Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner,

Nån som har erfarenhet av vad ovan felkod innebär i praktiken (C1243 BPMV Pump Motor Stalled). Bilen går som den ska, och jag släckte koden, då den stod som "H". Är det någon man ska göra i förebyggande syfte kanske?

Sen har jag även fått varningen "Service Column lock". Har läst en del här på forumet, men samma fråga blir det här, vad ska man göra konkret? Varningen kommer upp varje gång jag slår på tändningen. Läser att det kan ha att göra med rattlåset. Det fungerar som det ska, dvs när jag slår av tändningen och tar ut nyckeln så går ratten i lås efter att jag vrider lite, precis som det ska göra. Samma när jag sätter i tändningen, då bryts låset och ratten går att vrida.

Service Column Lock-varningen kom upp första gången i samband med att jag tvärnitade (för att ABS Service tändes, och där fick jag veta att det försvinner om man testar att bromsa kraftigt, verkade funka för det har inte återkommit)

Tacksam för input.

Mvh Martin
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av oelarse »

Hei .

Hvilken årsmodell har du og har du auto/manuell ?

mvh Øystein
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av C5 örebro »

Hej Øystein,

Det är en -00, automatväxlad.

Mvh Martin
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av oelarse »

Hei Martin .

Jeg har også en 00 med automat :D

Feil 1: C1243 BPMV Pump Motor Stalled kommer pga at ABS pumpen trekker for mye strøm evt står helt fast .
Dette skjer sannsynligvis fordi vi aktiverer vår ABS system for lite og over mange år så blir pumpen tregere og tregere å aktivere .
Alle C5 eiere burde aktivert ABS'en flere ganger i året slik at pumpen og solonoidventilene får bevegd seg jevnlig .
Prøv å aktiver ABS'en gjentatte ganger på et vått underlag og sjekk om feilen kommer igjen .
Dersom pumpen står helt fast kan muligens dette være noe å forsøke for å få "liv " i pumpen igjen :
https://www.corvetteforum.com/forums/c5 ... 1572045355

Feil 2: " Service Column lock " . Her bør du installere en LMC5 .
GM lagde et elendig system for å låse rattstammen på våre biler som feiler og denne feilen som kan i verste fall hindre deg å kjøre fortere enn 2mph :(
Forsøker man å kjøre fortere enn 2mph dør motoren .
LMC5 er en liten enhet som kobles inn på body control modulen og som "lurer" body control modulen til å tro at alt er ok mhp Coloumn lock systemet .
Jeg har installert denne på bilen min og alle som har en av årsmodellene under bør installere dette for å ungå at man ikke får stopp på bilen
1997-2004 with a manual transmission
1997-2000 with an automatic transmission
2001-2004 European export Corvettes with an automatic transmission

LMC5.png
Jeg hjalp en Corvette venn i Norge og la inn all relevant info med bilder og tegninger i denne norske forumstråden .
Husk å gjøre Optional LMC5 Modification Procedyre som jeg viser til i tråden .
Håper dette er til hjelp :D

http://www.corvetteclub.no/forum/10/7697
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av C5 örebro »

Hej Oelarse,

Tack för utomordentligt info, uppskattas enormt :)

jag tror precis som du skriver om "fel 1" att detta beror på att vi Corvetteägare mest använder gasen, och inte bromsen så mycket :lol: Jag har också läst om detta tidigare med liknande svar. Jag tar din rekommendation till mig, och lite som jag skrev i mitt inlägg, så var det just när jag höll på att tvärbromsa (för att aktivera pumpen), som då "service Column Lock-varningen" tändes. Jag tror väl egentligen inte att det har ett samband just med inbromsningarna, utan det kom väl sig bara av ren slump att varningen tändes samtidigt.

Som läget är nu så går bilen alltså att starta och köra precis som vanligt, dvs Service Column Lock tänds vid start, men ratten fungerar som den den ska. Ska jag tolka detta som att ratten inom kort helt plötsligt kan låsa sig? Jag tänker att varningen tänds varje gång nu, men hur länge till undrar jag då förrän det låser sig? Eller kan det vara så att det inte händer mer än så här?

Hoppas du förstod hur jag menar :)

Trevlig kväll,

Mvh Martin s
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av oelarse »

Hei igjen Martin.

Nei , det skal ikke være noen fare meg bekjent for at rattet skal låse seg når du kjører :D .

Det er orginalt en motor i rattstammen som låser denne når body control modulen gir beskjed om det . Da er det endebrytere som skal gi beskjed til BCMén at rattet om låst eller ulåst . Når disse endebryterene feiler og gir feilaktig beskjed om at rattet er låst kuttes bensintilførslen når farten blir høyere enn 2 mph dvs motoren dør .

Dette kan du risikere å oppleve når du forsøker å starte bilen en dag ( jeg opplevde det ) så stopper den og du må ha hjelp for å få fraktet bilen hjem og derfor anbefaler jeg å installere en LMC5 enhet :D

mvh Øystein
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av C5 örebro »

Hej igen,

Ursäkta sent svar, har varit på resande fot (utan Corvette;) )

Lite uppdatering; jag märkte häromkvällen att rattlåset INTE nu längre går i när man vrider av tändningen, detta har det gjort förut. Så min fundering är om det kan vara därför som varningen "Service Column Lock" visas i DIC:en? För övrigt så fungera allt som det ska när bilen är igång.

Jag tänker då på ditt tips Øystein , om att installera LMC5: Nu när ändå rattlåset är "ur bruk" så att säga, vad är poängen med att installera LMC5 då? Så som jag tolkade dig så tänker jag att syftet med det var för att undvika och "lura" systemet så att INTE ratten går i lås. Nu när den inte låser sig när man vrider av tändningen så verkar ju problemet löst, eller tänker jag helt fel nu kanske? Kan det uppstå andra saker om man inte installerar detta.

Hoppas du förstod hur jag menar :)

Trevlig kväll,

Mvh Martin
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av oelarse »

Hei igjen Martin .

Her er el tegning for Column lock Control . Hvorfor ikke rattstammen blir låst lengre når du tar ut tenningsnøkkel kan skyldes feil på Steering Lock Rele / motor etc .
Endebryteren som jeg har tegnet ring rundt gir beskjed til BodyControlModulen om rattstammen er låst eller ikke.
Siden du får kjøre normalt indikerer feedback switch at rattstammen ikke er låst .
Hvorvidt dette vil endre seg over tid kan jeg ikke svare på . Men du vil nok få feilmeldinger hele tiden da BCM'en vil forsøke å låse rattstammen hver gang du stopper bilen og pga at rattmotoren ikke beveger seg som den skal .
Skulle rattmotor begynne å bevege seg og låse rattstammen og deretter IKKE låse opp rattstammen igjen når du forsøker å starte bilen igjen må du nok ha hjelpe til å frakte bilen på verkstedet . Da er rattstammen låst fast inntil column lock motor er fjernet manuelt og deretter må nok LMC5 monteres for å hindre feilmelding /fuel shut off ved 2mph.

Jeg vil derfor anbefale en LMC5 installasjon før du risikerer å oppleve dette , men det bestemmer du selv .

Dersom du ser på Corvetteforum.com så er det veldig mange som har hatt problemer med dette og LMC5 er anbefalt løsning på problemet .


Nederst vises det hvordan LMC5 er innkoblet og kobler vekk hele Steering Coloumn Lock mekanismen .

mvh Øystein
2000 corvette steering lock schematic.gif
Bilagor
LMC5 innkoblet.jpg
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av Conan999 »

"ABS pump motor stalled" brukar jag också få när jag ska igång bilen efter 7 månaders avställning. Brukar försvinna när man börjar använda den igen. Om det inte löser sej så åk till en gräsmatta och bromsa några ggr
MVH Conan999
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av C5 örebro »

Hej igen Øystein,

Uppskattar enormt dina tips här och beskrivning, super stort tack:)

Jag kollade även lite klipp på Youtube, så jag tror jag förstår hur man ska göra (jag är dock en glad amatör, som inte kan annan än att tanka och köra, då förstår du min förmåga och kompetens på området va:) )

Jag vill bara dubbelkolla; rattlåset är som sagt ut bruk nu när tändningen är avstängd. Kommer LMC5 göra så att ratten låser sig som den ska när tändningen är avstängd? Dvs kommer allt fungera som det var från början? Eller är det bara för att "lura" systemet? och att rattlåset även efter installation kommer vara ur bruk? Försöker förstå vad som händer i praktiken efter en installation:)

Jag läser på lite olika trådar att flera även fått upp felmeddelande "Pull key 10 sec", och att detta hör ihop med "Service Column Lock". Jag har ENDAST fått "Service Column Lock", INTE "pull Key. vet inte om detta säger dig något ytterligare? Du får som sagt ursäkta min okunskap, men vill samtidigt passa på att lära mig:)

Vart kan jag beställa LMC5? Har du nån länk kanske?

Ha en fortsatt fin och god helg!

Mvh Martin S
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av oelarse »

Hei Martin .

Jeg er også en glad Corvette amatør i Sør Norge som prøver å lære mest mulig om min C5 for å kunne være i stand til å reparere alt på min bil.

Jeg vet ikke sikkert men tror kun "Service Column Lock" kommer når rattmotor står fast i ulåst posisjon og "Service Column Lock" og "Pull Key -wait 10 seconds" kommer når motoren står fast å låst posisjon (rattet er låst fast).
Jeg fikk "Service Column Lock" og "Pull Key -wait 10 seconds" på min bil .

Som tegningen min på forrige svar forsøker å viser blir ledningene fra Steering Column lock Motor , Steering Column Lock feedback Switch og Steering Column Lock Relay koblet vekk fra pluggen C2 og C3 på Body Control Modulen .
Istedenfor kobles inn nye ledninger fra LMC5 enheten .
Column Lock Motor er nå frakoblet all spenning og skal aldri kunne bevege seg mer :D

Jeg antar at dersom du sjekker feilkodene på displayet på denne måten:https://www.youtube.com/watch?v=SviRjIsy9G4
så vil du ha en eller flere av disse kodene under 40-BCM :
DTC for cloumn lock.gif
DTC for cloumn lock.gif (6.49 KiB) Visad 11766 gånger
Drive A kjører motoren en vei og Drive B kjører motor motsatt vei slik tegningen under viser :
2017-05-13_120534.jpg

LMC5 kan du bestille på ebay (som jeg gjorde) :http://www.ebay.com/itm/LMC5-MODULE-97- ... Pu&vxp=mtr

eller via denne web siden til Compliance Parts : http://www.complianceparts.com/products.html
Denne videoen fra Compliance Parts viser også hvordan installasjonen gjøres :https://www.youtube.com/watch?v=OV42FuGWjoE

Her er noen bilder fra min montering av LMC5:
jordleder for LMC5.jpg
kappet brun loop ledning LMC5.jpg
ledninger på kontakt C2.jpg
ledninger til kontakt C3 pluss jord.jpg
Her er link til en flink kar som demonterte Column lock motor på sin bil og gjorde sin egen modifikasjon .
Her er bilder av hvordan dette ser ut https://www.corvetteforum.com/forums/c5 ... -lock.html


Lykke til og go helg til deg også

mvh Øystein
MatsA
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 09, 2016 8:59

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av MatsA »

Jag installerade LMC-5 enheten på min -02 som förebyggande för att inte åka på Column lock problemet, har nu börjat få " pull key wait 10seconds " men det beror på att jag inte gjorde " brown wire mod " från början så ska göra den också men stötte på ett annat problem med Bilprovningen, när man installerar modulen så inaktiverar man stöldskyddet = inget rattlås och det blir en ombesiktning om du har modulen installerad :roll:
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Felkod 28-TCS C1243 H + Service Column Lock

Inlägg av C5 örebro »

Hej på er,

Ursäkta att det gått långt lång tid sedan sist..men saker har fått sin en helomvändning; jag har nämligen sålt min C5:a och han aldrig göra installationen innan, så om någon är i behov av en LMC-5 nu så kan jag sälja den till er för ett bra pris:)

Bara hör av sig här så löser vi det vidare :)

Allt gott!

Mvh Martin
Skriv svar