Viktigt att känna till om oljan i C7:an

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Viktigt att känna till om oljan i C7:an

Inlägg av johced1974 »

Hej på er,

Har tagit fram en del information om oljan i C7:an. Kolla gärna på

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 63&t=19346

sista inlägget, så blir ni lite mer informerade när ni byter nästa gång.

//Johan Cederberg
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
Ort: Skaraborg

Re: Viktigt att känna till om oljan i C7:an

Inlägg av Janne Strandberg »

Det här är inget nytt. I tråden "Oljebyte Corvette C6 Z06" är denna "Dexos 1/2 diskussion uppe vad gäller C6 generationen.
Att GM i Europa är inne och "klyddar" med dubbla budskap i ägarmanualerna är inget nytt. Se vilken förklaring GM's garantiavdelning gett mig via Hedins förra året.
Frågan är, vad kan man lita på? Har inte GM USA koll på vad skriver i manualerna i Europa?

Här kommer mitt inlägg från förra året avseende C6 i repris:
Att kolla i instruktionsboken för C6 from 2012 ställer till det ännu mer när det gäller val av olja till våra Corvetter (from LT-motorn från 1992 till LS motorerna from 1997 och framåt).
I den amerikanska owner's manual står det att det ska vara olja klassad enligt DEXOS1 (före 2012 hette klassificieringen GM 4718M) och i de europeiska instruktionsböckerna (i den svenska) står det att det ska vara olja klassad enligt DEXOS2 - fast det är samma motor. (Samma sak gäller Camaro)
Dexos1 oljan är för bensinmotorer och Dexos2 är för bensin- och dieselmotorer .
Läs gärna http://www.gmdexos.com/

Varför det är på det här viset? Jag fått svar från GM garantiavdelning (via Hedins) att Dexos1 olja inte finns så lättillgängligt i Sverige (på bensinstationer etc) varför man skrivit Dexos2 olja i de europeiska manualerna.

Så Malte, att alltid göra vad som står in instruktionsböckerna kan ha sina sidor :D .

Vi är många självutnämnda experter på forumet/forumen som skriver om motoroljor. Jag vill inte hävda att jag vet mer än ni andra, men det jag skriver ovan är fakta, det kan ni själva kolla.
Personligen skulle jag inte låta någon hälla i Dexos2 olja (för t ex GM's diselmotorer i Opel) i en LS-motor/L99/Cadillac motor. Jag kan nog med största sannolikhet lova er att en seriös och påläst (auktoriserad) US-verkstad inte gör det heller, men kolla gärna med er verkstad om/när ni servar klenoden.

Skulle det - mot all förmodan -vara så att det inte spelar någon roll vilken olja man häller i, t ex att det går lika bra med Mobil1 5W-30 från Jula (till Opel m fl bensin- och dieselmotorer) - då har GM koncernen i nästan 25 år lurat Corvetteägarna på ganska mycket pengar genom åren, men det får vi väl inte tro om Generalen. :twisted:
Vänliga hälsningar
Janne S
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Viktigt att känna till om oljan i C7:an

Inlägg av 427cobra »

Håller med dig Janne. Kommer bara att hälla i dexos1 olja.
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån jul 13, 2009 12:40
Ort: karlstad

Re: Viktigt att känna till om oljan i C7:an

Inlägg av conpers »

Rätt Strandberg So, you're driving a new C7 and it's time to get the oil changed. Read your manual. You need to use a Dexos 1
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
Ort: Skaraborg

Re: Viktigt att känna till om oljan i C7:an

Inlägg av Janne Strandberg »

Conny
För att förtydliga så står det Dexos2 i de europeiska manualerna from 2012 för Corvette och Dexos1 i de amerikanska manualerna.
:shock:
Vänliga hälsningar
Janne S
POWER77
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons apr 08, 2015 19:59

Re: Viktigt att känna till om oljan i C7:an

Inlägg av POWER77 »

Jag har runt 2010 pratat med personal på okq8:s laboratorium då det finns så mycket skrönor om olja, tillverkarens föreskrifter är bara den lägsta klassen på olja. Allt som uppfyller föreskrifterna och bättre går att använda, tex mobil 1 med föreskriven viskositet för gata eller bana är bättre än jänkarnas smörj.
Skriv svar