Ungdomar tyck till.

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Ungdomar tyck till.

Inlägg av Janne »

Med anledning av att medelåldern bland deltagarna på våra träffar är ganska hög, så tog jag på vårt kontaktmannamöte 070901 på mig att kolla av vad alla yngre förmågor har för synpunkter på Club Corvette Sweden, våra evenemang, samt sportbilen Corvette. Eftersom jag är övertygad om att det finns en hel del ungdomar (både medlemmar och ni som valt att inte vara med) som läser och skriver här på forumet, så börjar jag med att försöka få till en diskussion här.

Vad tycker ni?
Är våra arrangemang inte tillräckligt riktade till alla åldrar?
Visst är Corvetten en bil som passar alla åldrar, det finns ju massor av modeller?
Tycker ni att det är svårt att göra er röst hörd?
Vore det smart med en ungdomsektion?
Känner ni inte samhörigheten?
Tycker ni att det är för dyrt, man behöver endast deltaga i några få arrangemang för att kunna räkna hem medlemsavgiften.

Det finns massor av frågor om detta, det här ämnet lägger jag ut på forumet för att få till en diskussion, så var inte blyga nu.

Mvh:
Medl 289 Jan-Erik "Janne" Eriksson
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

har mest problem med att alla clubarrangemang ligger minst 70 mil ifrån där jag bor,blir alldeles för långt att åka på :(
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Vad är medelådern på mötena då?

När man kollar på bilderna från era/våra möten (har aldrig vart på något)
så ser det ganska tråkigt ut, ingen "action" med lite race och burnar typ!

Kanske därför som det blir lite hög medelålder, vad vet jag, bara
en tanke! 8)
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: lör aug 27, 2005 14:44
Ort: Värnamo

Inlägg av kothe »

Känner mig träffad och måste svara! (22 år).

Jag tycker dom arrangemang som jag har varit på har varit trevliga, men sen blir det kanske lätt att man väljer att åka på annat, där man vet att det är lite yngre medelålder, och lite mer "action".
Det finns ju ofta mycket att välja på under sommarmånaderna.

Det blir helt enkelt nästan tidsbrist, och då kommer kanske tyvärr inte Corvette träffarna i första hand, och det kan som sagt bero på mycket. En del kan vara kompisar som köra andra bilar och man åker då på träffar som inte är inriktade på en speciell bil.

Jag har hittills i år kört ca 1000 mil med Corvetten (är inte inställd riktigt än) och även det kan vara en anledning, för det blir ju lite bensin om man inte ska ligga och fisköra, och det är ju inte roligt.

Mvh Daniel!
Corvette Coupé L98 -90 (Skrotad)
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Personligen tykcer jag det är lite för dyrt med ´typ 13-14hundra för att gå med,. Alla är vi inte gjorda av pengar så det är en ansenlig summa för många. Personligen huserar jag fortfarande i camaroklubben där jag var distriktsordförande tills bilbytet pga lägre avgift.
Tror många yngre drr sig för att slanta upp plus att det kan vara svårt att komma med i gemenskapen bland dom äldre rävarna som varit med länge.
Vi kom till rätta med mycket i camaroklubben genom att bryta ner det hela i väldigt lokaladelar som tex CCS uppland som var uppsala och ccs stockholm för att göra det hela lokalt och enkelt att träffas , jag fick en väldig fart på uppsalagänget som knappt träffats tidigare .
Känns betydligt avlägsnare när tex ansvarig sitter i stockholm och det spontana utblir, man sätter sig ju inte spontant och drar till stockholm med kort varsel för att cruisa och umgås på samma sätt.
Tror detta kan vara ngt för klubben at jobba med , att försöka få ner det hela på en mycket lokalare nivå där fler könner att man får något mer ut av medlemskapet än en tidning. Så fick vi en rejäl fart på klubben efter ett rejält stillestånd. Sen kan ju erkännas att jag ska gå med i corvetteklubben och hoppas kunna bidra med mina erfarenheter från detta .
Bjud gärna in ocss till ett möte för att framföra våra åsikter.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Personligen tykcer jag det är lite för dyrt med ´typ 13-14hundra för att gå med,. Alla är vi inte gjorda av pengar så det är en ansenlig summa för många. Personligen huserar jag fortfarande i camaroklubben där jag var distriktsordförande tills bilbytet pga lägre avgift.
Vilket motsvarar 2 tankningar, tror inte avgiften spelar någon större roll, köper man en Corvette så är man beredd på att det kostar...
Tror många yngre drr sig för att slanta upp plus att det kan vara svårt att komma med i gemenskapen bland dom äldre rävarna som varit med länge..
Helt rätt, som ny medlem det är svårt att komma med i gemenskapen.
Vi kom till rätta med mycket i camaroklubben genom att bryta ner det hela i väldigt lokaladelar som tex CCS uppland som var uppsala och ccs stockholm för att göra det hela lokalt och enkelt att träffas , jag fick en väldig fart på uppsalagänget som knappt träffats tidigare .
CCS är ju redan uppdelat i små distrikt vilka till viss del lever ett eget liv med egna aktiviteter. Det går möjligen att dela upp distrikten i ännu mindre sektioner, men jag tvivlar på att det skulle hjälpa.
Däremot skulle det kunna finnas C1-C2, C3-C4, C5-C6 sektioner inom klubben som skulle kunna tillvarata de olika årgångarna lite bättre.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Citat: Vilket motsvarar 2 tankningar, tror inte avgiften spelar någon större roll, köper man en Corvette så är man beredd på att det kostar... End citat.



Öhm näää det e man inte kan jag säga, åtminstonde om man ska komma åt massorna. Om man ite mer kan trycka på vad man får ut av det , mer än tidning . Alla har inte intresse av att åka på bana etc.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Trots att jag nog inte kan räkna mig som någon ungdom längre så saknar jag också lite action på våra möten.

Vi har ju 200-500 hk under huvarna våra, och det vore ju kul att få använda dem lite oftare.

Burnout tävling, ja kanske...?
Dragracing mot/tillsammans med Camaro klubben skulle ju vara kul, mycket gemensamt där.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag får nog också räkna mig som ungdom..

Tycker generellt att tekniknivån/kunnandet är skrämmande lågt hos klubbens medlemmar. Detta gör att jag känner att det inte finns särskilt mycket genemsamt med många.. Undrar faktiskt varför många i klubben har en vette över huvud taget... skall den stå och glänsa på svärfars garageuppfart, K*K-förlängare, 30-40-50-60-70-årskris? ... Jag köpte min bil för att trimma skiten ur den, samt lära mig förbränningsmotorteorin, reglerteorin, chassidynamik OSV OSV....

Här på forumet finns det en bra ansamlig med likasinnade, (ingen nämnd ingen glömd).. synd att jag inte har hamnat på samma träffar som ni :(
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Jake skrev:Jag får nog också räkna mig som ungdom..

Tycker generellt att tekniknivån/kunnandet är skrämmande lågt hos klubbens medlemmar. Detta gör att jag känner att det inte finns särskilt mycket genemsamt med många.. Undrar faktiskt varför många i klubben har en vette över huvud taget... skall den stå och glänsa på svärfars garageuppfart, K*K-förlängare, 30-40-50-60-70-årskris? ... Jag köpte min bil för att trimma skiten ur den, samt lära mig förbränningsmotorteorin, reglerteorin, chassidynamik OSV OSV....

Här på forumet finns det en bra ansamlig med likasinnade, (ingen nämnd ingen glömd).. synd att jag inte har hamnat på samma träffar som ni :(

Mjo vi har ju alla olika mål md vårat corvetteägande , själv gillar jag att skruva och trimma likväl som det finns dom som gillar att bara äga sin bil. Knäckfrågan är ju att få in alla under samma tak.
Och att få folk att välja att lägga pengar på medlemskap och inte två tankar bensin.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Jake skrev:Jag får nog också räkna mig som ungdom..

Tycker generellt att tekniknivån/kunnandet är skrämmande lågt hos klubbens medlemmar. Detta gör att jag känner att det inte finns särskilt mycket genemsamt med många.. Undrar faktiskt varför många i klubben har en vette över huvud taget... skall den stå och glänsa på svärfars garageuppfart, K*K-förlängare, 30-40-50-60-70-årskris? ... Jag köpte min bil för att trimma skiten ur den, samt lära mig förbränningsmotorteorin, reglerteorin, chassidynamik OSV OSV....

Här på forumet finns det en bra ansamlig med likasinnade, (ingen nämnd ingen glömd).. synd att jag inte har hamnat på samma träffar som ni :(
Jag köpte min för min 40års-kris! hehehe... 8)

Tänkte väll trimma lite försiktigt oxå, så man hinner till någon träff i framtiden! :wink:
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Huvudsaker som jag tycker är negativt för unga/(men även äldre)=

På större träffar (sommarmötet tex) så håller jag med om att det bildas grupper och dom kan vara svåra att få komma in i, varför man får bilda egna fallanger. Och e man då själv och ny och inte den där tjôtrôven så blir man tyvärr ensam.

Gubbvarning är ofta ett återkommande ord och med det menas inte att det bara e äldre utan att dom flesta betér sig gammalt. -Bilarna ska inte köras utan beundras och putsas på. La en liten burnis nere i Ronneby och kände att många blickar va av surare art.

Caravan och utställning av bara corvetter e häftigt och måste upplevas men när man gjort det vad gör man då? För det e ju ett stående program och tillämpas på i stort sätt alla träffar vilket iaf jag tröttnat på. Jag vill ha gummirök, monstervrål och fart, varför jag hellre söker mig till andra events såsom strippentävlingar och allmänna bilträffar runt göteborg.

Sen vet jag inte vad du menar med ungdomar hehe Har ju fyllt 30 nu och får väl räknas in som gubbe själv :cry:
Bör tilläggas att jag genom klubben har träffat på flera fantastiska nya vänner för livet(?) :) och sånt e obetalbart. Men kanske har jag snott dom ända goa gamla gubbarna???

Planerar ju en egen liten gathering till sommarn för oss här på forumet men när det kommer till vad man ska göra så blir det ju cruising som man kommer först på! Kanske ska man bara vara och tjöta.....
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Nä nu måste ju även jag fast jag e gubbe öppna truten :wink:
Sitter o funderar på vissa saker i det här...måste man va proffessor i bil byggande och motorbyggande för att få äga en corvette?
Eller måste man va under 25?
E man gubbsjuk för att man gillar bilar som mullrar fint o som e vackra att titta på......finns nog bättre saker o ragga i än en gammal corre
Har haft en del bilar genom åren bla amerikanare när jag va ung."yngre".och dragits med en o annan sk svennebil genom åren och nu återfallit i träsket och meckar helldre än bra men kul e det :lol:
Så min åsikt av det hela e gör vad du tycker känns rätt för dej just nu.
Men håller med Gbak om att ha det lite upp delat i olika sektioner skulle ju kunna tillvarata årgångarnas intressen bättre..fast det här e ju en annan bit i det hela....självklar borde ungdommarna sugas upp med lite fart o drag mm...tror säkert det skulle locka många race sugna gubbar me :twisted:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Tja

Inlägg av Ingo »

Jag har varit kring "medelåldern i klubben sedan jag gick med 94,och det är ju inte riktigt så positivt.
Klubben är väl dubbelt så stor nu men det verkar som om de yngre försvinner efter några år,och gubbarna blir kvar.. :D
Men håller med vette 74om avståndsproblematiken,för när träffarna var på normalt Norrlandsavstånd (ca 40 mil) så åkte man ju på det mesta.
Att kostnaden inte spelar någon roll tror jag inte ett dugg på,för huvudanledningen att det bildats flera andra klubbar beror ju på kostnaden och att man anser att man får igen för lite ute i distrikten.
Förr var det ju så att de flesta som köpte vette hade hållit på med andra amerikanska bilar före,men det tvivlar jag stämmer nu för tiden.
Men det sommarmöte jag varit med på fann jag väldigt positivt,och tyckte inte det var direkt problem att få kontakt med okända klubbmedlemmar.
Ochs så är frågan var det är mest logiskt att hålla sommarmötet egentligen.
Skulle vara kul att se en datakörning på sammanlagda resvägen för alla medlemmar i genomsnittoch var centrum i landet då skulle vara,men misstänker att det skulle bli en bra bit söder om Stockholm ändå.
Men faktum är att när man gick med så var det mycket för att lära sig av de "äldre" som redan mött de problem som kan uppstå,så att dela upp tvivlar jag på.
Och visst är det väl mindre burnouter och plågade bilar bland oss äldre,men det beror på att vi redan kört sönder allt man kan krossa och inte har ork eller tid att skruva i onödan. :roll:
Men äger man en Corvette är det nog någon typ av fel på en ändå... :D
Att bara äga en för att bli tittad på tröttnar man på fort....
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Givetvis ska det vara plats för alla riktningar inom en bilklubb. Orginaltokarna (som kan sälja sin mor för en NOS bult),putsbögarna, trimmnissarna, raceputtarna och killarna med byxhäng och träskor. Alla dessa behövs för att behålla mångfallden i en förening , annars är risken uppenbar för självdöd tyvärr.
Så gjorde vi i flygklubben för ett antal år sedan , jobbade aktivt med att få in nytt blod i styrelsen och andra förtroende uppdrag för att få alla att växa och känna sig delaktiga . Idag är vi utan att skarva den mest framgångsrika segelflygklubben i Sverige , den som växer mest och har störst elevunderlag. Så det gäller även att aktivt coacha fram nya som vill gå in och bidra med sitt kunnande.

Det jag saknar på forumet är också underforum för sektionerna , inom camaroklubben finns dessa där man kan göra sig hörd inom sitt distrikt och tex ordna spontana träffar (man behöver ju inte vara distr.ansvarig för att dra igång en spontan cruising en varm kväll) , allt detta är enklare med mindre distrikt . Vi skillde tex uppsala och stockholm åt för att göra det enklare att träffas och på det viset kom det fler nya som kom in i gänget.
Detta fick våran klubb att gå från bara en tidning i brevlådan till att explodera av aktivitet ute i landet.
Givetvis vore det väl fint med ett samarbete klubbarna emellan också , idag så kör ju transam/camaro och mustang klubben en del träffar och race tillsammans. Så egentligen finns det väl ingen anöedning att inte testa.
Senast redigerad av Scania den tis okt 16, 2007 10:22, redigerad totalt 1 gånger.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det jag saknar på forumet är också underforum för sektionerna
Bra idé! Jag röstar för detta! :wink:
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

frisk skrev: La en liten burnis nere i Ronneby och kände att många blickar va av surare art.

dom var väll avis allihop 8)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

[quote="frisk"] La en liten burnis nere i Ronneby och kände att många blickar va av surare art.
------------------------------------------------------------------------------------

Jo men vi "gubbjävlar" var ju sura för att du inte tog i ordentligt! Bättre burnis än den har jag sett - som den i ditt garage t.e.x! :twisted:

Jag får väl hålla utkik så det inte kommer förslag om att återinföra ättestupa eller liknande på Corvetteägare som passerat 50! :roll:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Ålder har inte att göra med när man är född!!

Ålder är ett beteende.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Jo men diskusionen är ju inte hurvida man får vara gammal eller ung , mångfald behövs men det måste ju finnas incitament för båda grupper att verka i klubben.
Plus att det är alltid bra med äldre som har förvärvat en del erfarenhet genom åren.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Jag tycker det är ett bra initiativ du tagit Janne!

Att yngre kanske är tveksamma till att gå med i cluben när de köpt sin första Corvette kan nog ha flera olika orsaker.

1. Vad jag förstått så tycker många att det är dyrt framförallt första året med både en inträdesavgift och en årsavgift. Man jämför ofta med andra märkesklubbar som har lägre avgifter. Vi som varit med några år vet ju att nyttjar man bara de aktiviteter som finns så är det INTE dyrt!

Kan man rabattera inträdesavgiften för de under 25 ev 30 år?

2. Är man ung och kör på sitt första sommarmöte kanske t.o.m ensam så kan det kanske vara svårt att komma in i de "gäng" som genom många års bekantskap bildats, och då känner man sig utanför.

Kan man redan vid bokning till sommarmötet se vilka som aldrig varit där någon gång och fånga upp dessa. Exempelvis genom att några personer som har erfarenhet av sommarmötena blir något av mentor och "tar hand om" dessa och ser till att de blir introducerade i cluben? Detta gäller inte bara yngre utan alla som aldrig varit med!

3. Redan på lokal nivå har vi ju ett gyllene tillfälle att försöka fånga upp yngre. Det är billigare aktiviteter och ofta sker de i närområdet.

Kan vi via bilregistert se vilka Corvetteägare som finns i respektive lokaldistrikt och som inte är medlemmar. De kanske kan bjudas in kostnadsfritt till någon aktivitet, gärna på vårkanten när säsongen drar igång? Vi har då möjlighet att visa dem vad vi gör i cluben och hur förbaskat trevliga vi är!


/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Mycket kloka ord från Lars, bara att hålla med! :wink:







ps. OT. Har du kvar filmsnutten från ronneby när jag fisburnar, Tommy?? ds.
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

frisk skrev:La en liten burnis nere i Ronneby och kände att många blickar va av surare art.
Möjligtvis kan boende på orten bli irriterade och klaga på hotellet som sedan inte välkomnar oss någon mer gång. Det ska så klart behövas en jäääääkla massa rök för att det ska gå så långt, men det är kanske något som ligger bakom de sura minerna från framförallt hotellpersonal och våra organisatörer/styrelse? Rädsla för klagomål från allmänheten..
Vi andra "vanliga" medlemmar däremot, vi ska väl bara le och uppmuntra till mera rök? :twisted:
Scania skrev:Personligen tykcer jag det är lite för dyrt med ´typ 13-14hundra för att gå med.
Min åsikt är att köper man en bil för 100,000 eller mer (en "icke bruksbil" dessutom) borde man kunna skramla fram 1400 extra för medlemskap i corvetteklubben, om intresse för det finns. Jag ser däremot ingen större anledning till att inträdesavgiften ska vara så dyr, eller kanske inte finnas alls. Så om vi sänker inträdet till tex 300 (eller tar bort den helt) så hamnar vi på en totalkostnad på 995kr för första året, vilket i mångas ögon ser mycket billigare ut än bara en femma dyrare och det hemska fyrsiffriga talet 1000kr och ännu hellre vårt nuvarande ~1400kr. Den årliga medlemsavgiften på 695 tycker jag dock är helt ok, och motiverad med tanke på aktiviteterna man kan delta i.
För att få fler medlemmar till klubben så kan nog en sänkning av avgiften hjälpa, men vill vi ha fler deltagare på träffarna är det nog effektivare att försöka öka intresset att vara med. Då kommer vi att både rekrytera nya medlemmar och aktivera de som redan är medlemmar men som stannar hemma eller prioriterar andra aktiviteter.
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Medlemskap?

Inlägg av Turbojet »

Hej!
Jag kan förstå att en del bangar beroende på inträdesavgiften. Jag är personligen medlem för att jag är C3 freak.
Mvh
Paer
Användarens profilbild
Stanley
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 10, 2006 20:53
Ort: Skåne, Malmö

Re: Ungdomar tyck till.

Inlägg av Stanley »

Har läst alla inlägg och noterat att flera stycken har skrivit att det saknas "action" på våra träffar.

Som huvudkontaktperson i distrikt syd och en av dem som ordnar aktiviteter, så undrar jag vad ni menar med action?

När det gäller dragracing, racing och burnouts så har intresset för deltagande i dylika arrangemang varit väldigt klent de senaste två åren och jag undrar därför vad som har varit fel i arrangemangen? Flera av er nämner just såna arrangemang som önskvärda.

Stanley & Lone
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det må va hänt att det e action nere i skåne 8)
Vad för dragrace kör ni? Misstänker att det e bracket. Detta e ju iofs bara nått som kanske engagerar mig men just bracket e inget som lockar mig. Tror också att det kan vara så att om yngre nu lyckas åka med på en träff så kanske inte just den träffen va nått acttion i ,oturligt nog, och då kan man ju säga till alla kompisar att det va görtrist på clubcorvette´s träff!?


Kanske ska man inte lägga för stor kraft på ungdomarna?? dom blir ju också äldre och kanske hittar till klubben när rätt tid infinner sig :wink:
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

På ett sätt kan jag hålla med dig angående bracket Frisk. Och det är att en Vette med smogmotor och automatlåda har stor chans att vinna genom att den kan göra jämnare tider än en vette med mycket hästar och kanske manuell låda.

Mycket hästar gör det svårare att få grepp, manuell låda kan man missa en växel i stridens hetta, men den lilla 200 hk med automat pinnar på mot mål på i princip samma tider.

DET SOM ÄR BRA MED BRACKET är att alla kan deltaga OCH vinna utan att lägga ut mycket pengar på en jättemotor eller slanta upp för en ny Z06. Så du och jag kommer nog inte att bli clubmästare i dragracing Frisk!

Men jag måste tillstå att jag haft förbannat roligt de två senaste åren jag deltagit på Meca i Malmö och på Mantorp.

Visserligen rödlyktade jag själv på Mantorp i år och banracing har jag ingen större vana av, plus att en eller två av deltagarna där har säkert en släkt som varit Kamikazepiloter under andra världskriget.

Vidare lokalt så tycker jag att det är en stor förändring nu mot tidigare då allt var mer eller mindre Stockholmsinriktat. Här i syd är vi lyckligt lottade som har Stanley&Lone med stab som ser till att vi har mycket kul aktiviteter att åka på. Tyvärr har jag inte hunnit med ens häften av det som bjuds här!

Så jag hoppas verkligen att Mantorp blir av 2008 också och då får du pallra dig dit Frisk! Clubmästare blir vi inte men vi kan köra så det ryker, dricka en pilsner och umgås med likasinnade!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo så sant men vad jag menade med bracket är att dom flesta yngre jag pratat med om detta är av den åsikten att snabbast bil vinner/ snabbast genomförda race. Vad vill man se och race:a mot? Ett monster som har 1 million hk osv. eller vill man se och köra mot en orginal amazon? Vad jag menar e att jag tror många iaf yngre väljer att hellre åka med på andra dragrace-tävlingar där det finns "monsterbilar" istället för att hänga med mormor och gamlefarfar när dom puttrar fram 402m.

:roll:
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Jo jag håller med dig på att det är mer spännande att titta på dragracing på elitnivå än clubnivå, därav är det bara de "närmast sörjande" som följer med till clubracen.

Men nu handlade det inte om att titta utan om att deltaga i clubrace. Och här tror jag att bracket gör att fler deltagare kommer. Här har plånboken ingen större betydelse utan alla har en chans.
Kan dessutom vara en inkörsport för yngre som kanske fortsätter med dragracing på högre nivåer sedan.

Baksidan är väl det som du är inne på att det inte alltid är snabbaste bil som vinner! Där har vi i syd det bra genom att vi också kör en tävling om snabbaste bil samtidigt som bracket!

OCH DU!!!! Amazoner och mormor&gamlefarfar har jag aldrig sett på något clubrace! :twisted:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

OCH DU!!!! Amazoner och mormor&gamlefarfar har jag aldrig sett på något clubrace!
hahaha inga kommentarer där :lol:
Skriv svar