MMT Goes West Superchaged LT1

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor maj 17, 2007 22:50

Passade på o bromsa bilen när jag var o mappade en 940 hoss Liba idag
Resultate blev 313hk vid 5000varv och över 480nm från 2000-4250
Lamda Låg på ca 0.86 vid maxvarv och 0.84 vid 2000 kanske ska gå lite snålare som sugis men det är egentligen ganska ointresant.
Ska börja på kompressor monteringen så fort jag har tid men ska prova bilen på emmaboda innan .
Ang effekten så sitter där Orginal luftfilter och avgas system med kattar och allt. När kompressorn åker på så Försvinner det mesta av avgasrening och dylikt ;)
Letar fortfarande efter fullängds hedders någon som har tips kan man anbvända F-body på min om man struntar i kattar och sådant ?

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » lör maj 19, 2007 20:02

Kul men en till vette iallafla
Bild
Bild

Kom 8 med 13.81 och 166kmh som bäst

Nu MÅSTE kompressorn på
Senast redigerad av 1 Mattsson, redigerad totalt 0 gånger.

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tis jun 05, 2007 0:30

Är nu i full gång med och monterar kompressorn på vetten men det är ju endel jobb när man ska bygga alla ic rör och förlänga AC rör osv tur att Micke På Chipcenter har Lite Lokal och Svets så man får ihop bilen

Det var nära det Blev turbo men Ska åka med P600an i Sommar sedan får vi se vad det blir kanske näjer mig med den men jag tror knapt det :twisted:

Användarvisningsbild
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller » tis jun 05, 2007 19:51

jobba på :)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons jun 06, 2007 10:09

Dax för lite bilder
Var i söndags ute hoss den här killen som ser ut att vara ganska upptagen med sitt innertak
Bild
Fick iallafall låna svarv och kallsåg
Bild
Bild
Såhär blev resultatet
Bild
Ac har fått stryka på foten ska försöka få tag i ett mindre torkfilter
Bild
Sedan är det trångt som **** vid inloppet någon som har tips ?
Bild

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » ons jun 06, 2007 10:38

Du kan inte köpa nya pressade gummislangar som "bara är gummi" samt längre.. Då borde det gå att buntbanda fast dem på framvagnsbryggan.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons jun 06, 2007 12:59

nu är jag inte med problemet är inloppet till kompressorn det ligger för nära kylaren

Användarvisningsbild
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 » ons jun 06, 2007 14:50

det går inte å fila lite på kylarmaskeringen där då?

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin » ons jun 06, 2007 16:31

Byta till tidig framåtlutande kylare eller "custom"?

MVH

MN

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons jun 06, 2007 19:54

Försöker nog o modda kylar kåpan lite men vill ju helst modda så lite som möjligt om man vill plocka bort kompressorn

Någon som har tips på hur stora spridare jag kan behöva
Satt o funderade på strax över 600cc borge räcka

alt beror ju på hur mycket ladd det blir

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » tor jun 07, 2007 16:58

Mattsson skrev:nu är jag inte med problemet är inloppet till kompressorn det ligger för nära kylaren

AHHHH jag trodde att det var AC'n ;)

orginal så sitter det en mycket platt sak som går 90grader nedåt på inloppet. du borde kunna plasta ihop en sådan hem hjälv av polyester och gammla big pack förpackningar
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor jun 07, 2007 23:03

Jaha Då börjar bitarna komma på plats
Ska ärligt erkänna att jag är ganska kass på å Tiga Aluminium men det får duga
Tack för tipset men jag röjde loss med kapen blev väll sådär men det duger till mig
Bild
Fantastiskt mycket jobb iallafall och bygga alla rör och dylikt
Synd att man inte är rik då hadde man köpt ett färdigt kit men ännu sålänge är själva kompressor satsen under 15000:- så det är ju lite skildnad.

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor jun 07, 2007 23:16

Föresten någon som har en aning om vad den här kärran kommer och kunna ladda och hur stora spridare jag kan tänkas behöva
Har tänkt montera två 984 pumpar i tanken alt två Valbro 255
men vad kan man behöva i spridarstorlek om man inte kör med en progresiv regulator
Jag har 32Lbs ca 310 eller nåt sånt nu funderar på o köpa 650cc men räcker det tro

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » fre jun 08, 2007 11:48

vad har du för storlek på remhjulet på kompressorn?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » fre jun 08, 2007 22:27

bra fråga ska kolla det i morgon men soppan räcker som det är med till 3500 varv då har jag 0.6 i ladd kör nu med 32lbs som jag kör max i mjukvaran så dom räcker inte längre kan ju va soppa pum pen som slokar med

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » sön jun 10, 2007 13:33

har mätt den idag och den är ca 70mm utan rem

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » sön jun 17, 2007 9:05

Lite uppdate
Den laddar inte så jättemycket som jag hadde hoppats på Ca 0.55bar vid 6000 varv och då varvar kompressorn 60000 vilket är maxvarvet enligt procharger så mer blir det nog inte tyvär :( men bra börjar den gå iaf.
Har monterat 60LBS spridare och justerat om sprutet lite men nu räcker inte soppa pumpen längre ska hänga i en extra och se om det klarar sig

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » sön jun 24, 2007 0:15

Jaha då försvann 3an idag ...
Vag gör jag nu tycker ni

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » sön jun 24, 2007 18:53

Mattsson skrev:Jaha då försvann 3an idag ...
Vag gör jag nu tycker ni
Lyfter ur lådan illa bums och ser till att du får den preppad innan semesten börjar. annars blir det inget kört på bra länge
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » mån jun 25, 2007 0:47

Har ringt runt lite men det värkar bli en dyr historia och preppa lådan hoss en firma ska kolla en till i morgon annars får det vänta just nu håller jag på och pressar hö till mina kor ...

Var ute och patade lite med en kompis som tyckte att vi skulle riva ner lådan själva och byta det som behövs borde inte vara någon omöjlighet men är lite osäker på det så får nog bli om han ställer upp med hjälp
(jag har renoverat liknande lådor på tunga maskiner tidigare)

funderar på vad man ska byta förutom lameller/stållameller
Fins ju så kallade Shift kit man kan montera typ B&M men justerar dom upp inkoplingstrycket eller får man justera det med fjädrar eller ingår alt sånt i ett sånt kit ?

Fick pris på o preppa den riktigt med ny grövre axel och 5 rullars planetväxlar men det sluta på runt 20 pluss moms pluss ny turbin..

Användarvisningsbild
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan » mån jun 25, 2007 1:31

www.eatab.com skulle ha 17 inkl. förstärkt turbin å moms
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin » mån jun 25, 2007 9:21

Vet inte ngn annan i Sverige än Alexandra enginering som preppat TH700 att hålla i kompressormatad motor och få det att hålla.

Kollat JoBys vedermödor med att få lådorna att hålla?

www.700r4l60e.com eller PATC säljer kit om du vill pilla själv.

MVH

MN

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tis jun 26, 2007 20:31

Tackar för tipsen
Delar är nu bestälda från Oregon Performance Transmission´s
Blev inte gratis precice men billigare än o lämna bort snål som man är frågan är om man är dum snål eller om det kommer o löna sig i slutändan
Time Will Tell som dom säger

Ska iallfafall bil intresant o göra det här själv
Börjar bli enformigt med Motorbyggen ....

Återkommer med Lite bilder på prylarna när dom kommit hem

Klas80
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: tis aug 30, 2005 15:42
Kontakt:

Inlägg av Klas80 » ons jun 27, 2007 9:56

Mattsson skrev:Tackar för tipsen
Delar är nu bestälda från Oregon Performance Transmission´s
Blev inte gratis precice men billigare än o lämna bort snål som man är frågan är om man är dum snål eller om det kommer o löna sig i slutändan
Time Will Tell som dom säger

Ska iallfafall bil intresant o göra det här själv
Börjar bli enformigt med Motorbyggen ....

Återkommer med Lite bilder på prylarna när dom kommit hem
Har du satt på nån extra kylare till lådan?

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons jun 27, 2007 10:27

ne men det sitter dubbla orginal tycker det borde räcka en i vattenkylaren och en bakom som är luftkyld
Eftersom vattenkylda är väldigt effektiva och sänker till motortempen 90grader och sedan den bakom sänker det yterligare borde det ju räcka eller ska man bygga det annorlunda ?

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » lör jul 07, 2007 14:22

Nu har det trillat in lite prylar från usa men väntar fortfarande på en så kallad Forward Piston från www.700r4l60e.com HAr betalt men dom värkar vara omöjliga o fa tag på Svarar varken på mail eller telefon ... surt att det är den enda delen man väntar på...

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin » sön jul 08, 2007 13:04

Dana jobbar mkt men lämna ett meddelande på telsvaren och säg att han MÅSTE ringa upp dig. Räkna kallt med att han ringer 01:00 på morgonen eller liknade :D

MVH

MN

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » sön jul 15, 2007 8:24

Värkar som det löste sig han svarade på ett mail till slut
så grejerna ska va på väg iallafall men antagligen med snigelpost

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons jul 18, 2007 10:08

Nuså har jag fått ihop själva den mekaniska biten av lådan
Ska börja på ventilhuset idag får hoppas det blir klart så det blir provtur till helgen

lite bilder från början
Bild
Trångt garage
Bild
Isärtagning
Bild
Här låg dom 6 brända 3-4 lamellerna 6 styck orginal nu ligger där 9 Red Alto
Bild
Lite delar som blev över
Bla Ny oljepump med 13 rotorer istället för 10 samt ej på bild Bakere Planetväxel med 5 rullar Samt lite annat
Bild
Dags för separator plattan samt ventilhus har massa grunkor från transgo som säker passar någon stans :?
Bild
Ny med lock up och stall på 2200-2700

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor jul 19, 2007 3:02

jaha nu har jag provat den en runda alt funkade fint tills jag kört ca 5 mil och la lådan i 1an och nu ligger den kvar där ... Backen och neutal och Park funkar men den lägger bara i 1an någon som vet vad som kan ha hänt blev lite orolig över att lamellerna eller nåt brunnit som sist men oljan är som ny och visar inga tecken på Missfärgning av Lameller...
mistänker att någon ventil kan ha hängt sig men vilken ...
Läst lite att den sk Governor kan v problemet om den inte växlar upp ...
men eftersom jag har bygt om den till manuell på 1 2 3 och Auto på D så borde man ju kunna lägga i 3 och börja på den eftersom den ska gå o starta på 3an ...? mäkligt det här.
eller måste han kunna lägga i 2an för att dom andra växlarna ska funka ?

Skriv svar