C5 2002 automat problem behöver hjälp

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Mike C5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jun 04, 2016 7:32
Ort: Västerås
Kontakt:

C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av Mike C5 »

Köpte en jätte fin c5 cab 2002 eu såld ny i tyskland rullat i sverige sen 2007 och har 7900mil full servade mil bakom sig med bra historik. Hemresan från Falun var 14 härliga mil nercabbat i 26graders värme torsdag eftermiddag allt funka perfekt och jag blev positivt övreskad att automaten ändå upplevdes som ganska snabb i responsen trots 14 år på nacken.
När jag sen på fredagen efter en kort tur på stan normal körning ( varmkörd bil)med ett par accelerationer uteblev plötsligt 2an växel. Inga missljud eller läckage finns. Blev grymt ledsen och besviken gled hem och parkerade i garaget.
Idag har jag lyft upp bilen och det finns inga spår av läckge eller andra synbara fel läst av felkoder och inte hittat något som har med lådan att göra. Tog ut den en på en prov tur och den växlar inte från 1an som den normalt gör väldigt tidigt runt 1500rpm vid lungn körning. Låter den gå upp till 3000rpm släpper gasen helt då hoppar den direkt till 3an och sen till 4an i D läget.
Om jag ligger med spaken på läge 3 i ca 60km/h och lägger i 2an så finns ingen drivning.
Jag har köpt bilen privat av en mycket trevlig man som ägt bilen i 6år ca 2000mil som varit helt problemfria tyvärr hade vi inte blocket försäkring vilket jag ångrar bittert.
Vad är det som hänt och har ni tips på vilka firmor i närheten av västerås som är duktiga på dessa automatlådor.
Tänkte höra med Erik Mark på EME i kolbäck hoppas bara han har tid i veckan att titta på den.
Såg en gammal tråd på forumet om något band som kan va utslitet i lådan finns det ett band för drivning på varje växelsteg?
Eller kan det vara någon ventil i lådan som står öppen så den ej bygger upp oljetryck?
Tacksam för hjälp och tips om detta problem
Med vänlig hälsning, Mike frustrerad nybliven corvette ägare
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av Jerka »

Lyssna med nbv
Ligger ju inte långt från Västerås

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Mike C5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jun 04, 2016 7:32
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av Mike C5 »

Jag har bilen står hos Erik Mark EME Meca i Kolbäck och väntar på att dom skall få tid att felsöka.
Jag gjorde en egen kontroll hemma oljan är ljusröd och fin luktar inte bränt men jag uppfattar det som det är onormalt låg nivå.
Finns ju bara en plugg på lådan och när bilen är avstängs skall det rinna ur där när man öppnar den men det gjorde det inte nu hade jag i och för sig bilen upplyft bara bak så oljan rinner så klart fram mot convertern fick doppa ner en liten provsticka för att få ut ett olje prov som såg mycket bra ut. Dom skall göra en riktig nivå kontroll och fyllning först så får vi se vad som händer!

När jag googlat lite så verkar det som det är samma lamellpaket som backväxel och 2an jobbar på och backen funkar utmärkt. Så därför funderar jag på om någon ventil står öppen pga brusten fjäder eller otät kula men kan inte riktigt hur det funkar! Om det är så kanske det inte bygger rätt tryck i lådan för framdrift på 2an men funkar på backen pga att ventilerna växlar och oljan tar en annan väg vid backning.
Fortsättning förljer
Mike
Mike C5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jun 04, 2016 7:32
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av Mike C5 »

Rättelse
det är 3an och backväxeln som jobbar ihop
2an och 4an har banddrift
Det konstiga är att 4 och OD funkar fast 2an är borta så det finns kanske en liten chans att jag inte har ström matning till lådans hydraul ventiler på steg 2 eller att någon ventil fastnat i öppet läge. Återkommer när dom felsökt och läst ut felkoder på de olika växellägena om det är ett ström matnings fel!
Men är inställd på renovering eller låd byte!
Mike
Mike C5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jun 04, 2016 7:32
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av Mike C5 »

Det blev renovering steg 2 i lådan va kört. Bilen lämnas in på måndag renoveras med förstärkning.
Trevlig sommar
Mike C5
Mike C5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jun 04, 2016 7:32
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av Mike C5 »

NBV Järfälla har gjort ett grymt jobb klar på 2 och en halv dag och sommaren är räddad.
I princip allt är bytt och uppdaterat till performans pack kraftigare drivband och lamell paket samt bättre hydraul ventiler och fjädrar en extra monterad hydraul servo på steg 4 och OD, ny converter med lite högre stall 400rpm mer än original.
Blev som en helt ny bil i körupplevelse.
Trevlig midsommar
Mike
popnit
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån jul 21, 2014 22:40
Ort: Markaryd
Kontakt:

Re: C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av popnit »

Kostar?
Mike C5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jun 04, 2016 7:32
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: C5 2002 automat problem behöver hjälp

Inlägg av Mike C5 »

Bara ta in offert på just din bil och jämföra med andra aktörer oxå.
Med vänlig hälsning, Mike
Skriv svar