Sumpat min enda nyckel!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Sumpat min enda nyckel!!

Inlägg av mohlin »

Jaha, då har man skaffat sig problem!
Jag har tappat bort min ENDA nyckel till bilen, vad fan gör man?

Frågan är om man ska försöka beställa nya nycklar eller om man ska försöka ta sig in i bilen och byta alla lås??

Det största problemet är att jag har sålt biljäveln och det är bråttom!
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Borde det inte med hjälp av chassienumret & kanske ett ägarbevis/Leg kunna gå att beställa ny nyckel/nycklar genom din GM återförsäljare (Saab eller dyl,).
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Jaaa det här kan bli knepigt. Byta lås hjälper inte. I varje nyckel sitter ett motstånd, resistansen på detta finns i BCM som i sin tur sänder en signal till PCM som tillåter bensinpumpen att starta.
Skulle nog prata med en verkstad som är bra på Corvetter. Måste ju gå att lösa på något sätt. Klintberg har också någon form av helpdesk.
Max
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Det blev en omständig historia.
Nyckel går ej att efterbeställa till C5, man måste riva hela instrumentbrädan för att komma åt tändningslåset, detta måste sedan borras loss och skickas till Klintberg, där bygger dom en ny nyckel från låset, då har man en nyckel.

Men sedan måste nyckeln programeras mot datorn i bilen för att funka emot startspärren, det betyder att jag antingen måste in med bilen till Klintberg eller att dom kommer 30mil till mig.

Det lär bli en dyr historia....

Ett lustigt tillägg:
Bilen var ju låst, så först o främst måste jag IN i bilen, det tog mig 10sek att få upp låset, och då har jag även räknat in tiden det tog att hitta en lämplig pinne....
Inbrottsrisk = HÖG på C5, rena skämtet!
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Det bör även sägas att Vette småland föreslog att jag skulle vända mig till Klintberg, jag blev mycket bra bemött hos dem båda.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

mohlin...förlåt att jag lägger mig i igen...men...

Tändningslåset behöver inte borras ur. Lossa båda panelerna under ratten. Lossa elkontakten till TL och dra ut det. TL sitter med snäppfästen. 10 min jobb :D

Nyckeln är helt oinelligent, den svarta "pluppen" är ett motstånd, i TL sitter två tunna mässingbleck som bla går till BCM. BCM känner igen resistanser och säger: OK det här är rätt nyckel :D
Har du bara fått nycklarna slipade till TL måste vilken verkstad som helst som har en Tech II kunna programera om BCM

Som sagt // Max
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Jag har vant mig vid att du lägger dig i Max, och oftast kommer du med vettiga åsikter! :wink:

Informationen ovan fick jag av Klintberg, dom sa att mittkonsollen samt undre delen av instrumentbrädan måste bort, och att TL måste borras upp, enligt dom var det mycket jobb.


Jag tänkte riva där idag, blir intressant att se, jag tackar för tipset Max.
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Max:
Vad är BCM och vad är Tech II??
Det lät som hebreiska för mig!
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Bilen har ett antal datorer som comunicerar via en serielänk

PCM - Powertrain Control Module. Styr motor och transmition, växlingspunkter mm. Sitter i höger hjulhus under batteriet. Åtkommst via hjulhuset.

BCM - Body Control Module. Styr övriga system tex larm, fönster, belysning mm. Sitter inne i bilen bakom luckan vid pass. fötter

SCM - Seat Control Module Styr minnet för stolen. Sitter i förardörren

LDCM och RDCM Vänster och höger dörrkontrollmoduler. Styr allt som har med låsning att göra.

TCS - Traction Control Module. Styr ABS, Magnasteer. Kan också heta EBTCM om du har Active Handling. Sitter i motorummet lite till vänster under den grova kylslangen. Det går in en massa bromsrör i lådan. -97 -- -98 sitter den bakom bakaxeln.

IPC - Instrument Panel Cluster. Samtliga instrument

RTD - Real Time Damping. (F45) Om utrustad med. Styrs av en ratt bredvid handbromsen. Märkt TOUR - SPORT- PERF Datorn sitter i bakre vänstra stuvfacket bakom mattan.

TAC - Trottle Actuator Control Kontrollerar trottelbladet. Sitter ihop med PCM och en del i trottelhuset.

RFA - Remote Funktion Actuation. Styf fjärruplåsning och däckstrycksensorerna. Sitter i bagaget på förarsidan högt uppe under skärmen. Liten svart plastlåda med två antennspröt

Radio och HVAC. Självklara

SDM - Övervakning airbag. En guk/svart låda sitter bakom askfatet

Tech II är datorutrustningen som GM har för komunikation med bilen.

I stora drag // Max
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Dagbok

Inlägg av mohlin »

Nu har jag tagit lös tändningslåset, det var lite omständigt.
Både mittkonsollen samt konsollen under ratten måste bort, själva låset satt med 2 skruvar, dock måste man sedan dela på låset som satt ihop med 5st "snäppen" eftersom den inre delen satt fast med en vajer till rattlåset, lite svordomar och blod men efter en knapp timme var man klar.

Låset är nu skickat till Klintberg & Way för tillverkning av ny nyckel, nästa bekymmer blir programeringen,
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Molin...har pratat med en kontakt i USA. Han påstår att med VIN kan du få en ny nyckel
Låter vettigt det han säger.
Max
Ge mig VIN (hela) kan jag göra ett försök i USA
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Fick du mitt mail Max?

Enligt Klintberg så krävs det att bilen är US-reggad samt att man hämtar ut nya nyckeln på en Auk.firma i US, men det är ju absolut värt ett försök.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Fick mailet. Återkommer
Max
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Max lyckades få fram information som ALLA firmor i Sverige påstod va omöjlig att få fram, detta är ett bevis på vikten av ett BRA entusiastforum!!
Den killen vet vad han talar om. 8)

Tack igen Max.
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

:lol: Ja det är helt otroligt. Skönt att det finns en som som Max, med dessa kunskaper och kontakter.
Sönt att vara medlem i denna klubben med såna resurser. Jag lär väl få mina fiskar varma med REG besiktning så snart våren släpper ut min Vette.
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Jag skickade låset till Klintberg som skulle göra en ny nyckel, det var fort gjort sa dom, det dom däremot INTE sa var att det kunde ta minst TRE VECKOR för dom att få hem ett nyckelämne, den bomben släppte dom när jag ringde efter en vecka och frågade hur det gick.....

Skrämmande att servicenivån är så låg, ännu en anledning att välja ett TYSKT märke på bil nästa gång!! :evil:
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Inlägg av 62an »

Nyckelämne kan du få hem snabbare själv, t ex genom att ringa Ecklers och be de använda USPS Global Express Guaranteed, Som levererar på 2-3 dagar. Eller UPS. Du kan ha den redan på onsdag! Troligen blir det billigare, trots frakt, tull och moms.

http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1288

Du kan även passa på att köpa en VATS bypass plug, så slipper man det problemet. Systemet har ändå bara 15 olika värden och är väl lite sisådär jämfört med miljontals koder som en "modern" europeisk bil har.

http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... 7VG32R9NB9

Ovanstående gäller om du fått veta vilket VATS-värde din bilnyckel ska ha alltså. Men det måste ju Klintberg veta, eftersom de ska beställa en. Annars säger ju Max att man kan ändra VATS-värdet med en Tech II, och en sån har de på t ex Svenska Bil och Musclecars (Södertälje).

Men är det inte Svenska Bil som gör jobbet? Hett tips i så fall: Åk till Akalla och INTE till Kungens Kurva. Akalla = bra, Kungens Kurva = suger.

Hur gör du med fjärrisen förresten? De finns ju också hos Ecklers och den programmerar du själv genom instrumentpanelen. Annars har jag en extra liggande (modell 2002-2004).
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Kan väl inte såga Corvetten bara för att Klantberg o nej mumlasr i skägget?

MVH

MN
Användarens profilbild
Gibzon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 04, 2004 18:41
Ort: Skåne

Nyckel

Inlägg av Gibzon »

Ledsen att jag kommer in så sent i denna tråd.
Det är rätt att du via vin kan beställa en nyckel med rätt motstånd.
Har gjort detta i USA med bilen registrerad i Sverige(tysk importerad).
Nyckeln klipptes till medan jag väntade.Detta borde även Klintberg kunna som vidare har leverans varje vecka från USA.
BCM behöver inte programmeras om du inte byter motstånd.
Lycka till
Gibzon
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Klantberg, oj, jag menar Klintberg hade "slarvat bort" alla sina nyckelämnen och dessa var rest.noterade i USA enligt dom.....

Tändningslåset är redan skickat till dom så det blir att avvakta, irriterande!
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

Jaaa, jag kör också med USA företagen de har service, långt utöver Svenska företag. Oftast billigare dessutom. :lol:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 21, 2005 13:56
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mohlin »

Då var bilen äntligen lagad.
Tyvärr stämde inte koderna jag hade fått, någon har förmodligen kodat om nycklarna på uppdrag av försäkringsbolaget, men det löste sig ändå.
Kaj på Klintberg & Way fixade det till slut, 3.300:- blev slutsumman.

Tack alla som kommit med synpunkter o förslag, speciellt Max.

När jobbet var klart tittade jag ut, strålande sol och +2 grader,
fan jag måste nog åka o tanka Corvetten...
Det blev ett varv på stan, vilken feeling.... :D :D :D :D :D
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Kai är kung 8)
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar