Min 70:a
Min 70:a
Hej!
Bättre sent än aldrig, nu starar jag en tråd om min 70:a och vårt gemensamma liv.
Vinterns projekt kommer i huvudsak att innefatta byte av det allra heligaste, självaste hjärtat.
Samt lite kringutrustning.
Inte för att det nuvarande är behäftat med något fel eller på något sätt inte är tillfylles.
Denna min nuvarande uppgraderingen gjordes som ett första steg.
Men jag har alltid velat ha en 427:a.
En 427:a i ett modernt SB, fastade jag för. Under våren inleddes "förhandlingar" med potentiella byggare ower there.
En efter en föll ifrån beroende på deras varierande intresse att göra affär med en Svensk, som dessutom hade en mängd frågor.
Huvudkravet var att allt skulle få plats under original SB huven.
Slutligen gjordes affär med CNC Motorsports och denna
http://www.cnc-motorsports.com/crate-en ... ake-1.html
Högst upp sitter en Quick Fuel 850 mekaniska sekundärer, och utan choke.
Detta efter rekommendation avseende min körstil/användning.
Så mycket som möjligt.
Det finns en liten Videosnutt, på ungefär samma motor, att gotta sig åt.
http://www.youtube.com/watch?v=VYp6zR9f ... w&index=72
Innan det stora lyftet filmade jag den nuvarande motorn, och dess ljud, kan kanske vara bra att ha om intressenter infinner sig.
http://www.youtube.com/watch?v=SsiQu4e9 ... e=youtu.be
Här åker det gamla ut.
För närvarande väntar jag på nytt kopplingshus, det gick inte att justera originalet, utan att startkransen tog i nederkanten.
Som synes ganska mycket att justera.
Hoppas det funkar bättre med det här
http://www.summitracing.com/parts/LAK-15000
Kan väl bara hoppas.
Finns det någon som har erfarenhet?
Bättre sent än aldrig, nu starar jag en tråd om min 70:a och vårt gemensamma liv.
Vinterns projekt kommer i huvudsak att innefatta byte av det allra heligaste, självaste hjärtat.
Samt lite kringutrustning.
Inte för att det nuvarande är behäftat med något fel eller på något sätt inte är tillfylles.
Denna min nuvarande uppgraderingen gjordes som ett första steg.
Men jag har alltid velat ha en 427:a.
En 427:a i ett modernt SB, fastade jag för. Under våren inleddes "förhandlingar" med potentiella byggare ower there.
En efter en föll ifrån beroende på deras varierande intresse att göra affär med en Svensk, som dessutom hade en mängd frågor.
Huvudkravet var att allt skulle få plats under original SB huven.
Slutligen gjordes affär med CNC Motorsports och denna
http://www.cnc-motorsports.com/crate-en ... ake-1.html
Högst upp sitter en Quick Fuel 850 mekaniska sekundärer, och utan choke.
Detta efter rekommendation avseende min körstil/användning.
Så mycket som möjligt.
Det finns en liten Videosnutt, på ungefär samma motor, att gotta sig åt.
http://www.youtube.com/watch?v=VYp6zR9f ... w&index=72
Innan det stora lyftet filmade jag den nuvarande motorn, och dess ljud, kan kanske vara bra att ha om intressenter infinner sig.
http://www.youtube.com/watch?v=SsiQu4e9 ... e=youtu.be
Här åker det gamla ut.
För närvarande väntar jag på nytt kopplingshus, det gick inte att justera originalet, utan att startkransen tog i nederkanten.
Som synes ganska mycket att justera.
Hoppas det funkar bättre med det här
http://www.summitracing.com/parts/LAK-15000
Kan väl bara hoppas.
Finns det någon som har erfarenhet?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
KUL med en motorbytartråd!!
Jäkligt ball maskin det där PG-son.. 540 pållar blir helt perfekt (fast det bara är en smallblock).
Jäkligt ball maskin det där PG-son.. 540 pållar blir helt perfekt (fast det bara är en smallblock).
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min 70:a
Tack skall du ha Ricky
Påt som vanligt
Det gäller väl att göra "det" så roligt som möjligt
Kanske inte så värst att komma med EN SB.
Men man kan väl ta 2
Striden står väl inte om storleken, det är väl cubictum som gäller
För oss som är lite noga med detajerna har du min motors värden här.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/137039930/Dyno.pdf
Sköna 700 NM All the way, både banken och macken skrattar, jag betalar med ett leende.
Hade hoppats få det beställda kopplingshuset idag, tyvärr bidde det inte så.
Påt som vanligt
Det gäller väl att göra "det" så roligt som möjligt
Kanske inte så värst att komma med EN SB.
Men man kan väl ta 2
Striden står väl inte om storleken, det är väl cubictum som gäller
För oss som är lite noga med detajerna har du min motors värden här.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/137039930/Dyno.pdf
Sköna 700 NM All the way, både banken och macken skrattar, jag betalar med ett leende.
Hade hoppats få det beställda kopplingshuset idag, tyvärr bidde det inte så.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Blir roligt att få följa med på ditt motorbyte! Quick Fuel gasarna verkar vara bra prylar. Ger helt andra möjligheter till bränslejustering än en Holley om jag fattat rätt?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Min 70:a
Joo, Qucik Fulen medger helt andra justeringsmöjligheter mot den nuvarande Street Avangern 670.
T.ex,. justerbara(utbyte) airbleeds, istället för mina Fordskruvar som jag fick sätta dit för att få ordning på tomgången, (tillräckligt med bensin.)
Skall bli ycket intressant att se resultatet när Bredbandslambdan är inkopplad.
De värden som Dynon visade är ju under max belastning.
T.ex,. justerbara(utbyte) airbleeds, istället för mina Fordskruvar som jag fick sätta dit för att få ordning på tomgången, (tillräckligt med bensin.)
Skall bli ycket intressant att se resultatet när Bredbandslambdan är inkopplad.
De värden som Dynon visade är ju under max belastning.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Hej!
Roligt att du skriver en garage tråd
Motorerna är så snygga mot dagens plast backar
Ha det Ubbe
Roligt att du skriver en garage tråd
Motorerna är så snygga mot dagens plast backar
Ha det Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Min 70:a
Dåså, har äntlgen det nya kopplingshuset kommit.
Trevligt att det passade.
Känns kanske lite extra tryggt med SFI klassat och sprängsäkert, men shit va tungt det var jämfört med originalet.
Efter centrering blev det såhär.
Det får man väl anse duga.
Nu skall resten på motorn skruvas dit.
Far ser fram mot en härlig helg
Trevligt att det passade.
Känns kanske lite extra tryggt med SFI klassat och sprängsäkert, men shit va tungt det var jämfört med originalet.
Efter centrering blev det såhär.
Det får man väl anse duga.
Nu skall resten på motorn skruvas dit.
Far ser fram mot en härlig helg
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Det blev lite tid över.
Skruvade ihop transmissioen, och monterade bakre plåten till sprängkåpan.
De centrerade måtten stämde fortfarande.
Skönt.
Jag kör med RAM koppling Power Grip Clutch.
Lamellen såg inte det minsta sliten ut, tryckplattan hade ett slitage på 2 tusendels tum, efter 2 säsonger (1000 mil)
Kontrollerade så startmotorn kuggade i och ur orderntliglt.
Givetvis innan montering av sprängkåpan.
Kollade/justerade spel koppling.
Hoppas det blir så bra som det verkade.
Tycker att växlingar till 3:an och 5:an varit lite besvärliga vid "påställ".
Därför har jag lagt extra mycket tid och noggrannhet avseende kopplingen.
Slänga i 2:an och 4:an har alltid funkat bra, önskvärt är att det går lika bra med 3:an och 5:an.
Nu återstår lite skruva på grejer, innan det är klart för återinförandet
.
Skruvade ihop transmissioen, och monterade bakre plåten till sprängkåpan.
De centrerade måtten stämde fortfarande.
Skönt.
Jag kör med RAM koppling Power Grip Clutch.
Lamellen såg inte det minsta sliten ut, tryckplattan hade ett slitage på 2 tusendels tum, efter 2 säsonger (1000 mil)
Kontrollerade så startmotorn kuggade i och ur orderntliglt.
Givetvis innan montering av sprängkåpan.
Kollade/justerade spel koppling.
Hoppas det blir så bra som det verkade.
Tycker att växlingar till 3:an och 5:an varit lite besvärliga vid "påställ".
Därför har jag lagt extra mycket tid och noggrannhet avseende kopplingen.
Slänga i 2:an och 4:an har alltid funkat bra, önskvärt är att det går lika bra med 3:an och 5:an.
Nu återstår lite skruva på grejer, innan det är klart för återinförandet
.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: Min 70:a
WOW
Skynda dig på innan snön kommer så hinner du med en provkörning....
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Skynda dig på innan snön kommer så hinner du med en provkörning....
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Re: Min 70:a
Joo, tack Svempa
Visst är man sugen på ett provåk.
Men det finns lite mer att se över när hästarna lämnat båset så att säga
Sen skall det ju krångla lite oxå.
Bulten till svängningsdämparen blev för kort när remskivan kom på, gängorna i den "nya" vevaxeln, började en bit in i vevaxeln. (jämfört med den "förra".)
Tur man vet vart det finns längre. Tar vägen hem över Kungsör idag, så är det löst.
Skivan på axeln till den nya Edelbrock vattenpumpen (mekansisk) var för långt inpressad, så den tog i pumphuset.
Inget märkvärdigt men lite småfix.
Eller det kanske var gjort så för att man SKALL justera vid installation så att rem geometrin blir rätt
Men jag har ju hela vintern på mig
Visst är man sugen på ett provåk.
Men det finns lite mer att se över när hästarna lämnat båset så att säga
Sen skall det ju krångla lite oxå.
Bulten till svängningsdämparen blev för kort när remskivan kom på, gängorna i den "nya" vevaxeln, började en bit in i vevaxeln. (jämfört med den "förra".)
Tur man vet vart det finns längre. Tar vägen hem över Kungsör idag, så är det löst.
Skivan på axeln till den nya Edelbrock vattenpumpen (mekansisk) var för långt inpressad, så den tog i pumphuset.
Inget märkvärdigt men lite småfix.
Eller det kanske var gjort så för att man SKALL justera vid installation så att rem geometrin blir rätt
Men jag har ju hela vintern på mig
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Ok vi kör väl på
Grabbarna i Kungsör hadde en Grade 12 bult till svängningsdämparen.
(Dom har allt) Nää, det blir inga billiga bultar, men va , man får ihopet.
Nu är motorn helt klar för att för första gången placeras där den skall vara.
Jag har kört med lindade headers, och det har väl funkat bra, förutom att banden blir lite tråkiga efter ett tag.
Därför köpte jag coatade headers, nu skall de kompletteras med uttag för Bredbandslambdan.
Det skall bli riktigt intressant att jämföra värdena mot Dyno körningens.
Återkommer till det.
Mycket annorlunda blir det inte.
Jag kommer att koppla in expansionskärlet mellan uttaget på toppen av vattenpumpen och "insuget" klockar 9 så att säga.
Som den vakne ser, finns det inget portat uttag för vacumet till fördelaren, så nu blir till att köra oportat
Jag har ju själv diskuterat detta tidigare. Å nu vänder jag blad
Ett annan liten motgång avhjälptes med vinkelslip, och fräs.
För andra gången hade mina motorfästen fått stryk.
Dessa hade jag på hyllan eftersom de inte passsade.
http://www.summitracing.com/dom/parts/p ... /overview/
Anledningen till att de låg på hyllan var att de inte passade.
De hade ganska grova svetsar på insidan, vilket gjorde att de inte "bottnade".
Det fattades några millimeter för att bultarna skulle gå igenom.
Hoppas nu bara att de håller ändå, trots modifieringen.
Såhär ser de ut, efter slipning på svetsfogar, och viddning av bulthålen.
Nu blir det arbeten i båset, som inte är så värst mycket att orda om.
Förhoppningsvis är alla hästarna i båset i december, och en första uppstart kan ske.
Grabbarna i Kungsör hadde en Grade 12 bult till svängningsdämparen.
(Dom har allt) Nää, det blir inga billiga bultar, men va , man får ihopet.
Nu är motorn helt klar för att för första gången placeras där den skall vara.
Jag har kört med lindade headers, och det har väl funkat bra, förutom att banden blir lite tråkiga efter ett tag.
Därför köpte jag coatade headers, nu skall de kompletteras med uttag för Bredbandslambdan.
Det skall bli riktigt intressant att jämföra värdena mot Dyno körningens.
Återkommer till det.
Mycket annorlunda blir det inte.
Jag kommer att koppla in expansionskärlet mellan uttaget på toppen av vattenpumpen och "insuget" klockar 9 så att säga.
Som den vakne ser, finns det inget portat uttag för vacumet till fördelaren, så nu blir till att köra oportat
Jag har ju själv diskuterat detta tidigare. Å nu vänder jag blad
Ett annan liten motgång avhjälptes med vinkelslip, och fräs.
För andra gången hade mina motorfästen fått stryk.
Dessa hade jag på hyllan eftersom de inte passsade.
http://www.summitracing.com/dom/parts/p ... /overview/
Anledningen till att de låg på hyllan var att de inte passade.
De hade ganska grova svetsar på insidan, vilket gjorde att de inte "bottnade".
Det fattades några millimeter för att bultarna skulle gå igenom.
Hoppas nu bara att de håller ändå, trots modifieringen.
Såhär ser de ut, efter slipning på svetsfogar, och viddning av bulthålen.
Nu blir det arbeten i båset, som inte är så värst mycket att orda om.
Förhoppningsvis är alla hästarna i båset i december, och en första uppstart kan ske.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Min 70:a
Snyggt, riktigt trevlig maskin! Ser fram emot kommande uppdateringar
Re: Min 70:a
Hej!
Nu har det likt vårat garage varit lite lugnt.
Mest småpyssel som utförts.
Det tar tid det oxå.
Idag kan man väl säga att återinförandet påbörjades.
Här hänger alla hästarna i taket.
Glömde ta bort fästet för växelspaken, så det fick bli backjobb, inge större problem
Såja alla hemma
Nu blir nästa den mest förekommande sysslan, ligga under bilen, förstår inte varför det skall vara så, hela tiden. Men det är klart, drivlinan måste länkas samman.
Tänk om man hade snabbkoppling mellan Chassi och Ram
Nu har det likt vårat garage varit lite lugnt.
Mest småpyssel som utförts.
Det tar tid det oxå.
Idag kan man väl säga att återinförandet påbörjades.
Här hänger alla hästarna i taket.
Glömde ta bort fästet för växelspaken, så det fick bli backjobb, inge större problem
Såja alla hemma
Nu blir nästa den mest förekommande sysslan, ligga under bilen, förstår inte varför det skall vara så, hela tiden. Men det är klart, drivlinan måste länkas samman.
Tänk om man hade snabbkoppling mellan Chassi och Ram
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Det närmar sig provstart ser jag! En tidig julklapp kanske
En liten filmsnutt med schysst ljud kanske vore nått att sikta på för att stilla vår nyfikenhet!
Mvh Daniel
En liten filmsnutt med schysst ljud kanske vore nått att sikta på för att stilla vår nyfikenhet!
Mvh Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min 70:a
Smuggler skrev:Det närmar sig provstart ser jag! En tidig julklapp kanske
En liten filmsnutt med schysst ljud kanske vore nått att sikta på för att stilla vår nyfikenhet!
Mvh Daniel
Hehe
Försöker du stressa mig
Kan nog bli så
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Liten uppdatering
Vad händer, jaa, förutom att jag slant med spärrkaftet vid monteringen av fästena till växellådan, och åsamkade mig en svullnad på ögonbrynet samt deformerade glasögon, fortsätter "framgångarna".
Monteringen av koplingens Z-bar slutade med brott på kulbulten
Beställt ny
Monteringen av bränslepumpen blev ett satans jucklande för att få allt att gå fritt, trångt om utrymme, men till slut, frigång, även om det inte syns.
Jaha, å så var det dags att skruva dit varvräknar vajern.
Det är ju att när man beställer så det skall passa min bil, trodde jag nog att det gjorde det.
Men dessa lirar ju inte tillsammans, en fyrkantig vajer i ett runt hål går ju bara inte
Nä hä, och lösningen är lika skitdyr som kopplingarna till bränslepumpen
Detta är beställt
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /overview/
Borde väl vart med från början kan man tycka.
Men ok, nu blir det lite paus, och fokus på julen.
Granen inhandlades i eftermiddag, den var lika dyr som alla andra grejer
Trots att den är Dansk
Detta blev en smådyr historia, så jag passade på att köpa 2 veckor i Thailand oxå.
Givetvis med alla försäkringar som finns, så vad kan gå fel då
Förhoppningsvis är bilen klar innan dess. Åtminstonde "denna" uppdatering.
Lite mer måste det nog bli.
Vad händer, jaa, förutom att jag slant med spärrkaftet vid monteringen av fästena till växellådan, och åsamkade mig en svullnad på ögonbrynet samt deformerade glasögon, fortsätter "framgångarna".
Monteringen av koplingens Z-bar slutade med brott på kulbulten
Beställt ny
Monteringen av bränslepumpen blev ett satans jucklande för att få allt att gå fritt, trångt om utrymme, men till slut, frigång, även om det inte syns.
Jaha, å så var det dags att skruva dit varvräknar vajern.
Det är ju att när man beställer så det skall passa min bil, trodde jag nog att det gjorde det.
Men dessa lirar ju inte tillsammans, en fyrkantig vajer i ett runt hål går ju bara inte
Nä hä, och lösningen är lika skitdyr som kopplingarna till bränslepumpen
Detta är beställt
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /overview/
Borde väl vart med från början kan man tycka.
Men ok, nu blir det lite paus, och fokus på julen.
Granen inhandlades i eftermiddag, den var lika dyr som alla andra grejer
Trots att den är Dansk
Detta blev en smådyr historia, så jag passade på att köpa 2 veckor i Thailand oxå.
Givetvis med alla försäkringar som finns, så vad kan gå fel då
Förhoppningsvis är bilen klar innan dess. Åtminstonde "denna" uppdatering.
Lite mer måste det nog bli.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Å hej och hå, det här går ju som en dans, två steg framåt och ett bakåt
Kulan till kopplingslänkaget anlände, och kom på plats när tillfälle gavs.
Va skönt när det funkar.
Tänkte oxå dela med mig av en corvetteägares under stundom vanlig utsikt
Vilken satans tur att dessa brädor som går på hjul finns.
Nästa steg blir att fixa till fästena på den nya kylaren, de nedre klara.
Åsså var det bakåt då
Tänkte byta kylarslangarna oxå, dom satt bra fast i expansionskärlet, trots att jag skar up slangen, sket det sig, så att säga, nytt kärl beställt.
Känns som det är dags för två steg framåt igen
Kulan till kopplingslänkaget anlände, och kom på plats när tillfälle gavs.
Va skönt när det funkar.
Tänkte oxå dela med mig av en corvetteägares under stundom vanlig utsikt
Vilken satans tur att dessa brädor som går på hjul finns.
Nästa steg blir att fixa till fästena på den nya kylaren, de nedre klara.
Åsså var det bakåt då
Tänkte byta kylarslangarna oxå, dom satt bra fast i expansionskärlet, trots att jag skar up slangen, sket det sig, så att säga, nytt kärl beställt.
Känns som det är dags för två steg framåt igen
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Dåså, var det dags att ta några steg framåt.
Expansionskärlet anlände för nån vecka sedan.
Nya kylaren har kommit på plats.
Fick "förlänga" övre "hållarna", eftersom kylaren var för bred.
Hadde köpt hållare både uppe och nere till min gamla kylare, det var då jag såg att, va, ...n kylaren är inte rätt, den var för smal, för att hållarna skulle passa.
Undrar vart dom hade hittat den
Givetvis passade inte kylarslangarna, så nya är beställda.
Lyckdes göra några (småa)repor i Ventilkåpan.
Eftersom det inte finns Autosol för aluminium numera, beställe jag rikitga grejor från Schmits.
http://www.schmidtspolermedel.se/
Trevligt bemötande, visste precis vad "vi" brukar vilja ha, snabb leverans.
Passade på att gå några varv på kylaren och expansionskärlet också.
Nu skall elen dras, och sensorn monteras.
Det blev en "lucka" mellan kylaren och ramen, tittar i diverse trådar, och annonser, för att se hur andra löst det problemet.
Expansionskärlet anlände för nån vecka sedan.
Nya kylaren har kommit på plats.
Fick "förlänga" övre "hållarna", eftersom kylaren var för bred.
Hadde köpt hållare både uppe och nere till min gamla kylare, det var då jag såg att, va, ...n kylaren är inte rätt, den var för smal, för att hållarna skulle passa.
Undrar vart dom hade hittat den
Givetvis passade inte kylarslangarna, så nya är beställda.
Lyckdes göra några (småa)repor i Ventilkåpan.
Eftersom det inte finns Autosol för aluminium numera, beställe jag rikitga grejor från Schmits.
http://www.schmidtspolermedel.se/
Trevligt bemötande, visste precis vad "vi" brukar vilja ha, snabb leverans.
Passade på att gå några varv på kylaren och expansionskärlet också.
Nu skall elen dras, och sensorn monteras.
Det blev en "lucka" mellan kylaren och ramen, tittar i diverse trådar, och annonser, för att se hur andra löst det problemet.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Hej PG, det ser bra ut!!
Jag känner igen mig, man tror att nått skall passa rakt av men det gör det oftast inte... Slutar normalt med att man får tillverka nått som passar själv.
Såg att du noterat hålet mellan främre rambalk och kylaren när fläktkåpan tas bort! Har själv haft samma funderingar och efter denna sommar insåg jag att nått måste göras åt detta.
Har hela tiden tyckt att mitt motorrum blir EXTREMT dammigt så fort jag kör några meter bara. Enda förklaringen jag kan hitta är det här jättehålet ner mot backen. Misstänker att det blir ett övertryck eller kraftig turbulens bakom frontläppen och att all luft pressas in i motorrummet via detta hål som normalt är mycket mindre när fläktkåpan sitter där. Allt damm på backen sugs då samtidigt in. Kan ju naturligtvis ha fullkomligt fel då jag inte direkt är någon aerodynamikexpert
Hur som helst, jag har plastat en "lucka" som, när den är färdig, skall täppa igen större delen av hålet. Glipor blir det och öppningar likaså men storleken på hålet reduceras nog med 80% eller nått. Använde min gamla fläktkåpa som mall och kommer att modifiera plastbiten så den passar på ett bra sätt. Biten får alltså ses som ett utgångsämne. Borde nog gå att bocka till av en aluminiumbit också. Vi får se var det landar.
/Daniel
Jag känner igen mig, man tror att nått skall passa rakt av men det gör det oftast inte... Slutar normalt med att man får tillverka nått som passar själv.
Såg att du noterat hålet mellan främre rambalk och kylaren när fläktkåpan tas bort! Har själv haft samma funderingar och efter denna sommar insåg jag att nått måste göras åt detta.
Har hela tiden tyckt att mitt motorrum blir EXTREMT dammigt så fort jag kör några meter bara. Enda förklaringen jag kan hitta är det här jättehålet ner mot backen. Misstänker att det blir ett övertryck eller kraftig turbulens bakom frontläppen och att all luft pressas in i motorrummet via detta hål som normalt är mycket mindre när fläktkåpan sitter där. Allt damm på backen sugs då samtidigt in. Kan ju naturligtvis ha fullkomligt fel då jag inte direkt är någon aerodynamikexpert
Hur som helst, jag har plastat en "lucka" som, när den är färdig, skall täppa igen större delen av hålet. Glipor blir det och öppningar likaså men storleken på hålet reduceras nog med 80% eller nått. Använde min gamla fläktkåpa som mall och kommer att modifiera plastbiten så den passar på ett bra sätt. Biten får alltså ses som ett utgångsämne. Borde nog gå att bocka till av en aluminiumbit också. Vi får se var det landar.
/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min 70:a
Smuggler skrev:Hej PG, det ser bra ut!!
Jag känner igen mig, man tror att nått skall passa rakt av men det gör det oftast inte... Slutar normalt med att man får tillverka nått som passar själv.
Såg att du noterat hålet mellan främre rambalk och kylaren när fläktkåpan tas bort! Har själv haft samma funderingar och efter denna sommar insåg jag att nått måste göras åt detta.
Har hela tiden tyckt att mitt motorrum blir EXTREMT dammigt så fort jag kör några meter bara. Enda förklaringen jag kan hitta är det här jättehålet ner mot backen. Misstänker att det blir ett övertryck eller kraftig turbulens bakom frontläppen och att all luft pressas in i motorrummet via detta hål som normalt är mycket mindre när fläktkåpan sitter där. Allt damm på backen sugs då samtidigt in. Kan ju naturligtvis ha fullkomligt fel då jag inte direkt är någon aerodynamikexpert
Hur som helst, jag har plastat en "lucka" som, när den är färdig, skall täppa igen större delen av hålet. Glipor blir det och öppningar likaså men storleken på hålet reduceras nog med 80% eller nått. Använde min gamla fläktkåpa som mall och kommer att modifiera plastbiten så den passar på ett bra sätt. Biten får alltså ses som ett utgångsämne. Borde nog gå att bocka till av en aluminiumbit också. Vi får se var det landar.
/Daniel
Ja du ser, man hinner inte ens upptäcka baksidorna själv
Vi vill förstås utesluta damm i motorrummet i största möjliga mån.
Varförhar ingen annan tagit upp detta
För du kan ju inte vara ensam om att vilja ha rent och snyggt i motrrummet
Vore intressant med lite mer input i frågan. Det är ju många som har "denna" bestyckning.
Det finns säkert supstans i din teori, skall bli intressant att ta del av resultatet.
Kan det vara så att spalfäktarna genom sin nedåtlutande placering blåser upp damm också
Lekmannatest
Kan du kanske hälla ut lite sågspån på garagegolvet och sätta på fläktarna så får vi se/höra vad som sker.
Kanske kan bli ett intressant test, även om lösningen blir likvärdig.
Dock förutsätter det hela att fläktarna är i gång under körning på grusväg.
Min bil är upallad och inte klar ännu, annars skulle jag gärna testa.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Sågspån på golvet inte på mitt garagegolv...
Faktum är, nu när du säger det, att ibland när jag parkerade där det var dammigt/grusigt och fläktarna gick, kunde jag se en "dammpuff" runt vänster framhjul. Vet att jag på grund av detta alltid försökte undvika damm/grus men man råder ju inte över det i alla lägen...
Det blåser väldigt kraftigt från dessa fläktar så det är inte konstigt att det kan bli så här. Detta i kombination med att dam eventuellt sugs in även när man kör gör nog sitt till för att skita ner motorutrymmet.
Skall fila vidare på min plastkåpa. Får se om jag lyckas få upp några bilder framöver.
Faktum är, nu när du säger det, att ibland när jag parkerade där det var dammigt/grusigt och fläktarna gick, kunde jag se en "dammpuff" runt vänster framhjul. Vet att jag på grund av detta alltid försökte undvika damm/grus men man råder ju inte över det i alla lägen...
Det blåser väldigt kraftigt från dessa fläktar så det är inte konstigt att det kan bli så här. Detta i kombination med att dam eventuellt sugs in även när man kör gör nog sitt till för att skita ner motorutrymmet.
Skall fila vidare på min plastkåpa. Får se om jag lyckas få upp några bilder framöver.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min 70:a
Nää det hade jag inte trott heller.
Men ok, vi verkar vara inne på samma spår.
Jag skall fundera på min kammare (under bilen), favoritplatsen
Sen får vi se vad vi kommer fram till, och jämföra.
Tack för synpunkterna.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Dags för lte uppdatering.
Efter hemkomst från Thailand och tillhörande förkylning är vi på rull igen.
I mitt nästa liv skall jag köra turister i longtailbåt med V8 och raka rör
Tänk vad alla turister skall göra vågen på standen
Som vanligt tar vi några steg framåt och bakåt i arbetet.
När jag monterade headersen ( samma som tidigare, men coatade), använde jag lika packningar, skulle passa enligt AFR.
Tror ni att de gjorde det
Såhär bra var passningen.
Tur att det fanns nya packningar från Hooker med som passade, shit, va bökigt att byta.
Dyr läxa, borde kollat innan.
Mitt uppe i detta, funkade startmotorn mystiskt, det 1 år gamla batteriet, var paj, laddade ur på några starter.
Det var startmotorn som var slut.
Med facit i handen började nog problemet i höstas.
Köpte en ny Powermaster 600, ministarter. Hansen hade på hyllan.
Den funkar kanon, lyssna bar på startupen nedan video, pang så startar motorn.
Då var det dedär med inshimsning på plats så att säga.
Jag satte en bit maskeringstejp på kransen och "sköt fram" startmotorns kuggar, för att se hur det såg ut.
Såhär blev bilden, det får duga.
Sen funkade det.
Nu återstår bara att lyfta på huven, och lite annat småtrix.
Skall kolla AFR värdena med bredbandslambdan, och jämföra med dynoresultatet.
Här är en liten video snutt med nya motorn.
Kanske inte så mycktet märk(hörbar)bar skillnad mot den gamla, men ändå.
Den gamla går ju riktigt fint den oxå.
Snutten
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCg ... e=youtu.be
Kul att ha en 427:a.
Undrar vad som inte håller '
Som vanligt är det mycket arbete under bilen, en lyft vore bra att ha
Efter hemkomst från Thailand och tillhörande förkylning är vi på rull igen.
I mitt nästa liv skall jag köra turister i longtailbåt med V8 och raka rör
Tänk vad alla turister skall göra vågen på standen
Som vanligt tar vi några steg framåt och bakåt i arbetet.
När jag monterade headersen ( samma som tidigare, men coatade), använde jag lika packningar, skulle passa enligt AFR.
Tror ni att de gjorde det
Såhär bra var passningen.
Tur att det fanns nya packningar från Hooker med som passade, shit, va bökigt att byta.
Dyr läxa, borde kollat innan.
Mitt uppe i detta, funkade startmotorn mystiskt, det 1 år gamla batteriet, var paj, laddade ur på några starter.
Det var startmotorn som var slut.
Med facit i handen började nog problemet i höstas.
Köpte en ny Powermaster 600, ministarter. Hansen hade på hyllan.
Den funkar kanon, lyssna bar på startupen nedan video, pang så startar motorn.
Då var det dedär med inshimsning på plats så att säga.
Jag satte en bit maskeringstejp på kransen och "sköt fram" startmotorns kuggar, för att se hur det såg ut.
Såhär blev bilden, det får duga.
Sen funkade det.
Nu återstår bara att lyfta på huven, och lite annat småtrix.
Skall kolla AFR värdena med bredbandslambdan, och jämföra med dynoresultatet.
Här är en liten video snutt med nya motorn.
Kanske inte så mycktet märk(hörbar)bar skillnad mot den gamla, men ändå.
Den gamla går ju riktigt fint den oxå.
Snutten
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCg ... e=youtu.be
Kul att ha en 427:a.
Undrar vad som inte håller '
Som vanligt är det mycket arbete under bilen, en lyft vore bra att ha
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Hej!
Här kommer en liten uppdatering/uppföljning av motorbytet.
Jag har bråttats med värmeproblem, pga, den låga huven.
Problemet resulterade i att bensinen i förgasaren kokade, när bilen ställdes, samt vid köbildningar.
Inget sköj, om man säger så.
Detta löstes i augusti genom införskaffande av L88 huv dock utan "isolering" av förgasaren, samt en adapter mellan förgasaren och insuget.
Passade även på att installera en elektrisk vattenpump. Så nu flödar vattnet i full fart även när varvtalet är lågt.
Utöver dessa bekymmer, har jag haft ett mörker att få till tändningen, den har ändrat sig likt ett veligt fruntimmer.
Sanlöst.
OCH så i slutet av säsongen började det "knacka" vid belastning.
Va nu då.
Shit, ut me motorn, och vad göra mer.
Jag bestämde att konsultera Dr Ernie.
Sagt och gjort motorn lämnades in för undersökning, samt uppmätning av kammen, för skoj skull, jag fick ju inga kamvärden vid köpet.
Ok, knackproblemet hade kommit sig av att kammen rört sig fram och tillbaka, trust knappen var av aluminium, så det knackande ljudet komdärifrån, den var inte rätt installerad alltså, vilket märker i kamkåpan visade.
Det var väl därför tändningen ändrade sig oxå.
Doktorn, dömde även ut kammen, som mesig den lämpade sig för motorer med överladdning.
Doktorns rekommendation var en ny kam.
Jag följde rekommendation och han beställde en special egen designad för min motor.
Och, och, inte nog med detta, toppar och kolvar var kolsvarta, riktigt blöta av olja.
Det visade sig att kolvringarna var felmonterade, vilket gjorde att oljan kröp/stänkte upp i topparna.
Kastrering medelst slö kniv, ligger nära tillhands om man säger så
Men ok, det var väl bra att fel hittades och åtgärdades.
Resultatet blev enligt nedan.
Nu skall det bara återmonteras med den nya Centerforce kopplingen, så hoppas jag att kommande säsong blir så mycket bättre.
PS. Jag arkiverar gärna min tråd i detta Forum, nånstans skall den ju ligga, så varför inte "rätt"
Allt på ett ställe, så tänker jag.
Här kommer en liten uppdatering/uppföljning av motorbytet.
Jag har bråttats med värmeproblem, pga, den låga huven.
Problemet resulterade i att bensinen i förgasaren kokade, när bilen ställdes, samt vid köbildningar.
Inget sköj, om man säger så.
Detta löstes i augusti genom införskaffande av L88 huv dock utan "isolering" av förgasaren, samt en adapter mellan förgasaren och insuget.
Passade även på att installera en elektrisk vattenpump. Så nu flödar vattnet i full fart även när varvtalet är lågt.
Utöver dessa bekymmer, har jag haft ett mörker att få till tändningen, den har ändrat sig likt ett veligt fruntimmer.
Sanlöst.
OCH så i slutet av säsongen började det "knacka" vid belastning.
Va nu då.
Shit, ut me motorn, och vad göra mer.
Jag bestämde att konsultera Dr Ernie.
Sagt och gjort motorn lämnades in för undersökning, samt uppmätning av kammen, för skoj skull, jag fick ju inga kamvärden vid köpet.
Ok, knackproblemet hade kommit sig av att kammen rört sig fram och tillbaka, trust knappen var av aluminium, så det knackande ljudet komdärifrån, den var inte rätt installerad alltså, vilket märker i kamkåpan visade.
Det var väl därför tändningen ändrade sig oxå.
Doktorn, dömde även ut kammen, som mesig den lämpade sig för motorer med överladdning.
Doktorns rekommendation var en ny kam.
Jag följde rekommendation och han beställde en special egen designad för min motor.
Och, och, inte nog med detta, toppar och kolvar var kolsvarta, riktigt blöta av olja.
Det visade sig att kolvringarna var felmonterade, vilket gjorde att oljan kröp/stänkte upp i topparna.
Kastrering medelst slö kniv, ligger nära tillhands om man säger så
Men ok, det var väl bra att fel hittades och åtgärdades.
Resultatet blev enligt nedan.
Nu skall det bara återmonteras med den nya Centerforce kopplingen, så hoppas jag att kommande säsong blir så mycket bättre.
PS. Jag arkiverar gärna min tråd i detta Forum, nånstans skall den ju ligga, så varför inte "rätt"
Allt på ett ställe, så tänker jag.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Trevlig effektkurva!
Du är inte sugen på att dra den förbi 6000 varv?
Du är inte sugen på att dra den förbi 6000 varv?
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Min 70:a
Joo tack, mkt tevlig.
Rätt noterat, det finns nog lite fler hästar att hämta hem, men vi provade inte, vridet började gå ner.
För att passera 600 strecket skulle man behöva byta insuget, och sätta på större förgasare.
Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.
PS dubbelkurvan är med respektive utan luftfilter.
Rätt noterat, det finns nog lite fler hästar att hämta hem, men vi provade inte, vridet började gå ner.
För att passera 600 strecket skulle man behöva byta insuget, och sätta på större förgasare.
Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.
PS dubbelkurvan är med respektive utan luftfilter.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Vad skönt att det ordnade sig med motorn! Och vilka fina siffror det blev på den!
GRATTIS!
GRATTIS!
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min 70:a
Tack skall du ha.Ricky skrev:Vad skönt att det ordnade sig med motorn! Och vilka fina siffror det blev på den!
GRATTIS!
Nu är det "bara" kopplingen kvar, hoppas den kommer funka lika bra som för dig, annars vette vad som blir fel.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Med de kurvorna kan jag tänka mig att det känns rätt bra...PG-son skrev:Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.
Jag råkar vara lite svag för C3or, och när de sen är svarta och har en stoooor motor så...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart