Överhettad

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Mac
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 21, 2008 19:25
Ort: Öland

Överhettad

Inlägg av Mac »

Tjena!

Jag har fått problem med att motorn blir rejält varm trots vanlig körning. Mätaren hamnar upp emot 240F. Fenomenet har kommit rätt nyligen å innan var det inga problem.
Kylarvätskenivån ligger där den ska. Fläkten snurrar som en tok.

Vad är problemet? Termostaten?

Bilen finns i Färjestaden, Öland om ngn har vägarna förbi vill kika på den å se vad i h-e det är som krånglar. Eller om ngn vet ngn bra mek i närheten.
Vill ju inte bli stillastående hela sommaren.

Mvh Mac
Torch red Corvette C5 cab 2001
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Överhettad

Inlägg av Vettemannen »

Ja, det är 115 Celsius. På min C4:a startar fläkt 2 närmast motorn vid 107 gr och stannar vid 97 gr. Nu i sommar när vi var ute och körde en tur så var det nästan 30 gr i skuggan och då gick vattentempen upp till 110 gr. för att sjunka sedan. Men den gick lite varm då. Turen var 2x5mil med paus efter de första 5. Dagen efter med kall motor kollade jag vätskenivån och den låg väldigt bra och lika som innan turen. Vet inte hur en C5:a ska ligga i temp. Var det extra varmt när ditt fenomen uppstod? Eller är det så även om det är 20 gr i skuggan?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Överhettad

Inlägg av ak-racing.se »

Du har inte gjort något nyligen, bytt termostat, vattenpump, kylare eller bara bytt kylarvätska ?
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Mac
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 21, 2008 19:25
Ort: Öland

Re: Överhettad

Inlägg av Mac »

Nix. ..jag har inte gjort ngt alls. Nu har jag fyllt upp kylarvätskan men det gör ingen skillnad. Går det upp 10F till så står det på rött.
Idag regnade det när jag körde hem så utetempen har ingen större betydelse.
Torch red Corvette C5 cab 2001
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Överhettad

Inlägg av ak-racing.se »

Om du inte gjort något och det blivit såhär plötsligt så bör inte problemet vara någon luftficka, det är annars det vanligaste problemet.

Starta motorn och öppna oljepåfyllningslocket. Om det puffar lite som ett ånglok så går kompression ut i kylsystemet med högt tryck och hög temperatur som följd, då brukar man även se att det går åt kylarvatten och du måste fylla på emellanåt. Är det riktigt illa kan man även se att det är vatten i oljan.

Verkar ovanstående ok så skulle jag prova att byta termostaten .... jag antar att du har en mekanisk vattenpump inte elektrisk.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Mac
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 21, 2008 19:25
Ort: Öland

Re: Överhettad

Inlägg av Mac »

Nu har jag startar å öppnat locket. Det hörs ingenting. Oljan ser ut som den ska. ..ngt låg nivå dock, vid nedre markeringen.

Då är det väl ett byte av termostaten som är nästa steg. Antar att den är mekanisk. Är det ngt man gör lätt själv?
Torch red Corvette C5 cab 2001
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Överhettad

Inlägg av Vettemannen »

Mac skrev:Nu har jag startar å öppnat locket. Det hörs ingenting. Oljan ser ut som den ska. ..ngt låg nivå dock, vid nedre markeringen.

Då är det väl ett byte av termostaten som är nästa steg. Antar att den är mekanisk. Är det ngt man gör lätt själv?
Normalt sett behövs det inte så mycket mekarkunskaper för detta. Termostathus brukar sitta med 2 bultar eller 2 muttrar. Vet dock inte var det sitter på C5:an men på C4:an (1986) sitter det längst fram högst upp på motorn på insuget. Jag har 2 bultar med nån jävla tumskalle.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Mac
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 21, 2008 19:25
Ort: Öland

Re: Överhettad

Inlägg av Mac »

Termostaten bytt å allt funkar som det ska igen :lol:

Tack för tipsen!
Mac
Torch red Corvette C5 cab 2001
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Överhettad

Inlägg av Mange_C5 »

Har du kollat att gummiläpp finns under bilen?
Är kylet rent från skit, löv mm? Titta underifrån.

såg att de löst sig :)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Terje.Larsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons maj 16, 2018 8:23

Re: Överhettad

Inlägg av Terje.Larsson »

Hoppar in i denna gamla tråden ;)
Har en C5 2001 som vid stadskörning ganska snabbt år upp till 220F och lite över.
Hur kollar man enklast att fläkt1 o fläkt 2 funkar som de ska ?
Om jag ska byta termostat.. ska jag välja en som startar fläktar lite tidigare.. isf nås som kan ge mig länk till vilken jag ska köpa ?
Användarens profilbild
oelarse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 02, 2016 14:58

Re: Överhettad

Inlägg av oelarse »

Hei .

Når motoren går på tomgang skal kjøleviften slå seg på ved ca 106 Degr C og av igjen når temperaturen kommer ned i ca 100 grader.
Dette er slik GM har konfigurert parameterene i PCM'en . Skal man endre temperaturgrenser for når vifte slår seg av og på må man bruke HP Tuner eller EFI live og programmere nye setpunkter i PCM'en .
Å bytte kjølevannstermostat vil ikke endre setpunkt på når viftene starter/stopper .


Dersom jeg ikke tar helt feil mener jeg kjølevanns termostaten åpner på ca 200F (93 °C )

Kjøleviften (lav hastighten) skal starte når kjølevannstempen er kommet opp i 104°C (219°F) .
Viften skal slå seg av når kjøletemp er droppet ca 6°C .
Bruk av aircondition vil også påvirke når viften starter .
Kjøleviften (høy hastighet) starter når temp er over 109°C (228°F)


mvh Øystein
Skriv svar