Dags för Däckbyte

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Dags för Däckbyte

Inlägg av jurre »

Till våren är det dags att byta däck. Funderar på vad man ska sätta på, fortsätta med Michelin Super Sport däck men skippa runflat eller kanske titta på R-däck tex sport cup varianterna. Kan väl ändå säga att jag är nöjd med Super Sport, hade dom på en M3:a tidigare och tycker dom funkar riktigt bra på bana och gata, en riktigt bra kombo mao. Vad har ni andra för erfarenheter och funderingar ?
Jag kan dessutom tänka mig att köpa däcken av en svensk gummihandlare så länge det inte är ett orimligt prispåslag jämfört med onlinefirmorna, så har ni erfarenheter där så är jag tacksam, speciellt i Stockholmsområdet.
C7 2015
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Dags för Däckbyte

Inlägg av johced1974 »

Hej Jurre,

Ursäkta sen svar, varit bortrest. :D

På min C6:a, som jag nyss sålde, gick jag resan från run-flat Goodyear Eagle däcken som ingick till Michelin Super Sports i 2 års tid till Michelin Cup 2. I och med du pratar om Cup 2 så utgår jag ifrån att du kör på banan ibland och jag kan nämna att jag kör 5-7 ggr per år på bana (bor bredvid Mantorp).

Jag var jätte missnöjd med Eagle däcken, de lät precis hur mycket som helst och var stenhårda. Aldrig mer run-flats tänkte jag, så jag började googla mycket och besöka olika forum. Det blev då Super Sports. Jag var super nöjd, fick ned 0-100 med 1 sekund och körde med dessa 2 hela år.

I och med jag började kör en del på banan så började jag ställa mer krav på däcken. En punkt jag märkte var att bilen helt enkelt inte vill svänga så mycket som jag tyckte den skulle. :D Jag började därför titta vidare och då blev det Cup 2. De finns för Corvetten och har ett vettigt pris. Jag var jätte nöjd med dem. Jag hade dem till vardags och tyckte det funkade mycket bra.

Jag köpte nyss en ny C7 Z51 där det ingick run-flat Super Sports. Faktiskt så var jag nöjd med dessa på banan - det måste varit pga att C7:an har mycket bättre köregenskaper att jag blev nöjd, jag kan inte tänkte mig att däcken har förändrats på 2 år. Jag har dock bestämt mig för att köpa 4 nya fäljgar och Cup 2 däck som jag då byter inför bandagar. Jag tycker det blir för mycket gummirester som sitter kvar för länge så vardagskörningen blir lidande. Det blir inte gratis (ca 30 tror jag för likadana fälgar och cup 2) men jag kommer ha bilen ett antal år och vet att jag kommer köra på banan flera år framöver. Jag byter redan nu bromsbelägg inför bandagar så jag har redan tagit bort däcken.

Lite långt inlägg men jag hoppas det ger lite.

Tack,
Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Dags för Däckbyte

Inlägg av jurre »

Hej Johan,

Tack för svar. Jo, jag kör också en del bana och har lyckats slita ut framdäcken, mest för att jag kört med en framvagnsinställning med lite mer negativ camber. Jag upplevde en ganska stor skillnad i hur bilen styrde in i kurvorna efter den ändringen. Dock blev det inte så mycket bana som jag trott så däcken slets nog mest av vardagskörning. Jag tycker att Super Sport däcken har varit bra så jag fortsätter nu med Super Sport, ej RF, i originalstorlek på orginalfälgarna.

Men, funderar på att göra som du, köpa en uppsättning fälgar och R-däck. Kollade på Grand Sport och där sitter det 285/30-19 fram och 325/25-20 bak, kanske är en bra storlek. Avvaktar ditt köp och erfarenheter som du kanske kan dela med dig :wink:

Bromsar är också ett kapitel för sig, byta klossar är nog ett måste, original verkar kleta ner och bränna fast beläggning på skivorna vilket det gjort för mig(kanske inte kylde av tillräckligt) så det blir till att svarva av skivorna i vinter. Vilka belägg använder du ?
C7 2015
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Dags för Däckbyte

Inlägg av johced1974 »

Jag har kört med olika Hawk tidigare men övergått mer och mer till Carbotech. Jag kör nu Carbotech XP10 bak och XP12 fram. Jag körde de även på min C6:a och var super nöjd, dock slets de ned halv fort så jag tänkte nästa gång kör jag med byte inför bandagar och andra belägg till vardags.

De XP10 och XP12 jag har nu på C7:an skriker för mycket i stan så jag byter numera inför bandagar. Jag är dock super nöjd med dem på banan. :D Det är skit enkelt att byta belägg med de bromsar jag har på C7:an (Z51 paketet) - visst måste man ta loss hjulen men sen är det bara två sprintar jag knackar ut för att därefter ta ut beläggen i sidled. På C6 fick jag ta loss bromsoken.... En öl på kvällen och 30-60 minuter på infarten - bara trevligt helt enkelt. Passar alltid då på att slita loss all gummi som fastnat på insidan av fälgarna också. :D

Återkommer med info om däcken. Tack för info om Grand Sport, det kanske blir såna. Jg har en annan tråd där jag frågor om GS fälgar passar min bil. Kan man köpa med andra offset så kan däcken gå in mot mitten av bilen i stället för att bara gå ut förbi skärmen. Jag hittade bakdäck till denna dimensioner (Cup 2) men inte fram däck. Väntar svar från flera....

Tack,
Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Skriv svar