Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Då var det dags att försöka få ihop min motor igen efter att ett fragmenterat vevstakslager skickat runt metallskrot i hela motorn. Jag satte ett frågetecken i ämnesraden eftersom allt med denna bil och motor verkar ha en förmåga att dra ut väldigt långt på tiden så det är väl inte alldeles osannolikt att projektet sträcker sig in under 2016 :).

Corv1micke uppmärksammade mig på att det var ett klubbevent på Vårgårda i juni så det får väl bli en målsättning att kunna testa den där-det var väl i slutet av juni har jag för mig.

Tänk att ett så liten pryttel som ett lager kan medföra så mycket jobb... Efter att ha lyft ut motorn och demonterat den så blev det ganska klart att det behövdes både inköp av lite nya delar som maskinbearbetning :(

Jag misstänker att allt orsakades av att motorn sinte fick tillräckligt med olja och om det nu berodde på att pickupen kan ha varit felmonterad eller ngt annat är nog svårt att vara helt hundra på. Efter lite research så framgick det dock att nyare C4 har ett grövre (3/4" istället för 5/8") rör till oljesilen som tydligen var föranlett av att man annars kunde få kavitation. så en ny oljepump med större hål för pickupröret samt en ny pickup införskaffades därför. Här är en bild på den nya pickupen från Melling (S254 tror jag den hette), själva silen är betydligt mindre än originalpickupen men det kanske inte spelar någon roll. Jag har fö aldrig förstått vilken roll själva sildelen spelar för sakers tillstånd, det finns ju en uppsjö av blank och dyra eftermarknadsprylar i olika former.
Bild

Den nya fina oljepumpen (Melling M155) som skulle ersätta min gamla Melling M55A som fått lite repor inuti väckte lite frågor. Jag tog en bild som tydligt visar att pumpen jag nu fick var den nyare och betydligt klenare gjutningen som man åtminstone i USA inte brukar rekommendera till motorer med lite extra pulver. Man ser tydligt att man gjort en midja vid bulthålet.
Bild

Jag tror att jag kommer återanvända den gamla pumpen och enbart byta pumpens lock till den nya (där själva pickupröret går in).

Fortsättning följer.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Lite mer bilder:

Eftersom flera lagerbanor blivit skadade av så blev det slipning av både ram och vevlagertapparna. 0,20 på vev- och 0,10 på ramlagertapparna så gick det att rädda veven (en Scat 3,75 slag i 4340 material).

Förra säsongen bytte jag mitt gamla Superraminsug till ett enplaneinsug (Victor E) och det gick inte så bra; vridet blev märkbart sämre och sluttiden på strippen blev också sämre. Eftersom det nya insuget är ett mer renodlat raceinsug som ska varvas betydligt mer än vad min gamla kam var designad för (typ 5500) så var det egentligen inte så förvånande. Nu har det blivit en betydligt vassare kam från Mike Jones Camdesign-stämmer hans beräkningar så kan det bli riktigt roligt :wink:
Bild

Har så smått börjat skruva ihop prylarna. Ska nu dra dit ramlageröverfallen med lager så jag kan kolla så att lagerspelet blir ok och sedan blir det samma sak med stakarna-vill inte få problem med lagren igen så det får ta lite extra tid så det blir riktigt gjort!
Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Ricky »

Kul med en motortråd och mycket konkret info. :)

Rock on! :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Eftersom det är första gången jag skruvar ihop ett shortblock så kommer jag nog stöta på en hel del saker som säkert är självklara för den erfarne men sen finns det väl sådana amatörmekar som jag som kanske kan lära sig något av mina misstag. Det är väl sådant man betalar för när man anlitar proffs, de vet vilka genvägar man kan ta och vad man definitivt inte får slarva med-nu får jag försöka lära mig det själv istället.

Det blev ? direkt när jag skulle dra muttrarna på pinnbulten på överfallen, vilket moment ska man använda och hur gör man när det är 4 bult med de yttre bultarna vinklade? ARPs beskrivning sa ju bara 70 ftlbs. Efter att ha pratat med den ursprungliga motorbyggaren så var rådet att dra de inre bultarna först och till fullt moment och först därefter de yttre (som då skulle dras med samma moment som de inre).
Min vänlige lokala motorverkstad hade skickat med ett förpackning ARPs monteringspasta som skulle användas:
Bild

Jag råkade dock se att det stod i bruksanvisningen jag fick med bultarna (och som användes när blocket konverterades för ett antal år sedan) att man skulle använda ARP molyfett. Kanske en skitsak men när jag jämförde min gamla bruksanvisning som sa 70 fotpund så står det 80 fotpund på ARPs hemsida när man använder den nya pastan (som tydligen är ngt helt annat än molyfett). Det är dom små detaljerna som (kanske) gör det :) Eftersom jag hade den nya pastan så får det nog bli 80 i moment ändå. Pastan kletade jag på de övre gängorna på pinnbulten samt på båda sidor om brickan. På den gänga som skulle in i blocket fick det bli lite olja och sedan bara dra fast dem lätt.

En annan liten klurighet upptäckte jag när muttrarna till överfallen skulle dras; det går ju inte att få dit hylsan, den övre pinnbulten är ju i vägen! Nu är det ju en "Custom " a la Biltema (två hopsvetsade hylsor så den långa pinnbulten går fritt) men det hade ju inte hjälp med en vanlig heller.
Bild

Är kanske lite trött men hur sjuttton ska man kunna dra dessa muttrar till moment utan att använda en hylsa?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Med en sådan här: http://www.ssbilbehor.se/kamasa-tools-k ... c-309.aspx kanske??
Finns säkert även av andra fabrikat och andra säljare.
Eller med en (kortad?) hylsa med en vinklingsbar förlängare typ Biltemas http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000018772/
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Corv1-Micke »

Kämpa på, hoppas du får ihop motorn till sommaren!
Hör av dig om det är något jag kan hjälpa till med!

PS. Glöm inte slänga i veven innan du drar dit överfallen... :lol:

/Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Ha ha, lär nog ivarjefall märka att något saknas när jag ska dra fast vevstakarna :D

Nu tror jag att jag kommit på hur jag ska kunna dra ytterbultarna med momentnyckel, det blev en "Biltema customlösning" igen. Jag lät svetsa ihop en 11/16 hylsa med en annan gammal hylsa. Kallas tydligen "offset hylsa" med lite finare ord (tack Magnum, det var kråkfotshylsan du länkade till som gav mig iden)

Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Thomas B
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör dec 13, 2014 19:45
Ort: Tyresö

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Thomas B »

Hej.

Om man skriver utan att tänka :D så undrar jag hur det går med momentdragningen med en sådan lösning?
Med vänlig hälsning
Thomas
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Det är en högst berättigad fråga-såhär resonerade jag: momentet är ju kraft gånger momentarm. Det jag gör med denna specialhylsa är att momentarmem blir någon centimeter längre. Momentnyckelns inställning bygger väl på längden mellan handtaget och hylsan och med samma kraft så blir momentet på muttern då lite högre än vad dom anges på nyckeln. Jag får mao ställa momentnyckeln lite lägre.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Corv1-Micke »

Kanske lite för sent att svara nu, men hade det inte gått att värma & böja en förlängare och fått plats med den?
(Lite svårt att se på bilderna hur tight med plats det är)
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Det hade nog blivit svårt att få till det med en förlängare. Hursomhelst så testade jag min "offset" hylsa idag och den fungerade utmärkt efter visst attackerande med bågfil och slipmaskin för lite mer frigång:
Bild

Jag har lånat lite mätdon och nu är det dags att börja undersöka lagerspelen. Eftersom jag aldrig har gjort detta förut så fick det bli lite trevande försök för att lära mig hantera mätinstrumenten. Det är ju rätt små dimensioner vi talar om så det krävs ju inte mkt darr på handen för att det ska bli helt kajko mätvärden. Enligt min "Chevrolet Power" handbok så bör ramlagerspel ligga på 0,002-0,003" (0,051-0,076mm).

Jag började mäta på vevaxeln med en stor mikrometer på de tre främre lagerlägena. Jag mätte flera gånger på varje lagerläge och tog därefter medelvärdet av mätningarna. Resultatet blev 61,928-61,942-61,936 mm. Det diffade ju inte så mycket så man får anta att detta är nog rätt ok uppmätt.Bild

Nu kom det svåra vilket var att mäta innermåtten på lagren. Här hade jag fått låna en "snap gauge" (vet inte vad det heter på svenska). Nu var bara det första och andra ramlageröverfallet draget till fullt moment så det får nog räknas som lite torrsim men attans vad svårt det var att få till en bra mätning.
Bild
Efter att man låst ytterändarna på "snap gaugen" så tog man mikrometerskruven och mätte avståndet mellan ändarna och sedan var det bara att subtrahera motsvarande mått från vevaxeln för att få lagerspelet. På bilden ovan så är "gaugen" horisontell, när man mäter så ska man dock mäta vertikalt pga att lagret tydligen inte är riktigt runt. Tja, i teorin verkade det ju rätt enkelt- den grymma verkligheten var ju givetvis något helt annat :wink:
Bild

Främsta lagerläget gav allting ifrån negativt lagerspel (!) till ca 0,025mm spel-rätt långt från de specade 0,065 som jag hoppats ha... Lagerläge 2 gick av ngn outgrundlig anledning bättre-här fick jag ett antal mätningar som var hyfsat konsekventa och det slutade på ett medelvärde på 62,00 vilket då ger ca 0,06 mm i spel vilket är helt ok.
Det får nog bli lite träning på detta innan jag känner mig riktigt trygg med det jag mäter upp.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av malte »

Nu är det länge sedan jag byggde motor men är det inte plastigage man använder lättast ?
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/plastigage
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Christian Möller »

Hej,
Jag ser att du bor i Göteborg,du skulle kunna få låna en hålindikator av mej om du är rädd om den :D .
Hålindikatorn är lättare att använda och få konsekventa mått med.

/Christian
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Christian Möller skrev:Hej,
Jag ser att du bor i Göteborg,du skulle kunna få låna en hålindikator av mej om du är rädd om den :D .
Hålindikatorn är lättare att använda och få konsekventa mått med.

/Christian
Hej och tack för erbjudandet! Jag har skickat ett PM till dig.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

malte skrev:Nu är det länge sedan jag byggde motor men är det inte plastigage man använder lättast ?
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/plastigage
Jo, plastigauge är nog det lättaste sättet men jag brukar ofta göra det komplicerat för mig :) skämt åsido så verkar plastigauge mest användas för efterhandskontroll av spelet, åtminstone vad jag hört från några motorbyggare. Det lär ge en uppfattning av lagerspelet men ska man vara på den säkra sidan så är det nog den omständliga vägen med diverse mätdon som gäller.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Fick låna en riktig hålindikator och då gick det lättare att få till mätningarna. Mätklockan är så pass känslig att man tom kunde uppskatta 1000-dels mm och man kunde då se att 70 ft lb innebar ett lagerspel som låg närmare det optimala än 80 så i fortsättningen fick det bli 70 i max moment på överfallen.
Bild
Man kunde också få fram att formen på överfallet ändrades mellan att enbart de inre bultarna dragna till att samtliga fyra bultar dragits, bl a ökade lagerspelet med 0,02 mm. Resultatet (dvs lagerspelet) med samtliga ramlageröverfall dragna blev 0,056-0,070-0,058-0,060-0,061mm. Detta ligger inom det tillåtna intervallet som jag har för mig vara 0,051-0,075 mm.

Eftersom lagret inte är jämntjockt så ska man ju mäta där lagermåttet är minst vilket är vertikalt. Nu tog jag det inga chanser och mätte även +/- 45 grader i relation till vertikalen.

Det främsta ramlagret var ok; måttet var lika eller några 1000-dels mm större än vertikalen. Samma sak längst bak, där var dock några 100-dels mm större. Vad värre var att samtliga mittre 4 bultade överfall visade på att lagerspelet på minst en av lagrets diagonaler var mindre än lagerspelets tillåtna min-mått, som sämst låg lagerspelet på 0,035mm.
Nu är ju veven slipad men eftersom jag också har motsvarande överdimension på lagren när jag mätt så borde detta varit fallet även innan jag rev motorn dvs att jag har haft för litet lagerspel på tre ramlager. När jag rev motorn så var också de tre mittre ramlagren helslut medan det främsta och bakersta mer eller mindre perfekta-tror jag har förklaringen till detta nu!
Även om jag fortfarande är lite skakig på handen när jag mäter så ser det tyvärr ut att vara något som är fel vad gäller de tre mittre överfallen, vi får se om jag måste låta göra om den dyra "line” borrningen av ramlagerlägena :(
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Christian Möller »

Detär aldrig kul när det är fel samtidigt är det bra att hitta något som förklarar ett problem.

/Christian
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Smuggler »

Intressant med en motorbyggartråd! Ser att du går seriöst tillväga också. När vi hanterar mätinstrument på jobbet ( vilket vi gör väldigt mycket...) använder vi alltid handskar för att isolera mätverktygen från kroppsvärmen. På de små verktyg du använder är det inte lika viktigt dock. Kan även vara bra att ha koll på motordelarnas temperatur vid mätningen samt som jag sa, mätverktygens temperatur. Många bäckar små kan bidra till en del variation i mätningarna.

Ett tipps i all välmening, inte ute efter att mästra någon!

/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Inga som helst problem med kommentarer eller åsikter, det är det jag vill ha så jag själv lär mig!

Hursomhelst så är det tydligen rätt enkelt att måttjustera ramlagerlägena, åtminstone då måtten är för små. Det är "bara" att hona upp dem lite, det är värre när hålen är för stora. Då får man slipa ned överfallen först och därefterr hona upp till rätt dimension. Nu blir det att släpa tillbaka blocket till verkstan igen.

Nu var det ju inte riktigt meningen att detta skulle bli en orgie i mätteknik men vad gör man när man är lite petig.. :)
Jag hann även mäta upp stakarnas lagerspel i helgen. Enligt spec så ska det ligga mellan 0,051-0,064mm. Jag mätte spelet i storändarna till som minst 0,041 mm och som mest 0,050 mm så mao lite för tight.

Ser tre vägar framåt:
1) byta till lager med lite extra lagerspel
2) hona upp storändarnas hål
3) inte göra något alls
Får nog fundera och göralite research innan jag bestämmer mig
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Corv1-Micke »

Hej, hur går det?
Hinner du klart till på lördag och Vårgårda?

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Blir inget Vårgårda för mig i år, motorn är fortfarande helt i delar. Om vädret inte blir alldeles kass så tänkte jag nog ändå åka upp och se er andra köra slut på däcken :)

Kan väl passa på att göra lite uppdatering nu när jag ser att forumet är on-line igen.
Jag har nu låtit hona upp vevstakarna samt linehonat ramlagerlägena i blocket men det hjälpte tyvärr inte så mycket. Stakarna har fortfarande för litet lagerspel och ramlagerlägena är fortfarande lite ovala samt har för stort lagerspel. Jag har beställt nya vevstaks- och ramlager med 1/1000 tums mindre respektive större diameter så det är väntan på paketet som är på väg över atlanten nu.
Jag har mest ”roat” mig med att rengöra alla delar från diverse metallspån och lagerrester-tar mer tid och trasor än man kan tro…
Jag noterade då att treans kolv (där vevlagret hade snurrat) var sämre än jag först hade sett. Det verkar vara mkt litet spel mellan kolvens underkant och vevens motvikt och nu förstod jag varför motvikten såg lite polerad ut… Här är en bild på kolvens undersida, man ser rätt tydligt hur motvikten har karvat bort material från kolven. Den tidigare sk "fullflytande" kolvbulten satt dessutom som berget i kolven-nog inte så konstigt med tanke på att veven hamrat en del på den.
Bild
Man ser ju även att den har fått rätt mycket stryk på utsidan när allting har glappat och slamrat runt. Hej och hå, där rök en 1000 lapp till men man får väl vara glad att det går att köpa enstaka kolvar. Även fyrans kolv hade fått sig en omgång av veven men det var lite mindre åverkan så den får hänga med ett tag till.
Har pulat lite med oljepumpen och försökt montera den nya, lite grövre pickupen. Den ska ju egentligen pressas in i pumphuset och man kan ju köpa specialverktyg för många $$ men min variant som funkade bra var att köpa en lambdasondshylsa från Biltema för 79:-, lägga emellan en ¾” nyckel (samma dimension som röret) och hamra in det lite försiktigt.
Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Corv1-Micke »

Suck, vad tråkigt. Men bra att du hittar dessa saker nu så att du får sorterat bort dem.
Syns förhoppningsvis på Vårgårda ändå :)

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Har du nån tidsplan för provstart ?
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Tidplaner har jag många... :)
Skämt åsido så ser det helt plötsligt lite hoppfullare ut, kanska blir lite köra under 2015 ändå. Idag ramlade det nämligen in två paket med trevligt innehåll.

Jag har ju snöat in på oljesystemet så givetvis blev det lite research om oljefilter också och enligt internet som ju alltid har rätt :wink: så är WIX filter bäst. Nåja, de ska ju vara OEM leverantör till flera bilfabrikanter så det blev detta (finns att köpa hos Dalhems) som ska vara riktigt bra ihopsatt:
Bild

Det lite större paketet kom från andra sidan atlanten och innehåll en ny kolv och vevstaks/ramlager och en kona för att montera kolvarna.
Bild
Nu kan man ju säkert göra detta med en vanlig kolvringskompressor men eftersom jag säkert lär få ta i och ur kolvarna flera gånger så satsade jag på ett riktigt verktyg-det har tagit några år men jag börjar lära mig att det kan vara rätt vettigt att lägga några extra kronor på riktiga verktyg. Brukar bli betydligt färre svordomar då.

Nu kan man äntligen börja skruva ihop motorn igen (om nu inte ngt annat oförutsett inträffar).
Hann faktiskt skruva lite nu ikväll. Testade med att byta ut ena lagerhalvan till det nya, lite tightare lagret på det bakersta ramlagerläget. Med de "mixade" lagren så blev lagerspelet 0,0027" (0,07mm) jämfört med 0,0032" (0,08mm) när man använder samma lagerhalvor. GM rekommnderar ju 0,002-0,003" men samtidigt så anser en del att just det bakre lagret ska ha lite större spel. Är det någon som läser detta som vet om det stämmer (eller inte)??
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Tja, det är ju inte mycket aktivitet på forumet så jag får väl bidra med lite själv. Har börjat skruva ihop blocket nu och när jag stoppade i den nya 3:ans kolv så visade sig att det var mkt tight mellan kolven och motvikten-det tog i både i kolvens periferi och under kolvbulten.Spelet bör ligga runt 1,5 mm och jag fick karva ut från kolvens undersida för att det skulle gå fritt.
När jag därefter vägde den nya kolven så var vikten faktiskt exakt som den gamla kolven (som var viktjusterad i samband med balanseringen)-ibland ska man ha tur! Kontrollerade spelet genom att tejpa fast en bit 1mm lödtenn på motvikten.
Bild
Senast redigerad av bogo den tis jul 21, 2015 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Dålig aktivitet :shock:
Bra att det löste sig med kolven!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av gta324 »

kikar in och följer bygget :wink:
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Hej GTA!
Som belöning lite färska bilder.

Montering av toppar pågår: Bild
Så snart den andra toppen är dragen så ska de införskaffade LS7 lyftare (som ska vara dropin ersättning i min gamla L98 (fan troet..)) in-lär väl behövas eftersom det ska varvas rätt mycket mer nu. Några närbilder på lyftarna (med p/n 17122490) visar dock på några mindre skillnader. Här kan ses att det är lite urtaget i godset på de gamla original L98 lyftarna:
Bild
Här är en närbild på kopparna för stötstängerna (LS7 lyftaren till vänster)
Bild
Vid kontrollmätning av "koppens" djup så skiljde det 1,7 mm (LS7 lyftaren var grundare), frågan är om det spelar någon roll-det är ju en hydraulisk lyftare så den ska väl kunna justera sig själv-eller?

Hur man ska dra topplocksbult kan man ju också bli lite förvirrad av men såhär gjorde ivarjefall jag: ARP Ultratorque smörja på bultens undersida samt på brickan sedan Hylomar på den nedersta biten av gängan (10-15mm) på samtliga 17 bult (så det inte trängre upp kylvatten). Bultarna dras sedan i "spiralform" i tre steg upp till 65 fotpund.

Ny oljepickup till höger som förhoppningsvis är placerad i rätt position (3/8-1/2" från trågbotten)-till skillnad mot den gamla som satt närmare 30 mm från botten :? Bild Även här blev jag lätt förvirrad, då av hur man mäter avståndet men som jag uppfattat det så ska man mäta mellan själva nätet i silen och trågbotten-inte från plåten som sitter som en "skopa" på pickupens undersida. För att få ihop det så fick röret både värmas och bockas om lite och därefter TIGsvetsad till locket på pumpen (efter att fjädern och kolven tagits ur för att inte förstöras av värmen från svetsningen).

En av de få prylarna som faktiskt fungerat sedan länge är min hembyggda crank trigger. Måste bara visa en bild på den; fyra små järnbitar ditskruvade på remskivan och en hallgivare i en plåtvinkel skruvat i blocket. Funkat klockrent och till en bråkdel av priset för en MSD trigger :D
Bild

Tjoho-det rör på sig igen (ivarjefall bildligen). Jag har haft/har en kanske ngt naiv ambition att få köra på klubbmästerskapet (2015 alltså...), återstår att se om det lyckas och isåfall blir det nog som vanligt att man får mappa motorn på vägen från GBG till Mantorp :)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av gta324 »

ser bra ut... nu får man ju dåligt samvete för man inte får tummen ur :lol:

Själv kör jag med studs i topparna och smart det där med cranktriggern funderar ibland på nytt sprut men vill inte ändra remhjulens placering nu när linjeringen av allt verkar funka.

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo »

Lite uppdatering

Har nu monterat vattenpump, vippor, lyftare, stötstänger samt justerat ventilerna.
Bild
För att justera dem så följde jag inte de valigt förekommande rekommendationerna som innebär att man ska dra åt vipparmsmuttern till man känner motstånd att snurra stötstången-har prövat detta och det slutade med att motorn inte startade pga av att ventilerna stod öppna hela tiden. Metoden som funkat för mig är att istället lyfta stötstången upp och nedåt samtidigt som man drar åt vipparmsmuttern. När man känner att det inte finns ngt spel så är man på "zero lash". Efter detta så drar jag 1/2 varv till. Har testat lite olika varianter här inkl ingen efterdragning alls och motorn går men slamrar lite för mkt för min smak.

Monterat givare för cranktrigger.
Bild

Passade även på att byta bakre packboxen
Bild
Ingen direkt konstigt för den invigde men jag hade problem att få den förbenade tätningen att glida över vevaxeln. Det är ju en invändig spiralfjäder och en tätningsläpp på packboxen som gör att det gick utmärkt att få på den "bakvänt" men när den skulle monteras riktigt så blev det många phula ord...Milt våld fungera inte heller så efter lite kliande i huvudet så testade jag att ta en bit tunn plast som fick hjälpa tätningsläppen på plats-det fungerade! Det också viktigt att anliggningsytan på vevaxel är inoljad, annars blir tätningen snabbt förstörd vid uppstart.
Bild Givetvis noterade jag att packningen mellan packboxhuset kommit snett efter att alla skruvar var åtdragna så det vara bara att ta loss och göra om allt men med plastbiten så gick det som en dans.

Nu var det tänkt att oljetråget skulle dit men icke... Trots att jag trodde att jag mätt upp exakt hur mitt Milodon "windage tray" satt tidigare så gick det nu inte att få ned tråget mot blockets tätningsytor :? Fortsättning följer här , antagligen inbegriper det plåtsax, roterade filar och hammare.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Skriv svar