Manualfel om AT8 växellåda?

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
rune.ericson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 11, 2018 18:14
Ort: Halmstad

Manualfel om AT8 växellåda?

Inlägg av rune.ericson »

:?: Jag är nybliven forummedlem och ägare till en 2018 Stingray Z51 med AT8 växellåda inkl. manuell paddelshift. I medföljande svenska manualen sidan 178 (engelska sidan 186) beskrivs hur växellådan kan läggas i neutral genom att ha tändning på (1 tryck på startknapp utan bromspedal nedtryckt) samt därefter hålla bromspedal nedtryckt (utan startknapp intryckt eller handbroms på), trycka in spärren på växelföraren och lägga den i N. Detta funkar inte (på min helt nya bil) då lådan fortsätter att spärra i P-läge.
Saken är den att jag bl.a. vill kunna flytta bilen utan att starta motorn under vinterdvalan på uppställningsplatsen.
Är det någon som varit ute för detta eller som har något att tillföra om problemet?
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: Manualfel om AT8 växellåda?

Inlägg av Lennart.Larsson »

Hej Rune! på min C7 -2014 A6 gör jag följande , sändaren i bilen tryck start 8-10 sek,tills alla instrument är upptända ,släpp "knappen"
tryck på broms flytta spak till neutral,tryck start för att gå "ur" lycka till.
Hälsningar Lennart (654)
rune.ericson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 11, 2018 18:14
Ort: Halmstad

Re: Manualfel om AT8 växellåda?

Inlägg av rune.ericson »

Tack för tipset Lennart. Test sker omgående.
Rune
rune.ericson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 11, 2018 18:14
Ort: Halmstad

Re: Manualfel om AT8 växellåda?

Inlägg av rune.ericson »

Hej igen Lennart,
Din metod fungerade :idea:
Problemet med manualen är att de inte nämner att knappen (tändning) måste tryckas in 8-10 sekunder tills all instrumentering tänts upp innan man går vidare. Annars stämmer resten med din beskrivning.
Litet gör mycket!
Tack för hjälpen¨.
Rune
Skriv svar