Mappning av Corvette

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Tänkte försöka få ihop en tråd som beskriver mappning av min bil. Då bilen är avställd så blir det lite "torrsim" fram till våren då man kan pröva inställningarna i praktiken. Först lite bakgrund om bygget; det började som en 1990 med manuell låda med småvässad L98. Idag så är det en 381, rel lågkomp (9:1) då det är byggt för kompressor, AFR 210cc Eliminatortoppar, en kam som jag återkommer till senare, Superraminsug samt i sammanhanget kanske det intressantaste; ett eftermonterat Autronic SMC system samt Innovate LC1 bredbandslamba. Man kan ju fundera på hur generellt man ska ta upp mappning men med tanke på den uppsjö olika styrsystem som finns så är jag helt egostisk och utgår från min egen bil. Jag tror dock att det kan vara lite intressant även för andra. Även i en originalbox finns ju ett stort antal olika tabeller och inställningar men det förhoppningsvis så finns det områden som är kan tillämpas ganska generellt. Autronicsprutet använder MAP sensor för att beräkna ett luftflöde till motorn. Såväl tidigare som senare C4or men jag tror även C5 har MAF sensor som beräknar luftflödet. MAP sensorn är generellt lite känsliga för mappningens utformning. Sprutet är fullt sekvensiellt och använder en cranktrigger och en ombyggd (original) HEI fördelare som ger en kam synk signal. Jag har kört bilen i några omgångar men egentligen inte gjort ett seriöst försök (det har ju mest varit mer handfasta problem som tagit tid, olja alltså) att mappa den. GTA bidrog ju med en liten punktlista som kan vara en bra start. Jag har modifierat den lite:

1. Inställning före första start
2. tomgång så den håller sig vid liv
3. varva lugnt (stillastående)
4. krypkörning 30-50-70-90-110
5. lite lätt gaspådrag
6. fullgas med snäll SA


Inställningar före start: Här varierar det ju stort med vilken motor och insprutningssystem man har. SEdan finns ju olika styrprinciper också; enbart MAP styrning, trottelpositionsstyrning samt kombination av båda föregående. Jag har valt renodlat MAP styrning i mitt system. Vad gäller tändningen så fick jag fram en originalmapp för en 1990 C4. Notera att den är lite förenklad och det finns dessutom ett antal tabeller som lägger/reducerar SA (tändningen) så den faktiska siffran är sannolikt inte exakt vad som återfinns i tabellen:


RPM Extended SA table
800 1400 2000 2400 3200 4000 4800 4800 5600
20 20 38 38 38 38 38 38 46 46
MAP (kPa) 40 30 42 47 46 46 46 46 46 46
60 28 39 41 40 35 37 38 38 38
80 18 30 34 31 28 27 30 30 30
100 18 18 22 22 20 21 24 24 24

Jag upplever att denna tändning är för hög för att användas rakt av i min motor men man kan ju få en känsla för hur mappen ser ut i stora drag. Tills jag fått kläm på hur man får in en skärmdump i ett inlägg så får jag avvakta med att lägga in den startmapp jag tog fram.

Vad gäller bränslet så ville jag få till en "säker" inställning som fick igång motorn utan att att den gick tokmagert eller extremt fett. För min motor med MAP sensor så innebär bränslemappningen att man försöker få till en siffra på den volymetriska verkningsgraden så att man uppnår en lambdavärde som är lämpligt. Här beror det ju också på om man startar från "scratch" (dvs som jag) eller om man har gjort mindre ändringar och man då kan utgå från och modifiera en tidigare inställning.

I tändningstabellen ovan så anges belastningen i "MAP (kPa)" medan min Autronicprogramvara uttrycker det i ""Load"; förenklat uttryckt så är det samma sak men det finns säkert någon som kan förklara detta bättre än vad jag kan..

Det bökiga är sedan att få till en "bränslemappen" där man då anger en siffra som representerar motorns volymetriska verkningsgrad för olika belastning och varvtal. Några råd jag fått när man ska börja gissa på siffror som ska stå i mappen är att högst VE (volymetrisk effektivitet) fås vid vridmomenttopp vid max load, något lägre VE vid max hästkrafter vid max load samt ännu lite lägre vid låga varvtal (sag max 2000rpm) oavsett load- var detta begripligt?? Går nog bara att begripa genom att ha en mapp framför sig.

Jag la även in en "target AF ratio" mapp. Denna används senare när man finlirar mappningen då datorn i princip själv korrigerar VE siffrorna baserat på differensen mellan vad bredbandslambdan säger och vad denna målatabell anger. Såhär blev min inställning:

30% load: AFR =14 (alla varv)
70% load: AFR=14 upp till 3000 rpm och därefter AFR=13
100% load: AFR=12.8 (alla varv)


Förutom detta så finns det ju alltid en hel hoper andra inställningar men jag tror att dessa är de viktigaste för att få liv i maskinen.

2. Tomgång
I mitt fall så lyckades jag få motorn att stånka igång men blandningen blev minst sagt rik och grannarna fick nog en årsranson av oförbrända kolväten den dagen :). Nu gällde det att snabbt justera bränslemappen så att den gick någorlunda vilket i mitt fall blev AFR=14. I mitt sprut (men jag tror även de flesta andra) så finns det separata inställningar för start-up och uppvärmningsfas. Tex så använder jag 6'-12´för SA när startmotorn dar runt motorn. Motorn fetar uppblandningen ca 200% första sekunderna efter start och därfter ca 25% tills motorn kommit upp i lite temperatur.

3. Stillastående och varva lite

Här får man vara medveten om att det kommer accelerationsanrikningstabeller in i spelet.

4. Krypkörning
Här visade det sig med tydlighet att temperaturen på både kylvatten och omgivning påverkar mappningen. En sen och kylig kväll kröp jag runt i villakvarteret och fick den att gå riktigt fint. Dagen efter i solens varma sken tog jag ut den direkt (utan att värma upp motorn riktigt), nu stämde det inte alls längre. Sensmoral; mappa bilen under så identiska förutsättningar som möjligt. Som sagt så har jag ju ett antal tabeller som ska kompensera för omgivningen. Dessa bör man inte röra innan man fått till mappningen riktigt bra (dessa inställningar påverkar i sin tur bl a bränsletabellen).

Fortsättning följer
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
fotograf2
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jul 02, 2008 11:08
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av fotograf2 »

Ingen som kommenterar din tråd?
Ska försöka mappa min nya motor när den är klar, men det är mycket att sätta sig in i,
Så jag följer detta med spänning
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

Finns mängder att skriva och läsa om det.

Men beror mycket på.

- Spec på motorn
- Vilket styrsystem man har
- Hur start mappen ser ut.............

Ex. har mappat en 88 TPI med MAF med en 383'a men en 24? dur kam i closed loop, inte det lättaste.
Ska byta till MAP på den nu i vinter och vet det kommer gå snabbare och bli bättre ;) ......
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Har funderat lite runt tomgångsstyrningen (eller bristen på det..). Stötta tomgången med att höja tändningen har ju fungerat sådär; den har svårt att hantera att man t ex slår på AC och dessutom ger det ju höga avgasvärden då tändningen ökar. Överväger därför att sätta tillbaka till min gamla standard tomgångsmotor. Tyvärr kan dock inte mitt gamla Autronicsprut hantera GM´s fyrtråds tomgångsmotor. Eftersom jag fortfarande har kvar min original ECU som dessutom fortfarande matas med trottel position, vattentemp, rpm etc så tänkte jag se om det går att använda den för att styra tomgångsmotorn. Nu tror jag att tomgångs RPM som ligger i chippet behöver höjas. Läste också nånstans att när man bytte insug från TPI till ett Superram så behövde man "öka IAC count med ca 10" (man bytte samtidigt till ett Accelsprut). Jag antar att det behövs lite mera utslag på tomgångsmotorn eftersom motorn är lite större och kräver mer luft, kammen är vassare etc. Finns det någon som tittat in i originalchippet på tomgångsstyrningen och kanske tom justerat denna som kan ge lite tips???
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 12, 2010 2:46
Ort: Fjollträsk

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av Jonas Rohwer »

Jag har inte koll på hur ditt spjällhus ser ut, men om det är ett litet "bleed hole" i gasspjället så borde det hjälpa att ta upp hålet något.

Jag jobbar en hel del med MEFI-systemen, och spjället på GM's 496 marinmotorer har olika stora "bleed holes" beroende på kamaxel och mappning.
Det enda som skiljer versionerna (375 hk och 425 hk) är kamaxel, mappning och hålet i gasspjället. 5 respektive 8 millimetershål.

Jag har dessutom testat vad som hände när man INTE tog upp hålet när jag "uppgraderade" en 375 hk-motor till 425 hk-versionen, och det som hände var att den gick JÄKLIGT yxigt på tomgång och ville stanna, och diagnosdatorn visade att IAC'n stod i princip vidöppen hela tiden..


Jag säger inte att detta är rätt väg att gå med din maskin, men ett "bleed hole" i gasspjället KAN hjälpa om man dimensionerar det rätt.
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

Om du har kvar org ECM så prova koppla in den.


Vad har du för org chip så kan jag kika i det. finns mängder med inställningar för IAC motorn!
Hur snabbt den skall reagera, hur mycket det skall reagera, park position osv..osv...

Brukar själv lägga mina "tunar" på 10-20 IAC counts på tomgång i (N) varm motor..........
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Ang "Bleed hole"; Jag har ett uppborrat original trottelhus och jag tror inte det sitter några hål i plattorna. Jag har testat med att mekaniskt (med justeringsskruven) öppna spjället lite mer och tomgången ökar ju. Jag misstänker dock att man även måste justera reglerparametrarna i styrdatorn för att slippa en allt för hög tomgång (som skulle behövas för att hantera extra belastning, t ex påslag av AC).

GTA324; skulle vara mkt tacksam för lite support, jag ska kolla vad chippet har för beteckning.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

OK, har kollat nu:
-ECU boxen har beteckningen 01227727
-Memcal har beteckningen ARFP 7185
-En av IC kretsarna har en etikett som säger "Delco R665"
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

något speciellt du vill se eller ska jag plocka fram det mesta?
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Det som skulle vara intressant att se är de parametrar som styr tomgångsmotorn.

Hittade följande som ger en inblick i ECU´n; http://www.diy-efi.org/gmecm/papers/anht_hac.pdf
Ska försöka identifiera var någonstans i detta lååånga dokument var tomgånsgmotorn styrs
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

nä inte glömt detta...... ;) men eftersom du har en hac så kanske skärmdumpar är onödiga?

sök i pdf filen efter IAC så får du en del träffar.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av Börje »

Hej
Hoppar in lite sent, har inte sett tråden tidigare.
Men har inte ditt autronic en autotunefunktion?
Kör med Accel-sprut. Har fått till det någorlunda.
Jag har en C3 med BB
/ Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Hej Börje,
Autronicsystemet har som du säger en Autotune funktion som justerar grundbränslemappen genom att använda info från bredbandslambdan och det går rätt snabbt att få till en hyfsad bränslemapp i de vanliga crusingområdena. Problemet är att det tar några sekunder får systemet att låsa ett värde och att hålla motorn på ett konstant varvtal och belastning några sekunder är svårare än man tror-speciellt vid +4000 rpm och full last (motluten räcker inte till alternativt en fot på gasen och en på bromsen i 150km/h känns lite osäkert...). Sedan finns det en funktion som kompenserar bränslet för varierande luft och vattentemp som i sin tur påverkar bränslemappen. Har dessutom ett flertal inställning för accuppfetning mm som jag inte ens har hunnit titta på.

Tyvärr har inte ens den senaste Autronicmodellen har Closed-loop styrning av bränslet vilket känns surt (enbart CL vid lambda=1) vilket jag dock tror Accelsprutet har. Detta ställer högre krav på att alla inställningar från början blir rätt bra.

Med andra ord så går det snabbt att få bilen att gå hyfsat men att få den att gå riktigt bra i alla lägen tar lång tid.

Autronicen har begränsat med utgångar och klarar dessutom inte av att styra GM´s tomgångsmotor så därför kör jag med originalboxen parallellt (som styr fläktar, AC och tomgångsmotor).

PS. Jag har för mig att jag körde ett race på Mantorp (klubbmästerskapet) runt 2004-05 mot en BB C3 med insprutning, röd tror jag. Det kanske var du?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av Börje »

Aha

Jag snackade med Robban på MRM för flera år sen då jag skulle välja sprut.
Kör tor Södertälje med olika last sen är det tunat fick jag till svar.

Av olika orsaker mest ekonomiska blev det ett Accel. En kompis kompis hade köpt ett
till sin MC men ångrade sej.
PS. Jag har för mig att jag körde ett race på Mantorp (klubbmästerskapet) runt 2004-05 mot en BB C3 med insprutning, röd tror jag. Det kanske var du?
Om jag vann var det jag annars inte. :D
Nej, har inte varit på Mantorp med bilen. :oops:
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

Vet ej om ni sett den här :?

Min bil under en testrunda förra året, GM "chippad"...

En del utfyllnadsbilder i början

http://www.youtube.com/watch?v=qcaDt7-HABo
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Blev våldsamt sugen på att köra med bilen så jag gjorde en "fulmappning" för att kunna besiktiga bilen.

Någon timmes körning så fick jag den att gå ok. Fokus var dock att få den att gå på lambda 1 vid tomgång och 2500 rpm så någon fullständig mappnig var det inte fråga om.

Lyckades få en återbudstid idag och det gick som det brukade-underkänd :(

Såhär blev det (gränsvärden inom parentes):
CO 0,8 (0,5), HC 286 (100), CO 2500 0,0 (0,3), Lambda 1,01 (0,96-1,25)

Blir lite orolig att kammen är för vass eller att kattarna inte så effektiva. Jag körde på ren V-power bensin så det klassiska att tanka i en andel E85 kanske kan vara värt ett försök?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

kam spec?

Tändning?

tomgångs rpm?
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

kammen ligger på cirka 224/234 (duration insug/avgas), 114 LSA, stort lyft
Vid tomgång ligger tändningen på ca 20 grader
Tomgången ligger på ca 900-1000-inte speciellt stabilt (har lånat ett trimchip som just nu styr tomgångsmotorn)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

Borde gå igenom med friska kattar och bra tändsystem.

Har själv passerat med en 230/245 112 kam och 9.0:1 och polarens 383'a ligger i 240/250 området, fast den har högre komp.......

Själv har jag högre SA på tomgång men det brukar generera högre HC :?: fast bättre gång :wink:
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Jag har dubbla Random technology 3" metal matrix katalysatorer som bara är några hundra mil gamla. Det sitter även en MSD6 box för tändningen samt nya tändkablar och stift. Stiften är NGK Iridium som är något steg kallare än standard men inget extremt. Kompressionen ligger på ca 9:1 så inget extremt där heller.

Jag ska åka till en firma som har en avgasanalysator och se om det går att "tuna" ned emissionerna innan jag börjar fundera på om någon "hårdvara" behöver bytas...

När jag kikat i tidigare besiktningprotokoll så ser det ut som att när SBP´s angivna lambdavärde ligger runt 1.1 så ger detta lägre emissioner. Nu går den ju rätt dåligt på lambda=1, får väl se om den överhuvudtaget vill gå på tomgång om det går ännu magrare.

Uppdatering:
Har nu testat med en riktig avgasanalysator: att sänka tändningen från 20 grader ned till först 15, sedan 10 hjälpte inte. Snarare gav det högre HC värden (tvärtemot vad jag förväntat). Testade därefter en magrare inställning, AFR världet låg och fladdrade mellan 15 och 16: detta fungerade! Nu sjönk HC ned till under 50 (100 gränsvärde) och CO mindre än 0.1% (0.5% gränsvärde). Att ha en magrare blandning och mao ett syreöverskott kanske fungerar enligt samma principer som den numera borttagna luftpumpen? Ska försöka få till ett nytt besök hos SBP imorgon.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Det gick vägen; CO 0,0 (0,5%) samt HC 75 (100) idag på SBP :D

Den gick minst sagt ojämnt och AFR pendlade friskt mellan drygt 13 och 16 men det räckte tydligen för att ta hand om alla oförbrända kolväten.

Slutsatsen blev väl att ställa motorn riktigt magert på tomgång samt på lambda 1 (AFR 14,7) på 2500 varv fixar besiktningen (med ren bensin) om man inte har en standardmotor inkl luftpump. Att jag har kattar och i övrigt friska grejer kan nog bidra en del.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

en annan har ju ej fått igång sin men testa höj SA till 28-30 på tomgång :wink: ......
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Lite statusrapportering: Inte mycket har hänt sen jag lyckades köra sönder båda drivaxlarna på Malmöstrippen för en månad sedan. Min ambition att skriva ihop ngn form av steg för steg anvisning för mappning har därmed heller inte avancerat så långt... Idag la dessutom batteriet av :x

Jag har insett att det sannolikt är några andra områden än inställning av mitt sprut som just nu bromsar. Efter några mindre lyckade försök på 1/8 då jag i princip enbart nådde samma tid och slutfart som med den gamla motorn så har jag tagit mig en funderare på om det är ngt annat än själva inställningarna som spökar. Jag tror att min fullgasmappning inte är helt fel, ligger på AFR=12 med och 27 grader vid 3 psi (3000 varv), 25 vid 6 psi (4000 varv) och 24 vid 12 psi (6000 varv). Efter lite kontakter med olika "auktoriteter" på området i USA så verkar detta inte vara helt fel och det ska sannolikt gå att öka tändningen ytterligare lite till vid WOT.

En utmaning är just nu att mina möjligheter att hålla koll på knack vid höga varvtal/tryck är begränsade. Jag har ingen retardfunktion i sprutet så jag har byggt en liten mojäng som tänder en LED vid knack (en -89 knackmodul/knacksensor + lite elektronik). Nu ska ju original knacksensor inte vara helt tillförlitlig vid lite högre belastning och jag har därför experimenterat med en gammal hederlig "det can" samt en variant med mikrofon och förstärkare-inge bra resultat. I den "helmekaniska" hörs nästan ingenting medan den elektroniska bara åstadkommer oväsen.

Pratade med en kille i USA som ska vara riktigt bra, har bl a byggt en C4 -96 med lt4 och en Vortech T-trim som bromsades till drygt 600 bakhjulshästar. Han hade enbart använt original knacksensor när han mappade den (!)-får nog fundera lite på hur jag ska attackera detta.

Jag har dock insett att min vatteninsprutning sannolikt spelar roll för hur mkt hästar motorn vrider ur sig: vatteninsprutning är ju som teknik rätt bra idé men även denna behöver i princip mappas. För mycket vatten medför att man tappar hästar! Eftersom jag har pulat med mina bränslemappar så har jag enbart sprutat in rent vatten (den kemiska reaktion som uppstår i förbränningsrummet innebär i praktiken att AFR värdet inte påverkas). I USA så är ju "Meth injection" ett begrepp vilket innebär att man blandar in t ex metanol (usch-inte trevligt att blaska med), ofta i proportionerna 50/50. Själv så kommer jag köra med etanol (mkt roligare!) blandat med destvatten. Sprutar man in detta så kommer dock AFR värdet påverkas. Tricket är ju att bara spruta in precis tillräckligt! En strategi för mappningen som jag funderar på är då att mappa bränslet enbart på vatten och därefter blanda i 50% etanol. Sedan får man justera insprutningsmängden (byta munstycken) så att AFR värdet inte blir mer än ca 0.5 AFR enheter fetare. Sedan ska man ju lura ut när sprutet ska starta. En tillverkare rekommenderar start vid ca 1/3 av max ladd vilket för min del blev 4 psi-låter bra (i brist på bättre).

Efter lite research så verkar det som att jag ungefär sprutar in fyra gånger mer vatten än vad som sannolikt behövs :o Har beställt nya munstycken från USA, hoppas de kommer innan snön så jag åtminstonde kan köra några G-tech repor. Det kanske finns någon annan som har prövat vatteninsprutning, är mkt intresserad att höra vad andra har för erfarenheter!

Huga, det är en lång och snårig väg innan man får allting att fungera som tänkt :)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av malte »

Jag monterade vatten insprutning på min förra bil Viper GTS,
med Roe Racing skruvkompressorsats. Laddtrycket gicka att höja med 2 psi
från 8 till 10psi. Samt att tändningen gick att höja med nästan 5 grader vid wot. Jag körde med 50/50 vatten - methanol.
Sprutet styrdes o mappades från piggyback boxen från Civinco.
Det gav en rejäl effekthöjning.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Malte, du har PM!
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av malte »

Hittade grundmappen från Roe Racing.
Tryck Load börjar spruta in vid 3psi o går steglöst upp till att ge 100% vid 6psi.
Varv Rpm börjar vid 1500varv går steglöst upp till att ge 100% vid 3000varv.
Så över 6psi ladd o 3000varv är det 100% sprut.

Storleken på munstyckena var 2st X 325ml.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

jag antar att det då är 325ml/minut. Om jag räknar om ett munstycke som ger 10 gallons per timme så motsvarar det 630 ml/minut. Det verkar alltså som den rekommendation jag fått (8-10 GPH) stämmer bra med din inställning.

Just nu har jag justerat insprutningen till att starta steg 1 (50%) vid 4 psi och steg 2 (100%) vid 7 psi-ser ju också ut att ligga i samma härad (har ju en enklare pumpstyrning som enbart kan ge halv eller helfart och då enbart tryckstyrt).

Tack för informationen Malte!

Mina nya munstycken ligger nu hos (svenska) posten. Beställt 6, 8, 9 och 10 GPH så man har lite att testa med. Ska bara fixa ett nytt batteri nu så...
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Nytt munstycke för vattensprutet monterat samt numera 50/50 blandning med sprit. Nu återstår att vänta på att skyfallen gör ett uppehåll. Jag har (förhoppningsvis) lyckats få in hur tändningsmappen ser ut, kommentarer mottages med tacksamhet. De gula cellerna är de som man "passerar" vid en fullgasrepa: http://freepdfhosting.com/f3c9089187.pdf

Uppdatering: G-techen visade på ca 325hk @4800/500Nm@4200. Rätt ok med tanke på att mätningen gjordes på treans växel samt släppte gasen vid ca 5000 rpm/150kmh. Detta var med tändningen backad till ca 19' vid full boost.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av gta324 »

påminner lite om fräsarens.

svårt att säga då man ej vet hur mycket vaccum din bil har.
men tror i 50kPa och 70kPa borde du kunna öka i vissa områden och få bättre körkänsla....
du borde kunna höja din 100kPa kolum lite.

Vet inte hur ditt sprut funkar men 39grader vid 0 rpm varför då?
under ladd, ser det säkert ut men vet ej din insugstemp......
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Mappning av Corvette

Inlägg av bogo »

Vacummet är bra, ligger på ca 15 inch vid tomgång. Jag har lagt hög tändning vid 0 grader för att stötta den dåliga tomgången. Har labbat lite med munstyckena och tändningen och nu ger den nog lite mera hästar. Just nu sitter IAT sensorn ganska direkt efter kompressorn vilket innebär att den inte korrigerar för den kyleffekt som vattensprutet ger (ska därför flytta den till plenumlådan).
Jag kommer sannolikt också testa med att sätta ett extra vatteninsprutningsmunstycke innan kompressorn (sprutar rakt in mot kompressorhjulet). Svårt att mappa fullgas på gatan, luta åt att göra det på en dyno nu i höst/vinter istället.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Skriv svar