Kylarproblem
Kylarproblem
Förra året gick min motor mkt varm, lätt uppskrämd Csb 350! Undre kylarslangen sprack på grund av övertryck och säkert dålig slang Kollade toppackningarna men såg inget direkt onormalt. Packade om hela motorn och kollade okulärt efter sprickor men kunde inte se nåt. När jag startar och varmkör nu går tempen upp till ca 200 F och då börjar den trycka ur sig vatten. Jag har fjädrande kylarlock och inget expansionskärl. Ny vattenpump, stor aluminiumkylare och renspolat system
Idéer någon? Kan luft i systemet orsaka detta och om ja, hur luftar man lättast utan expansionskärl
Idéer någon? Kan luft i systemet orsaka detta och om ja, hur luftar man lättast utan expansionskärl
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Re: Kylarproblem
Hej!
Den nedre kylarslangen skall det vara sug i.
Har du fått rätt vattenpump, så den inte arbetar reverse.
Den nedre kylarslangen skall det vara sug i.
Har du fått rätt vattenpump, så den inte arbetar reverse.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Kylarproblem
OK
Den nedre kylarslangen skall ha en "fjäder" i sig, pga att den inte skall "sugas" ihop.
Har du/den det?
Den nedre kylarslangen skall ha en "fjäder" i sig, pga att den inte skall "sugas" ihop.
Har du/den det?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Kylarproblem
Nej det har jag inte! Vet att det satt i den gamla. Kan det vara det som är problemet menar du? Jag har en bit 36" stainless steel slang som jag kan prova att sätta dit och kolla om det blir nån förändring. Den kan ju inte sugas ihop.
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Re: Kylarproblem
Kan det kanske vara.
När den blir varm och mjuk, kan den sugas ihop, och då blir det ingen cirkulation.
Förhoppningsvis så enkelt.
Jag låste mig lite vid att du skriver att du hade tryck i nedre slangen.
I och för sig blir det ju det om den inte släpper igenom vattnet
När den blir varm och mjuk, kan den sugas ihop, och då blir det ingen cirkulation.
Förhoppningsvis så enkelt.
Jag låste mig lite vid att du skriver att du hade tryck i nedre slangen.
I och för sig blir det ju det om den inte släpper igenom vattnet
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Kylarproblem
Vid första tillfället, innan jag packade om motorn, blev det rejält tryck i slangarna. Stenhårda! När slangen gick första gången trodde jag ju att det bara berodde på att slangen var gammal så jag köpte en ny hos VCT parts och slängde dit. När jag startade och varmkörde då blev slangarna, både övre och nedre hårda och då tänkte jag att det måste vara toppackningen som gått. Nu blir slangarna inte hårda vad jag vet. Ska kolla närmare. Kan topparna (gjutjärn) ha tagit skada av värmen? Jag menar så att jag får ut kompressionen i systemet trots nya packningar?
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Re: Kylarproblem
Allting är nog möjligt, ingenting är omöjligt
Börja med att ta bort termostathuset och termostaten.
Finns det vatten där?
Om inte fyll på.
Lyft av fläktremmen, den driver ju vattenpumpen.
Starta motorn, titta om vattnet står helt still, eller om det börjar bubbla.
Börjar det bubbla är det kompressioner som kommer ut.
(Du skall alltså inte sätta tillbaks termostathuset i detta läget)
Börja med att ta bort termostathuset och termostaten.
Finns det vatten där?
Om inte fyll på.
Lyft av fläktremmen, den driver ju vattenpumpen.
Starta motorn, titta om vattnet står helt still, eller om det börjar bubbla.
Börjar det bubbla är det kompressioner som kommer ut.
(Du skall alltså inte sätta tillbaks termostathuset i detta läget)
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Kylarproblem
Tack för dina svar!
Jag får testa lite
Jag får testa lite
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Re: Kylarproblem
Provade att ta bort termostaten och koppla bort vattenpumpen. Fyllde på till bredden. Inga bubblor, men när jag låter den gå på tomgång stiger vattnet sakta, sakta. Expanderar av värmen??
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Re: Kylarproblem
Att vattnet expanderar av värmen är ju helt normalt så skulle testa att köra som vanligt med ny bottenslang. Kör som du utan expansionkärl och när jag bytt vatten har det räckt att fylla upp fullt och köra en stund utan locket för att lufta. Sen om kylaren är full när man sätter på locket kommer den trycka ur sig vatten när trycket i kylaren blir högre än vad locket är klarar. Alltså när vattnet expanderar av värmen.
Provat att köra utan termostat? Så det inte är så att den inte öppnar och är trasig. Jag hade problem efter min motorrenovering att motorn blev överhettad innan termostaten öppnade så borrade några små hål i den så det kunde flöda lite innan den öppnar. Underlättar luftning också.
Provat att köra utan termostat? Så det inte är så att den inte öppnar och är trasig. Jag hade problem efter min motorrenovering att motorn blev överhettad innan termostaten öppnade så borrade några små hål i den så det kunde flöda lite innan den öppnar. Underlättar luftning också.
Medlemsnummer 3955
Re: Kylarproblem
Termostaten är ny. Ska byta undre slangen och testa med små borrhål. Tack för tipset. Återkopplar senare
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Re: Kylarproblem
200F är väl inga problem om det stannar där.
Dom klarar väll ca 230F?
Dom klarar väll ca 230F?
Corvette - 77. ZZ4
Re: Kylarproblem
Ja precis var ute och körde idag och pendlade mellan 210-230f så 200 är ju ingen fara alls. På 250f blir det rött på originalmätaren i min bil. Det som påverkar värmen mycket också är tändningen. Om man kör med vacuumförställning så är det lättare att hålla ner värmen.heao skrev:200F är väl inga problem om det stannar där.
Dom klarar väll ca 230F?
Medlemsnummer 3955
Re: Kylarproblem
Är det rätt att mer förtändning ger kallare motorer?
Finns det att köpa fjädrar till Kylarslangs, eller får man "leta upp en"?
Jag har inga problem med att det blir vakuum men den ligger mot ett hörn på ramen så jag tappar 1/3 av diametern.
Finns det att köpa fjädrar till Kylarslangs, eller får man "leta upp en"?
Jag har inga problem med att det blir vakuum men den ligger mot ett hörn på ramen så jag tappar 1/3 av diametern.
Corvette - 77. ZZ4
Re: Kylarproblem
Ja på första frågan.
Undre kylarslangen köper man en fabriksmonterad metallspiral i monterad.
Ex. på Corvette Central , Eckler mm. Köp den dyraste = Bästa (Det finns billigare Kines skitslang också) =
Corvette -74
Undre kylarslangen köper man en fabriksmonterad metallspiral i monterad.
Ex. på Corvette Central , Eckler mm. Köp den dyraste = Bästa (Det finns billigare Kines skitslang också) =
Corvette -74
/Christer
Re: Kylarproblem
Köp en kylarslang med fjäder i på Biltema och ta ut den fjädern och stoppa i den slang du har.heao skrev: Finns det att köpa fjädrar till Kylarslangs, eller får man "leta upp en"?
Kolla dock diametern först..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017976/
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Kylarproblem
Hej igen!
Ok, 1/3 "försvinner" vid en krök, men vad du inte ser är vad som händer när slangen är varm, och du kör, då blir suget större och kanske slangen tappar ytterligare diameter.
Gör som Crippe säger, det kommer inte att funka med något annat.
Biltema har inget som passar/funkar.
Biltemas (mfl)böjbara slangar har ingjutna "fjädrar", och de kan inte böjas så det funkar/passar.
Höll själv på med detta ifjol.
Det är för tvära böjar för att man skall kunna använda raka böjbara slangar.
Här bör du kunna hitta en slang som passar.
http://www.zip-corvette.com/68-82-c3/co ... hoses.html
Kolla med Hansen om de har nåt som passar först.
Ok, 1/3 "försvinner" vid en krök, men vad du inte ser är vad som händer när slangen är varm, och du kör, då blir suget större och kanske slangen tappar ytterligare diameter.
Gör som Crippe säger, det kommer inte att funka med något annat.
Biltema har inget som passar/funkar.
Biltemas (mfl)böjbara slangar har ingjutna "fjädrar", och de kan inte böjas så det funkar/passar.
Höll själv på med detta ifjol.
Det är för tvära böjar för att man skall kunna använda raka böjbara slangar.
Här bör du kunna hitta en slang som passar.
http://www.zip-corvette.com/68-82-c3/co ... hoses.html
Kolla med Hansen om de har nåt som passar först.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kylarproblem
Hejs
Tyvärr i detta fallet så är stålfjädern ingjuten i gummit på Biltemas slangar, i alla fall dom jag sett..
Men Biltema kan säkert ha någon annan fjäder som passar.
Tyvärr i detta fallet så är stålfjädern ingjuten i gummit på Biltemas slangar, i alla fall dom jag sett..
Men Biltema kan säkert ha någon annan fjäder som passar.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Kylarproblem
Biltema kanske har en slang som passar som den är i bilen så du slipper vänta på en annan slang och kan prova för en billig peng.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Kylarproblem
Tack för alla tips en angående Kylarslangen, får ta mig en runda i morgon och se vad man hittar.
Corvette - 77. ZZ4
Re: Kylarproblem
Allt verkar vara OK Bytt nedre slang, kolla termostaten och borrat två små hål, luftat systemet och sim sala bim så fungerar allt. Inget vatten trycks ur och tempen ligger still på ca 185F. varmkört, stått på bra ett tag och låtit den gå länge på tomgång. Fortfarande lugn temp och ingen utryckning. När jag stänger av så blir det ju ett visst tryck i systemet men inte så mycket att locket släpper ur sig vattnet.
Tack för alla bra tips.
Tack för alla bra tips.
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Re: Kylarproblem
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Kylarproblem
Kul
Vad roligt att tråden hjälpte.
Då kommer du att sova gött i natt
Vad roligt att tråden hjälpte.
Då kommer du att sova gött i natt
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM