Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing etc

Lämna förslag till styrelsen om förbättringar vi kan göra i CCS. INGA personangrepp eller irrelevanta inlägg, endast konkreta förslag. Alla opassande/irrelevanta poster raderas.
Användarvisningsbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1093
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing etc

Inläggav Corinthian » mån sep 09, 2013 12:17

(nedanstående är mailat till styrelsen som motion inför årsmötet)

Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing/superstage/konbana


Härmed föreslår jag att klassindelning på racing, superstage/konbana, KM etc. ändras till att vara baserad på däckstyp från att vara baserad på hästkrafter.
Detta för att olika ekipage ska bli indelade i mer lika grupper än om effekt är styrande.

Vi har vid flertalet andra tillfällen använt oss av "däcksklasser" (bla på Superstage) och det har visat sig fungera mycket bra. Dessutom använder andra klubbar/arrangörer sig redan sen tidigare av indelning baserat på däck.

Nuvarande klassindelning (<500hk/>500hk) är ett trubbigt sätt att dela upp startfält och detta medför att skillnaden i varvtider mellan snabbaste resp. långsammaste ekipaget i klasserna är väldigt stora, vilket inte är bra ur säkerhetssynpunkt då det blir väldigt många omkörningar/varvningar.

Exempel:
En C5 på Slicks eller R-däck (<500) är snabbare än en C6Z06 på gatdäck (>500). Om båda ekipagen har R-däck så har dom liknande varvtider men tillåts i dagsläget inte att köra i samma klass... En C6Z06 på gatdäck är 6-8 sekunder långsammare runt Mantorp än ett liknande ekipage på Slicks dock kör båda i samma klass i dagsläget.

Genom att dela upp startfältet utifrån däck så håller vi ihop tiderna i grupperna lite bättre.

I och med detta så får vi även samma klasser för alla typer av racingevent (Superstage, banracing, konbana etc) och det blir mer standard för alla som kör med andra arrangörer.

Jag föreslår följande klassindelningar:

Slicks (Treadwear lika med eller under 40)
R-Däck (Treadwear lika med eller under 120)
Gatdäck (Treadwear över 120)

Klassindelning får varje ekipage vid besiktning (märks med bokstavsmärkning på framruta med märkpenna, "S", "R", "G" alt. klisterlapp, en färg per däckstyp).
Byter man däck under dagen så tilldelas man ny klass.

Man kan köra båda klasserna R-Däck & Slicks samtidigt om det är få ekipage anmälda till ena gruppen, för att slippa dela upp dagen i 3 körpass på ex. KM eller banracing.
Vid startordning av ex. Time Attack spelar detta mindre roll då snabbaste ekipage startar först oavsett klass.

(om läsare av denna tråd/förslag tycker argumentet är vettigt får ni gärna post'a ett "bifalles" i tråden)

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing

Inläggav Hejdarn » mån sep 09, 2013 13:58

Tycker att varvtid oavsett material är bästa indelningen. Då spelar det ingen roll vad du kör med, är du snabb så är du.
Men allt är bättre än indelning på pappershästar.
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3039
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing

Inläggav Ricky » mån sep 09, 2013 14:57

Som Oldies engagerad tycker jag dæckstyp ær en utmærkt indelning. :)

Hoppas nu inte dessa trådar om motioner blir plats før argumentationer utan att man bara enkelt delger sin åsikt. :)
Senast redigerad av 1 Ricky, redigerad totalt 0 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Användarvisningsbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1093
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing

Inläggav Corinthian » mån sep 09, 2013 15:07

Hejdarn skrev:Tycker att varvtid oavsett material är bästa indelningen. Då spelar det ingen roll vad du kör med, är du snabb så är du.
Men allt är bättre än indelning på pappershästar.

sant! men man bör dra gränserna nånstans.. det blir annars svårt om man kör ex. Time Attack...

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1884
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing

Inläggav Ubbe » mån sep 09, 2013 15:37

.
Senast redigerad av 3 Ubbe, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1093
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing

Inläggav Corinthian » mån sep 09, 2013 15:49

Ubbe skrev:Jag tycker att man delar in klasserna i varvtid som Thomas skrev:) ska man köra med däck klass då blir det väldigt konstigt ?? Tex c6 z06 och C5 z06 Kör i samma heat och förarna har olika kvalité då kommer det skilja många sekunder ;) ps Det går inte bra att skriva i sol ljus och i mobilen;)


man kan aldrig friskriva sig mot att förare är olika snabba, så kommer det alltid vara.
tricket är att bilarna är lika snabba om samma chafför kör... det är dom som ska klassificeras, inte förarna.

ni som inte är för denna motion kan väl då skriva en egen, istället för att klaga på min.
Styrelsen själva kommer ju inte med några kreativa förslag eller egna ideer.. därför postar jag dessa på uppmaning av att alla vi som kör racing med andra arrangörer.. dom har liknande klassindelning (Slicks/R-däck/gatdäck)

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing

Inläggav Hejdarn » mån sep 09, 2013 15:54

Corinthian skrev:
Hejdarn skrev:Tycker att varvtid oavsett material är bästa indelningen. Då spelar det ingen roll vad du kör med, är du snabb så är du.
Men allt är bättre än indelning på pappershästar.

sant! men man bör dra gränserna nånstans.. det blir annars svårt om man kör ex. Time Attack...



Sant och som sagt, allt är bättre än pappers-motoreffekt.
Däcksklasser fungerar för de flesta.
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 936
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Motion/Förslag till ändring av klassindelning för racing

Inläggav Mange_C5 » mån sep 09, 2013 22:45

Grova indelningar ger grova skillnader oavsett.
Dock är jag för att det föreslås konstruktiva förslag till årsmötet, mer sånt.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong


Återgå till "Förslag till Styrelsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst