Byta th350 mot th700!?
Byta th350 mot th700!?
Hej!
Har en kompis som har en corvette coupe -72:a med csb 350 och th350.
Han är ute efter lägre varv vid motorvägsfart. Och undrar vad det är som krävs för att byta hans nuvarande th350 mot en th700 med lockup!?
Passar det rakt av eller vilka modifikationer behöver man göra?
Har en kompis som har en corvette coupe -72:a med csb 350 och th350.
Han är ute efter lägre varv vid motorvägsfart. Och undrar vad det är som krävs för att byta hans nuvarande th350 mot en th700 med lockup!?
Passar det rakt av eller vilka modifikationer behöver man göra?
-69, 502, Coupé
Jag har en 700 låda i garaget jag kan sälja billigt
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag är osäker på vilka modifikationer som måste göras.
...tror man måste flytta eller modda tvärbalken.
Kan ta detaljkort om du vill, för på min -79:a sitter det nämligen just en TH700
...tror man måste flytta eller modda tvärbalken.
Kan ta detaljkort om du vill, för på min -79:a sitter det nämligen just en TH700
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
c4an har ju 2.73 å th700Chrippe skrev:Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Kortare kardan är jag rätt övertygad om att jag måste fixa!
Varför har jag ingen nytta av 700 lådan om jag inte 3.08 3:an växel på 700 lådan har om jag inte är ute och cyklar 1:1 samma som 3:an på hans th350 låda!
Vilket borde resultera i markant lägre varvtal med en växel till!
Han har 3.70 i baken..
Hur mycket skiljer tvärbalken som lådan fäster emot?
Varför har jag ingen nytta av 700 lådan om jag inte 3.08 3:an växel på 700 lådan har om jag inte är ute och cyklar 1:1 samma som 3:an på hans th350 låda!
Vilket borde resultera i markant lägre varvtal med en växel till!
Han har 3.70 i baken..
Hur mycket skiljer tvärbalken som lådan fäster emot?
-69, 502, Coupé
Vet ej om ni syftar på den lägsta?Jake skrev:c4an har ju 2.73 å th700Chrippe skrev:Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.
Men min orginal är 2.59 om någon undrar om den lägsta?
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Klart man kan ha nytta av att skaffa en OD låda oavsett utväxling.
Enligt matematikens under
du har ex 3000 varv i 90 knyck och 3.8 i bakaxeln och TH350
med en TH700 och en OD ger dig en 1:0.75 istället för 1:1 och 0.75x3000 =2250 varv i 90 knyck
För att få samma totalutväxling på högsta växeln med en TH350 0.75x3.8=2.85. ALTSÅ om du byter bakaxelutväxlingen till 2.85 och behåller lådan kommer du att varva 2250 varv i 90 precis som du skulle med en th700 MEN bilen kommer att bli rejält slö i starterna på 1an
om du byter både bakaxel utväxling OCH lådan kommer det att ge 0.75^2*3000 = 1687 varv i 90..
Med lätthet inses att man genom att byta till en th700 alltid får ett lägre varvtal i motorvägsfart utan att det påverkar buskörningkapaciteten, oavsett bilken bakaxelutväxling mar har innan. samt att man inte kan gå hur lågt som helst i bakaxeln. Men vem med 2.11 i bakaxeln byter till en th700???
Enligt matematikens under
du har ex 3000 varv i 90 knyck och 3.8 i bakaxeln och TH350
med en TH700 och en OD ger dig en 1:0.75 istället för 1:1 och 0.75x3000 =2250 varv i 90 knyck
För att få samma totalutväxling på högsta växeln med en TH350 0.75x3.8=2.85. ALTSÅ om du byter bakaxelutväxlingen till 2.85 och behåller lådan kommer du att varva 2250 varv i 90 precis som du skulle med en th700 MEN bilen kommer att bli rejält slö i starterna på 1an
om du byter både bakaxel utväxling OCH lådan kommer det att ge 0.75^2*3000 = 1687 varv i 90..
Med lätthet inses att man genom att byta till en th700 alltid får ett lägre varvtal i motorvägsfart utan att det påverkar buskörningkapaciteten, oavsett bilken bakaxelutväxling mar har innan. samt att man inte kan gå hur lågt som helst i bakaxeln. Men vem med 2.11 i bakaxeln byter till en th700???
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707