För låg tomgång, vad kan det bero på?
För låg tomgång, vad kan det bero på?
Hej vänner,
Snart dags att plocka fram våra pärlor:)
Jag kunde inte hålla mig, så i söndags så gick jag ut i garaget och kopplade på batteriet, och startade upp min C5:a, 2001. Den startade på första försöket, inga problem heller med ström och inställningar efter att batteriet varit urkopplat, så så långt gick allt som det skulle.
Men efter en stund så märkte jag att tomgången låg väldigt lågt. Jag försökte dra mig till minnes från förra säsongen, men kom fram till att tomgången då låg på ca 1000 varv, nu knappt 500 varv. När jag sen gasade upp rejält och sen släppte efter så var det med nöd och näppe som motorn höll sig igång (en gång så stannade den, men det var inga problem att starta direkt igen). Ska kanske säga att det är en automatväxlad C5:a, och det verkar inte göra nån skillnad om jag har i N eller D - samma låga tomgång.
Någon som varit med om detta eller liknande situationer? Vad kan det vara? Jag tog en bra provrunda, så att motorn blev ordentligt varm, men det blev samma resultat även då, ca 500 varv och hela tiden var det som om motorn skulle stängas av vilken sekund som helst, men det gjorde den inte. Så fort man börjar köra så är det inga problem, men som sagt vid tomgång. Det kanske inte är ett jätteproblem nu, men man vill ju samtidigt förvissa sig om det är något man hellre kan åtgärda nu än att det blir värre framöver, och dyrare i värsta fall.
Tar tacksam emot tips och råd!
Mvh Martin
Snart dags att plocka fram våra pärlor:)
Jag kunde inte hålla mig, så i söndags så gick jag ut i garaget och kopplade på batteriet, och startade upp min C5:a, 2001. Den startade på första försöket, inga problem heller med ström och inställningar efter att batteriet varit urkopplat, så så långt gick allt som det skulle.
Men efter en stund så märkte jag att tomgången låg väldigt lågt. Jag försökte dra mig till minnes från förra säsongen, men kom fram till att tomgången då låg på ca 1000 varv, nu knappt 500 varv. När jag sen gasade upp rejält och sen släppte efter så var det med nöd och näppe som motorn höll sig igång (en gång så stannade den, men det var inga problem att starta direkt igen). Ska kanske säga att det är en automatväxlad C5:a, och det verkar inte göra nån skillnad om jag har i N eller D - samma låga tomgång.
Någon som varit med om detta eller liknande situationer? Vad kan det vara? Jag tog en bra provrunda, så att motorn blev ordentligt varm, men det blev samma resultat även då, ca 500 varv och hela tiden var det som om motorn skulle stängas av vilken sekund som helst, men det gjorde den inte. Så fort man börjar köra så är det inga problem, men som sagt vid tomgång. Det kanske inte är ett jätteproblem nu, men man vill ju samtidigt förvissa sig om det är något man hellre kan åtgärda nu än att det blir värre framöver, och dyrare i värsta fall.
Tar tacksam emot tips och råd!
Mvh Martin
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Du får inga felkoder? Har du gjort nåt med den sen avställning?
MVH Conan999
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Hej Conan,
Nej, jag har inte gjort något med den innan avställning, det enda jag gjorde då var att byta till ny och fin olja, samt koppla bort batteriet, sen har den haft en "pyjamas" på sig fram tills i söndags. Jag har inte kollat några felkoder, och det har inte heller tänds någon varningslampa, men det kanske det inte gör alltid eller?
Nej, jag har inte gjort något med den innan avställning, det enda jag gjorde då var att byta till ny och fin olja, samt koppla bort batteriet, sen har den haft en "pyjamas" på sig fram tills i söndags. Jag har inte kollat några felkoder, och det har inte heller tänds någon varningslampa, men det kanske det inte gör alltid eller?
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Nej du kan få många felkoder utan att lampor börjar tändas. Alltid bra att börja med att kolla av dessa först.
https://youtu.be/vhcVCICGE3U
https://youtu.be/vhcVCICGE3U
MVH Conan999
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Tack Conan för tipset. Jag har kollat igenom och fick upp nedan koder:
BO - RFA U1096 H
BO - RFA U1064 H
BO - RFA U1016 H
Jag googlade lite och hittade att det handlar om "Remote Function Actuation", där U1096 = "Normal software function, history status upon ignition cycling". Övriga två lyckades jag inte hitta. Men å andra sidan så verkar dessa koder vara långt ifrån mitt bekymmer med låg tomgång, och efter dessa 3 koder så fick jag upp "no more codes", så det finns väl inte mer info den vägen gissar jag.
Vad tror du man ska dra för slutsats av detta? Låg tomgång, ibland på gräsen till att "ge upp" ger alltså ingen felkod? Kliar mig i huvudet här...den startade ju på direkten på första försöker efter vintern, går rent för övrigt, så verkar ju inte ha något med bränsletillförsel...allt annat verkar fungera precis som det ska.
Tar tacksamt emot alla tips som kan ges
Fortsatt trevlig kväll,
Mvh Martin
BO - RFA U1096 H
BO - RFA U1064 H
BO - RFA U1016 H
Jag googlade lite och hittade att det handlar om "Remote Function Actuation", där U1096 = "Normal software function, history status upon ignition cycling". Övriga två lyckades jag inte hitta. Men å andra sidan så verkar dessa koder vara långt ifrån mitt bekymmer med låg tomgång, och efter dessa 3 koder så fick jag upp "no more codes", så det finns väl inte mer info den vägen gissar jag.
Vad tror du man ska dra för slutsats av detta? Låg tomgång, ibland på gräsen till att "ge upp" ger alltså ingen felkod? Kliar mig i huvudet här...den startade ju på direkten på första försöker efter vintern, går rent för övrigt, så verkar ju inte ha något med bränsletillförsel...allt annat verkar fungera precis som det ska.
Tar tacksamt emot alla tips som kan ges
Fortsatt trevlig kväll,
Mvh Martin
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
U1016 Lost Communications with Body Control Module (BCM)
U1064 Lost Communications with Body Control Module (BCM)
Hittade detta på CorvetteForum...
From the service manual:
Condition/Concern: DTCs U1016, U1064 and U1096 may be present when scrolling through the onboard diagnostics via the instrument cluster Driver Information Center (DIC).
Recommendation/Instructions: This is a normal software function as long as the DTCs have a history status upon ignition cycling. No repair attempts should be made.
U1064 Lost Communications with Body Control Module (BCM)
Hittade detta på CorvetteForum...
From the service manual:
Condition/Concern: DTCs U1016, U1064 and U1096 may be present when scrolling through the onboard diagnostics via the instrument cluster Driver Information Center (DIC).
Recommendation/Instructions: This is a normal software function as long as the DTCs have a history status upon ignition cycling. No repair attempts should be made.
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Kolla alla slangar till insuget.
När min betedde sig som din så var det en slang till vevhusventilationen.
När min betedde sig som din så var det en slang till vevhusventilationen.
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
tack Cobra, då kan jag lägga det med felkoderna bakom mig i all fall.
Mvh Martin
Mvh Martin
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Hej Popnit,
Det är nu jag får krypa till korset och erkänna min totala okunskap, kan du kanske utveckla det här med slangar till insuget, vevhusventilationen? Var sitter detta? Kan kan komma åt det ovan ifrån etc etc?
Tack & bock
Det är nu jag får krypa till korset och erkänna min totala okunskap, kan du kanske utveckla det här med slangar till insuget, vevhusventilationen? Var sitter detta? Kan kan komma åt det ovan ifrån etc etc?
Tack & bock
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Hejsan !
Lyft av dom båda motorkåporna av plast, förmodligen svarta, där under sitter slangar och
sånt till vevhusventilationen. Det är väl bara att kolla en och en så att dom är hela
och sitter fast/ och är täta . Motorkåporna är bara att lyfta rätt upp, dom sitter inte
skruvade, bara fast i en sorts klämfäste. Lycka till !
Lyft av dom båda motorkåporna av plast, förmodligen svarta, där under sitter slangar och
sånt till vevhusventilationen. Det är väl bara att kolla en och en så att dom är hela
och sitter fast/ och är täta . Motorkåporna är bara att lyfta rätt upp, dom sitter inte
skruvade, bara fast i en sorts klämfäste. Lycka till !
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Här hittar du lite info om vevhusventilationen. Brukar i regel ej vara igensatt. https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=11983
Att kolla anslutningar och dylikt skadar ju dock inte. Kolla även vacuumslangar, (svarta gummislangar lite varstans). Har du kollat upp luftfilter, att oljestickan är nedtryckt som den ska, luftmassemätaren?
Att kolla anslutningar och dylikt skadar ju dock inte. Kolla även vacuumslangar, (svarta gummislangar lite varstans). Har du kollat upp luftfilter, att oljestickan är nedtryckt som den ska, luftmassemätaren?
MVH Conan999
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
God efter middag,
Tack Peter och Conan för tipsen!
Jag lyfte av kåporna och kikade och klämde på alla slangar där under och runtikring, kollade även luftfiltret och det såg hyfsat bra ut. Jag lät bilen stå på tomgång för att lyssna, och den går jämt och fint. Jag provade att gasa upp rejält några gånger, och nu kanske jag är något på spåret här. För när jag gjorde det så kom det i samma ögonblick som ett lite "pyschande" ljud nånstans, precis millisekunden innan motorn svarade på gasen så att säga. Nu är jag som sagt inte hemma på detta, men kan det vara så att det pyser ut luft i samband när man ger gas? nått slags tryck som släpper ut? eller om det kanske är tvärtom, den suger in luft snabb och därför kommer detta pysljudet? Kan inte minnas att jag hört detta tidigare. För det är just vid stort gaspådrag som problemet med tomgången märks tydligt; den sjunker ner nästan så motorn stannar efter att man gasat mycket och släpper av på gasen. Står jag på tomgången utan att gasa eller kör vanligt så är det inget problem, då beter den sig precis som den ska, och ligger jämt och fint.
Jag höll på så en stund tills motorn var varm, och det jag även kunde notera var att mätaren för oljetrycket gick ner ganska rejält samtidigt som temperaturmätaren gick upp kraftigt, men det kanske det ska göra när man gasar på så?
Med risk att bli idiotförklarad, men tar tacksam emot fler tips
Fortsatt trevlig söndag!
Mvh Martin
Tack Peter och Conan för tipsen!
Jag lyfte av kåporna och kikade och klämde på alla slangar där under och runtikring, kollade även luftfiltret och det såg hyfsat bra ut. Jag lät bilen stå på tomgång för att lyssna, och den går jämt och fint. Jag provade att gasa upp rejält några gånger, och nu kanske jag är något på spåret här. För när jag gjorde det så kom det i samma ögonblick som ett lite "pyschande" ljud nånstans, precis millisekunden innan motorn svarade på gasen så att säga. Nu är jag som sagt inte hemma på detta, men kan det vara så att det pyser ut luft i samband när man ger gas? nått slags tryck som släpper ut? eller om det kanske är tvärtom, den suger in luft snabb och därför kommer detta pysljudet? Kan inte minnas att jag hört detta tidigare. För det är just vid stort gaspådrag som problemet med tomgången märks tydligt; den sjunker ner nästan så motorn stannar efter att man gasat mycket och släpper av på gasen. Står jag på tomgången utan att gasa eller kör vanligt så är det inget problem, då beter den sig precis som den ska, och ligger jämt och fint.
Jag höll på så en stund tills motorn var varm, och det jag även kunde notera var att mätaren för oljetrycket gick ner ganska rejält samtidigt som temperaturmätaren gick upp kraftigt, men det kanske det ska göra när man gasar på så?
Med risk att bli idiotförklarad, men tar tacksam emot fler tips
Fortsatt trevlig söndag!
Mvh Martin
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Hejsan!
Om den drar in tjyvluft nånstans, så kan du kolla det
med att spruta på startgas, ta ett ställe i taget, om den drar i sig tjyvluft, så kommer den att öka lite i varv när
du sprutar på startgasen! Är det nåt annat fel, så borde det komma upp nån felkod!
Om den drar in tjyvluft nånstans, så kan du kolla det
med att spruta på startgas, ta ett ställe i taget, om den drar i sig tjyvluft, så kommer den att öka lite i varv när
du sprutar på startgasen! Är det nåt annat fel, så borde det komma upp nån felkod!
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Har du prøvd å kjøre bilen en tur og sjekke etterpå om tomgangsturtallet er ok ( IDLE relearn ) ?
http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... edure.html
http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... edure.html
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
hej Oelrse,
Det link du hänvisar till verkar inte handla om problem med låg tomgång? Eller?
Det link du hänvisar till verkar inte handla om problem med låg tomgång? Eller?
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Slik jeg forstår IDLE Relearn så vil PCM "will automatically adjust the air fuel ratios in all 17 Closed Loop fuel cells".C5 örebro skrev:hej Oelrse,
Det link du hänvisar till verkar inte handla om problem med låg tomgång? Eller?
Når motoren startes er PCM i Open Loop dvs den styres av predefinerte parametre og vil gjerne ha litt høyere turtall på tomgang .
Når O2 sensorene blir varme PCM reguleringen gå over i Closed Loop regulering og O2 sensorene vil da være med å styre fuelmengde til motoren sammen diverse andre parametere.
Når bilen kjøres "lærer"PCM ´en disse signalene og lagrer disse justeringene i sitt memory .
Kobler man fra batteriet for en periode slettes denne "tuningen" og man kan oppleve ustabilt turtall eller unormalt turtall på tomgang når bilen startes etter at batteriet er tilkoblet .
Dersom man ikke opplever stabilisering på tomgangsturtallet etter en IDLE relearn , så må man sjekke for evt feil , feilkoder .
Er signaler fra O2 sensorer OK etc ?
Jeg har har en 2000 modell og byttet i fjor sommer begge precat O2 sensorer . Disse er viktige for styring av innsprøytingen til motor og er ikke evigvarende .
Jeg anbefaler alle å bytte disse på så gamle biler som vi har da dagens 02 sensorer er av bedre kvalitet enn de som ble laget i begynnelsen av år 2000.
Jeg laget en tråd om dette i det norske Corvette forumet dersom dette er av interresse
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7701
mvh Øystein
Run Mode
The run mode has 2 conditions called Open Loop and Closed Loop. When the engine is first started, and engine speed is above a predetermined RPM, the system begins Open Loop operation. The PCM ignores the signal from the HO2S and calculates the air/fuel ratio based on inputs from the ECT, MAF, MAP, and TP sensors. The system stays in Open Loop until meeting the following conditions:
*Both HO2S have varying voltage output, showing that they are hot enough to operate properly. This depends upon the engine temperature.
*The ECT sensor is above a specified temperature.
*A specific amount of time has elapsed after starting the engine.
*Specific values for the above conditions exist for each different engine, and are stored in the electrically erasable programmable read only memory (EEPROM). The system begins Closed Loop operation after reaching these values. In Closed Loop, the PCM calculates the air/fuel ratio (injector on-time) based on the signal from various sensors, but mainly from the HO2S. This allows the air/fuel ratio to stay very close to 14.7:1.
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Tack Östein,
Mycket utförlig info, och det verakr som det du skriver kan vara fallet med min bil. För nu när jag har kört ett tag så verkar problemet ha försvunnit av sig självt, dvs tomgången är på den "normala" nivån som den var i höstas. Jag har inte tagit en längre tur än, blir nu över påsken, så får se hur bilen beter sig då.
Tack för ditt tips än en gång & trevlig påsk så småningom!
Mvh Martin
Mycket utförlig info, och det verakr som det du skriver kan vara fallet med min bil. För nu när jag har kört ett tag så verkar problemet ha försvunnit av sig självt, dvs tomgången är på den "normala" nivån som den var i höstas. Jag har inte tagit en längre tur än, blir nu över påsken, så får se hur bilen beter sig då.
Tack för ditt tips än en gång & trevlig påsk så småningom!
Mvh Martin
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Bare hyggelig å kunne være til hjelp.
Da ser det ut som letteste løsning var den rette dvs en kjøretur .
God påske til deg også Martin .
mvh Øystein
Da ser det ut som letteste løsning var den rette dvs en kjøretur .
God påske til deg også Martin .
mvh Øystein
Re: För låg tomgång, vad kan det bero på?
Jag hade oxå problem med ena lambdasonden en vår när bilen skulle tas ut. För säkerhets skull så bytte jag bägge till nya orginal och sedan dess har bilen gått klockrent
C5 Örebro: Alltid kul när det löser sej enkelt
C5 Örebro: Alltid kul när det löser sej enkelt
MVH Conan999