Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
CalleMosen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis aug 20, 2013 14:46

Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av CalleMosen »

Bilen är en Japan-importerad C5(cab) 2001, som vid leverans saknar RFA-modulen som behövs för larm och däcktryck-sensorer.
Den har m.a.o. aldrig haft något något fungerande lar och det är det jag vill åt.

Jag har köpt en RFA-modul från en skrotad USA-bil och satt dit, men som jag förstår det så måste den "aktiveras" med en TechII-läsare för att man ska kunna använda larmet. Jag har inte monterat däcktrycksensorer och jag är inte intresserad av den funktionen.

Idag går det inte att får upp "FOB leearning mode" som det beskrivs i manualen, däremot försöker den cyckla igenon däcktrycksensorerna (som ju saknas). Jag är lite sugen på att köpa en "kinesisk" Tech2-läsare för att komma vidare, men det känns ifortfarande som för mycket gråzon för att chansa att slänga ut 4500:- på.

Jag bor i Stockholm norrort, men jag har ingen GM-verkstad jag litar på. Har pratat med Racelab ett par gånger, men eftersom det inte handlar om tuning så verkar dom måttligt intresserade och förstår inte (eller vill inte förstå) vad det är jag vill. Hos Exclusive cars i Täby tänker jag inte sätta min fot igen, har redan blivit blåst på 1800:- i "felsökningskostnad" för att konstatera saker jag redan visste.

Nån som har nåt tips på ett bra ställe, eller kanske t.o.m. en TechII-läsare och lite erfarenhet av ovanstående. Jag är inte främmande för att brumma runt i mälardalen('ish) och förväntar mig inga gratistjänster, just nu vill jag mest bara få bort den här pucken från listan.

Säg till om jag missat något.

\\Calle
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av Tersan »

Importerad från Japan? Hur 17 gick den kalkylen ihop? :?

Jag har en TechII som jag gärna använder för lite udda grejor i syfte att lära mig mer, men då får du ha vägarna söderut.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av 427cobra »

Däcktryck sensorerna och fjärrkontrollen använder 433,92MHz i Europa, Japan och Asien men USA använder 315MHz.
Tersan: Kan du ställa om använd frekvens på RFA modulen med TechII'an?
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av Tersan »

427cobra skrev:Tersan: Kan du ställa om använd frekvens på RFA modulen med TechII'an?
Vet inte, jag är lite ny på C5-programmering. Mrn jag tror att det ska gå att växla mellan EU och US rent generellt.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av ak-racing.se »

Kom förbi så kan jag kika på det, eventuellt att det går att tala om i konfigurationen att du har modulen. Det är olika RFA moduler för USA och Europa ...

Får jag ordning på det tar jag 500kr, får jag det inte att fungera kostar det inget.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
KlasG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 11, 2016 23:21
Ort: Rimbo

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av KlasG »

ak-racing.se skrev:Kom förbi så kan jag kika på det, eventuellt att det går att tala om i konfigurationen att du har modulen. Det är olika RFA moduler för USA och Europa ...

Får jag ordning på det tar jag 500kr, får jag det inte att fungera kostar det inget.
Hej!

Har ni kollat att ni kan programmera in en modul till en japanbil?

Med vänlig hälsning
Klas
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 09, 2013 21:32
Ort: Lerum

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av JuzzyV8 »

Hallåj.

På grabbens Eu C5 så fungerade ej Fob eller Sensorer för däcktryck, och det är ju olika frekvens på Eu bilar och USA bilar.
EU fob är ju supersvårt att få tag på begagnat, och nytt finns ej, så till hans EU bil köpte vi en RFA modul (Fob receiver) USA frekvens, samt 2 st nya Key Fob 1 och 2 med USA frekvens.

Installerade den nya RFA modulen på bilen idag, och programmerade in de nya Key Fob, och det fungerade perfekt utan att använda Tech2.
Bara ni har samma frekvens på FOB som RFA reciever. Går anslutning direkt till datorn.

Trodde också att Tech2 kodare skulle behövas, men icke i vårt fall.
KlasG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 11, 2016 23:21
Ort: Rimbo

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av KlasG »

EU-bilarna har ju RFA-modul standard till skillnad från japanexporterade bilar.
Till min japanbil köpte jag RFA, FOB och däcktryckssensorer för USA, men
behövde då byta programvara för en marknad där RFA modulen finns med.
I mitt fall valdes EU-program då belysningen stämmer mot japans.
Allt funkar som det ska.
Göran. Andersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jul 20, 2020 7:49

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av Göran. Andersson »

Hej

Så detta kan alltså vara "felet" med min bil. Det är en japan import och jag har försökt som en tokig att få upp fob mode.
Utan att lyckas.
KlasG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 11, 2016 23:21
Ort: Rimbo

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av KlasG »

Så är det nog!
Japanbilarna hade en alldeles egen fjärr som inte är lik originalgrejorna.
Det är inte speciellt dyrt att köpa det som behövs och sedan programmera om bilen.

Du behöver följande:
RFA-modul
FOB (x2)
TPMS-ventiler
TECH2 för programmering till Europastandard

Eventuellt behöver man en lös kontakt att löda om till RFA-modulen.
Bilen är förberedd för den modulen, kontakten sitter ovanpå hjulhuset vänster bak,
under inredningen.
Se till att delarna är för USA-marknaden, billigare och Europagrejorna
är skitdyra om du får tag i dom ens.

mvh
Klas
Göran. Andersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jul 20, 2020 7:49

Re: Aktivera RFA-modul i Japan-import C5 -2001

Inlägg av Göran. Andersson »

okej tack för den förklaringen. :D
Får se om jag tittar på det efter det att jag provat att byta vevaxelremskivan (hamonic balancer) den har delat sig i gummi upphängningen.

Mvh Göran
Skriv svar