Insug

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Gehrke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 05, 2014 13:05
Ort: Norrköping

Insug

Inlägg av Gehrke »

:?: Hej!!
Jag ska montera headers och racekattar på min C5:a 2001. Blir det stor skillnad om man byter insug och spjäll ??? Om så är fallet vad ska man ha för insug???? Kan vara värt kanske om man ändå ska upp och mappa bilen!!!!
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Insug

Inlägg av mse »

Är det "bara" headers och racekattar du satt dit så tycker iaf inte jag att det är värt pengarna att mappa. Enligt mig räcker det om du låter exvis akracing göra en "quicktune" för att slippa få checkengine pga racekattarna.
Om insug, de flesta brukar börja med att sätta dit ett kalluftinsug, där räcker det också med en "quicktune". Vill du göra mer än så, så är det nog mappning som gäller.
Vet inte om du redan har det sk LS6 insuget på din, det ger annars lite mer effekt.
Det vanligaste eftermarknadsinsuget på LS1/LS6 är ett FAST 92mm kombinerat med ett LS2 spjäll. Jag är osäker på hur mycket det ger, det beror mycket på vad du har för toppar och kam.
Ex C5 Z06 2002
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: Insug

Inlägg av Hans Wijk »

Hej
Efter jag monterat headers och racekattar (hade sedan tidigare Corza slutsystem samt VaraRam kalluftsinsug) mappade jag hos Masens Motor utanför Karlskrona.
Mappningen gjorde 27 hkr på bakhjulen - så jag tycker absolut att det är värt pengarna.
Man märkte en tydlig skillnad - tycker jag :D

Tror inte att en "quicktune" gör någon nytta, förutom "checkengine lampan"............

God Jul & Gott Nytt År

Med vänlig hälsning
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Insug

Inlägg av Larzzon »

Jag tycker absolut du ska mappa bilen, det kanske inte ger så värst många hästar på hjulen till men bilen kommer kännas mycke rappare, körde min C5a 2 sommrar med headers innan jag mappade för jag skulle göra fler upgraderingar så kändes dumt att betala för samma sak flera år i rad. Men med headers utan mappning så upplevde jag min bil slöare på låg varv.

En bra mappning gör det till en helt annan bil :)
Men tänk över vad du mer ska göra med bilen, en bra mappning är baserad på allt i din bil och hur det sitter, mappar du bilen och sen byter till öppet luftfilter så kommer den inte gå rätt, se till att du vet hur du vill ha den innan du lägger pengar på mappningen. Sen är de såklart en snabb fix att få mappen justerad för dom små förändringarna du gör t.ex luftfilter.

Jag skulle inte lägga mina pengar på ett insug om du inte ska göra mycket mer sen. Satsa på en ny kam iställt det är där effekt vinsten ligger, och ihop med headers så kommer du få en rejäl knuff ;)

Vad gäller mappning kan jag varmt rekomendera PPF (Pure-PF.com) Dom kan sin sak :)

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Insug

Inlägg av sven erik »

Om man inte är insatt i mappning så skall man inte säga så mycket om vem som kan och inte detta.Det finns INGEN i Sverige som kan mappning på gm bilar mer än Anders på r-tune.när man mappar ställer man tändingen tills knacket kommer....detta innebär att dessa 27 hk kunde du fått ändå.sedan under låglast kallibrerar man luftmassemätaren helt enkelt.Jag har själv hp tuner och läser på om saken....det borde flera göra som vet vem som är bra och inte....erfarenhet är ordet när det gäller detta helt enkelt.sedan om man är utbildad dataprogramerare gör det inte saken sämre som Anders är.dem som läst och satt sig in i ämnet rekommenderar Anders.sedan är ingen av dessa gubbar dårligt på det dem gör.sedan en sak till...en mappning kan du gå 2 vägar....man kan mappa för max effekt men då har du ingen marginal...mappar man safe ger man bort lite hk men du har mycket större marginal.detta är mycket viktigt tex när man kör kompressor....då 20 hk i förlust på bakljiulen gör att du kan åka åratal utan haveri pga lite snällare tändning och lite fetare blanding.detta gäller oxå sugmotorer då ls motorer mår dårligt av mager blandning och tändingsknack som leder till haveri så småningom.
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Insug

Inlägg av Larzzon »

Tycker det är väldigt intressant att du går i försvars läge, vad jag ser så har ingen sagt att nån är dålig eller bra, jag säger att Andres på PPF är duktig, och det är från egna erfarenheter och mina vänners som också mappar bilar där bl.a. Kompisens drag bil med 1400 hk ls motor i.

Sen vad jag vet så jobbar inte Anders på r tune numer och driver istället ak racing och han har ingen bänk för att utföra mappning just nu.

Sen att du säger att Anders är den enda i Sverige som kan mappa GM anser jag som ett skämt med tanke på att Andreas Arthursson som mappar på PPF har slagit världsrekord för dragracing bil med LS baserad motor. Om du läser runt lite så är han en av dom bättre mapparna i Sverige med toppmodern utrustning och rekommenderas varmt av många.

Jag säger inte att nån annan är sämre eller bättre bara att Arthursson är duktig och att jag och flera av mina vänner är otroligt nöjd med hans arbete.


/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Insug

Inlägg av sven erik »

Jag går onte i försvars ställning.vi börjar med nr1
Jag har mappad hos bägge 2
Vad har dragracing med mappning på väg?
Vad fixar mapparen när han mappar och vad för blanding är bra?
Vet många som säger tvärtom när dem mappat hos PPF och Anders
Du har 2 parametrar när det gäller effekt tänding och bränsle....hur svårt är det?
Vad händer om bilen knackar?
Vad för blanding skall bilen din gå på? Hur styr din bil?
hur varm skall tändstiften gå för att rensa sig själv? Med andra ord hur kalla skall dem vara?
Varför är etanol bättre än bensin?
Detta kan du om du vet vem som kan mappning
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Insug

Inlägg av sven erik »

vad jag vill säga är att om man går i djupet med detta blir man mycket mer ödmjuk inför att bedömma vem som är bra och inte.men kör man supecharger är det viktigt att ha en mappare som kan din bil.tex detta.
En kompis mappa hos en mappare och hans bil laddar 13 psi(C5 z06)
Kan man Corvette så hadde den mapparen varnat ägaren om detta då z06 har en så hög kompresson.max 7 psi är vad dem tål.när jag sa detta till ägaren blev denne lite stött då han ej trodde mej.vad hände sedan? Som ett brev på posten blåste han en kolv och hadde tur att resten klarade sig. Borde mapparen varnat ägaren då denne hadde fått ett för litet ljul i sin sats?
Sedan skrev jag inte att han var den enda som kan mappning.jag skrev att han har mappat mest osv.
Jag kommer inte kasta skit på någon mappare eller säga att den ena eller den andra är dårlig.
Visst ja...ak racing heter det nu....sorry för det
Senast redigerad av sven erik den ons dec 17, 2014 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: Insug

Inlägg av Hans Wijk »

Marcus, tycker det verkar som du och jag lyckades trampa på en väldigt öm tå.
Jag förstod inte att ämnet var så känsligt, trodde det var OK att säga sin uppfattning.
Men jag tar tillbaka vad jag skrev och överlåter tyckandet till experten.

Hoppas att julefriden snart infinner sig ....

Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Insug

Inlägg av sven erik »

Jag menade inte och trampa på någon tå och jag är ingen expert.hadde jag skrivit vad jag varit med om i mapparvärden som har kostat mej 30tusen hitils skulle det bli smutskastar krig.efter det ville jag sätta mej in i denna värld och lära mej fixa detta själv.Vad gör dessa mappare? Vad fixar dem när du bytt tex luftfilter? Hur får du bilen ryckfri med en vassare cam? Är det farligt att ej mappa efter tex satt dit headers och ett annat luftfilter?vad är billigaste trimmet för pengarna.jag är nyfiken och ville veta mer och vad som gäller.....vem kan och inte?
Hur mycket hästar ger tex ett kallufts intag?
Hur mycket hk ger en cam som klarar bilprovningen?
Hur mycket ger topparna i hk?
Insug och själl hur mycket ger det?
Vad ger mest för pengarna?
Vad säger bromsbänken?
Och inte minst....vem kan man lita på när denna påstår något? Jag har inga egen intresse i denna fråga
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Insug

Inlägg av sven erik »

Jag kan dela med mej lite av vad min bil gav i bänken efter olika saker jag bytt.ls3 har jag och samma bänk har jag brukat då bänkar ger olika hk.
Headers avgas.standar 368hk bak efter 398 hk( mappen gav mej 15 hk)
Kalluft 3 hk
Cam...en på gränsen 39.4hk bak
Efter detta blev det a&a kit med ett laddtryck på 10psi 200+ bak
Räknar man på det så ger compressor mest hk för pengarna
Cam ger din bil mycket mer tempramentsfull och gör du jobben själv så är det billiga hästar då det är mycket jobb att byta den( hög arbetskostnad på verkstad)
Men det är klart...ekonomiskt försvarbart blir det aldrig :D
Ls1 är den motorn som tål högst laddtryck så den ger mest tillbax med supercharger pga kompresson.
Ls1 ger mest med topp och cam då utgångsläget är sämre.
Samma gäller insug och spjäll
Ls1 är en fantastisk botten att jobba på då den tål mycket trim.
Ls1 är en fantastisk motor..har en kompis som plockat ut över 750hk utan något bekymmer och kört länge med det.den togs isär i vinter för strokerkit och slitage kunde inte ses....och den har fått gått mycket bana/stripp
Senast redigerad av sven erik den ons dec 17, 2014 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Insug

Inlägg av Bengt »

Här var det drag ! :mrgreen: Det är ju så j-a trögt på forumet så man måste skriva av sig....
Jag har sagt det förr. Be att få en kopia på filen så tittar vi på den här på forumet :twisted:
O det är inte helt enkelt då heller att såga en halvdålig mappning, de kassa upptäcker man dock kvickt !

"Mappning" sträcker sig från klassisk mappning där man tidigare "våldtog" PE(Power Enrichment / EQ Ratio) tabellen, man pillar på den så att motorn går med rätt Lambda vid olika varvtal på (typ)fullgas, sen är resten kasst.. Eller så stoppar man i FAST spridare, som det inte finns korrekta värden till, blir en hemkokt lösning med VE tabeller som inte har med verkligheten att göra(KÖP INTE FAST SPRIDARE). Eller så kör man speed density, fast man visst inte gör det iaf.. Eller så mappar man VE tabellen i en C5 fast man har med MAF:en kvar i HPTuners scannern - det blir inte rätt.. Att smälla på en kompressor kit på en c6, ladda in en färdig mapp, o sedan justera maxeffekt är ju inte det värsta man kan göra som tuner. Man kan ju också lyssna på vetteparts Robert som hävdade i tid o otid att det bara är att skruva på grejor så fixar det sig självt.

Klarar er tuner av att mappa en C5:a med en 240 kam och 10+ grader overlap, o den går lika fint som morsans polo i stan, med manuell låda, o inte rycker som fan runt 1500-2000 varv på 50vägen, då bör han få tummen upp :mrgreen: Mappning är svårt, när det gäller körbarhet, på äldre system typ C5, med vassare kammar. Men vem trimmar så längre ? Några av er har bilar med en massa effekt, hur märker man att det saknas 40hk vid 2300 varv ? Hur vet man att tunern ÄR bra. Det är som att veta om han som gjöt grunden till er villa gjorde ett kanonjobb - inte många som egentligen vet ett skvatt och om han struntade i 50% av armeringen va ?..
(Jamen huset står i iaf upp)

Fråga era tuners om någon av dem mappat VE tabellerna på en C6 , någonsin.. O då menar jag inte eftermarknads OS, utan original C6. Är det nån som gjort det bjuder jag på kaffe. Finns det NÅGON av dem som skriver i något forum ?

Vad jag vill få fram är att de flesta nog inte vet om er tuner egentligen är bra eller inte...

För att återgå till trådstartaren så har jag efter 9 corvetteår lärt mig att man skall bestämma sig för vad bilen skall användas till, sedan bygger man något lämpligt. Skall du köra på bana ? Satsa på väghållning. Snabbast vid rödljuset - kompressor. Turbo ? näää bara elände.. Mer Ljud ? Headers eller catback. Köra mer på bana ? Läs nåt reglemente först. Dragracing ? Preppad låda för 150tkr och 1000HP, där slutar det ju iaf.. I ditt fall skulle jag satsa på headers för att få lite gött ljud. Nästa steg ? Ja, iaf inte en sak i taget, det ger ingenting. Förresten, cut-outs låter riktigt fint ! Har du orginal automat ? O trimma? Nä.. Vill du trimma smart ? Smäll i en beggad LS3 eller LS7 motor, driftsäkert och har något värde i sig. 550hp LS7 är inte fel :shock: Men sen upptäcker man att bromsarna och chassiet inte är så kul... Inte helt lätt att göra rätt men vissa av OSS skiter ju i det o tokmekar iaf !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Insug

Inlägg av sven erik »

Exakt bengt..nu sätter jag fart här inne.exakt vad jag menar som du skriver...att få en bil körbar på vägen är något helt annat än full gas rakt fram.jag åkte med en polare som hadde samma trim som mej i sommar och vi hadde samma problem..vi kom från samma mappare...åkte in till en annan mappare och bilen blev som ny efter 30 minuters jobb...allt på låglast.jag tycker därför att det inte är rätt att ha dragracing som referens då ls blocket är det enda som liknar våra bilar.och jag tycker Anders får ta mycket kritik som ej rättfärdigar hans kunskap
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Insug

Inlägg av Larzzon »

Jag påstår inte att jag kan allt, jag är dåligt insatt i motor styrning. Jag är mer lagd åt mek hållet därför gör jag den delen själv, så jag vet att de är ordentligt gjort iaf.
Jobbar mej upp från grunden har bytt till headers, corsa slutsystem, 80mm spjäll och nu sist till en annan kam med fjädrar och allt som hör därtill.
Det jag vill säga är att JAG är otroligt nöjd med bemötandet och kunskapen hos PPF då jag fick svar på alla frågor jag ställde han förklara för mej vad han gjorde då jag var med under hela mappningen. Han mappade bilen sen kom jag på att ja skulle hålborra plasten brevid dimmljusen för att få in mer friskluft till filtret (blackwing) och sedan justerade han efter det och jag fick en ny kurva att kika på och fick se skillnaden i effekt på den lilla justeringen vart ett par till kusar på hjulen :) Jag annvänder min bil mest på gatan men har även provat den på bana, är otroligt nöjd med hur den går på gatan snäll och lättkört inge ryckningar eller konstigheter och den känns rapp och kraftfull på höga varv på banan, enligt mitt tycke så då anser jag att mappningen är väl utförd :)

Och jag tycker jag har rätt att rekomendera en mappare som jag själv är otroligt nöjd med och även ett antal av mina vänner är nöjd med, som åker både LS motorer med orginal boxar och med eftermarknads styrsystemsom både sugmotorer och överladdat.

Jag vet att Anders har fått en hel del kritik till och från här, Jag har aldrig sagt någåt sådant om honom och jag är otroligt glad att han delar med sej av sin kunskap, om man så handlar av honom eller bara ringer och har en snabb fråga.
Jag har inte mapat bilen hos honom så den delen kan jag inte uttrycka mej om, men det är ju lite svårt att rekomendera honom nu till folk som undrar eftersom han tyvärr inte har någon bänk att mappa i nu? vad jag vet? Men jag kan ju ha fel :)


/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Insug

Inlägg av sven erik »

Jag kanske var lite på med dej här...
Anders lånar bänk så det är inga problem.
Jag är som du..gör allt själv
Från cambyte osv till supercharger installation
Ombyggnad till zr1
Men det viktigaste och ett instrument jag pratar varm om är bredbandlamba.då ser du hur din bil går angående bränsleblandingen.enkelt att montera och du kommer få mer koll på hur din bil är mappad när det gäller luft bränsle.AEM har ett fint instrument för det runt 2-2500kr.
Frågade han vilken oktan du kör på och om du skall köra på den hela tiden?
Jag skall förklara enkelt.bilen har en lågtändingsmapp och en högtändingsmapp.när bilen hör knackningar kommer den gå över i lågmappen som sänker tändingen 8 grader.där vill den gärna fasna och du tappar massa hk.vad mapparen gör är att han flyttar högmappen över till lågmappen så hamnar den där sänks ej tändingen.därför är det viktigt att du kör tex98 oktan då 95 kan ge knackning och ingen åtgärd då bilen har samma mapp.men du har alltid hög tänding då man ser hur mycket din bil tål i tändingen.gör man ej det kan du tappa mycket hk pga att bilen kan fasna i lågmappen.den soppan man mappar med kör man med sedan helt enkelt om detta blivit gjort.kom ihåg att bänken bara är en lite grovmapp..sedan kör mapparen runt på vägen och spelar in vad som händer och fixar en hel del små justeringar.kör inte mapparen på vägen med din bil bör man dra åt sig öronen.kör man tex överladdning sö förstärks alla saker och då är mappen sjukt viktig.jag satte in kompressor pga att 500hk är vardagsmat i bilvärlden idag....m5 idag ligger närmare 600hk....sjuk utvekling faktisk...min ligger idag på 750hk och det är svårt att få ner...nästa overkill...men det är helt sjukt vad effekt dem plockar ut idag av sportbilarna...undrar hur det kommer sluta.
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Insug

Inlägg av mse »

Tror inte att en "quicktune" gör någon nytta, förutom "checkengine lampan"............
Mappning var tydligen ett hett ämne :)

Beror på vad du menar med nytta? Men "quicktune" tar bort ryckningar vid lättlast ifall man har fått det pga tex kalluftintag, man kan få ökad gasrespons om man vill så bilen känns rappare och och en det är en del annat också förutom att man slipper check engine som sagt. Men nån mer maxeffekt blir det naturligtvis inte, då behövs mappning.
Ex C5 Z06 2002
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Insug

Inlägg av mse »

sven erik skrev:...men det är helt sjukt vad effekt dem plockar ut idag av sportbilarna...undrar hur det kommer sluta.
Det kommer att sluta med elbilar! Trimma och njut av ottomotorn så länge du kan ! :wink:
Ex C5 Z06 2002
Användarens profilbild
Gehrke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 05, 2014 13:05
Ort: Norrköping

Re: Insug

Inlägg av Gehrke »

Jag får tacka för all respons !!! Nu har jag lite att fundera på över JUL & Ny År : :D
God Jul alla Corvette Älskare
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Insug

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja fy f-n så trist: högtalare där bak istället för riktigt motor ljud..
Säkert så kommer det att komma med ljud som följer gaspedalen..
Förbaskade miljöpartiet!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar