Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån jul 13, 2009 12:40
Ort: karlstad

Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av conpers »

Idag fick jag reda på att en till C7 med motorhaveri står i Göteborg så nu är det min från värmland och en från göteborg tyvärr vet de inte felet är båda har nu topparna demonterade det ska bli spännande att se var felet är det är ju nya bilar ingen ide att spekulera :(
Användarens profilbild
Rys
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 23, 2013 18:08
Ort: Örebro

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av Rys »

Tråkigt att höra att du råkat ut för detta missöde. Läste lite grann på några olika hemsidor och blev väl inte så mycket klokare. Hittade bla detta: http://www.torquenews.com/106/car-drive ... ore-common
Här tror man att det är oljefiltret som har börjat släppa igenom metallspån som sedan börjat verka som slipmedel på känsliga platser. Om det är detta som är orsaken i ditt fall får vi väl veta längre fram. Hoppas att verkstäderna som servar våra bilar inte chansar och sätter dit ett standar filter i godan tro.
Håller tummarna för att det ordnar sig för dig och att man kommer på vad som orsakat det hela.
Mvh
Roland
Gula C7:an
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av jurre »

Några uppdateringar kring vad dessa problem kan bero på ? Man är ju nyfiken när man själv åker C7 :shock:
C7 2015
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån jul 13, 2009 12:40
Ort: karlstad

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av conpers »

OK det var en ventilfjäder som har gått av på avgassidan varvid vipparm trillade isär inga övriga skador av detta
på ventil eller kolv GM ställde upp till 100% vad orsaken till detta är troligen eller material fel
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av Lars J »

Detta är ju sanslöst. Skall GM aldrig lära sig av sina tidigare misstag :idea:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av johced1974 »

Rys skrev:Tråkigt att höra att du råkat ut för detta missöde. Läste lite grann på några olika hemsidor och blev väl inte så mycket klokare. Hittade bla detta: http://www.torquenews.com/106/car-drive ... ore-common
Här tror man att det är oljefiltret som har börjat släppa igenom metallspån som sedan börjat verka som slipmedel på känsliga platser. Om det är detta som är orsaken i ditt fall får vi väl veta längre fram. Hoppas att verkstäderna som servar våra bilar inte chansar och sätter dit ett standar filter i godan tro.
Håller tummarna för att det ordnar sig för dig och att man kommer på vad som orsakat det hela.
Mvh
Roland
Gula C7:an
Jag köpte precis en ny C7 med Z51 (torrsump) och faktiskt satt på två super starka neodym magneter på utsidan av oljefiltret just för att metalspån skall fastna i oljefiltret. Jag vet inte om det gör mycket men jag hoppas det skyddar något. Man kan även byta ut bulten för urtappning till en som är magnetiskt (jag vet inte om originalet är det). Nu bytte jag olja efter 80 mil (som det står i manualen) och satt magneterna även på det nya oljefiltret.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av jurre »

Nu bytte jag olja efter 80 mil (som det står i manualen)
Hmm, vad har du för manual ? Hittar inget oljebyte efter 80 mil i min manual utan endast vid första service vid 1200 mil.
C7 2015
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av 427cobra »

I US versionens manual står det att bytas ska göras första gången efter 500mile (ca 80mil) men enligt uppgift i US forum så levereras US bilarna med annan olja från fabriken jämfört med exportbilar och ska ha första oljebyte efter inkörningen (dessutom har dom två eller tre fria oljebyten). Export modellerna har inget rekommenderat byte vid 80mil enligt GM så här är det 1500mil enligt manualen.

Däremot skriver GM i manualen att dexos2 olja ska användas i Europa (som är godkänd diesel och bensin motorer). Hade kontakt med en kille på Exxon (Mobil1) support i USA för några veckor sedan i ett annat ärende och passade på att fråga om detta. Han blev intresserad och ville ha kopior av export manualen som rekommenderar dexos2 för att gå vidare med frågan men jag har tyvärr inte fått något svar trots påminnelse. Klarar dexos2 belastning och temperatur "bättre" än dexos1 för den är klassad för diesel motorer också är det OK men skulle gärna ha fakta. Kanske dags att "googla lite... eller är det någon som kan förklara?
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av 427cobra »

Hmmm... dexos1 och dexos2 uppfyller olika standarder. Ska maila och påminna min kontakt på Exxon och kolla om han har något bra svar.
•dexos1™ is designed for use with gasoline engines and replaces GM-LL-A-025, GM6094M and GM4718M.
•dexos2™ is designed for use with light-duty diesel engines and replaces GM-LL-B-025 and GM-LL-A-025.

http://www.centerforqa.com/dexos-about/
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av jurre »

Ja, nu står det 1200 mil i min manual eller en gång/år, inte 80 mil eller 1500 mil. Det här med olja och godkännande är intressant och diskuteras till höger och vänster. Tittar man på http://www.centerforqa.com/dexos-brand1/ så verkar ju var och varannan olja falla under dexos-1 specifikationen (och även dexos-2) Nu är ju inte nya Corvettemotorn något högteknologiskt mästerverk så så känsligt borde det inte vara :?
C7 2015
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av johced1974 »

Från Hedin bil i Göteborg så fick jag både en US manual och en svensk. Det är i den amerikanska manualen som det står att man ska byta efter 80 mil, sen följa vanlig interval. Jag tror inte det står om det i den svenska versionen. Just nu har frun bilen så jag kan inte dubbelkolla. Hedin bil tyckte inte jag hade behövt byta men vi var ändå överens om att det är bra med oljebyte. I och med jag kör på banan en del och min fru och jag använder den till vardags så kör vi mer än 1200 mil om året så kommer jag byta olja säkert 2 ggr per år. Jag gör det själv (det är ju enkelt) och utifrån vad bilen är värd och hur värdefull oljebyte är så är det för lite pengar för att jag ska bekymmra mig.

Pratade med American Racing här i Linköping om oljan och i USA rekommenderas dexos 1 men i europa rekommenderas dexos2. Det är ju samma motor så jag körde med oljan från American Racing av dexos 1 klass. Precis som jurre skriver är inte motorn precis super högteknologiskt.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av 427cobra »

Håller med dig johced1974. Jag kommer också att använda dexos1 klassad olja av något fabrikat, det finns ju en del att välja på.
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av johced1974 »

Nu har frun kommit hem med bilen och jag har tittat på båda mina manualer som jag fick med bilen. Titta på bilderna.

Kul att de översätter dexos 1 till dexos 2 - vilken ordbok används då? :D

Ja, i både den svenska och amerikanska manualen står det att för vi med Z51 och torrsump smörjning SKA oljan bytas efter 800 km. Egentligen är detta inget att diskutera - det är en nyproducerad racerbil med torrsump - vem säger emot att byta olja tidigt första gången?

Kan nämna att jag pratade med Hedin i Göteborg idag och de fyller på med dexos 1, Kendal. Jag kommer dock nästa gång fylla på med Mobil 1, 15w-50 då jag kör på bana en hel del, så länge jag inte kör när det är kallt spelar det ingen roll.
Bilagor
corvette06.jpg
corvette05.jpg
corvette04.jpg
corvette03.jpg
corvette02.jpg
corvette01.jpg
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av 427cobra »

Tog ner dom svenska manualerna i pdf format för 2015 och 2016. I 2015 manualen står det inget om oljebyte vid 80mil men i 2016 manualen är det tillagt! Båda anger dock dexos2 olja. Köpte bilen hos Hedin bil, fick hem den i november och då sa dom att inget oljebyte behövde inte göras före den årliga servicen.
Bara att köpa olja plus filter och byta.
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Nu är det 2 st C7 or med motorhaveri

Inlägg av jurre »

Där ser man ! Va lustigt, undrar varför dom lagt till det i 2016:s manual ? Nåja, nu har jag passerat både 80 mil och, även 1200 mil för den delen, med endast ett oljebyte, får bli ett senare i höst också.
C7 2015
Skriv svar