Behöver nya bromsskivor för track & street

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Behöver nya bromsskivor för track & street

Inlägg av johced1974 »

Hej på er,

Mina original bromsskivor gillade visst inte mina Carbotech XP20 bromsbelägg, de är nu spruckna och måste bytas.

Jag har sökt PEAN ett par dagar men inte fått svar än, men är det några som kör track days (ganska avancerat) och kan rekommendera skivor som står emot track pads? Som vanligt vill man hitta något som är värt vad det kostar. :D

Tack på förhand,
Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 292
Blev medlem: lör okt 18, 2003 23:08
Ort: Stockholm

Re: Behöver nya bromsskivor för track & street

Inlägg av Tomten »

Hallå Johan,

Har du kollat med vår samarbetspartner AK-Racing?

Vänligen

/Tomten
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Behöver nya bromsskivor för track & street

Inlägg av johced1974 »

Tanken var egentligen att spendera pengarna på lite fler hästkrafter. Tyvärr efter igår så inser jag att jag måste först satsa på bromsar. Jag har köpt en hel del hos Anders tidigare men då har det mest varit åt effektökning, istället för bromsar. PEAN har jag tolkat som mer experter på bromsar. Jag har så sent som idag kollat AKs webbplats för bromsar men hittade inget tydligt.

Tack för kommentaren, kommer skicka Anders ett mail och fråga lite kring bromsar. :D
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Behöver nya bromsskivor för track & street

Inlägg av ak-racing.se »

Det är Coolman eller Stoptech flytande och slitsade skivor som gäller om det ska hålla på bana Om du tittar på tex C6R eller C7R så hittar du inga hålade skivor, endast slitsade och det är endast flytande skivor. Det skiljer också lite på hur mycket den 'flyter' på en riktig banbil och en bil som också ska användas på gatan, banbilarna har mer rörlighet på skivorna eftersom de går så mycket hårdare och uppnår betydligt högre temperaturer under lång tid än vad en vanlig track-day användare gör och de bryr sig inte om vad en gatbilsanvändare skulle kalla missljud :)

Skivorna bak är inte så känsligt men det finns motsvarande för bak, total viktbesparing om man byter både fram och bak är ca 13kg.

Du kommer ha ett helt annat slitage på skivorna med banbelägg, det kommer du tyvärr inte undan. På 2-3 uppsättningar banbelägg går det åt en skiva, det är ganska naturligt för den friktion som uppstår .....

Nedan är en bild på en begagnad AP-Racing krans som satt på vår Callaway GT3 bil, de är ytterligare ett snäpp bättre än coolman och stoptech och tyvärr får man betala för det .....

Bild

Stoptech Aero rotor
Bild
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Skriv svar