Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Andy_C
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 29, 2016 20:48
Ort: Danderyd

Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andy_C »

Hej Alla!
Har precis köpt min första Corvette och är efter hemresan från Italien på 316 mil otroligt nöjd. Det är en verkligen en fantastisk maskin! Att få köra på slingrande bergsvägar i italien med det underbara ljudet från V8:an var helt magiskt!
Och det är inte bara jag som älskar bilen, alla andra verkar göra det också, har fått så många sköna kommentarer och nya vänner :lol:

Bilen är en Z06 2006 som såldes ny i USA och importerades sedan till Italien.

Nu är det dags att börja förbereda för regbesiktning och jag har några frågor som jag vore grymt tacksam om någon kan hjälpa mig med:

- Någon här som har erfarenhet av regbesiktning av europaimporterad USA-bil?
- Är det enklare att komma igenom regbesiktningen när redan varit registrerad i Europa (jämfört med en bil direkt från USA) eller spelar det ingen roll för regbesiktningen, dvs de har samma glasögon oavsett?
- Behövs det t.ex. fortfarande intyg för nivåreglering av xenon och ljudnivå, trots tidigare EU-registrering?
- Och slutligen, finns det tips om någon speciell bilprovning som är mer corvettevänlig än övriga? :)

Tacksam för all hjälp och råd då det är första gången som jag importerar bil med ursprung utanför EU. Ni som importerat USA bil från Europa får gärna dela med er av erfarenheter.

Ha det fint!

Andreas
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Torch Red »

Hej, Jag har visserligen inte importerat från EU-land utan från USA. Men Transportstyrelsen vet hur det går till. Kolla på deras hemsida. De vill först göra en ursprungskontroll vilket innebär att du får skicka in Italienska originalhandlingar till dem. Om bilen inte är anmäld stulen eller har något annat som fallerar så är det sen bara att boka en tid för regbesiktning. Eftersom den är godkänd i Italien så borde det inte behövas fler handlingar.
Jag använder inte Svensk Bilprovning eftersom de har lite egna regler som inte stämmer med Transportstyrelsens. Jag använder OPUS.
Andy_C
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 29, 2016 20:48
Ort: Danderyd

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andy_C »

Stort tack för svar Red, mycket uppskattat!

Pappersbiten med transportstyrelsen löser jag, har plockat in några EU-bilar innan, men själva registreringsbesiktningen är jag helt grön på för bilar som ej ursprungligen sålts inom EU och därmed ej anpassats efter EU/svenska marknaden. Det vore rimligt med samma regler inom EU kan man tycka men det verkar inte så då min bil saknar både sidoblinkers på framskärmarna (bakom framhjulet) och strålkastarspolare, trots att den har godkänts i italienska regbesiktningen. (Man borde lobba för en anpassning av svenska regler efter EU-reglerna här, skulle göra framtida importer enklare... :) )

Jag får väl slå opus en signal och höra vad de kräver men det låter lite för bra för att vara sant att de skulle släppa den rakt igenom tack vare att den är godkänd i italien. Håller tummarna i alla fall :D

Lägger med en bild på den kombinerade skönheten & odjuret!
IMG_6402.JPG
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Tersan »

Andy_C skrev:Det vore rimligt med samma regler inom EU kan man tycka men det verkar inte så då min bil saknar både sidoblinkers på framskärmarna (bakom framhjulet) och strålkastarspolare, trots att den har godkänts i italienska regbesiktningen. (Man borde lobba för en anpassning av svenska regler efter EU-reglerna här, skulle göra framtida importer enklare... :) )
Hmm... det låter snarare som om de italienska myndigheterna tittat åt ett annat håll vid regbesiktningen. :wink: Sverige har mig veterligt redan anpassat sig till EUs regler när det gäller blinkers och strålkastarspolare.

Men hatten av för att du tagit in en bil från Italien! Flera jag känner till har avstått pga de italienska reglerna för hantering av regbevis och skyltar.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Vettefan »

Strålkastarspolning behövs bara om du har xenonljus om jag förstått saken rätt och det är väl den dyra biten att fixa till.

Synd att Janne Strandberg har lagt ner sin hemsida, där fanns det mycket bra information, bla. om import av corvette till sverige.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Torch Red »

Som Vettefan skriver, strålkastarspolning krävs bara om man har Xenonljus. Några har ju bytt ut lamporna mot halonlampor inför regbesiktning och därmed sluppit spolningskravet. Angående sidolamporna så kan man ju chansa. Opus är inte lika petiga men man vet ju aldrig.
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Torch Red »

På bilden ser det ut som en ZR-1 huv. Har den kompressor?
Andy_C
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 29, 2016 20:48
Ort: Danderyd

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andy_C »

Tersan skrev:Hmm... det låter snarare som om de italienska myndigheterna tittat åt ett annat håll vid regbesiktningen. :wink: Sverige har mig veterligt redan anpassat sig till EUs regler när det gäller blinkers och strålkastarspolare.

Men hatten av för att du tagit in en bil från Italien! Flera jag känner till har avstått pga de italienska reglerna för hantering av regbevis och skyltar.
Intressant, är det alltså från EU-håll som kravet om spolare på xenon samt sidoblinkers på bakre delen av framskärmen kommer?

Från Bilprovningens web:
"Om fordonet inte är EG-typgodkänt men tidigare varit permanent registrerat i ett annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis, anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för att få registreras i Sverige, under förutsättning att fordonet (gäller personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt motorcykel) är i seriemässigt standardutförande.
För fordon som ursprungligen tillverkats i ett land utanför EU kan du behöva styrka vissa ytterligare krav."


Enligt citatet ovan borde den gå rätt igenom tillsammans med ev. intyg om buller och/eller nivåreglering för xenon. Ska bli intressant att se vad de säger.

Tack, gällande italienska plåtar och regbevis hade jag turen att finna en riktigt bra och sjyst privat säljare, vilket underlättade mycket (även om jag inte ska ropa hej förrän jag är över ån). Hoppas han inte får problem med att exportregga utan orginal regbevis bara, men isf får jag tvinga transportstyrelsen att skriva något slags intyg.
Andy_C
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 29, 2016 20:48
Ort: Danderyd

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andy_C »

Vettefan & Red

Tack för era svar! Den har (dessvärre) xenon så jag ska försöka hos Opus utan spolare och sidoblinkers för att se vad det resulterar i. I annat fall kommer jag tillbaks med frågor om hur man enklast byter till halogen... :D

Tyvärr ingen kompressor under huven, men säljaren hade tävlat i superbike och fick då en personlig touch från mekanikern, dvs namn och startnummer snyggt inskrivet på motorkåpan, vilket han ville kunna skåda, därav huv med fönster á la ZR1
Bilagor
Z06 Portofino.jpg
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Tersan »

Andy_C skrev:Intressant, är det alltså från EU-håll som kravet om spolare på xenon samt sidoblinkers på bakre delen av framskärmen kommer?
Ja, så har jag uppfattat det.
Även här i Sverige har bilar slunkit igenom en regbesiktning, bara för att några år senare få underkänt i en vanlig besiktning när besiktningsmannen inser att det t ex saknas strålkastarspolning eller att bakljusen har fel färg.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Torch Red »

Flyttgodsbilar får ju godkänt och kör i Sverige med original US detaljer. Då borde samma gälla för en bil som tidigare varit godkänd i annat EU-land. Alltså om bilprovningen vid senare tillfälle bråkar så hänvisa till att den blivit godkänd i Italien tidigare i detta skick. Sen igen, åk aldrig till Svensk Bilprovning.
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
Ort: Skaraborg

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Janne Strandberg »

Eftersom mitt namn nämndes av Vettefan i den här tråden, vill jag meddela CM (Corvettemagasinet) kommer from det nummer som kommer ut i början av april (snart) att presentera den första delen av C6 STORY.
Det kommer att bli fyra delar med totalt ca 80 sidor, som avhandlar det mesta som är värt att veta om C6 modellen. Delar av det underlag jag presenterade på hemsidan "jannesvettar.se" kommer att finnas med i reportagedelarna. Jag lovar att det kommer med mycket matnyttigt om import av C6-modellen.
Så har ni inte gått med i klubben är det dags om ni vill ta del av storyn.
Vänliga hälsningar
Janne S
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Tersan »

Torch Red skrev:Flyttgodsbilar får ju godkänt och kör i Sverige med original US detaljer. Då borde samma gälla för en bil som tidigare varit godkänd i annat EU-land. Alltså om bilprovningen vid senare tillfälle bråkar så hänvisa till att den blivit godkänd i Italien tidigare i detta skick. Sen igen, åk aldrig till Svensk Bilprovning.
Flyttgods innebär väl fler dispenser än en införsel/import för eget bruk, bland annat för belysningen?
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Torch Red »

Jo flyttgodsbilar får ju dispens för det mesta. Min tanke var mer att om bilen blir godkänd i Sverige beroende på att den varit godkänd i ett annat EU-land i ett visst skick så borde det inte gå att senare underkänna den vid en vanlig besiktning.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Lars J »

Torch Red skrev:Jo flyttgodsbilar får ju dispens för det mesta. Min tanke var mer att om bilen blir godkänd i Sverige beroende på att den varit godkänd i ett annat EU-land i ett visst skick så borde det inte gå att senare underkänna den vid en vanlig besiktning.
Mja, hade den varit nysåld i Italien och EU certifierad så hade det säkert inte varit några problem. Att den blivit godkänd i Italien med Us-standard tror jag tyvärr inte att de som gör reg-besiktning här bryr sig om, men hoppas kan man ju alltid! Lycka till!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Andy_C
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 29, 2016 20:48
Ort: Danderyd

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andy_C »

Grymt bra med alla tips ni delar med er av!
Andy_C
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 29, 2016 20:48
Ort: Danderyd

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andy_C »

Janne Strandberg skrev:Eftersom mitt namn nämndes av Vettefan i den här tråden, vill jag meddela CM (Corvettemagasinet) kommer from det nummer som kommer ut i början av april (snart) att presentera den första delen av C6 STORY.
Det kommer att bli fyra delar med totalt ca 80 sidor, som avhandlar det mesta som är värt att veta om C6 modellen. Delar av det underlag jag presenterade på hemsidan "jannesvettar.se" kommer att finnas med i reportagedelarna. Jag lovar att det kommer med mycket matnyttigt om import av C6-modellen.
Så har ni inte gått med i klubben är det dags om ni vill ta del av storyn.
Ser jag fram emot! Dags att bli medlem.
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Vettefan »

Håller med Lars, EU bilar (har en sådan från England) är det inga problem med, men denna svarta Italienare ser ut att ha slunkit igenom registrerings
besiktningen utan nödvändiga EU förändringar, vet inte om bakljusen är fixade??
Har bara erfarenhet av att byta från regelvidrigt xenon till vanligt halogen H7 på hoj och det var inget problem, köp av två H7 socklar + lampor.

Jätteroligt att Jannes information om C6:an kommer i nästa nummer av CM, är till stor hjälp vid köp och eventuell import.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Andy_C
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 29, 2016 20:48
Ort: Danderyd

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andy_C »

Vettefan skrev:Håller med Lars, EU bilar (har en sådan från England) är det inga problem med, men denna svarta Italienare ser ut att ha slunkit igenom registrerings
besiktningen utan nödvändiga EU förändringar, vet inte om bakljusen är fixade??
Har bara erfarenhet av att byta från regelvidrigt xenon till vanligt halogen H7 på hoj och det var inget problem, köp av två H7 socklar + lampor.
Bakljusen samt sidoljusen på skärmarna (positionsljus?) är utbytta men jag har inte koll på om de uppfyller alla krav enligt svenska regler. Lär jag dock bli varse rätt snart. Låter lovande om det är så enkelt med halogenkonvertering.
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av malte »

Halogen konventering fungerar tyvärr ej i alla fall. Jag försökte, godkändes inte,
det var bara o bita i det sura äpplet o montera strålkastarspolning.
Men det kan funka i ditt fall, helt upp till just din besiktningskonstapel.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av johced1974 »

Intressant det där med strålkastarna och spolning. Jag tog in min C6:a från USA och jag kunde få dispans med nivåreglering som annars krävs vid Xenon. Där finns det logik då bilen är bara tvåsitsig och det går inte i praktiken att lasta den så bländade ljus blir ett bekymmer.

Men pga risken för isbildning under vintern så är det krav på spolning. Man kan tycka att logiken här skulle vara att

1.
Man kör inte en plastbil när det är -20

2.
Man kör inte en motorstark, baklätt och bakhjulsdriven bil på vintern.

3.
Tror det knappt finns vinter däck i våra dimensioner

Helt enkelt är chansen att någon använder en Corvette vid vinterväglag noll.

Hoppas allt funkar för dig! Gick genom en resa själv med min import, ropa om du har några obesvarade frågor.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Tersan »

Sorry för OT, men jag måste...
johced1974 skrev:2.
Man kör inte en motorstark, baklätt och bakhjulsdriven bil på vintern.
Jodå, det gör man visst det. Med nöje, dessutom!

Kanske bäst att påpeka att även jag ställer av min Vette på vintern, men det beror mer på markfrigång och saltade vägar än på effekten.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av johced1974 »

Tersan skrev:Sorry för OT, men jag måste...
johced1974 skrev:2.
Man kör inte en motorstark, baklätt och bakhjulsdriven bil på vintern.
Jodå, det gör man visst det. Med nöje, dessutom!

Kanske bäst att påpeka att även jag ställer av min Vette på vintern, men det beror mer på markfrigång och saltade vägar än på effekten.
:D

kunde lägga till med sommardäck på vinterväglag. :D
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Tersan »

johced1974 skrev: :D

kunde lägga till med sommardäck på vinterväglag. :D
:D
Men jag håller med dig när det gäller kravet på strålkastarspolning, förmodligen nån tillverkare av dessa som lyckats övertyga nån EU-tjänsteman...

Påminner mig om en Alfa-åkande kompis som löste kravet på vindrutespolning med en vanlig plastflaska liggande på passagerargolvet. Från denna gick en slang till spolarmunstyckena, och när besiktningmannen undrade över spolningen så greppade min kompis helt enkelt flaskan och klämde till varpå det kom vatten på rutan. Vad bilprovaren sa lämpade sig nog inte för tryck, men han hade inget annat val än att godkänna det hela.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: Ny Z06 ägare/Frågor vid Italienimport av USA-bil

Inlägg av Andreas K »

Jag importerade min bil från Danmark och den var godkänd där och kom från USA.
Nu var förvisso min historia med Svensk Bilprovning som man kanske vill undvika men den bilen hade ingen europa konvertering så jag fick göra allt trots att danska släpt igenom den. Bla, strålkastartvätt, blinkers, xenonintyg samt bakljus. Denna bil hade också klumpigt nog en Coc kod i besiktningsinstrumentet som krånglade till det. Så i mitt fall var det väldigt liten glädje att den sedan tidigare varit reggad i annat land. Det är ju på ett sätt ganska logiskt eftersom man inte kan veta hur mycket som är ändrat sedan dess.
Skriv svar