Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av johced1974 »

Hej,

Har idag uppgradderat mig från en C6 till en C7! Vilken bil! Känns verkligen att allt är nytt.

Fråga - jag funderar igen på att bli medlem. Är det några här som har försäkringen genom klubben? Vad kostar den och gäller den på track days?

Tack!
Bilagor
ViewImage.jpg
ViewImage (4).jpg
ViewImage (3).jpg
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av jurre »

Grattis till nya bilen ! När det gäller försäkringen är de nog enklast att ringa Gjensidige och få ett förslag. Du måste dock varit med klubben ett år innan du kan teckna försäkringen, vet inte hur hårda dom är på det. När du är medlem får du dessutom tillgång till mer information om försäkringen på hemsidan.

För mig skiljer det mycket i premie men eftersom Gjensidiges försäkring inte går att ställa av så blir det i praktiken "bara" ett par tusenlappar billigare. Men dom kan man ha roligare för tex köpa bensin till Corvetten,

Det finns en tilläggsförsäkring för Trackdays som gäller för event som anordnas av CCS men jag vet inte om klubben har några renodlade trackdays, jag har inte lyckats hitta någon sådan hittills.
C7 2015
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av Tersan »

jurre skrev:Det finns en tilläggsförsäkring för Trackdays som gäller för event som anordnas av CCS men jag vet inte om klubben har några renodlade trackdays, jag har inte lyckats hitta någon sådan hittills.
Det borde vara KM på Mantorp och träffarna på Björkvik/Malmby som avses.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av jurre »

Det borde vara KM på Mantorp och träffarna på Björkvik/Malmby som avses
KM är ju tävling, är väl ingen "vanlig" bankörning på programmet ? Trackday försäkringar brukar gälla för bankörning utan tävlan, ingen tidtagning etc etc, åtminstone är det så med t ex BMW:s försäkring. Och på Björkvik/Malmby är det tidtagning så jag undrar om den gäller då. Men det borde någon som varit med och tagit fram försäkringen kunna svara på eller, som vanligt, man ringer försäkringsbolaget.
C7 2015
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av johced1974 »

Tack för input!

Lite komiskt - min nya C7:a är billigare att försäka hos LF än min C6:a - och C7:an har inte vagnskadeförsäkring heller. Ca 7 000 kr per år. Jag lyckades få de flytta över banförsäkringen från C6:an till C7:an med. Som det låter byter inte jag försäkringbolag.

Ja, jag kör bara bandagar utan officiell tidtagning. Bor i Linköping så det blir en hel del track Mondays på Mantorp och Anderstorp.

Tack,
Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av jurre »

Just det, det var du som hade banförsäkring som diskuterades tidigare på forumet tror jag.

Jag tänker försöka ta mig ner till Mantorp på någon av deras TrackMondays, vi kanske syns !
C7 2015
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av Tersan »

jurre skrev:
Det borde vara KM på Mantorp och träffarna på Björkvik/Malmby som avses
KM är ju tävling, är väl ingen "vanlig" bankörning på programmet ? Trackday försäkringar brukar gälla för bankörning utan tävlan, ingen tidtagning etc etc, åtminstone är det så med t ex BMW:s försäkring. Och på Björkvik/Malmby är det tidtagning så jag undrar om den gäller då. Men det borde någon som varit med och tagit fram försäkringen kunna svara på eller, som vanligt, man ringer försäkringsbolaget.
Jerka har sagt att försäkringen gäller på KM, och han borde ha koll.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av johced1974 »

jurre skrev:Just det, det var du som hade banförsäkring som diskuterades tidigare på forumet tror jag.

Jag tänker försöka ta mig ner till Mantorp på någon av deras TrackMondays, vi kanske syns !
Jag åker till Mantorp nu på måndag, Track Monday, den 15:e (om vädret samarbetar). Få se om vi syns!
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Corv1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:42
Ort: Solna

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av Corv1 »

johced1974 skrev:Tack för input!

Lite komiskt - min nya C7:a är billigare att försäka hos LF än min C6:a - och C7:an har inte vagnskadeförsäkring heller. Ca 7 000 kr per år. Jag lyckades få de flytta över banförsäkringen från C6:an till C7:an med. Som det låter byter inte jag försäkringbolag.

Ja, jag kör bara bandagar utan officiell tidtagning. Bor i Linköping så det blir en hel del track Mondays på Mantorp och Anderstorp.

Tack,
Johan
Visste inte ens att man kunde ha banförsäkring Trygghansa har inte det. 7000:- per år är det halv försäkring då? Du skriver -inte vangskadeförsäkring heller ?? Jag har Trygghansa helförsäkring och den har kostat mellan 12000:- till 17000:- per år och nu har dom höjt till 20000:- per år börjar bli löjligt, haft bilen i 5 år. C6a 2008 bor i Stockholm så blir väl dyrare pga det med. Intresserad av vad ni andra betalar.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Byt försäkringsbolag, om du betalar så mycket per år ! :shock:

På min C6 - Z06/ 2006, betalade jag, ca 7000:- / helförsäkring - helår.
Jag har Länsförsäkringar, på min C4 -93 ( ombyggd och påkostad )
betalar jag 3782:- / helförsäkring - helår ! Då är försäkringsvärdet 805 000:- .
Corv1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:42
Ort: Solna

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av Corv1 »

Ringde länsförsäkringar idag dom skulle ha 23000:- :shock:
Om man blir guld kund blev det 18000:-
Detta för en 10 år gammal bil som körs under 1000 mil per år.
Nån från Stockholm som kan tala om vad ni har för försäkrings kostnad?
Användarens profilbild
petnor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån okt 03, 2011 14:25
Ort: Stockholm

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av petnor »

Hej !
Jag har en c6 Z06 -07 och bor i Gröndal Stockholm försäkrad hos Bilsport
och betalar 7200:- står i flerbilsgarage.
Peter c6 z06
Corv1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:42
Ort: Solna

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av Corv1 »

Jag ser bara entusiast försäkring hos Bilsport.
Kör ju min som bruksbil varje dag när det inte är snö på marken,då funkar ju inte det.
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av johced1974 »

Corv1 skrev:
johced1974 skrev:Tack för input!

Lite komiskt - min nya C7:a är billigare att försäka hos LF än min C6:a - och C7:an har inte vagnskadeförsäkring heller. Ca 7 000 kr per år. Jag lyckades få de flytta över banförsäkringen från C6:an till C7:an med. Som det låter byter inte jag försäkringbolag.

Ja, jag kör bara bandagar utan officiell tidtagning. Bor i Linköping så det blir en hel del track Mondays på Mantorp och Anderstorp.

Tack,
Johan
Visste inte ens att man kunde ha banförsäkring Trygghansa har inte det. 7000:- per år är det halv försäkring då? Du skriver -inte vangskadeförsäkring heller ?? Jag har Trygghansa helförsäkring och den har kostat mellan 12000:- till 17000:- per år och nu har dom höjt till 20000:- per år börjar bli löjligt, haft bilen i 5 år. C6a 2008 bor i Stockholm så blir väl dyrare pga det med. Intresserad av vad ni andra betalar.
Det jag menade var att ofta på nya bilar ingår vagnskadeförsäring ett par år, det gör det inte på Corvetten. Så, de här 7 000 kr jag betalar är för ett helt år, helförsäkrad.

Vad jag känner till är det enbart Länförsäkringar i Östergötland har som har denna banförsäkring som gäller på alla banor i Sverige men inte under en organiserad tävling. Dvs den passar perfekt på Track Mondays och liknande.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Re: Ny C7 ägare - försäkringsfråga

Inlägg av puramuk »

Corv1 skrev:Jag ser bara entusiast försäkring hos Bilsport.
Kör ju min som bruksbil varje dag när det inte är snö på marken,då funkar ju inte det.

RING! inte titta hemsida

jag bet 5200:-/helår ink 2000mil -07 z06..........d borde du väl klara dig på :roll:
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Skriv svar