Vibrerande bromsar

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
Användarens profilbild
Rys
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 23, 2013 18:08
Ort: Örebro

Vibrerande bromsar

Inlägg av Rys »

För ca 3 veckor sedan så började skivorna att vibrera vid lätt inbromsning. Hände inte varje gång men kom oftare och oftare. Sökte på nätet då jag blev orolig att skivorna ev skulle ha slagit sig. Hittade då denna länk som kan var läsvärd: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths
Tog ut vetten på en liten bromskörning och gjorde nog ca 20 st inbromsningar från ca 100 km/h till 10 m/h. Skall man tro artikeln så handlar det nog många gånger om att vi/man bromsar för lätt. Får nog bli lite aggressivare inbromsningar i fortsättningen. Vibrationerna försvann men jag har inte hunnit att köra någon längre sträcka för att se om det håller i längden. Har nu ställt av bilen för vintern.

Har dock ett annat lite irriterande problem och det är att bromsarna ibland skriker á la volvo. Man nämner detta i instruktionsboken och att man ej skulle uppsöka verkstad då detta är normalt. En så pass modern sportbil borde inte ha detta problemet. Volvo fixade detta med ett mellanlägg så det borde väl gå att ordna något liknade för vetten. Har även funderat på om detta bara gäller årsmod 2014? Vad säger ni andra som har yngre bilar?


Mvh
Roland
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Dom har väl snålat in på nåt ! :roll:
Bromsarna ska ju inte låta eller gnissla !
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av Vettefan »

Mina "gnäller" inte... Kör C6. Kan det vara så att vibrationerna och bromskriket hör ihop, tex skivorna har blivit rostiga på insidan efter tvätt,
som kan ge vibration i pedal och i beläggen.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av jurre »

Jag har en liknande upplevelse i min C7:a med vibrerande bromsar, men inget oljud eller gnissel. Dock har jag trott att anledningen varit att jag inte kylt av bromsarna ordentligt efter bankörning på Mantorp även om jag tyckte jag var noga med det. Men nu vet jag inte efter att ha läst artikeln. När bilen var ny "breakade" jag in bromsarna enligt track prep manualen så jag borde varit bra förberedd. Jag hade samma vibrerande känsla i min förra bil, en BMW M3, och lösningen var då att svarva om skivorna fram. Den hade å andra sidan gått ca 4000 mil då detta hände, min Corvette har nu gått 750 mil. Ska ut och bromsa enligt artikeln och se om det blir någon skillnad, annars får skivorna mätas upp och ev. svarvas. Men, som jag förstår det så är det material från bromsklossarna som fastnar på skivorna om man inte kyler ordentligt och skapar vibrationerna så min fundering är att byta klossar till något annat, frågan är bara till vad ?
C7 2015
Användarens profilbild
Rys
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 23, 2013 18:08
Ort: Örebro

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av Rys »

Man nämner i artikeln att man kan byta till "simply fitting a set of good "semi-metallic" pads and using them hard (after bedding) may well remove the deposits and restore the system to normal operation but with upgraded pads."
Finns även ett tips om att "sandpappra" ytan på skivorna.
//Roland
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Då är det ju beläggen som dom snålat på ! :oops:
Lite väl sniket på en så pass dyr bil !
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av Tersan »

Skrikande belägg kan oftast åtgärdas genom att fasa av beläggets kortsida lite så att det inte är 90-gradersvinkel mot skivan. Har dock inte testat på en C7.

Håller med om att en C7 inte ska låta som en gammal V***o... :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av 745 »

Rys skrev:Har dock ett annat lite irriterande problem och det är att bromsarna ibland skriker á la volvo. Man nämner detta i instruktionsboken och att man ej skulle uppsöka verkstad då detta är normalt. En så pass modern sportbil borde inte ha detta problemet. Volvo fixade detta med ett mellanlägg så det borde väl gå att ordna något liknade för vetten. Har även funderat på om detta bara gäller årsmod 2014? Vad säger ni andra som har yngre bilar?


Mvh
Roland
Som allting annat på alla bilar är bromsarna en kompromiss, förutom att dom ska bromsa bra så ska dom även hålla, vara billiga, ej damma & låta. Tyvärr tvingas man därför kompromissa och GM har uppenbarligen i det här fallet valt att sänka kravet när det skrikandet. Men det går förhoppningsvis att avhjälpa genom att välja Tersans metod och om inte annat så rekommenderar jag dig att ta kontakt med AK racing eller tex Per Stacke http://www.peansweden.com/varumärke/per ... -friction/.
Lycka till :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Rys
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 23, 2013 18:08
Ort: Örebro

Re: Vibrerande bromsar

Inlägg av Rys »

Har nu varit ute och kört några turer i det vackra vårvädret. Kan bara konstatera att när jag kör i ex stadstrafik så får jag skrik från fram bromsarna var och varannan gång. Tog därför kontakt med V8 shoppen i Karlstad och Peo svarade då att det finns en GM bulletin, PI258A, som reglerar att man kan få klotsarna fram utbytta. Har nu bett Peo ta hem dessa men får vänta ca14 dgr innan han får dom från USA.
//Roland
Skriv svar