Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av johced1974 »

Funderar på att köra med GRC på Gelleråsen till helgen. Är det någon som har kört den och har erfarenhet de vill dela med sig? Jag har för mig att jag har hört att den är lite för liten för våra bilar och även att pga alla kurvor så käkar den mycket däck. Några åsikter?

Har kört mest på Mantorp kan jag tillägga.

Tack!

//Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Ubbe »

Hej!
Gelleråsen fungerar perfekt för min corvette;)Det är lite mera svängar och betydligt roligare än Mantorp.
Har du R-däck så ska det inte vara problem med däcken.Det gäller som alltid att kolla lufttrycket. (2.0)
På rejsa kan du kolla alla banor http://rejsa.nu/bana_lista.asp

Min film från Gelleråsen;)

https://www.youtube.com/watch?v=0WoqpKJgSiU

Lycka till :)
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Tersan »

Om du lovar att i fortsättningen lägga upp dina frågor på bara ETT ställe så... :wink:

Gelleråsen har jag kört mycket på, och den banan passar de flesta bilar även om den premierar väghållning och skickligt rattande mer än t ex Mantorp.
En alltför aggressiv körstil påverkar både däck och tider negativt. :wink: Här gäller nog mer än vanligt att ta det lugnt i början och öka allteftersom man hittar spåren.

Rejsas banguide är bra, finns egentligen inte så mycket mer att säga utöver den.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av johced1974 »

Ubbe skrev:Hej!
Gelleråsen fungerar perfekt för min corvette;)Det är lite mera svängar och betydligt roligare än Mantorp.
Har du R-däck så ska det inte vara problem med däcken.Det gäller som alltid att kolla lufttrycket. (2.0)
På rejsa kan du kolla alla banor http://rejsa.nu/bana_lista.asp

Min film från Gelleråsen;)

https://www.youtube.com/watch?v=0WoqpKJgSiU

Lycka till :)
Tack Ubbe för svar. Japp, jag satte på Cup 2 precis och har kört en Track Monday på Mantorp och var jätte nöjd med R-däcken. Tack för tipset om lufttrycket, burkar köra på 2,1 - 2,2 på banan så jag får släppa ut en del luft i början på eventet.

Ska läsa lite på resa och skit kul att kolla på din film. Kul med texterna och "storyn". :D
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av johced1974 »

Tersan skrev:Om du lovar att i fortsättningen lägga upp dina frågor på bara ETT ställe så... :wink:

Gelleråsen har jag kört mycket på, och den banan passar de flesta bilar även om den premierar väghållning och skickligt rattande mer än t ex Mantorp.
En alltför aggressiv körstil påverkar både däck och tider negativt. :wink: Här gäller nog mer än vanligt att ta det lugnt i början och öka allteftersom man hittar spåren.

Rejsas banguide är bra, finns egentligen inte så mycket mer att säga utöver den.
I know .... :oops: Har inte varit med jätte länge och upplever det är lite lungt på forumet så av osäkerhet på uppmärksamhet blir det ibland att man sprider ut sina frågor. :D

Jag försöker se till att köra "smart" och mer aggressivt allt eftersom man kan banan. Verkar ändå som det blir värt att åka på dagen, om inte annat kul att köra på en annan bana än Mantorp (hemma banan).

Tack för inlägget.

//Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Tersan »

johced1974 skrev:Verkar ändå som det blir värt att åka på dagen, om inte annat kul att köra på en annan bana än Mantorp (hemma banan).
Jag har också Mantorp som hemmabana, och den är i mitt tycke den tråkigaste av alla... ska bli kul att höra vad du tycker om Gelleråsen.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Ubbe »

johced1974 skrev:
Ubbe skrev:Hej!
Gelleråsen fungerar perfekt för min corvette;)Det är lite mera svängar och betydligt roligare än Mantorp.
Har du R-däck så ska det inte vara problem med däcken.Det gäller som alltid att kolla lufttrycket. (2.0)
På rejsa kan du kolla alla banor http://rejsa.nu/bana_lista.asp

Min film från Gelleråsen;)

https://www.youtube.com/watch?v=0WoqpKJgSiU

Lycka till :)
Tack Ubbe för svar. Japp, jag satte på Cup 2 precis och har kört en Track Monday på Mantorp och var jätte nöjd med R-däcken. Tack för tipset om lufttrycket, burkar köra på 2,1 - 2,2 på banan så jag får släppa ut en del luft i början på eventet.

Ska läsa lite på resa och skit kul att kolla på din film. Kul med texterna och "storyn". :D
Hej igen! Du får prova dig fram med lufttrycket, jag kör med Toyo och då brukar jag starta på 2.0 och sedan ligga runt1.95-2.0 . (Varmtryck) När det blir varmare framföver så kommer du märka att lyftrycket drar iväg på dom första varven.
PS En rolig träff är malby den 21/5 ccs där kan du träna på konbana och träffa gänget;)
Skulle gärna köra nu i helgen men jobbar tyvärr:( OBS! Flytta bilen i depån så att inte skivorna spricker och byt kopplingsvätska ofta;)
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Mange_C5 »

Ingen har nämnt att Gelleråsen tar en hel del på bromsar också, hårda inbromsningar och mycket värme som inte gynnar körning med slitna belägg.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Corinthian »

johced1974 skrev:...Tack Ubbe för svar. Japp, jag satte på Cup 2 precis och har kört en Track Monday på Mantorp och var jätte nöjd med R-däcken. Tack för tipset om lufttrycket, burkar köra på 2,1 - 2,2 på banan så jag får släppa ut en del luft i början på eventet..
Fokusera inte så mycket på lufttrycket utan se till att däcket får optimal temp... Lufttrycket är då oväsentligt.
Temp på Toyo ecxempelvis ska vara 90° och inte dif'a mer än 9° över bredden.
Hjulinställningar är viktigare då dom har större påverkan, skulle jag säga... har mätt data och analyserat i ett par år nu för att hitta optimala inställning som passar på olika banor.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Ingen har nämnt att Gelleråsen tar en hel del på bromsar också, hårda inbromsningar och mycket värme som inte gynnar körning med slitna belägg.
True that!
Min bromsledning gick av på Gelleråsen förra året... kolla hårdvaran innan ni åker ut, varje gång!
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av johced1974 »

Hej alla,

Tack för alla inlägg!

Jag fick till det och åkte till Gelleråsen igår! Jag hade lite tur - jag hann inte med en heldag med GRC så det blev en eftermiddagspass bara, morgonen regnade mer eller mindre bort men eftermiddagen var superfin. :D Sen fick jag köra Laxåvägen med Vetten och ni som kört den vet att den är mer än kul....

Jag håller med det de mesta har skrivit. Banan käkar däck. Visst var jag jätte nöjd med mina r-däck (cup 2) men ja, jag förstår vad alla menar. Min bil är för snabb och tung för den banan. Det är bara så. En Lotus 7, perfekt, en stark, snabb Covette, kansk inte lika perfekt - om man har lite ekonomi med sig (vill inte köpa nya r-däck efter en track day).

Jag fick en rejäl brake-fade i fjol och fick då dels lära mig lite om bromsar, bromsvätksa med mera - men inte minst fick ett 7:e sinne. :D Jag tänker konstant på brake fade numera. Jag har därför bytt rotors och pads nu i våras samt vätska i höstas. Jag fick en brake fade nu men det var pga att skivorna var varma, inte som i höstas då jag tappade allt pga att bromvätskan kokade och jag hade bara luft i bromsrören. Brake fade nu väntade jag på får jag erkänna. Komiskt nog såg jag att min bror som jagade mig i sin GTR gjorde en konstig och hård ryck efter raksträcken på Gelleråsen (samtidigt som jag fick brade fade) - efter passer nämnde jag det till honom - han sa att han med då fått brake fade och att jag vara nära att vara hans kromskloss. :D Kul att bilar med bromsar värt det dubbla också får brake fade.

Tyvärr var det en C3:a som fick besvär mot slutet av raksträckan och näst intill total förstördes. Föraren klarade sig utmärk tack vara bur, bälte, hjälm och allt som vi i Sverige förutsätter för bankörning.

Jag mötte en massa Corvetter ca 11:00 omkring Röförs/Degerfors - någon som vet vad det handlade om?

Som vanligt åker jag ut med befintlig däcktryck och efter första passet sänker från typ 2,7 till 2,1. Det slutar med att vi var 15 bilar på närmaste Statoil som både vill tanka men också fyllla på luft innan hemfärden. :)

Gelleråsen - inte igen för min bil (C6 med 500 HK och r-däck) pga att banan är för liten. Visst, det är bra att lära sig lite, men då kan man köra på Kinnekulla istället. Ja, det var ändå en kul dag. Tillägg är att jag bor i Linköping med närheten till Mantorp när jag vill. Sviestad finns men är också lite för litet.

Tack alla för era inlägg!

//Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Mange_C5 »

Tack för rapporten.

Laxåvägen är en väg för cruising, svänger ju nästan runt sig själv vid campingen en bit in på vägen :mrgreen:

Så farligt liten är inte Gelleråsen, är bara mer hektisk till karaktären när man pushar lite, gasa, ratta, bromsa och oftast flera saker samtidigt.

Skall själv till Mantorp och rejsa kommande helg, bra bana att köra bort värsta ringrosten då karaktären är mer av att gasa en stund, bromsa en stund, sväng lite, gasa en stund igen osv i "en sak i taget"-tempo. :)

Tråkigt med C3:an, skit händer ibland och bra att vissa grundläggande säkerhetsdetaljer verkar ha hjälpt föraren från ytterligare elände. :(
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Ubbe »

Hej!
Det är ganska lagom med halvdags pass, både för bilen och föraren.
Ska åka till Gelleråsen i morgon och testa mina inställningar och Aero..
Är lite nyfiken på om dom har gjort om målkurvan.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Corinthian »

johced1974 skrev:...Gelleråsen - inte igen för min bil (C6 med 500 HK och r-däck) pga att banan är för liten. Visst, det är bra att lära sig lite, men då kan man köra på Kinnekulla istället. Ja, det var ändå en kul dag. Tillägg är att jag bor i Linköping med närheten till Mantorp när jag vill. Sviestad finns men är också lite för litet...
Kul med lite feedback!
vad fick du för tider?
Själv körde jag tester igår på Mantorp (körde in belägg fram, mätte temp i v-låda, motor i olja)... samt avrostning, har ju inte setat i bilen på bana sedan augusti förra året... (körde låga 1'28-or med 1'27.8 som bäst på 3 pass. supernöjd med det!)
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av johced1974 »

Jag har aldrig tävlat och tyvärr så har jag inte köpt en bra GPS/mätare än, det ligger på listan.... Jag körde dock med 2 andra (låg mellan dem) och de fick 1'19 på flera varv så jag låg där omkring. Jag var tvungen att bedda in mina nya skivor och belägg så jag körde aldrig hårt (även om jag gjorde det ibland). Som du såg ovan så fick jag "äntligen" lite brade fade som tydligen krävs för att slutföra processen.

Jag kan säga att jag var super nöjd med mina tider. Amatör som man är så var jag rätt nöjd när flera kom fram och sa att min bil gick riktig bra. Hade en kille med en engelsk banbil, ett märke jag aldrig hört talas om, med just min LS3 motor som jagade mig. Jag frågade honom sen om han var på väg att köra om men han erkände att det hade inte gått - bilen min gick för bra. Det roliga är att hans bil var en äkta banbil och väger 500 kg mindre än min. :D Sen fanns det några racing corvetter (en c5 och en c6) som är medlemmar i Club Corvette racing om jag såg rätt - de var riktigt dj@vla vassa.

Nu har jag dock köpt en enhet som jag ska använda på Mantorp den 27:e maj på Autolifes event. Jag tror jag ligger kring 1:29/1:30 och det är jag rätt nöjd med. Jag har bokat instruktör den dagen så jag kanske kan få lite bra feedback. Jag tycker jag är bra på att bromsa sent och ta kurvor och det märks när jag hinner ifatt snabbare bilar som annars tar mig på raksträckorna, men jag vet att jag kan bromsa ännu senare men att överlevnadsinstinkten säger ifrån..... :D

Synd att jag missade dig igår - jag körde som sagt på Mantorp för 2 veckor sedan och i söndag på Gelleråsen så jag fick inte ihop det.

Lite bilder från Gelleråsen

https://goo.gl/photos/5MRka25RhhKjeMwn9

Gick det bra med dina bromsar och växellåda? Vad kör du för belägg?

Tack!

//Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Någon med erfarenhet av Gelleråsen?

Inlägg av Corinthian »

johced1974 skrev:...Gick det bra med dina bromsar och växellåda? Vad kör du för belägg?
Ja, det gick bra.
Lådan mäter in på 114-117° som mest och det är på 30 minuters pass (2 warm-up laps, 4-5 hot laps, 3-4 cooling laps, 4-5 hot laps, 3-4 cooling laps).
Det är lite högt tycker jag, vill ned under 100°, så jag ska stoppa dit en extra kylare. Förhoppningsvis hinner jag det innan första tävlingen på Kinnekulle men troligtvis inte.

Jag kör med WinmaX belägg (japanska). Förra säsongen körde jag med deras hårdaste (W7) men de behövde 3-4 varv på sig att komma upp i temp (100-850°), så jag har bytt till 6.5 i år då jag testade ett set såna förra året. Dom har mycket högt initial-bite (som Cobalt Friction) och mycket hög modulation-känsla samt har en annan temp-range (50-800°). Dom passar mig mycket bättre och man behöver bara 1-2 warm-up laps.
Har tidigare kört mycket Cobalt Friction (X1 & X2) och CarboTech XP20.
Skriv svar