Förgasarproblem?
Förgasarproblem?
Hej på er!
Har en 70:a bigblock med Holley 750 vakuumöppning av sekundärspjällen.
Den vill gå ojämt och bluddra och hacka mellan ca 2900-3900 varv vid acceleraton, både vid fullgas och lite pådrag, den går dock utan störning vid jämn körning i detta varvtalsområde. Har kollat flottörnivåer och vakuumklockan till sekundärsteget. Har inte några större erfarenheter av Holleyförgasare. Kan det vara något med tillskottsventilen. Bilen har tidigare gått klockrent från tomgång till 6000 varv. så det är inget fel på bestyckningen. Ska köra till Sunne på torsdag. Hjälp!
Mvh Janne 289
Har en 70:a bigblock med Holley 750 vakuumöppning av sekundärspjällen.
Den vill gå ojämt och bluddra och hacka mellan ca 2900-3900 varv vid acceleraton, både vid fullgas och lite pådrag, den går dock utan störning vid jämn körning i detta varvtalsområde. Har kollat flottörnivåer och vakuumklockan till sekundärsteget. Har inte några större erfarenheter av Holleyförgasare. Kan det vara något med tillskottsventilen. Bilen har tidigare gått klockrent från tomgång till 6000 varv. så det är inget fel på bestyckningen. Ska köra till Sunne på torsdag. Hjälp!
Mvh Janne 289
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Hej Björn.
Tack för tipset, tänkte inte på det, ska försöka få tid att riva förgasaren imorgoneftermiddag. Om jag kör på 4000 varv och trampar gasen i botten så går den klockrent, kan det vara accpumpen ändå.
Jag har köpt en renoveringsats från Hansen Racing. Jag har sprängskiss över förgasaren så det ska nog gå bra.
"Janne 289"
Tack för tipset, tänkte inte på det, ska försöka få tid att riva förgasaren imorgoneftermiddag. Om jag kör på 4000 varv och trampar gasen i botten så går den klockrent, kan det vara accpumpen ändå.
Jag har köpt en renoveringsats från Hansen Racing. Jag har sprängskiss över förgasaren så det ska nog gå bra.
"Janne 289"
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Trickig fråga!
Du behöver inte demontera mera än luftfiltret för att kolla funktionen på acc-pumpen. Bara att kolla ned i de främre portarna när du drar på gaswiren, så ska det spruta ut bensin. Du kan ha motorn av.
Borde inte vara något fel med tillskottsventilen. Möjligen smuts någonstans.
Har du kollat tändinställningen?
Du behöver inte demontera mera än luftfiltret för att kolla funktionen på acc-pumpen. Bara att kolla ned i de främre portarna när du drar på gaswiren, så ska det spruta ut bensin. Du kan ha motorn av.
Borde inte vara något fel med tillskottsventilen. Möjligen smuts någonstans.
Har du kollat tändinställningen?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Stämmer på vakum förgasare.Erik Beijnoff skrev:Kort följdfråga - det är bara primärkretsen som har accelerationspump väl?
DP=DubbelPump på de andra.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
tömmer du systemet på bensin under vintern?
om inte så kommer du att få se ganska mycket skit inne i förgasaren
när du plockar isär den!
hade inte tömt min bil i vinter å när ja skulle starta gick den inte bra
det var som en sörja i botten på flottörhusen och i några kanaler.
Köp en renoveringssats och en förgasarrengörings flaska
min har då aldrig gått bättre efter jag gjorde detta.
om inte så kommer du att få se ganska mycket skit inne i förgasaren
när du plockar isär den!
hade inte tömt min bil i vinter å när ja skulle starta gick den inte bra
det var som en sörja i botten på flottörhusen och i några kanaler.
Köp en renoveringssats och en förgasarrengörings flaska
min har då aldrig gått bättre efter jag gjorde detta.
Hej igen!
Hemkommen från Sunne, dags att fixa med förgasaren.
Bilen går bättre och bluddrar nästan inte alls med kall motor, sedan blir det sämre ju varmare den blir. Jag vill poängtera att detta problem har uppstått utan att jag grejat eller skruvat med något. Något mer förslag annars river jag och rengör förgasaren till helgen, och hoppas att det blir bra sen.
"Janne 289"
Hemkommen från Sunne, dags att fixa med förgasaren.
Bilen går bättre och bluddrar nästan inte alls med kall motor, sedan blir det sämre ju varmare den blir. Jag vill poängtera att detta problem har uppstått utan att jag grejat eller skruvat med något. Något mer förslag annars river jag och rengör förgasaren till helgen, och hoppas att det blir bra sen.
"Janne 289"
Om den går bättre när den e kall så brukar det betyda att den går fett...Janne skrev:Hej igen!
Hemkommen från Sunne, dags att fixa med förgasaren.
Bilen går bättre och bluddrar nästan inte alls med kall motor, sedan blir det sämre ju varmare den blir. Jag vill poängtera att detta problem har uppstått utan att jag grejat eller skruvat med något. Något mer förslag annars river jag och rengör förgasaren till helgen, och hoppas att det blir bra sen.
"Janne 289"
Som du säger,göra rent och byta packningar osv kan kanske göra underverk
Passa även på att kolla vilket vacuum du har på tomgång och köp passande Tillskottsventiler...
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Öppnas chockspjället helt?Om den går bättre när den e kall så brukar det betyda att den går fett...
Du skulle även kunna kolla om tomgångskruvarna har rört sig ( sitter på meteringblock på varsin sida om primärportarna).
Räkna varven när du skruvar in dem. Grundinställningen är ett och ett halvt varv från botten och ut.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'