Val av försäkring

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Val av försäkring

Inlägg av C5 örebro »

Vänner!

Gissar att ni likt mig längtar lika mycket att få ta första premiärturen inom kort, andra kanske redan har gjort det:)

Själv så väntar jag några veckor till, typ runt påsk, tills gatorna är sopade från allt grus. Så nedräkning pågår :D

Passar på att ställa frågan med vilka försäkringsbolag ni har tecknat för era bilar. Jag är inne på min tredje Corvette, och tyvärr så är min erfarenhet att många av försäkringsbolagen gör en chockhöjning efter att man ställt på bilen efter vinteravställningen. Motiveringen till höjningen jag fått förklarat när jag ringt försäkringsbolagen genom åren är allt som oftast allt annat än seriösa. Det mest oseriösa svar som jag fick löd i stil med: "-Importbilar är mer inblandade i trafikolyckor än Svensksålda bilar, därav höjningen på ca 20%". Ja, ni hör ju själva. Detta har då resulterat i att jag i stort sett varje år har bytt försäkringsbolag för att komma ner i premie, och oftast så har det funkat väldigt bra, i stort sett samma premie som året innan. Så med detta sagt så blir man ju minst sagt fundersam över försäkringsbolagens sätt att arbeta.

Så min fråga är om ni har liknande erfarenheter, dela också gärna med er och om ni har tips på bra försäkringsbolag och vilken premie ni fått, för er som redan ställt på bilen :)

Tack på förhand.

Mvh Martin
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Val av försäkring

Inlägg av Tersan »

Jag har aldrig varit med om någon premiejustering pga påställning, det låter jättekonstigt.
Dock brukar de flesta bolag erbjuda rejäla rabatter när man blir ny kund, för att sen höja till ordinarie pris vid nästa årsförfallodag. Så då får man ringa runt och byta igen. Har du hamnat i det träsket förstår jag din frustration.

Själv har jag de flesta av mina fordon försäkrade hos Länsförsäkringar sedan många år. Bra service (inte minst de få gånger jag råkat ut för skador) och bra priser jämfört med konkurrenterna.

Den nya klubbförsäkringen kan kanske vara ett alternativ, i mitt fall blev den dock åt h-e för dyr.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Riggelsen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: lör jun 28, 2008 18:39
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Val av försäkring

Inlägg av Riggelsen »

Mina 2 Corvetter ár försäkrade hos Länsförsäkringar, och bra priser på dem. Om du samlar försäkring hos dem och ja, bra service.
De bästa hälsningar
Vibeke o Lars Riggelsen.


http://www.corvetteworldsweden.com
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Val av försäkring

Inlägg av C5 örebro »

Halloj igen,

Ursäkta, jag skrev nog lite otydligt, det är väl inte just i samband med påställning som jag upplevt att dom höjt, utan vid varje faktureringsperiod, i mitt fall var 6:e månad.

Det kanske är som du säger att man får nån slags rabatt den första året för att sen betala ordinarie pris året därpå. Förra året när jag ställde på och de skickade ut försäkringsbrevet och fakturan, så hade de högt med ca 20%, och det resulterade i att jag bytte till annat bolag och i stort sett fick samma premie som året innan. Det kanske är så man få hålla på från år till år, byta bolag?
Skriv svar