Holley Sniper EFI

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Hej. Har följt tråden då och då. En ganska intressant uppgradering. Tog mig lite tid att bestämma mig men beslutade mig till slut. Köpte dock inte paketet då jag läst mycket negativt om den soppapump som medföljer där. Köpte denna pump istället:
https://www.summitracing.com/int/parts/hly-12-600

Många har bytt den lilla pumpen som följer med i kittet både en, två och tre gånger. Det är ju riktigt jobbigt att bli ståendes någonstans för att soppa pumpen är kass. Och även om man får en utbytes så får man ta frakt och riskerar att tulla in den igen.

Jag kommer att installera den på min 67 Camaro i vinter och blir jag riktigt nöjd så blir det en sådan till corvetten också :)

Förra vintern uppgraderade jag styrningen i Camaron till en Steeroids kuggstång och jag blev så enormt positivt överaskad hur annorlunda bilen blev. Den absolut bästa utgiften jag har lagt på bilen, sagolikt

Vill bara säga att det är positivt att ni har tagit er tid att skriva och dela med er erfarenheter och bilder. Nu när det lider mot jul och man blir sugen på att skruva lite så är det ni gjort uppskattat och värdefullt. Tack än gång. mvh /Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Glömde säga att det skrivs en del om att pumpen i kitet upplevs som högljudd av många. Den pump som jag valt ska vara både mera driftsäker och tyst.

Får väl hoppas att det blir så 8)
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Har så här långt inte haft några problem med pumpen men men ta i trä...
Har också sett klagomål på att den skulle väsnas vilket ger mig funderingen att man kanske har bytt ut pumpen i de senare leveranserna?
Min är nästan knäpp tyst.
Ett svagt surrande kan höras 2-3 sekunder när man vrider på tändningen.
Att man skulle kunna höra något under körning, ja då jäklar är den brötig helt klart :D :D :D

Det enda jag kommer att byta ut så här långt är den slang som följer mot en plast dito.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
mickeb454
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 19, 2014 17:41
Ort: Uddevalla

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av mickeb454 »

Hej på er här inne !

Köpte en sniper i vintras och kan bara säga att det har funkat klockrent .

Jag har tänkt dra ett rostfritt rör istället för den medföljande slangen nu i vinter .

Pumpen hörs bara som sagt ett litet tag innan man ska starta , men så står det ju också i instruktionerna :D
man skall inte starta förrän den har tystnat .

Mvh Micke
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Låter ju bra. Det är ju alltid så med recensioner att man hör om de som inte funkar men aldrig om alla desto fler som är helt ok.
Men eftersom det faktiskt var flera som fått byta pump några gånger så ville jag reducera risken så mycket det går.

Får se om man kan göra en lite film av den installationen.

Finns det någon bild på hur ni satt lambda sonden?
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Har tyvärr ingen bild på lambda montaget men den sitter efter collectorn svagt vinklad uppåt.

När det gäller ombyggnaden av lucköppningen så har de praktiska proven i verksamheten påbörjats med diverse små problem.
Fortsättning följer.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Är det slang hela vägen från tanken????? Ser ju kanske lite b ut i så fall..
Kämpa på med lys öppningen Hasse!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Med i satsen är det en gummislag med för hela sträckan. Kommer själv att byta denna mot plastslang som man använder idag i många bilar.
Vintern är lång Kjell så jag jobbar på :D
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Låter bra det!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Corvette Center Carlsborg Jul.jpg
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Hallå, den lilla skada som är kvar här!

Ni andra som har Snipern, vad har ni för insug? Jag har ett tvåplanshus Performer 2-0 med en centrum divider som jag tror ställer till det för mig. Det är precis som om snurran går på ett par burkar, hoppar, ryker & luktar soppa som bara den! Behöver tips och råd från någon som kan detta. Kan såklart vara fel på tändkablar, stift & fördelare såklart men allt funkade tsm med förgasaren jag hade på innan bytet. Håller på att bli tokig här !
Ciao!
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Ja vi är ett utdöende släkte verkar det som vi som håller till här :lol:

Jag vet inte riktigt vad jag har för insug men det är ett tvåplans som nog kan klassas som lite av hi rise.
Har inte så här långt haft några problem med Snipern utan den går klockrent. Hoppas kunna få lite finjustering av Brillko i vår/sommar men i princip är jag nöjd med hur den funkar idag.

Stefan Gustavsson har en tråd på Fb som man kan ställa frågor till. Han svarar ofta fort och med bra tips.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Ja det verkar onekligen inte bättre.
Well, tyvärr har jag stängt ned mitt Fb så jag kommer inte åt den sidan. Skrev lite med Stefan i våras ang problemet & han föreslog en spacer men det blev inte bättre. Tror tyvärr jag åker på att byta insug.
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Nu har jag installerat Snipern i min Camaro CSB 406 (hoppas det är okay att ändå skriva här).
Installationen har varit ganska smidig. Inga stora bekymmer, bara att följa manualen.

Uppstarten gick bra och den faktiskt kickade igång direkt.
Den fick stå och gå på tomgång för att bli varm och jag gasade till då och då.

Gasresponsen kändes bra, snabb/ettrig. Det är trevligt att kunna avläsa bränsle/luft blandning till skillnad mot förr.
Finns ju massor med data att titta på om man vi finlira. Ska bli kul.

Men, efter en stunds tomgång så stannar plötsligt motorn och displayen säger "Engine stall".
Någon som råkat ut för detta? Jag har googlat en hel del och det är tydligen ett vanligt problem.
Dock har det varit svårt att hitta ett direkt svar på vad som behöver åtgärdas. Jag inser att tomgången behöver justeras in i enlighet med manualen vilket jag inte gjorde helt hundra men är lite orolig att det är ett problem som kanske inte går att få bukt med.

Bild

Man ska ha klart för sig när man köper ett sådant system att det är väsentligt mera känsliga komponenter och allt styrs av elektronik som kan få "eget liv" pga elektromagnetiska störningar, transienter och under/över spänning. De som får detta att fungera verkar kanonnöjda men jag har även läst om andra som gett upp och avinstallerat systemet då de inte fått ordning på det.

Vi får se, jag ska försöka trimma lite på det framåt och tror mig att det ska fungera klockrent.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Precis det du anger råkade jag också ut för men löste sig med justering av tomgången sen har det bara varit att tuta och köra. Han väl med runt 200 mil i somras.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

:D :D
Tack för detta, låter ju lovande.

Den går ju bra i övrigt så jag tror det kan lösa sig enkelt.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Kan någon tyda detta? Rena grekiskan för mig. 454 borrad 0.30, dual plane insug, hyfsat snäll kam och högkompskolvar. Ca 12.5 i komp. Går inte helt rent med snipern, varesig på tomgång eller vid körning.
Ställde ned tomgången till 8-10 grader och 650 rpm, då gick den väl iaf lite snällare på tomgång, men fortfarande ryckigt.
Ryker lite svart när man står på gasen & AFR visar då ca 14,5 vid 3-4.000 rpm. Bör man ändra ”target” värdet vid Cruise. Vid WOT så blinkade den rött, antar att den då går för snålt men det förklarar ju inte röken. I min värld så känns det som om den går för fett..
Mvh
Bilagor
E35411A8-5BF9-4353-9C73-552CDBD87D58.jpeg
DC7AD0DD-6A7D-47B2-A35D-DCD054EB2C91.jpeg
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Är ingen specialist på detta men tycker att 14,5 låter lite lite med tanke på din motor.
Proffshjälp får du av Stefan Gustavsson, Brillko. Han finns på Fb och brukar svara snabbt.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Ja, Stackars Stefan, terroriserar honom med Mail ang detta. Skulle ställa AFR på 14,5 på idle till att börja med.
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Har du mätare på inkommande bränsle så du vet att du har ett tryck av 55-65 psi?
Konstigt att den går illa tycker jag. Vacuumläckor?
Förgasare är mera förlåtande, funkar ändå men EFI troligen mera känsligt. Kolla slangar och kanske ta bort servoklocka för att se att det inte är en liten läcka inuti.

Annat kan vara EMI störningar. Om tändkablar går nära kan störningarna skapa denna typ av beteende.
Men du har säkert kollat upp allt detta redan?

Jag hade nog satt tillbaka förgasaren tillfälligt för att se om den går rent. Det kan ju ha hänt ngt med tändning, fördelare, fördelardrev uppslitet etc..

Lite vad jag kan komma på.

Lycka till
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Tyvärr har jag inte det men det går nog att ordna. Håller med om att det är väldigt märkligt. Får nog köpa nya stift för att utesluta den biten. Tändkablarna är kollade och verkar funka som de skall. Nästa steg är som du säger, vacuum.. En tanke som slog mig nu är att grenrörspackningarna kanske är dåliga och att det drar tjuvluft därifrån. Då borde ju lambdan så spunk !?Återanvände nämligen de befintliga packningarna efter jag demonterade grenrören då jag konverterade bilen till man låda
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Det här forumet är ju verkligen stendött !! :D
Well, jag tänker iaf dela med mig av vad som händer hos mig, eller snarare vad som inte händer hos mig.. Mina problem kvarstår. Idag testade vi en annan Mallory-fördelare, fast med brytarspetsar, & snurran gick faktiskt lite bättre. Inte alls lika orolig. Min fråga till er är nu vilken fördelare ni har valt att använda. Jag börjar snegla på en HEI. Pro’s & con’s ?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Stendött var namnet sa Bull...... Ja tyvärr är det så.
Har en Mallory på min men vet inte vilken modell. Satt på när jag köpte Vetten i somras.
Svårt att hjälpa till när man haft turen att inget har strulat.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av Mardigan »

Ja det är synd för oss utan facebooks on the line att allt flyttat dit numer.
Angående att ditt sprut inte går som det ska så hade jag nog gjort vid tändningen först för att utesluta att problemet ligger där. Sen vet jag inte om lambdan kan strula och då göra så att sprutet fösöker uppfylla ett mål som inte finns i verkligheten?
När jag en gång fick strul med tändningen köpte jag en ny HEI fördelare från Hansen som inte kostade många kronor och den har funkat bra sen dess. Har förgasare dock.
Så testa en ny elektronisk HEI fördelare, ställa in tändningen så bra det går. Blir det inte bättre, plugga vakumanslutningar. Blir inte detta bättre hade jag chansat på att lambdan ljuger.
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Har du en fördelare med brytarspetsar??
i så fall, oavsett om det är fel eller inte så rekommenderar jag dig att köpa en elektronisk.
HEI är smidigt. Jag har en MSD streetfighter i min Camaro den har fungerat klockrent i 10 år nu.
Se till att köpa med vacuum tändförställning. Köp inget "no-name" skräp.

Jag skulle råda dig att köpa en ny uppsättning tändkablar samtidigt.

En sak som jag har tänkt på är om du har fått skit i någon spridare. Det är lätt till att det blir skräp i slangarna när man jobbar med dem och spolar man inte ur dem innan de hakas på EFI:t så kan ju skräp följa med in och ligga och blockera fram och tillbaka.

Bara en tanke.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Det har visat sig att det vart glapp i mina nya tändkablar SAMT de jag lånat så under inkörningen i våras så den har inte gått 100% på alla cylindrar. Köpte även en 1 1/2 spacer då jag har en plenum divider men snipern går ju fortfarande på den gamla lappningen så det är väl då inte så konstigt att det inte lirar som det skall..

Läste att man måste radera bränslemappen helt och hållet för att börja om från noll så det får bli kvällens projekt.

Kommer även att göra som ni rekommenderar, att byta till HEI & kolla lambdan.
Min Mallory är uppdaterad till elektronisk brytare men den verkar knasa. Polarns Mallory har brytarspetsar och funkar märkligt nog bättre. Uppenbarligen något fel där.
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Trevligt, då verkar det lösa sig :)

Är inte allt annat i gott skick innan man gör en sådan här konvertering så är det lätt att man försöker hitta felen i det man nyligen gjort istället för allt det gamla.

Men som sagt, gott att det verkar lösa sig. Håll oss uppdaterade.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Nämnde tidigare i tråden om att jag skulle bygga om öppningen för strålkastarna från vakuum till elektriskt. Har nu gjort detta och det fungerar som jag tänkt. 3 sek upp och 3 ner. Behöver inte ha bilen igång för att fälla upp.

Var en hel del experimenterande innan bitarna föll på plats. Håller nu på med en sats till en bekant och kommer att dokumentera denna vart efter jag gör de olika delarna.

Ska också sägas att allt original går att sätta tillbaka om man vill det.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Godmorgon,
Tänkte delge en liten uppdatering på mitt problem med ”insprutet”
I samma veva som snipern åkte på så gjorde jag konvertering från automatlåda till manuell låda. Efter att ha funderat över vad det var som åkte på (blandat av nya delar samt gamla som skulle passa big block) ,så har det nu visat sig att efter ha rivit kardan, låda och allt därtill attsvänghjulet jag fick med växellådan inte alls passat 70’ 454 ,som kunden sagt, utan att när jag lossat det och googlat på gjutningen visat sig att det kommer från en sb! Det är alltså min misstanke att det hela tiden vart svänghjulet som skapat vibrationerna och INTE fel på snipern... you live and you learn
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Råkade ut för lite strul i början på säsongen som jag trodde var Snaiper-strul. Var inga problem att starta på första gången på dagen men sen strulade det på olika sätt och ibland hängde sig allt så jag fick bryta strömmen och börja om.
Fel fel fel var det. Det enda som funkade bra var Snipern. Startstrulet orsakades av dels en strulig tändspole och dels av den där jäkla brytaren man sätter på batteriet med en stor grön ratt. Båda byttes ut resp togs bort och allt går som det ska. Det är en fröjd att köra med Snaipern helt klart.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar