fem år. Kanske reglerna har ändrats idag.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Re: Av med körkortet

Inlägg av Janne »

Jajemen! Det påverkar försäkringspremien i allra högsta grad.
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Av med körkortet

Inlägg av Jim Profit »

Janne skrev:Jajemen! Det påverkar försäkringspremien i allra högsta grad.
På vissa bolag har jag hört, inte alla. Man bör således bojkotta de bolag som ägnar sig åt sånt trams. :evil:
Jimmy
Corvette Z06 2006
Erik_
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: tis feb 22, 2011 20:52

Re: Av med körkortet

Inlägg av Erik_ »

Som sagt, man får inte övningsköra.
Och dom flesta bolag har att dom räknar bonus från när man fick
tillbaka kortet, dock inte Trygg hansa eller Cheverolets egna bolag.
Sen verkar det som att fler och fler bolag ska ändra det och inte räkna så längre.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Av med körkortet

Inlägg av Scania »

Blev en månad så den 27 aug är det bara att tuta och köra och asom jag förstod det hela så behöver man inte vänta på det nya kortet utan from 27 så registreras det att kortet är tebax så då är det bara att tuta och köra igen.
Får cykla till brandstationen så länge :)
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Av med körkortet

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Skönt att det löser sig, säsongen är inte slut än !! Cykla är ju nyttigt, om man nu tycker om att cykla ? :roll: :lol: !!
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: Av med körkortet

Inlägg av afa_77 »

Scania skrev:Blev en månad så den 27 aug är det bara att tuta och köra och asom jag förstod det hela så behöver man inte vänta på det nya kortet utan from 27 så registreras det att kortet är tebax så då är det bara att tuta och köra igen.
Får cykla till brandstationen så länge :)

Kolla upp det här en gång till för jag va av med kortet för ett tag sedan och även jag fick svaret att det bara va att köra efter det att min tid tagit slut. Blev stoppad i en rutinkontroll nån dag efter det att min tid tagit slut då med mitt beslut med i bilen, detta gäller inte som körkort och inte heller att du skickat in papprena så jag torskade på ogiltig körnig blev utan kort tre månader till gissa om jag va nöjd.

Kolla upp den uppgift du fått och be dom skicka ett papper på det så du kan visa upp ifall du blir stoppad innan du fått hem ditt KK
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
mc
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 15, 2008 20:29
Ort: Katrineholm

Re: Av med körkortet

Inlägg av mc »

Man får inte köra innan man fått det nya kortet i näven tyvärr.
Detta enligt polisen och transportstyrelsen.
Fullfart spar tid!
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Av med körkortet

Inlägg av Jim Profit »

afa_77 skrev:
Scania skrev:Blev en månad så den 27 aug är det bara att tuta och köra och asom jag förstod det hela så behöver man inte vänta på det nya kortet utan from 27 så registreras det att kortet är tebax så då är det bara att tuta och köra igen.
Får cykla till brandstationen så länge :)

Kolla upp det här en gång till för jag va av med kortet för ett tag sedan och även jag fick svaret att det bara va att köra efter det att min tid tagit slut. Blev stoppad i en rutinkontroll nån dag efter det att min tid tagit slut då med mitt beslut med i bilen, detta gäller inte som körkort och inte heller att du skickat in papprena så jag torskade på ogiltig körnig blev utan kort tre månader till gissa om jag va nöjd.

Kolla upp den uppgift du fått och be dom skicka ett papper på det så du kan visa upp ifall du blir stoppad innan du fått hem ditt KK
Jösses, kan inte ens föreställa mig hur förbannad jag hade blivit om jag råkat ut för det. :cry:

Skickade själv in nytt kort och namnteckning igår och hoppas få tillbaka kortet om ett par veckor.
Sen skall jag ut och åka Corvette oavsett hur kallt det är!!! 8)
Jimmy
Corvette Z06 2006
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: Av med körkortet

Inlägg av afa_77 »

Jo tack visst blev jag förbannad med det gick inget göra, fick en ursäkt ifrån hon som sade till mig att jag kunde köra med va faan hjälpte det kortet va ju ändå indraget
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Av med körkortet

Inlägg av Jim Profit »

Detta är intressant. Eftersom min körkortsåterkallelse gäller till och med 6:e oktober och jag ännu inte fått mitt körkort så har jag sökt lite kring detta.
På pappren jag har från Transportstyrelsen så står det att läsa att man får köra efter spärrtiden om körkortet inte hunnit komma, det står att man då skall ha med giltig legitimation.

Går man in på körkortsportalen.se kan man läsa:

7. När kan man börja köra efter att spärrtiden har löpt ut?
Svar: När Transportstyrelsen har fått in grundhandling med namnteckning och foto samt betalning skett.

8. Kan man köra trots att man inte fått körkortet i sin hand?
Svar: Ja, om det nya körkortet är utfärdat, bara man kan legitimera sig.

Kan det vara så att reglerna har ändrats?

(Jag har i alla fall tagit mig en härlig tur med min Vette idag, var helt underbart. :mrgreen: )
Jimmy
Corvette Z06 2006
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: Av med körkortet

Inlägg av afa_77 »

Det är ju några år sedan och med tanke på vad jag råkade ut för så kan man ju alltid hoppas att reglerna ändrats, grattis till det "nya" kortet..
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Av med körkortet

Inlägg av Jim Profit »

afa_77 skrev:Det är ju några år sedan och med tanke på vad jag råkade ut för så kan man ju alltid hoppas att reglerna ändrats, grattis till det "nya" kortet..
Tack, idag hämtades det ut också så nu är det bara att hoppas på lite fina höstdagar så Vetten kan luftas lite innan vinteravställningen. :mrgreen:
Jimmy
Corvette Z06 2006
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Av med körkortet

Inlägg av Scania »

Jim Profit skrev:Detta är intressant. Eftersom min körkortsåterkallelse gäller till och med 6:e oktober och jag ännu inte fått mitt körkort så har jag sökt lite kring detta.
På pappren jag har från Transportstyrelsen så står det att läsa att man får köra efter spärrtiden om körkortet inte hunnit komma, det står att man då skall ha med giltig legitimation.

Går man in på körkortsportalen.se kan man läsa:

7. När kan man börja köra efter att spärrtiden har löpt ut?
Svar: När Transportstyrelsen har fått in grundhandling med namnteckning och foto samt betalning skett.

8. Kan man köra trots att man inte fått körkortet i sin hand?
Svar: Ja, om det nya körkortet är utfärdat, bara man kan legitimera sig.

Kan det vara så att reglerna har ändrats?

(Jag har i alla fall tagit mig en härlig tur med min Vette idag, var helt underbart. :mrgreen: )
jo så tolkade jag det hela och körde :) svårt att tolka det på annat sätt än att det är ok att köra. Jag hde passet med mig.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Av med körkortet

Inlägg av Jim Profit »

Erik_ skrev:Som sagt, man får inte övningsköra.
Och dom flesta bolag har att dom räknar bonus från när man fick
tillbaka kortet, dock inte Trygg hansa eller Cheverolets egna bolag.
Sen verkar det som att fler och fler bolag ska ändra det och inte räkna så längre.
Kollade försäkringar idag och kan konstatera att Aktsam och If räknar från "nya" datumet vilket i mitt fall resulterade i sjukt höga premier på de försäkringar jag undersökte.
Helt sinnesjukt att man även skall bli bestraffad av försäkringsbolagen i X antal år framöver ( i mitt fall rörde det sig om nivåer på upp mot 8-9000 extra per år mot vad jag normalt skulle fått).

Volvia verkar dock inte ta hänsyn till det, skulle vara intressant att veta vilka fler vettiga försäkringsbolag det finns?
Jimmy
Corvette Z06 2006
Skriv svar