Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Sportvagnsmästerskapet erbjuder verkligt bra tillfällen för att rejsa med våra gatregistrerade Corvetter!
Vi som tänkt att pröva detta är undertecknad som tänker köra med min C4:a och Magnus som tänker köra med sin C5:a, och det vore skitkul om fler hänger på och kör!

Vad är Sportvagnsmästerskapet?

Sportvagnsmästerskapet tävlar inom Svenska Bilsportförbundets (SBF) ramar och samordnas av föreningen SPVM som är en paraplyorganisation för de tävlande i mästerskapet.

Vem kör i Sportvagnsmästerskapet?
Både när det gäller ålder och erfarenhet är det ett brett spektra av deltagare. En sammanhållande faktor är dock intresset för sportvagnar och insikten att det viktigaste är att ha så kul som möjligt på banan med sin bil.

Vilka bilar deltar?

I SPVM hittar man både bilar i mer eller mindre standardutförande till hembyggda sportvagnar, fördelat på klasserna Roadsport, Modsport, Clubman och Racersport.
Roadsport och Modsport har tre underklasser vardera baserat på vikt/hästkraft förhållande.
Bland de redan serieanmälda till Roadsport klasserna finner man Camaro, Lotus Seven kopior, AC Cobra, Audi TT, Lotus Elise, Mazda Miata, Opel Speedster m.fl.

Vad innebär då Roadsport?

Roadsport är en tävlingsklass för sportbilar som är inregistrerade och får köras på allmän väg, gällande reglemente gör det relativt enkelt att anpassa bilen till tävlingsskick. Grundläggande kriterier förutom att bilen skall vara skattad och besiktigad, är att bilen har skyddsbåge, huvudströmbrytare, dragöglor samt en sk. vagnbok (bilens ID handling).

Var körs tävlingarna?
14 – 15 Maj Kinnekulle
5 – 6 Juni Mantorp, tillsammans med Swedish Racing League (SLR)
8 – 10 Juli Knutstorp, tillsammans med Svenskt Sportvagnsmeeting (SSM)
23 – 24 Juli Falkenberg, tillsammans med Swedish Racing League (SLR)
6 – 7 Augusti Anderstorp, tillsammans med Swedish Racing League (SLR)



Ladies and gentlemen, start your engines! Bild
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

BildHej,
det är jag som som är Magnus och som tänkt att göra gemensam sak med Göran S och börja med lite amatörtävlande på hobby nivå.
Är riktigt exalterad inför detta, skall bli spännade att se vart det slutar!

Hursom helst, nu har jag genomfört steg 1 på min ombyggnadsresa inför SPVM (fast på distans hehe) Bilen blev besiktigad igår med hjälp av svågern, dock var bilen tydligen lite för låg så det blev "alternativt" bromstest istället för rullarna. Resultatet blev iallafall UA så nu är det bara att modda vidare och köra ett år ytterliggare!
Bild

//Magnus
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Nu är det drygt en månad kvar till första racet & jag väntar fortfarande på den här bågen:Bild :( :( :(
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

Hur går det med bågen, nån framgång de senaste dagarna?
Har du varit sent ute eller när var det beräknat att du skulle du fått hem den? :|

Jag tog hem själv från staterna och från beställning till utskeppning från fabrikören gick fort. Sen tog det förvisso lite tid innan jag hade den i handen så att säja men det berodde på mitt val av frakt till Sverige (via container).

Jaga på!
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

:idea:
Jag har tänkt att sätta i en elektrisk huvudströmbrytare istället för det vanliga med vajer, tror det blir både smidigare att montera eftersom det i stort bara blir ett par tunna kablar och vippbrytare.
De stora grabbarna i STCC kör med elektriskt och reglementet nämner inte om det skall vara elektriskt eller mekaniskt, så varför kan inte jag också köra med det? :mrgreen:

TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+
kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja
eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i
som från utsidan.


Bild
250AMP solenoid, strömbrytare, sladdar, kontakter och monteringsdetaljer, 12volt.

eller
Bild
Klarar 12V 200A kontinuerligt. Max 2500A i 5sek.

+ 2 stycken Bild


Någon åsikt eller kommentar om detta?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Hur går det med bågen, nån framgång de senaste dagarna?
Har du varit sent ute eller när var det beräknat att du skulle du fått hem den? :|

Jag tog hem själv från staterna och från beställning till utskeppning från fabrikören gick fort. Sen tog det förvisso lite tid innan jag hade den i handen så att säja men det berodde på mitt val av frakt till Sverige (via container).

Jaga på!
Jag har jagat :evil:
R&D http://www.r-dracing.com/ verkar vara ett ganska speciellt företag.

Jag gjorde en förfrågan i slutet av dec via ett företag (vars namn jag ej kommer att avslöja) om pris fritt Sthlm & leveranstid.
Efter påstötning, fick jag svar efter en månad, därefter la jag direkt en beställning (leveranstiden skulle då vara 3 - 4 veckor).
Efter ett antal förfrågningar om när buren skulle dyka upp fick jag i fredags reda på att man inte lyckats få tag på R&D.
Vi kom därefter överens om att annulera beställningen.

Jag har i går via ett annat företag fått löfte om lev. SENAST V18.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av goa2head »

Har en till lösning på din båga som vi kan prata om på lördag:)
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Bugar & Tackar all hjälp är välkommen :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Eftersom jag fick frågan i går, och det kanske är fler som undrar vad som krävs
för att få vara med och köra Corvette i SPVM ROADSPORT, så svarar jag här:

BIL:
En registrerad & besiktigad Corvette i originalskick dock EJ C6 Z06/ZR1 (se nedan)
(Det kan även gå med en modifierad men det beror på vilka modifieringar som är gjorda)
Båge
(enl. http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf)
Huvudströmbrytare
(enl. http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf)
Bogserögla
(enl. http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf)

PERSONLIG UTRUSTNING:
Licens
Stol & Bälte
(enl. http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdflänk)
Hjälm, Overall, Skor, Handskar m.m.
(enl. TR6 sid 36 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... 2011_1.pdf )

SÅ HÄR GÖR DU:
Ordna utrustning enligt ovan
Låt SBF besiktiga så att du får ut en vagnbok
Tuta & Kör :D

Tyvärr får inte Corvette C6 Z06 & ZR1 delta :( P.G.A. för lågt förhållande mellan vikt/effekt.
Mer om hur man beräknar vikt/effekt finns i reglementet
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf.

Marcus:
Er Båge/Bur verkar helt OK :D ,& jag vill gärna återkomma om det skiter sig med min beställning.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev:
Tyvärr får inte Corvette C6 Z06 & ZR1 delta :( P.G.A. för lågt förhållande mellan vikt/effekt.
Mer om hur man beräknar vikt/effekt finns i reglementet
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf.
C6 Z06 kommer i bästa fall väga in på 1782kg inklusive förare, tillåtna maxvikt är tyvärr 1700kg.
Alla motor alternativ upp till LS3:ans 430hk passar in i varierande grad och i de olika klasserna.

Det är tillåtet byta motor i förhållande till ursprungsmodeller, vilket innebär att det går att köra med tex en C5 coupé med omodifierad LS3 eller som ett extremfall; C6 Z06 ägare som bytar ner sig i motor :shock:

Vissa Corvettemodeller passar bättre, andra lite sämre men blir bra om man nyttjar de olika varianter och kombinationer som är möjliga.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:C6 Z06 kommer i bästa fall väga in på 1782kg inklusive förare, tillåtna maxvikt är tyvärr 1700kg.
Jag vägde min C6Z06 och jag hamnade på 1540kg inkl. mig (105kg) och 3/4 tank (ca 45kg) så det ka inte vara några problem att hamna under 1700kg
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Jag vägde min C6Z06 och jag hamnade på 1540kg inkl. mig (105kg) och 3/4 tank (ca 45kg) så det ka inte vara några problem att hamna under 1700kg
Problemet är att förhållandet mellan vikt/effekt måste vara minst 3,2kg/hkr & att vikten inkl. allt inte får vara över 1.700 kg.

Dessutom skall förhållandet räknas ner med 5% vardera för omprogrammerbart tänd- och insprutningssystem, ABS & Antisladd.

Det innebär att din bil borde väga: 505hkr + 15% x 3,2 = 1.858 kg vilket tyvärr är för mycket.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Jag vägde min C6Z06 och jag hamnade på 1540kg inkl. mig (105kg) och 3/4 tank (ca 45kg) så det ka inte vara några problem att hamna under 1700kg
Både jag & min bil väger mer än dig & din bil :(
Dessutom har min bil mindre effekt :cry:

Så här ser det ut för mig:
Om jag räknar på maxvikt 1.700 kg/240 hkr + 5% vardera för ABS & omprogrammerbart tänd- och insprutningssystem = 6,4 kg/hkr.

6.17 Klassindelning
Klass A Jämförelsetal: 3.2 kg/hk
Klass B Jämförelsetal: 5.2 kg/hk
Klass C Jämförelsetal: 7.0 kg/hk.

Det innebär att jag hamnar i klass B tillsammans med bl.a.
Triumph TR 2, MG GTS, Lotus Elise S2 111, Caterham 7, Mazda MX-5 (preppad dom andra MX-5 kör i C).
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Corinthian »

så om jag map'ar ned min till 450/460 hk så kan jag ställa upp alltså?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:så om jag map'ar ned min till 450/460 hk så kan jag ställa upp alltså?
Då blir det till att läsa reglementet eller vänta på att Mange svarar.
Jag tror att det är så här:
Man utgår från motorns originaleffekt och om det är trimmat utgår man inte från den faktiska effekten utan man räknar fram en teoretisk effekt.
Och jag tror även att det enda tillåtna sättet att sänka effekten är att byta till en annan motor med en lägre original effekt.
Men kontakta SPVM direkt kontaktuppg. finns på hemsidan http://www.spvm.se/ så får du deras syn på saken, det vore ju kul om du kunde hänga på :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:så om jag map'ar ned min till 450/460 hk så kan jag ställa upp alltså?
Orörd LS7 är för stark redan original och spräcker därför taket på 1700kg precis som Göran nämnt, det man kan göra är att sänka maxvarvet och få en lägre beräknad effekt på så vis. Så svaret bör vara ja.

Ett par räkneexempel:
a) 7000cc 2 ventil, insprutning 4500varv= 441hk beräknad tävlingseffekt=1552kg tävlingsvikt vid målgång
b) 7000cc 2 ventil, insprutning 4000varv=425hk beräknad tävlingseffekt=1497kg tävlingsvikt vid målgång
c) 7000cc 2 ventil, insprutning 4700varv=455hk beräknad tävlingseffekt=1602kg tävlingsvikt vid målgång

Alternativ b) blir faktiskt samma som orörd LS6 405hk

En annan lösning kan vara (inte bekräftat) att ta bort ABS och antispinn funktion helt och hållet, dvs koppla ur på ett sätt så att du inte kan mixtra med det.
Då blir minsta tävlingsvikt (med orörd 505hk motor) 1697kg vid målgång
Max tillåten barlast är 100kg
+ att du kan ju väga in bilen i deklarationen med valfri bränslemängd (använda x antal liter som extra barlast). Bränslemängden är ju ett smidigt sätt att vikta upp bilen om man varit lite för ivrig med lättning, gäller bara att inte ha för lite mängd kvar vid målgång så att man blir för lätt.

Testa gärna själv i formuläret på http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport

Ta också en funderare kring aluminiumchassie-bågeinfästning, är ju inte så vanlig kombination och kräver därför andra lösningar på infästning än svetsning.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Ta också en funderare kring aluminiumchassie-bågeinfästning, är ju inte så vanlig kombination och kräver därför andra lösningar på infästning än svetsning.
Absolut. VI kommer bulta fast bågen i min i ramen. Om jag sedan ska få den SBF godkänd måste jag ha ytterligare 2 stöttor (samt hitta någon som kn svetsa Chrome-Moly) så det blir en 6-punktsbur, men jag avvaktar nog det i år.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

Mange_C5 skrev: En annan lösning kan vara (inte bekräftat) att ta bort ABS och antispinn funktion helt och hållet, dvs koppla ur på ett sätt så att du inte kan mixtra med det.
Då blir minsta tävlingsvikt (med orörd 505hk motor) 1697kg vid målgång
Rättelse;
Illa när man behöver quota sig själv men frågan om förhållandet till "max 1700kg tävlingsvikt" har kommit upp, 3 liter bensin i det här fallet räcker ju inte säskilt långt om man menar att max 1700kg gäller i alla lägen.
Jag skickade frågan vidare till en av dem som sköter reglementet för ett klargörande.
Svaret jag fått är att max 1700 kg gäller i alla lägen (start och målgång), så utan att reducera varvtalet i nån mån så går det inte med LS7 tyvärr.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
nebs
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 18, 2010 19:04
Ort: Nybro

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av nebs »

Trist... blev rejält sugen när jag läste början på denna tråd... precis genomfört kursen för debutantlicens och är taggad till tusen :) :)

Finns det något man kan göra med en C6z06? min har en liten kompressor framför motorn oxå...

att det ska vara så petigt? det är väl bara å köra ;)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

nebs skrev:Trist... blev rejält sugen när jag läste början på denna tråd... precis genomfört kursen för debutantlicens och är taggad till tusen :) :)

Finns det något man kan göra med en C6z06? min har en liten kompressor framför motorn oxå...

att det ska vara så petigt? det är väl bara å köra ;)
Alternativet att spara LS7:an och istället peta i en omodifierad LS6 eller LS3 finns ju, fast det kan jag tänka mej kan kännas som ett nerköp om man äger en C6 Z06:a.
Poängen med vikt/hk förhållande är ju att köra på rimligt lika villkor oavsett märke och motorkombination, priset för detta verkar vara LS7 motorn när det gäller Corvette.
Jag tycker också att man skall ha i åtanke att i Roadsport har undantaget med krav på båge endast och en bil med 3,2 vikt/hk är snabb, skulle det gå fortare så skulle det nog vara svårt att fortsätta att köra med endast bågekravet.

Bilen har för lågt vikt/hk förhållande och maxvikten begränsar i C6Z06 fallet, om det tröstar så är du i gott sällskap med tex Viper, Ferrari, Saleen osv.
Modsport, SSK klass 3 och andra liknande racing serier är väl det närmaste där effekten inte är nåt problem men då blir det till att lätta bilen istället, stoppa in fullbur och möjlighet att använda slicks.

Kompressorn driver upp beräknad effekt liksom turbo och det finns mej veterligen ingen klass i Sverige på banracing sidan där det funkar inom klassreglemente. Dragracing, time attack och drifting har väl en annan syn på saken. Har ju inte varit nåt problem på Trackdays heller.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

nebs skrev:Trist... blev rejält sugen när jag läste början på denna tråd... precis genomfört kursen för debutantlicens och är taggad till tusen :) :)
Rätt inställning :D klart du ska ut & köra bana, hör med SBF http://www.sbf.se/ så kanske dom kan hjälpa dig med att hitta någon lämplig serie.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

Tidtagning måste man ju ha om man skall tävla. 8)

Alternativen är att hyra transponder via tävlingsarrangören för runt en femhundring/tävlingshelg eller köpa en egen för ca 350-390 Euro. Billiga är de inte tyvärr.. :?
Bild
Jag kan tänka mej att man åtminstone måste fixa en hållare för ca 7 Euro om man tänker sig att hyra men det kanske ingår när man hyr?
Bild

Jag valde och har beställt en fast som drivs direkt av bilen istället för uppladdningsbar som bilden ovan. Efter att ha monterat den så slipper man att sedan bry sig om den detaljen, misstänker att det är tillräckligt mycket annat att hålla reda på under en tävlingshelg. Den var dessutom billigare än den uppladdningsbara. :shock:
Bild
En annan fördel med att köpa sin egen skall vara att man får ett konto på Mylaps så att man kan kolla och försöka analysera alla presterade tider i efterhand, hyr man så är man mer beroende av vad som delges av arrangören.

Hoppas att jag får transpondern och delarna till huvudströmbrytaren (beställt elektrisk h-strömbrytare) snart, så jag kan fixa till och slutföra nödvändiga arbeten som rör elsystemet.

åsså Glad Påsk till er!
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

KUL att det är en & annan som hör av sig om SPVM (med lite tur blir vi fler Corvetter redan i år). :D

Själv kommer jag att tvingas stå över första tävlingen pga att jag inte har fått min beställda båge. :cry:
När jag fick beskedet om bågen kontaktade jag Guss, det tog 3 arbetsdagar :shock: :D från 1a kontakten tills dess att jag kunde hämta alla rören kapade & böjda. För er som inte vet vem Guss är kan jag berätta att han har byggt burar/bågar sedan 1972.
Nu är det svetsning & montering som gäller.

Jag kommer till skillnad från Mange satsa på en mekanisk huvudströmbrytare inne i cupen som dessutom kan mannövreras utifrån via vajer.

PGA allt strul med bågen blir 1:a testet på Malmbydagen.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Chrippe »

Göran ! Då kan du väl komma till Tierp Arena på Lördag...

DRAGRACING
/Christer 8)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av 745 »

Chrippe skrev:Göran ! Då kan du väl komma till Tierp Arena på Lördag...

DRAGRACING
Jag åker gärna till Tierp på lördag det blir nog riktigt kul :D ,
men jag är rädd för att min bättre hälft byter lås i ytterdörren om jag åker :cry:
(det blir mycket racing i år,så jag kan inte åka på allt)
fegt eller klokt :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

Nu har det varit lite stiltje i tråden ett tag men nu så är det väl dags att uppdatera lite..

Två deltävlingar har redan genomförts, tyvärr utan några Corvetter än så länge men nu börjar det dra ihop sig. Diverse kriser i omvärlden inklusive jobbresa utomlands sinkade tyvärr mina förberedelser något så min tänkta premiär på Mantorp 6 juni blev tyvärr inte av. :cry:

Nåväl, nu har jag iallafall fixat till bilen så nu är min premiär i Roadsport inom räckhåll. :)

Jag tog hjälp av en god vän som har betydligt bättre handlag med svetsen än vad jag har och satte fast bågen, inte minst har han tillgång till en välutrustad verkstad som ger lite bättre möjligheter för snitsiga lösningar. Medans Thomas måttade, klippte, trixade m.m. och min assistans inte behövdes nyttjade jag tiden med andra arbeten som montering av huvudströmbrytare och transponder.

Transpondern:
Gjorde en plåt som fäste för transpondern som sedan skruvades fast i befintlig infästning för huvens gångjärn. Strömkabeln går sedan till batteriet.
Bild

Bild

Huvudströmbrytare:
Jag har satt i en elektrisk huvudströmbrytare för att slippa ett utstickande T-handtag och klassiskt vajersystem, lite modernare och smidigare enligt mej. 8)
Gjorde ett fäste för solenoiden som sedan skruvades fast i befintlig infästning för huvlåset på höger sida. Sedan skruvade jag fast ordinarie pluskabeln från batteri till B+ till ingående sidan av solenoiden och en till slut en kort förlängningkabel från den utgående på solenoiden till B+.
Från solenoid drogs en jordkabel under ventilations/vindruteplasten (?) till strömbrytaren som skall kunna manövreras utifrån, sedan fortsatte slingan vidare tillbaka och in genom kablagegenomföringen till kupén och växelspakskonsollen för den inre strömbrytaren. Till sist avslutades slingan med jord i karossen. Borrade hål och satte i stift i skyddslocket på strömbrytarna samt vände håll på skyddslocket så att när man fäller upp locket så följer vippbrytaren med och bryter strömmen. Om ni undrar så beställde jag solidröda brytare men fick transparenta, dock så blev det ju ganska diskret så de får sitta tillsvidare.
Bild

Bild

Bild

Bild

Efter lite körning så insåg jag att solenoiden blir varm så lite värmeisolering av något slag skulle inte skada. Vet inte heller än hur känslig den yttre vippbrytaren blir mot fukt, har tvättat en gång och hade inget problem efter det iallafall men nån åtgärd alternativt ha en eller ett par brytare i reserv (lätt att byta) är kanske något jag får fundera på. :roll:

Bågen:
Bågen är egentligen inte så mycket att säja om då jag redan hade bågen men allt svetsades fast och sedan blev det lite glasfiberarbete bak och målning av infästningspunkterna. Jag kör sedan med mattorna ilagda så mina första glasfiberarbeten nånsin syns inte. Det var rätt kul det här med glasfiber, får se om det blir fler tillfällen att lära sig lite mer om hur man arbetar med glasfiber (alltså där jag väljer vad och när det skall plastas, och inte medtävlanden! :shock:) .

Bild

Bild

Lite åverkan för att tävla är tyvärr svår att undvika om man vill behålla så mycket som möjligt original, bågen infästningspunkter är nödvändiga sedan blev det i mitt fall två hål för huvudströmbrytarkontakterna (vänster sida i plasten framför vindrutan resp. konsoll i kupén) och ett hål i kardantunneln för höger infästning av midjebälte vilket jag sammantaget tycker är väldigt lite modifieringar för att kunna träna obegränsat eller att tävla.

Tack Thomas för hjälpen och till slut; Vagnboken!
Väntar bara på kontrollmärket för 2011.

Bild
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Janne »

Hej Magnus.

Det finns sådana vippor och kablage på ADR-klassade lastbilar.
De sitter monterade ute och fungerar år efter år trots vinter och salt.
Så om det inte funkar med de du har, så besök Scaniahandlaren (eller Volvohandlaren för all del) på din ort och investera i en sådan kontakt. Kostar förmodligen mycket mer, men funkar i ur o skur.

Janne 289.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Jake »

Janne skrev:Hej Magnus.

Det finns sådana vippor och kablage på ADR-klassade lastbilar.
De sitter monterade ute och fungerar år efter år trots vinter och salt.
Så om det inte funkar med de du har, så besök Scaniahandlaren (eller Volvohandlaren för all del) på din ort och investera i en sådan kontakt. Kostar förmodligen mycket mer, men funkar i ur o skur.

Janne 289.
och slår till vid 24v ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Mange_C5 »

Janne skrev:Hej Magnus.

Det finns sådana vippor och kablage på ADR-klassade lastbilar.
De sitter monterade ute och fungerar år efter år trots vinter och salt.
Så om det inte funkar med de du har, så besök Scaniahandlaren (eller Volvohandlaren för all del) på din ort och investera i en sådan kontakt. Kostar förmodligen mycket mer, men funkar i ur o skur.

Janne 289.
Janne 289, tack för tipset! :)
Jake skrev: och slår till vid 24v ;)
Jake, utveckla gärna varför du tror att inte Janne 289:s förslag på vippkontakt skulle fungera? :?

Vippkontakten delar på en tunn jordkrets när man flippar upp vippkontakten och huvudströmmen bryts.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Sportvagnsmästerskapet 2011! Dags för Corvette racing!

Inlägg av Jake »

Mange_C5 skrev:
Jake skrev: och slår till vid 24v ;)
Jake, utveckla gärna varför du tror att inte Janne 289:s förslag på vippkontakt skulle fungera? :?

Vippkontakten delar på en tunn jordkrets när man flippar upp vippkontakten och huvudströmmen bryts.
Fick för mig att det var något relä/fjärrbrytare inblandat dessa slår inte till vid 12v. Om det är själva vippan/knappen du tänkte använda så tål den halva specade strömmen vid 12v.

Vad köpte du din elektriska huvudströmbrytare?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar