Nya CM !

Här skriver ni förslag till CM om häftiga bilar, träffar eller andra udda eler nyttiga reportage som kan vara intressant att få in i tidningen.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Nya CM !

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Jag ville bara ge lite beröm för nya CM som kom i lådan igår !
Den var väldigt " rätt " tycker jag ! :D !
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Nya CM !

Inlägg av Bengt »

Bild
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Nya CM !

Inlägg av Max M »

Lägg ner CM i nuvarande form och gör den till en nät-tidning. Måste finnas stora pengar att spara.

Hur många sidor är "kafferep"?

Hur många sidor är reklam?

Vad i detta pappersalster är läsvärt?

Bara min åsikt!
// Max
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Nya CM !

Inlägg av Vettemannen »

Max M skrev:Lägg ner CM i nuvarande form och gör den till en nät-tidning. Måste finnas stora pengar att spara.

Hur många sidor är "kafferep"?

Hur många sidor är reklam?

Vad i detta pappersalster är läsvärt?

Bara min åsikt!
// Max
Håller med dig lite där. Det är en massa "kafferep" där den första halvan an bilderna visar hur alla parkerar och den andra halvan av bilderna visar just "kafferepet". Det tjatas vidare med nästa distrikt o.s.v.....samma typ av bilder. Reklamen kan vara viktig för den denererar pengar men det kanske går att göra en nättidning så man kan ladda hem om man önskar......med reklam givetvis. Gör tidningen i PDF-format.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Nya CM !

Inlägg av 745 »

Max M skrev:Lägg ner CM i nuvarande form och gör den till en nät-tidning. Måste finnas stora pengar att spara.

Hur många sidor är "kafferep"?

Hur många sidor är reklam?

Vad i detta pappersalster är läsvärt?

Bara min åsikt!
// Max
Budgeten & utfallet för CM framgår utav årsmöteshandlingarna.
Själv skulle jag gärna läsa CM som nättidning & avstå från den tryckta tidningen, jag ser många fördelar: fler & snabbare reportage, fler bilder (kanske även filmer), interaktivitet, inga tryck & distributionskostnader.
Men varför inte låta CM vara kvar i sin nuvarande form (då den & innehållet uppskattas av många medlemmar) samt även publicera den på nätet, så kan de som vill läsa nättidningen, avboka sin tryckta tidning & på det sättet spara pengar år CCS :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Nya CM !

Inlägg av Jake »

Ligger det inte en del penningar i tidningen, En annons i tidningen kostar en del och priset baseras på upplagan. En annons på nätet baseras på hur många som besöker sidan, men med tanke på upplagan så blir det besöksantalet ointressant i websamanhang???

Rätt eller fel? men en tanke iallafall.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ordf
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 08, 2010 20:36

Re: Nya CM !

Inlägg av Ordf »

Några frågor tillbaka, vill gärna höra era konstruktiva förslag.
Att göra en nättidning/upplaga kan vara en ide som vi vänder på i styrelsen men som någon säger så behövs en visst besöksantal för att klara ekonomin med annonser. Hur gör vi med de som inte har nät och datorvana`?

Vi ska inte heller glömma att detta är en klubbtidning där även distrikten måste få komma fram eller ska vi skrota dessa helt och hållet?

Vad vill ni att tidningen skall innehålla, konkret, för att bli läsvärd?

Har vi några som kan jobba idellet så att vi kan få fram fler nummer eller via en nätupplaga så är ni mer än välkomna att bidra. Men fler reportage på nätet kan vi lägga in redan idag bl.a via distriktssidornsa eller forumet.

/// Ordis
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Nya CM !

Inlägg av Vettemannen »

Ordf skrev:Några frågor tillbaka, vill gärna höra era konstruktiva förslag.
Att göra en nättidning/upplaga kan vara en ide som vi vänder på i styrelsen men som någon säger så behövs en visst besöksantal för att klara ekonomin med annonser. Hur gör vi med de som inte har nät och datorvana`?

Vi ska inte heller glömma att detta är en klubbtidning där även distrikten måste få komma fram eller ska vi skrota dessa helt och hållet?

Vad vill ni att tidningen skall innehålla, konkret, för att bli läsvärd?

Har vi några som kan jobba idellet så att vi kan få fram fler nummer eller via en nätupplaga så är ni mer än välkomna att bidra. Men fler reportage på nätet kan vi lägga in redan idag bl.a via distriktssidornsa eller forumet.

/// Ordis
Jag har inga idéer just nu men rent spontant så har jag reagerat på dessa s.k. "kafferepsreportage" som jag beskrev längre upp i tråden. Dom är iaf. i mitt tycke lika tråkiga allihopa. Sponorerna måste vi ju ha för ekonomins skull. Kom på en sak. Kanske lite mer reportage liknande de i Wheels där medlemmar blir uppmärksammade med färdiga bilar eller rena garagescener. Man kanske ska blanda alla generationer och ta en i taget och redovisa en renovering i låt oss säg ett par nummer.


/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Nya CM !

Inlägg av Max M »

Nät och datorvana...Detta har varit ett av argumenten mot förnyande under mina 10 år CCS. Tvinga medlemmarna.

Distrikten....Har sina flikar på hemsidan. Samma "fikatext" i stort som kommer i CM har funnits på distriktssidorna länge.

CM innehåll....Där finns, med jämna mellanrum, förslag på forumet, jag förstår att det är svårt att realisera dessa i en papperstidning.

Och sen slutklämmen från "ordis"...är ni inte nöjda, gör det själva.

// Max
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Nya CM !

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Vad man än gör, och vilka " visioner " man nu har med det
som man gör, så går det ju inte / tyvärr / att göra alla nöjda !
Allt ideellt arbete gör man ju för nåt som man tror på och vill
göra, helst så bra som möjligt ! Sen att alla inte blir nöjda det
får man på " köpet " :( :roll: !!
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Nya CM !

Inlägg av Max M »

Peter A...du har så rätt....
// Max
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Nya CM !

Inlägg av 745 »

TACK till CM redaktionen jag tycker ni gör ett utmärkt arbete, bra reportage om CCSs verksamhet uppblandat med en & annan Corvette relaterad artikel. Självklart blir det en & annan fika då CCS ordnar många, uppskattade & välbesökta (fika)träffar (& det är ju inte CM-redaktionens fel/förtjänst).
Ordf skrev:Några frågor tillbaka, vill gärna höra era konstruktiva förslag.
Att göra en nättidning/upplaga kan vara en ide som vi vänder på i styrelsen men som någon säger så behövs en visst besöksantal för att klara ekonomin med annonser. Hur gör vi med de som inte har nät och datorvana`?
Låt CM vara kvar i sin nuvarade tryckta form men publicera den även på nätet, sen kan dom som vill läsa CM på nätet samt avbeställa den tryckta tidningen och på det sättet spara pengar åt CCS

Vi ska inte heller glömma att detta är en klubbtidning där även distrikten måste få komma fram eller ska vi skrota dessa helt och hållet?
Självklart ska CCS arbeta vidare i sin nuvarande form och CM skildrar CCS verksamhet på ett bra sätt

Vad vill ni att tidningen skall innehålla, konkret, för att bli läsvärd?
Jag skulle uppskatta artiklar som behandlar dom grundläggande teorierna om hur vi kan förbättra våra bilar, med samma typ av innehåll som Speedlabs kurs vid KM & Göran Malmbergs väghållningsboken.


Har vi några som kan jobba idellet så att vi kan få fram fler nummer eller via en nätupplaga så är ni mer än välkomna att bidra. Men fler reportage på nätet kan vi lägga in redan idag bl.a via distriktssidornsa eller forumet.
Tyvärr skriver jag som en kratta & jag tror att jag kan bidra mer till CCS verksamhet genom att arbeta med (ban)racing, men det är en bra & välbefogad fråga.

/// Ordis
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Nya CM !

Inlägg av gbak »

Angående (ev bristen på) inskickade reportage så hade jag för några år sedan en tanke på att bidra med mitt 383 bygge och hur jag gick tillväga.
Det skulle ju kunna vara till hjälp för andra medlemmar i samma sits som jag var i när jag som en rockie började bygga om motorn.
Det var ju ett rejält projekt och jag hade fotat massor med bilder på både det ena och det andra.

Jag slog dock raskt detta ur hågen då jag vill minnas att redaktören för CM (vid den tidpunkten) tydligt utalade sig att reportage/artiklar skulle vara unika för CM och inte fick förekomma på andra ställen t.ex på nätet.
Eftersom jag skrivit rätt så mycket på nätet så hade jag ju inget nytt att komma med!

Med en sådan inställning/policy så finns ju det mesta i form av ombyggnad/trimmning/tuning redan publicerat någonstans i något forum (inte nödvändigtvis i svenska forum).

Det enda som då är unikt är fikaträffar, så det är väl vad vi har att se fram emot fortsättningsvis också!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Nya CM !

Inlägg av 745 »

Jag tycker det är bra att CM redaktionen har höga ambitioner och inte vill använda sig av gamla nyheter.
Men var ska man dra gränsen :?: Jag tycker att CM t.ex. kan skriva om sommarmötet & ett motorbygge trots att någon redan skrivit om det på nätet, på samma sätt som jag själv gärna läser om nyhet i en morgontidningen som jag redan läst/sett/hört någon annanstans, då man ofta får en annan vinkling på nyheten. Dessutom bör vi tänka på de CCS medlemmar som inte läser på nätet.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar