Elschema strålkastare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
kalle.kula
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 13, 2017 9:48

Elschema strålkastare

Inlägg av kalle.kula »

Går det att få tag i ett elschema nånstans? Försökte googla men hade dålig framgång.

Kruxet är att jag skulle behöva både EU och US schema. Jag har en EU-anpassad C5 men som tidigare ägare har bytt strålkastare på. Han har bytt till fasta lysen med separerade hel och halvljus. EU-orginalet var kombinerade hel och halvljus.

Nu vill jag gå tillbaka till original men med separerade hel och halvljus, jag går alltså tillbaka till popup men med andra strålkastarinsatser. Dessvärre ej godkända men det var inte heller de som suttit senaste 8 åren.

Jag skulle även vilja göra mej av med dom positionsljus som sitter i fronten, misstänker att dessa är del av EU-anpassningen. Jag håller på att göra om hela optiken fram på min bil. Men skulle behöva referensmaterial så jag kan koppla rätt.

En till fråga, är det lag på att ha dimljus, fram och bak? Verkar lite luddigt av det jag har läst mej till.
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Elschema strålkastare

Inlägg av oelarse »

Hei !

Hvilken årsmodell har du ?

mvh Øystein
kalle.kula
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 13, 2017 9:48

Re: Elschema strålkastare

Inlägg av kalle.kula »

Tillverkad sen 98 men jag tror den ses som en 99:a.
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Elschema strålkastare

Inlägg av oelarse »

Hei !

Her er tegningene for styring av HeadLight Doors for 99 modellen .
Håper at den gamle Headlight Control modulen er på bilen din fremdeles og fungerer :D

mvh Øystein
1999 power and ground.gif
1999 Haedlight door control.gif
1999 headlight control modul.gif
1999 headlight control modul.gif (228.38 KiB) Visad 8861 gånger
1999 Headlight switch.gif
1999 High and Low beams.gif
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Elschema strålkastare

Inlägg av Tersan »

Du behöver inte ha dimljus varken fram eller bak, men fram är det rätt praktiskt för att slippa fälla upp halvljusen.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
kalle.kula
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 13, 2017 9:48

Re: Elschema strålkastare

Inlägg av kalle.kula »

Härligt tack för bilderna. Lite att bita i och förstå. Jag måste utgå från att kontrollmodulen fungerar. Det jag gick bet på nu var skruvar, trodde det var någon självgängande variant till clipsen som håller i locket och svarta plastkåpan runt om. Men det verkar vara nån tumgänga och några såna skruvar kunde jag inte få fram nu.

Jag har några positions/parkeringsljus extraditsatta som jag tänkte ta bort och ersätta med en variant av LED. Sedan gömma den bakom en Z06-grill och på så vis ha ett lyse som funkar dagtid utan att halvljusen behöver ploppa upp.
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Elschema strålkastare

Inlägg av oelarse »

Jeg erstattet de originale Fog lights med dette HID kit http://www.ebay.com/itm/1997-2004-c5-Co ... mq&vxp=mtr
Disse lyser vesentlig bedre enn de orginale tåkelysene
Corvette C5 ccn.jpg
.

Dette plugges direkte inn i eksisterende plugg . Ble seende ut slik på passasjersiden
20161228_154213.jpg
kalle.kula
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 13, 2017 9:48

Re: Elschema strålkastare

Inlägg av kalle.kula »

Jag har redan köpt andra insatser till strålkastarna. Nån ACA-klon med projektionslampa på halvljuset. Ska sätta in HID vid ett senaste tillfälle, kanske nästa säsong eller senare denna säsong. Jag hoppas att det bir dugligt ljus med halogen nu under dom ljusaste sommarmånaderna iallafall.
Skriv svar