Back To Freedom C5 projekt

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Chrippe »

Fantastiskt bygge ni gör , mycket imponerad :D :D
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Tackar!
Hade hoppats vara klar nu men det går åt rätt håll iaf.. :D Sakta men säkert..
Just nu sitter jag med en hel hög relä o elschema till blinkers som på nåt sätt ska fungera..:)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hur går det för dej och din bil?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Just nu skäms jag lite på grund av min inaktivitet.. :oops:
Men de kan ju bara bli bättre! :wink:
Bygget har de senaste två åren gått framåt i olika hastigheter.. Det är väl så med stora projekt, målet då det ska vara klart blir oftast inte då man tänkt de från början. Men de är så när livet utanför verkstaden tar lite fokus också.. 8) Men bygget har gått framåt hela tiden och är just nu har de hänt en del. Jag lägger upp lite bilder och snabbspolar lite. Vill ni se mer så har jag varit lite duktigare på att uppdatera hemsidan, http://www.backtofreedom.se

Bild

Efter en hel del måttande så lämnade jag in styret för tillverkning med de måtten jag önskade. Tillbaka kom ett riktigt läckert styre i aluminium.

Bild

Det monterades på rattstången. Sedan tillverkades fästen mellan klykorna och styret för att kunna ut och provköra och provstyra i fart.

Bild

Det gick väldigt bra. Råkade även prova antispinnsystemet och det funkar, även urkopplat.. :lol: Gasade gjorde passageraren med en sopkvast och skötte bromsen med en stålstång. Vi fick även fästa klykorna med ett par parallellstag för att det skulle bli stadigare och bättre känsla i styrningen. Här ligger många timmar bakom all inpassning och justerande innan allt lirade bra.

Bild

För att kunna växla själv behövdes en snyggare växelspak som också var mer praktisk. Eftersom jag inte kan röra fingrarna så kan jag inte trycka in växelspaksknappen. Det vi gjort då är att vi tog en "ugnsknapp" med funktionen att man trycker in den, den fastnar i intryckt läge, för att sedan efter ett tryck igen fjädrar ut. Valet av ugnsknapp var mest för slaglängdens skull. Så efter ett snyggt tillverkat skal till knappen så funkar den så att jag slår till växelspaken upptill, drar i rätt växel, slår till spaken upptill igen så är den låst i det läget igen. Funkade perfekt tills jag testade när jag spännt fast mig i bältet, då nådde jag inte fram till spaken. :? Så de får lösas senare...

Bild

För att kunna sköta gasen så har jag tänkt använda en original gaspotentiometer som sitter på originalpedalen. För att enkelt kunna switcha mellan original gaspedalen och gasen på styret, ifall någon vill köra bilen med fötterna, så lödde jag ihop tre vippbrytare för att enkelt kunna skifta signalen från potentiometrarna.

Bild

Men originalpotentiometern jobbar på ett väldigt kort slag, från noll till full gas. Så fick växla ner den mekaniskt med små drev. Efter mycket testande o pillande har vi fått ihop en fungerande prototyp till gasen.

Bild

Efter uppmätning och testande av rätt utväxling så har den teoretiskt sett godkänts så nästa steg är provkörning av gasen utomhus. Men avvaktar till bromsen är klar för testning samtidigt.

Bild

Bromsen ska skötas hydrauliskt genom en hydraulkolv som trycker på bromspedalen på golvet. Det styrs från ett hydraulaggregat från bagagen, där cd växlaren suttit. En ackumulatortank som reserv funktion ifall hydraulaggregatet slutar fungera är placerad till höger i ena sidofacket om aggregatet. Den räcker till ca 7-8 fulla inbromsningar. Hur hårt inbromsningen blir sköter jag genom en potentiometer framför väster klyka. Så genom att utåtrotera klykan styr jag bromskraften. Håller nu på att bygga en prototyp till fästet mellan klykan och styret som potentiometern också ska sitta fast i. Potentiometern landade i veckan i lådan så hoppas på lite tid i veckan för att påbörja bromsprototypen.

Där är jag nu i projektet, hoppas kunna få lite tid över i veckan för att kanske få den lite körbar i sommar... Men som sagt så får vi se om den rullar i sommar men så här nära har jag aldrig varit! :D
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av 427cobra »

Imponerande jobb ni gör, speciellt eftersom allt är special och du och gänget kring dig måste utveckla allt själva. Håller tummarna att du komer ut i sommar och får njuta av bilen!
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Va kul att du är igång!
Jag var lite rädd att du lagt ner..
Ditt nya styre är ju snyggare än orginalratten!
Nu ska jag kolla din hemsida också!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Tersan »

Fantastiskt bygge! 8)
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Tack så mycket!!
Ja jag hoppas den ska bli körbar denna sommaren! :D
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, det vore väl mumma!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu börjar de närma sig provkörning. Gasklykan är redo. Nu ska bromsklykan fixas till med en fjäder och potentiometer och sen koppla in all el från hydraulagget. Sen är de bara ut o njuta...förhoppningsvis!

Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jäklar va spännande!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Styret är redo för provkörning.
Fästet för kolven som trycker på bromspedalen är färdig.
Nu är elen på gång in... Allt till hydraulagget och bromsen + säkringar och varningslampor.. Nu går tankesmedjan på högvarv för att få till inkoppling av tryckvakterna som ska sköta rätt hydraultryck.

Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Det närmar sig.. :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Äntligen fick Vetten smaka lite frisk kvällsluft! Provkörning för att testa gas och broms. Gasresponsen är ljuvlig! Den blir förmodligen att behålla. Bromsen tog lite väl bra och snabbt men det handlar mest om kalibrering o justering för att få in perfekt känsla. Plus att en fjäder måste fästas på bromspedalen för att hjälpa kolven tillbaka.
Tyvärr upptäcktes att fästet för bromsklykan måste göras om, den tog i styrstången så styrutslaget blev lite väl litet och även växelspaksknoppen tog i styret. Växlingen blir nog att göra den elektrisk med hjälp av ett ställdon, då kan man typ fimpa växelspaken.
Men riktigt skönt att fått provköra där jag sköter gas o broms själv! :D

Bild

Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kul! Grattis till premiärturen!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hur går det med din bil????
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Sorry att jag varit dålig på att uppdatera byggtråden...
Anledningen har väl delvis varit att jag köpt hus som krävts en hel del tid... Tyvärr så har Corvetten fått sova lugnt i sitt ide hela vintern., Det är först nu som jag ska börja lägga lite kärlek på den.. Återkommer snart med en uppdatering.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Det låter bra med lite uppdateringar! Dom är efterlängtade!! Mycket spännande projekt tycker jag!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar