Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
Jag tror vi är först i sverige med att installera ett kompressorkit i en C7a
Bilen är en 2014 Z51 (torrsump) med manuell låda. Vi kommer installera ett A&A kompressorkit samt American Racing full-längds headers med racekattar samt mappa.
Denna bil kommer få äran av att vara först,
Alla prylar ..., kompressorkit till C7an, ARH headers. Vi fick även hem ett kompressorkit + aluminumkylare till en C6a som vi ska göra nästa vecka
Dags att börja, första steget är att plocka av huven. Underlättar en hel del vid monteringen av kompressorkitet.
Originalinsug, mm demonterat
Allt som behöver plockas av innan monteringen av kompressorkitet kan börja
Nya dampern bredvid C7ans original som har demonterats. Till sist har GM fattat att det är bra att ha en kil i dampern så det är original på C7an
Nya dampern på plats i bilen
Kompressorenhet V3Si självsmörjande med fästen och lite diverse slang/rör och kopplingar, allt av väldigt hög kvalite, inte smäckigt som Procharger kiten
Allt återmonterat i bilen samt damper och kompressor på plats
Fortsättning följer imorgon, vi har intercooler samt rör/slangdragning kvar samt montering av ARH headersen - sen följer mappning
Bilen är en 2014 Z51 (torrsump) med manuell låda. Vi kommer installera ett A&A kompressorkit samt American Racing full-längds headers med racekattar samt mappa.
Denna bil kommer få äran av att vara först,
Alla prylar ..., kompressorkit till C7an, ARH headers. Vi fick även hem ett kompressorkit + aluminumkylare till en C6a som vi ska göra nästa vecka
Dags att börja, första steget är att plocka av huven. Underlättar en hel del vid monteringen av kompressorkitet.
Originalinsug, mm demonterat
Allt som behöver plockas av innan monteringen av kompressorkitet kan börja
Nya dampern bredvid C7ans original som har demonterats. Till sist har GM fattat att det är bra att ha en kil i dampern så det är original på C7an
Nya dampern på plats i bilen
Kompressorenhet V3Si självsmörjande med fästen och lite diverse slang/rör och kopplingar, allt av väldigt hög kvalite, inte smäckigt som Procharger kiten
Allt återmonterat i bilen samt damper och kompressor på plats
Fortsättning följer imorgon, vi har intercooler samt rör/slangdragning kvar samt montering av ARH headersen - sen följer mappning
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
Idag har vi slutfört monteringen av kompressorkitet och påbörjat monteringen av ARH headersen.
Montering av intercoolern, den är monterad liggande med ett scoop på översidan och uttag för själva kylpanelen under.
Här kan du se scoopet i luftinsläppet på fronten
Kompressorkitet på plats
Nu påbörjar vi demontering av original grenrör och mittsektion, det är väldigt trångt jämfört med C5/C6 så en hel del måste demonteras för att komma åt och få ut originalprylarna. Eftersom detta är en Z51a så måste även oljan släppas ut och torrsumpslangarna demonteras. Normal installationstid av headers på en C7 är 5timmar att jämföra med 2-3timmar på en C5/C6.
Alla original avgasdelar
Imorgon monteras ARH headersen, kylarvatten/glykol och olja fylls på och bilen provstartas
Montering av intercoolern, den är monterad liggande med ett scoop på översidan och uttag för själva kylpanelen under.
Här kan du se scoopet i luftinsläppet på fronten
Kompressorkitet på plats
Nu påbörjar vi demontering av original grenrör och mittsektion, det är väldigt trångt jämfört med C5/C6 så en hel del måste demonteras för att komma åt och få ut originalprylarna. Eftersom detta är en Z51a så måste även oljan släppas ut och torrsumpslangarna demonteras. Normal installationstid av headers på en C7 är 5timmar att jämföra med 2-3timmar på en C5/C6.
Alla original avgasdelar
Imorgon monteras ARH headersen, kylarvatten/glykol och olja fylls på och bilen provstartas
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
ARH headersen på plats, mycket jobb men det blev bra
C7an har tunnelplåten längst ner så den täcker avgassystemet och gör undersidan helt plan
Intercoolern färdig
Till sist, hela installationen klar
Jag har gjort en grundmapp och lagt in och gjort några provkörningar i lugnt tempo så nu är allt klart för dynon. Det blir dynokörning på fredag
Kika på http://akrforum.com/threads/a-a-kompres ... z51-14.52/ för bättre bilder !
C7an har tunnelplåten längst ner så den täcker avgassystemet och gör undersidan helt plan
Intercoolern färdig
Till sist, hela installationen klar
Jag har gjort en grundmapp och lagt in och gjort några provkörningar i lugnt tempo så nu är allt klart för dynon. Det blir dynokörning på fredag
Kika på http://akrforum.com/threads/a-a-kompres ... z51-14.52/ för bättre bilder !
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
Ser bra ut! Ska bli intressant och se några siffror på bänkningen.
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
Dynokörningen gav 505hk/610Nm på bakhjulen, en original C7 Z51 2014 ger ca 350hk på bakhjulen på en DynoDynamics dyno som vi använder. Vi har alltså en effektökning på 155hk på bakhjulen.
Översätter vi det till Rototest dynohästar som inte har med däcksförlusten så är det 555hk på bakhjulen. I motorn är det ca 655hk
Laddtryck 6psi, A&A C7 kitet har en 4" remskiva på kompressorn att jämföra med 3.8" på C5/C6 kiten som laddar ca 8psi.
Översätter vi det till Rototest dynohästar som inte har med däcksförlusten så är det 555hk på bakhjulen. I motorn är det ca 655hk
Laddtryck 6psi, A&A C7 kitet har en 4" remskiva på kompressorn att jämföra med 3.8" på C5/C6 kiten som laddar ca 8psi.
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
Inte illa!
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
Helt ok att ha mer effekt i maskin än en C7 Z06a och det är enkelt att få ut 40hk till genom att byta remskiva till en 3.8".
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
De kul när det går bra. Blir det större remskiva?
Är det 3,8" skiva ni använder på C5?
Tänkte att ni ska få mappa min c5 i vinter/höst och jag har 3 remskivor att välja mellan bla 3,8"
Hur ser det ut med tider i april-maj?
Är det 3,8" skiva ni använder på C5?
Tänkte att ni ska få mappa min c5 i vinter/höst och jag har 3 remskivor att välja mellan bla 3,8"
Hur ser det ut med tider i april-maj?
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
3.8" är standard i C5/C6 kitet, 4.0" är standard i C7 kitet
Inget problem med tider så långt fram
Inget problem med tider så långt fram
- johced1974
- Rookie
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
- Kontakt:
Re: Kompressorkitmontering i en 2014 Z51a
Tappar en C7 verkligen 100 hästar mellan motor och hjul? Är inte det grotesk mycket?
Vad kostade hela paketet? Låter intressant.
Klarar besiktning?
Tack,
Johan
Vad kostade hela paketet? Låter intressant.
Klarar besiktning?
Tack,
Johan
Johan Cederberg
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad