Antispin

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: lör jan 30, 2010 16:51
Ort: Alvesta

Antispin

Inlägg av inge »

Jag bytte däck nu i våras till 305*30*19 bak och 255*40*18 fram orginal var 285*35*19 bak och 245*40*18 fram
Nu har den blivit känslig så at antispinnen går in med ibland. Enl uträkningarna skall det inte skilja mer än 0,58% differens vilket inte skall påverka.
Någon som känner igen problemet.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Antispin

Inlägg av Corinthian »

Det ska vara 4.3% i skillnad på rullomkretsen mellan fram och bakdäck, vilket det är med originaldimensionerna.
De nya dimensionerna du använder har bara 0.6% differens.. vilket gör att den blir känsligare då bakdäcken rullar för fort i förhållande till framdäcken.
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: lör jan 30, 2010 16:51
Ort: Alvesta

Re: Antispin

Inlägg av inge »

Misstänkte at det var det som var problemet, måste det vara skillnad på 4,3% minst för at det inte skall bli problem, vad händer om det skiljer mer än 4,3% ?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Antispin

Inlägg av Corinthian »

inge skrev:Misstänkte at det var det som var problemet, måste det vara skillnad på 4,3% minst för at det inte skall bli problem, vad händer om det skiljer mer än 4,3% ?
Man kan säga att det är som vanligt; det får dif'a nån procent i rullomkrets.. men då från utgångsvärdet (4.3% skillnad).. så 3.7-5.1% är ok (av vad jag har testat). Sen är det ju bara åt ena hållet som den blir känsligare. När bakdäcket rullar långsammare i förhållande till framdäcket så blir den mindre känslig.
Använd länken i min signatur om du vill räkna. Hade du haft 35-profil på bakdäcket så hade det vart ok... kanske värt att byta om det är mycket problem.
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: lör jan 30, 2010 16:51
Ort: Alvesta

Re: Antispin

Inlägg av inge »

Tack för info.
Finns inte 305*35*19 på Vredstein som jag har
Men om jag går ner till 35 profil fram skall det klara sig enl. Min uträkning.
Får se hur jag gör, det är inget stort problem ,
Kan ju koppla bort det med knappen när det händer.
Nu vet jag vad det beror på vilket var det största problemet
fz1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 06, 2014 15:01
Ort: Norrköping

Re: Antispin

Inlägg av fz1 »

Finna massa programmerare som kan ändra t.ex. rullomkrets https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... mmer+15008
Billigare än att byta däck, och ett fungerande antispinn kan vara mycket lönsamt...
ZR1-11
Skriv svar