Är Corvette c7 för billig??

Tekniska frågor och diskussioner om Corvette C7
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Ubbe »

Liten fundering :roll:
Det går att köpa en c7 för 650,000kr i Sverige 2014 :shock:
2006 fick du betala 783,000kr för en C6 z06.Det är ju inte samma prestanda i en C7 men C7 kommer vara så mycket bättre bil på allt.
Nästa Höst 2014 kommer du säker kunna köpa en C6z06 för under 300.000kr :shock:
Det jag vill komma till är att hela bilparkern av Corvette kommer att sjunka i värdet inte bilarna på 60 talet kanske.
Nu får man hoppas att det inte blir så många C7 i Sverige annars är Corvette märket ute på hal is :wink:
C7 kanske blir nya Porsche Bilen som folk inte ser längre :wink:
Ubbes funderingar :mrgreen:
Ps Kanske köper en på Lördag (Granturismo mässan i Nacka)http://www.granturismomagazine.se/expo/
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Hasse c5 »

Hej
Alla vet att bilbranschen är i gungning med en stor överkapacitet, och innan detta har rättats till så har olika märken fått lägga ner sin produktion. Helt enligt naturlagarna. Vi får hoppas att Corvette överlever. Men å andra sidan så är GM en av världens största biltillverkare.Tror de är nummer 2 numera efter Toyota. Våra Corvetter delar en hel del saker från andra GM bilar som på det viset håller nere priset. Dessutom så får de extremt bra priser när de lägger en order på sina komponenter till sina underleverantörer. Kan tänka mej att de tex vid inköp av delar, vet att leverantören även gör specialpriser på sådant som normalt är svindyrt, att tillverka bara för att få den stora ordern. Det är detta vi Corvette åkare får njuta av. "BANG FOR THE MONEY" som Jänkarna säger och kan bara hålla med dem. De olika specialmodellerna åker ju en egen division, och för de som vill betala lite extra för en viss model,l kommer nog få lite mer betalt om man har tur.. Men z06 dras ju med en del problem, vilket bara är att läsa i forumet här. Detta kan oxå påverka andrahandsmarknaden som rent realistiskt är ganska begränsad till några tusen intresserade i Sverige. Många vill ha en hobbybil men hur många har råd med det ? Våra konkurrenter borde vara rädda med så bra priser på c7,an har. Och alla vi som inte har råd med en ny kommer att få njuta av bra priser efter ett par år, speciellt som dessa bilar bara körs kanske max 500 mil på en säsong av sina försiktiga ägare. Framtiden ser bra ut för oss Corvette entusiaster.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Lars J »

Fullutrustad var priset 835.000:- 2006 på Svenska bil i Stockholm . Dock gick fabriken som levererade de polerade fälgarna i konkurs så vi som inte fick dem betalade 817.500:- vilket var mellanskillnaden på det tillvalet. Tillvalen var ytterst få då bilarna var välutrustade även utan de få tillval som fanns!

Under 300.000:- hösten 2014 tror jag inte man får en fräsch bil med full historik och vettiga mil.

Vissa C6 Z06 ägare har haft en del olika problem men många av oss har kört problemfritt i alla år, så det är väl som med de flesta andra bilmärken!

C7:an är utan tvivel VÄLDIGT lågt prissatt! Själv tror jag att GM vill ha större volym för att ta upp konkurrensen med en del andra "sportbilar".

Så oavsett om du köper en C7:a eller en C6 Z06 begagnad så är bilarna MYCKET prisvärda idag enligt min uppfattning!

Hälsningar från en C6 Z06 ägare som nu kört färdigt sin 8:e säsong :mrgreen:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Hasse c5 »

Visst kan det vara så att GM vill nischa in sej hos helt andra grupper sportvagnsköpare till ett bra pris.
Men att göra en jämförelse med z06:an och c:7an är kanske lite fel. c:7an är ju basnamnet sedan kommer säkert en variant på z07:a osv osv. Vi andra som har valt andra versioner kommer säkert hitta sina sk versioner av c7:an.
Alla behöver ju inte se just z07:an som sitt livs val, det är ju en mer racing variant och de flesta har inte sina bilar för racing. Men alla smaker skall ju vara tillfreds.
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån jul 13, 2009 12:40
Ort: karlstad

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av conpers »

Vi pratar om bilar i hobbysegmentet till en viss del investering ,men tyvärr en dålig sådan det är en förbrukningsvara, nått som man har glädje över en viss tid av sitt liv.Corvetten den nya C7:an har ett mycket bra pris
men ingen vet hur den kommer att fungera över tiden, den faktorn sätter prisbilden på de gamla och nya bilar och det bestämmer marknaden efter några år.Men ännu har de inte visat oss några prestandabilar så våra Z06 : or kommer nog att vara intressanta ett tag till.Personligen vill jag inte ha en bil med lägre effekt än vad jag har nu.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Ingo »

Corvettens pris går i cykler,när man själv började intressera sig för bilarna så var tidiga sextiotalare billigast,och de som byggdes om hårdast,sedan så försökte folk få sin 68,a att se ut som en 78 eller nyare etc..
När jag köpte min 88.a drygt 4 år gammal så var ju sena sjuttiotalscorvetter och tidiga 80talare nästan gratis..(allt är relativt),och nu börjar även C4.or stiga i pris ,men tillgång och efterfrågan styr ju prisbilden.
vad som kommer att hålla upp priserna på corvetter är att det blir större kundkrets hela tiden,och vi som har en jobbybilar har trendens att gärna dra på oss någon eller några fler.
men visst skiljer det en del ,typ på min bil hände ju nästan inget på prisbilden från typ år 3 till år 10,sedan så började den gå neråt,fast ganska långsamt.Och så skiljer det ju en del på välrustade hobbybilar jämfört ,med importerade bruksbilar ofta rätt sniket utrustade,men där har alltid prisskillnaden varit för liten.
men att köpa nytt är aldrig någon bra ide,minns när jag pryade på en märkesverkstad i nian ,sade en av meckarna "första idioten är största idioten" ,och då rörde det mest att man aldrig fick tillbaks att man extrautrustade bilen,men stämmer ju i det stora hela.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Ubbe »

Jag skrev att c6z07 kommer att sjunka till 300.000kr till hösten 2014.
Kollade lite på blocket och priserna rasar snabbt.
Det är ju absolut ingen dålig bil och ska man köpa Corvette nu så är det köparnas marknad;)
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Chrippe »

Det finns inte någon (C6-Z07 eller C7-Z07) bara (C6-Z06 och Framtida C7-Z06) :D :D
/Christer 8)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Lars J »

Ubbe skrev:Jag skrev att c6z07 kommer att sjunka till 300.000kr till hösten 2014.
Kollade lite på blocket och priserna rasar snabbt.
Det är ju absolut ingen dålig bil och ska man köpa Corvette nu så är det köparnas marknad;)
Du kommer inte att hitta en fin C6 Z06 med ärlig historik för 300.000:- till hösten Ubbe. På blocket begär man mellan 350.000:- och 395.000:- så någonstans runt 400.000:- är nog prislappen idag för en svensksåld ärlig bil med låga mil och full historik och en del kronor ner för en importerad :idea: Det finns en för 289.000:- dock ser det ut som den står i Usa på bilden :roll:

Visst bilar som varit smällda eller vattenskadade och fixats till på ett eller annat sätt och som oftast är importerade kan man nog köpa "billigt" men det kan bli i väldigt dyrt i slutändan :shock: samt kan vara svårt att sälja den dagen man vill göra det.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Conan999 »

Då har vi en röd C7 ute på blocket, 1mån gammal säljes för 299.000kr och har kostat honom 795.000kr? Hur troligt är det?
MVH Conan999
vipera
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 14, 2010 14:12

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av vipera »

Conan999 skrev:Då har vi en röd C7 ute på blocket, 1mån gammal säljes för 299.000kr och har kostat honom 795.000kr? Hur troligt är det?
Födelsedag..? :roll:
vipera
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 14, 2010 14:12

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av vipera »

Ubbe skrev:Liten fundering :roll:
Det går att köpa en c7 för 650,000kr i Sverige 2014 :shock:
2006 fick du betala 783,000kr för en C6 z06.Det är ju inte samma prestanda i en C7 men C7 kommer vara så mycket bättre bil på allt.
Nästa Höst 2014 kommer du säker kunna köpa en C6z06 för under 300.000kr :shock:
Det jag vill komma till är att hela bilparkern av Corvette kommer att sjunka i värdet inte bilarna på 60 talet kanske.
Nu får man hoppas att det inte blir så många C7 i Sverige annars är Corvette märket ute på hal is :wink:
C7 kanske blir nya Porsche Bilen som folk inte ser längre :wink:
Ubbes funderingar :mrgreen:
Ps Kanske köper en på Lördag (Granturismo mässan i Nacka)http://www.granturismomagazine.se/expo/
Jag håller med dig om att det är relativt billigt, men det finns ju inga "rätta" priser, priser är ju bara ett resultat av marknaden.

Men den är fortfarande för dyr för att bli en dussinbil tror jag, inte för att göra något att det blir fler.. -gillar man corvetter så borde man ju inte ha något emot att se fler på vägarna :)
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Thure »

God fortsättning o Gott nytt!,
Som skrivs här är det efterfrågan o tillgång som styr priserna på Corvetter
som med allt annat.Anledningen till prisraset på C6 Z06 är att tillgången är god idag,
Marknaden är ju förhållandevis begränsad pga prisnivån.Samtidigt har C7an ett förhållande
"bra" pris som gör att en del satsar på en sådan före en Z06.Prestandan är likvärdig
plus att det är en helt ny modell med allt vad det innebär.
Jag tror att prisnivån på en C6 Z06 från dom första årsmodellerna kommer att ligga runt 300 000
Säsong 2015 då det kommer finnas fler begagnade C7or på marknaden.

MVH/Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av 427cobra »

Dollarkursen är inte till vår fördel vid import nu och slår hårt på importpriset. Inte nog med att dollarn blivit dyrare, sen tillkommer 10% tull och 25% moms som baseras på inköpspriset :-( :-(
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan 427 !

Tomt garage är inte kul ! :roll:
Köp min Z06 -06 / gul o svensksåld + original, endast Pfadt headers +X-pipa o mellanstycke !
4000 mil, topparna kollade och godkända, kanonskick ! :D
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Thure »

Hej igen,

Idag lönar det väl sig knappast med import från Usa,med tanke på höjd moms o tullavgifter.
Jag har pratat med ett par importfirmor,och dom menade på att man kunde lägga på en nolla
på priset i Usa för att få det totala priset inkl alla avgifter reggad o klar i Sverige.
exempel: pris 35 000 usd totalpris hemma i Sverige 350 000 kr.Och kollar man Usa priser
på Ebay o liknande sajter och "lägger" till en nolla på priset så lönar det sig knappast med import
jämförelse med att köpa i Sverige snarare tvärt om.Så den tiden verkar vara förbi.

MVH/Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Är Corvette c7 för billig??

Inlägg av Torch Red »

Det räcker inte att lägga på en nolla på USA-priset för att ta hem en bil idag om man vill göra allt lagligt. När dollarn stod i 6,30 (2013) tog jag hem en bil och la man till en nolla och 20 000 kr till så stämde det. I dag står dollarn i 7,60. Sen kan man ju fuska med inköpspriset om man köper privat men det är en annan sak.
Skriv svar