Mappning av C5 och C6!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

Den 15 maj 2014 var jag och mappade Jonnys C5 på http://www.pbz.se i Uppsala.

Som ni vet har det varit mycket diskussioner om mappning eller inte vid montering av headers på C5 och C6.

Nu visar det sig att man får ut den stora effektökningen +40-50 hp redan innan mappningen, som jag sagt tidigare beroende på att motorns adaptiva styrsystem gör alla nödvändiga justeringar automatiskt så länge effektökningen är mindre än cirka 50 hp.

Vi testade båda bilarna i PBZ'as Rototest med hjälp av den kunniga Arash och resultatet kan du läsa om här!

http://www.vetteparts.se/nyheter/nyhet_2014-05-20.html

Bild
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Bengt »

Lysande siffror. Sveriges bästa Corvette tuner(vi vet alla vem det är) skulle dock aldrig säga att man måste byta spridare för det som är gjort på den bilen... Be Arash om en förklaring !! Finns de som säger att IDC skall ligga under 80% men frågar man the best of the best bör man alltid hamna på 80% eller över. Varför kan vi gå in på i detalj när Arash har förklarat sig :mrgreen:
PS. Fråga gärna vilka spridare som han rekommenderar generellt !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Corinthian »

Större spridare behövs ju bara om man ökar mängden inkommande luft väsentligt (eller går över till E85).. och det gör man ju inte med bara vararam.. så det är en konstig rekommendation.

PBZ är ju duktiga på Japs men jag har inte förtroende för dom att map'a Corvetter
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av velasoraptor »

För det första håller jag med Bengt och Parsa. På PBZ är det japps dom håller på med. Jag har varit där med Anders på AK racing. Men då var det Anders som mappade Corvette. Corvetterna går alldeles för fett med headers utan mappning. Vi gjorde en test på min gamla motor där vi bromsade före och efter mina headers var mappade. Det skiljde 10 bakhjuls hästar mellan att inte mappa och mappa. Så varför ska man åka med en motor som går för fett och inte får ut full kapasitet när man endå kostat på sig headers?? Där i mot är det ingen fara för maskin att köra med headers utan mappning. Man måste fullgas mappa för att få ut all effekt. ALLA tuners i USA säger att man måste mappa efter man monterat headers. Det är bara att läsa om alla tuners på AM forumet vad dom säger. Men det är ju klart säljer man headers och inte kan mappa in dom så säger man ju naturligtvis att det inte behövs.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612rwnm)
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

Bengt skrev:Lysande siffror. Sveriges bästa Corvette tuner(vi vet alla vem det är) skulle dock aldrig säga att man måste byta spridare för det som är gjort på den bilen... Be Arash om en förklaring !! Finns de som säger att IDC skall ligga under 80% men frågar man the best of the best bör man alltid hamna på 80% eller över. Varför kan vi gå in på i detalj när Arash har förklarat sig :mrgreen:
PS. Fråga gärna vilka spridare som han rekommenderar generellt !
Bengt, tack för dina kommentarer. Din kompetens är stor! Jag skall prata med Arash om detta med spridarna, men jag såg att de gick nära max på Jonnys bil därav Arash's slutsats.

På båda bilarna med VARARAM och KOOKS 1 7/8" headers fick vi ut över 40 hästar innan mappning. Vissa andra självutnämnda experter brukar säga att man måste mappa för att få ut någonting extra - FEL! FEL! FEL!

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

Corinthian skrev:Större spridare behövs ju bara om man ökar mängden inkommande luft väsentligt (eller går över till E85).. och det gör man ju inte med bara vararam.. så det är en konstig rekommendation.

PBZ är ju duktiga på Japs men jag har inte förtroende för dom att map'a Corvetter
I detta fallet på Jonnys bil visade sig att spridarna var utnyttjade till nästa max - därav Arash kommentar.

Och så...Man använder exakt samma programvara och samma parametrar för mappning av japsbilar och V8/Corvetter, så har man kompetens på det ena så funkar det utmärkt även på Corvette. Naturligtvis bidrager erfarenhet av en viss motormodell till att få fram ett optimalt resultat.

Arash använder EFILive som han tycker är bättre än HP Tunders. Bengt vet jag använder HP Tuners precis som Anders på AK Racing. Själv har jag EFILive som jag använt för att kontrollera mina inställningar dock ännu inte mappat med.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

velasoraptor skrev:För det första håller jag med Bengt och Parsa. På PBZ är det japps dom håller på med. Jag har varit där med Anders på AK racing. Men då var det Anders som mappade Corvette. Corvetterna går alldeles för fett med headers utan mappning. Vi gjorde en test på min gamla motor där vi bromsade före och efter mina headers var mappade. Det skiljde 10 bakhjuls hästar mellan att inte mappa och mappa. Så varför ska man åka med en motor som går för fett och inte får ut full kapasitet när man endå kostat på sig headers?? Där i mot är det ingen fara för maskin att köra med headers utan mappning. Man måste fullgas mappa för att få ut all effekt. ALLA tuners i USA säger att man måste mappa efter man monterat headers. Det är bara att läsa om alla tuners på AM forumet vad dom säger. Men det är ju klart säljer man headers och inte kan mappa in dom så säger man ju naturligtvis att det inte behövs.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612rwnm)
Det är väl bra att man får ut över 40 hästar utan mappning. Går motorn dessutom lite fett så riskerar man inte för höga temperaturer i förbränningsrummen, så att kolvarna smälter. Kommer ihåg att Görans dubbelturbo från Jönköping blev ommappad av Anders, MEN den brände ju hål i en av kolvarna efter slalomkörning med Gullarbo - felmappat? Anders har ju brukat knycka mappfiler från nätet så hans mappningar litar jag inte mycket på.

Jaha, nu ger mappningen bara 10 hästar extra, för 7.000:-, med risk för smälta kolvar...

(Editerad av Admin)

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Ubbe »

VettePartsSweden skrev: Det är väl bra att man får ut över 40 hästar utan mappning. Går motorn dessutom lite fett så riskerar man inte för höga temperaturer i förbränningsrummen, så att kolvarna smälter. Kommer ihåg att Görans dubbelturbo från Jönköping blev ommappad av Anders, MEN den brände ju hål i en av kolvarna efter slalomkörning med Gullarbo - felmappat? Anders har ju brukat knycka mappfiler från nätet så hans mappningar litar jag inte mycket på. Jaha, nu ger mappningen bara 10 hästar extra, för 7.000:-, med risk för smälta kolvar... Och förresten, eftersom du jobbar som säljare/inkastare åt AK Racing, så borde du inte uttala dig om och göra reklam för AK Racing på detta forum. Det är inte seriöst och har genomskådats av de flesta. Robert
Hej på er:) 40 hp på bakhjulen låter otroligt bra, men jag tror nog att det närmare 10hp tyvärr. Min bil är körd både på rotortest och nu senast på dyno. Har gjort det mesta trim som man kan göra innan det blir turbo eller kompressor. Jag kommer att köra en rotortest i Uppsala http://pbz.se/ och då får vi se vad det blir för hästar på bakhjulen och kan få en bra referens på vad grejorna gör. PS Synd att ni ska kasta skit på varandra:( Mvh Ubbe

Jag tror att luftens temperatur i rummet och syre halt är en viktig del i bra resultat och att trycka in luften med kraftiga fläktar ska inte underskattas.
Men det är vad jag tror;)
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Conan999 »

Hur som helst och vem som än har rätt eller fel i tråden så är det bra med konkurrens och att det nu finns fler som kan mappa Corvetter.
MVH Conan999
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av sven erik »

Om man vill se hur motorn blandar och går..köp bredbandlamba instrument och sätt in.bästa jag gjort...ser hur blandingen är hela tiden...ett bra instrumen kostar 3000+ men då har man koll.värt sin vikt i guld om man kör överladdning då lean är extra farligt.
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

Här kommer data från Rototest av min C5 Z06 2001 som gjordes av Anders på Mantorp 2008-08-11. De nya Rototestresultaten ser ni i länken ovan.

Då hade jag bara VARARAM monterat men ingen mappning eller övrig effekthöjning.

Då var resultaten 336,5 hp och 442,8 Nm på bakhjulen.

Nu har jag 373,5 hp och 491,9 Nm på bakhjulen. Bilen är kompletterad med KOOKS 1 7/8" headers med 3" mellansektion med racekattar, samt mappad med en Predator Diablo Sport. Notera också att rekommendationen är +600 hp i motorn när man använder den grövre modellen av headers 1 7/8" och 1 3/4" om man har mindre effekt i motorn. MEN, MEN, MEN det fungerar alldeles utmärkt med dessa grövre headers på en annars moderat trimmad bil, se bl.a. momentkurvan med 421 Nm redan vid 2500 rpm. På Mantorp kör jag bara på 3:an och 4:an och drar från 1500 rpm i chikanen med bra acceleration.

Alltså en ökning med 37 hp på bakhjulen. Drar slutsatsen att totala effekthöjningen från standard är mer än 40 hp - med den begränsade mappningen som Diablo Sport ger - d.v.s. utan riktig mappning!

Bild

Bild
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Corinthian »

VettePartsSweden skrev:...Alltså en ökning med 37 hp på bakhjulen. Drar slutsatsen att totala effekthöjningen från standard är mer än 40 hp - med den begränsade mappningen som Diablo Sport ger - d.v.s. utan riktig mappning!
Du är medveten om att körningen från PBZ gjordes utan korrigering va (ISO 1585)? så den är troligtvis inte lika rättvisande som den ursprungliga.... men be dom ladda din kurva med korrigeringen och posta gärna vad det blir då... annars är det som att jämföra äpplen & päron.
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av sven erik »

Anders har aldrig begärt stor mappning till sina kunder med headers och filter.en liten mappning räcker och då pratar vi under 2000kr.attdet är bra att. Bilen går surt tycker jag inte......lagom blanding......och bränna hål på kolv utan överladdning...ddå skall den gå jävligt lean...det som är farligt enligt experterna är knackning......sensorerna hänger inte med ibland....ls motorerna tål inte det.... Med överladdning är hål i kolven vanligt pga knackning.
Robert.....du sprider ingen glädje här inne...du tycker ju att ls7 inte har styrningsproblem heller.....
Och kan du ej mappa så kan du ej bedömma vem som är bra eller inte.....
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

Corinthian skrev:
VettePartsSweden skrev:...Alltså en ökning med 37 hp på bakhjulen. Drar slutsatsen att totala effekthöjningen från standard är mer än 40 hp - med den begränsade mappningen som Diablo Sport ger - d.v.s. utan riktig mappning!
Du är medveten om att körningen från PBZ gjordes utan korrigering va (ISO 1585)? så den är troligtvis inte lika rättvisande som den ursprungliga.... men be dom ladda din kurva med korrigeringen och posta gärna vad det blir då... annars är det som att jämföra äpplen & päron.
Du har helt rätt - jag kollar även detta med Arash.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

sven erik skrev:Anders har aldrig begärt stor mappning till sina kunder med headers och filter.en liten mappning räcker och då pratar vi under 2000kr.attdet är bra att. Bilen går surt tycker jag inte......lagom blanding......och bränna hål på kolv utan överladdning...ddå skall den gå jävligt lean...det som är farligt enligt experterna är knackning......sensorerna hänger inte med ibland....ls motorerna tål inte det.... Med överladdning är hål i kolven vanligt pga knackning.
Robert.....du sprider ingen glädje här inne...du tycker ju att ls7 inte har styrningsproblem heller.....
Och kan du ej mappa så kan du ej bedömma vem som är bra eller inte.....
Ja en FUL-mappning kanske man kan få för under 2.000:-. MEN, mappningslicensen kostar bara den 2000:-, så förstår du problemet!

Och så styrningsproblemen - Vi har testat flera C6 Z06 angående ventilstyrningar - Ingen har haft problem. Så, antalet problembilar är nog begränsat.

Vaddå sprida glädje! - Jag försöker få fram fakta - det är för många självutnämnda experter på detta forum som kopierar amerikanska forum utan att förstå vad de skriver - inte bra!

Jag har faktiskt EFILive's mappningsprogramvara, som jag använder ofta för analys, men inser mina begränsningar för mappning när jag inte har en Rototest att köra på.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Jerka »

Ja en FUL-mappning kanske man kan få för under 2.000:-. MEN, mappningslicensen kostar bara den 2000:-, så förstår du problemet!

Och så styrningsproblemen - Vi har testat flera C6 Z06 angående ventilstyrningar - Ingen har haft problem. Så, antalet problembilar är nog begränsat.

Vaddå sprida glädje! - Jag försöker få fram fakta - det är för många självutnämnda experter på detta forum som kopierar amerikanska forum utan att förstå vad de skriver - inte bra!

Jag har faktiskt EFILive's mappningsprogramvara, som jag använder ofta för analys, men inser mina begränsningar för mappning när jag inte har en Rototest att köra på.

Robert[/quote]


Det är bra med konkurans, bara i Stockholm är det ju flera som mappar Corvetter
Akracing, r-Tune,turbocenter
Sen är det någon i Södertälje , PPF i Avesta , och pbz i Uppsala som du använt
Anders på Akracing är väl den som har mappat klart flest Corvetter i Sverige och har hunnit prova det mesta
Det är väl bra att du har en gammal Efilive för analys och inser dina begränsningar
Men att det krävs en Rotortest eller rullande landsväg för att mappa har du helt missförstått
Som Sven-Erik skriver ovan så kommer du bra långt med en bredbandslamba och körning på gatan

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

Bengt skrev:Lysande siffror. Sveriges bästa Corvette tuner(vi vet alla vem det är) skulle dock aldrig säga att man måste byta spridare för det som är gjort på den bilen... Be Arash om en förklaring !! Finns de som säger att IDC skall ligga under 80% men frågar man the best of the best bör man alltid hamna på 80% eller över. Varför kan vi gå in på i detalj när Arash har förklarat sig :mrgreen:
PS. Fråga gärna vilka spridare som han rekommenderar generellt !
Kort kommentar från Arash - han återkommer med detaljer när hans konto på CCS är klart.

Hans punktade kommentarer:

* Spridarna uppe på 95%, för högt.
* Bränsletryck 4bar vid tomgång och låglast = kanon.
* Bränsletryck 3,6bar vid maxvarv = fallande.
* Bränsletryck inte perfekt vid maxvarv, men fortfarande acceptabel.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av VettePartsSweden »

Jerka skrev:

Det är bra med konkurans, bara i Stockholm är det ju flera som mappar Corvetter
Akracing, r-Tune,turbocenter
Sen är det någon i Södertälje , PPF i Avesta , och pbz i Uppsala som du använt
Anders på Akracing är väl den som har mappat klart flest Corvetter i Sverige och har hunnit prova det mesta
Det är väl bra att du har en gammal Efilive för analys och inser dina begränsningar
Men att det krävs en Rotortest eller rullande landsväg för att mappa har du helt missförstått
Som Sven-Erik skriver ovan så kommer du bra långt med en bredbandslamba och körning på gatan

/Jerka
Håller med! Jo man kan ju samla all nödvändig data i EFILive under en buskörning på landsväg! Har en Innovate LC-1 med blått instrument liggande - får väl montera den i min bil och se hur det funkar också.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av sven erik »

Är det inte så att man köper för en årsmodell? Tex om man köper tillgång till 2008 corvette så kan man mappa alla 2008? Det har jag blivit tillsagt om jag köper Hp tuner....bengt du vet hur det funkar? Berätta.. Du har hp tuner
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av axelg89 »

sven erik skrev:Är det inte så att man köper för en årsmodell? Tex om man köper tillgång till 2008 corvette så kan man mappa alla 2008? Det har jag blivit tillsagt om jag köper Hp tuner....bengt du vet hur det funkar? Berätta.. Du har hp tuner
nu heter jag ju iof inte bengt men min version av HP tuners (den för privatpersoner) tar credits för ett specifikt fordon (inte en årsmodell). Skulle tro att det har med VIN-nummret som är programmerat i PCMen att göra.

Kanske finns det paket för bänkare att köpa där man får mappa alla corvetter av viss årsmodell så att det blir billigare för de som mappar proffessionellt...
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av velasoraptor »

(Editerad av Admin)
Alla bilar Anders mappar ligger åt det lite fetare hållet. Han ligger exakt på GMs nivå när det gäller blandningen. Detta Just på grund av att skydda kolvarna i Ls maskinerna. Anders är mycket noga med just den biten att det inte ska gå för magert. Detta med hästar och headers på min bil så var jag nog inte tydlig nog. Min gamla ls6a fick 28 hästar utan mappning med LG headers på en annars original motor och den fick 10 rwhp till med mappning. Detta är bara fakta inget annat. Det är ju självklart att man får ut hästar med headers utan att mappa. Det har man ju fått i alla tider på big och small block och alla andra motorer. Men vill man ha ut allt ur sina headers med rappare gaspådrag så måste man mappa in dom. Det är väl inga konstigheter med det. Det var så jag menade i min tråd innan denna.

Sedan om Görans turbo!! Det var en insugsventil som gick av och bombade motorn. Kolvarna var smidda så det gick inte hål i någon kolv. Jag såg själv motorn nedplockad efter haveriet. Den såg inte rolig ut. Så dom misstankar pajasen i "proffsverkstan" kommer med är ju rent av felaktiga . Haveriet hade inget med mappning att göra.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Thure »

Hej,

Oseriösa påhopp får du räkna med på detta forumet Robert om du har åsikter som skiljer sig från den sk
"innersta" kretsen.Jag har själv råkat ut för detta fenomenet ett par ggr.Det finns flera här som har satt
Anders På AK-Racing på nån jävla pedistal och menar att han är bäst i landet på Corvetter,detta är det sk 08-fenomenet
det som inte händer i Stockholm händer inte.Han är säkert jätteduktig på Corvetter säger inget annat,MEN det här landet
är stort och det finns garanterat flera som är minst lika duktiga men som inte skryter om det på detta forumet.
Det brukar ju vara dom som inte gör något väsen av sig som är dom riktigt vassa!
Och jag förstår mycket väl varför Anders påstår att man måste mappa corvetter efter montering av headers,han driver ju ett företag
som drar runt sin verksamhet på att bla mappa Corvetter och tjänar ju sina pengar på detta.

MVH/Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Corinthian »

08-fenomen kan jag inte riktigt hålla med om.. det är ju inte Anders som slår sig för bröstet, utan alla utanför stockholm verkar det som.. man undrar nu vem som hoppar på vem..
Thure skrev:...Och jag förstår mycket väl varför Anders påstår att man måste mappa corvetter efter montering av headers,han driver ju ett företag
som drar runt sin verksamhet på att bla mappa Corvetter och tjänar ju sina pengar på detta.
Anders har aldrig påstått att man måste map'a vid headerbyte.. men alla vet att om man vill ha ut all potential effekt bör man map'a.. dock räcker det med en enkel "tune" om man inte gjort nåt på insugssidan
VettePartsSweden skrev:Det är väl bra att man får ut över 40 hästar utan mappning. Går motorn dessutom lite fett så riskerar man inte för höga temperaturer i förbränningsrummen, så att kolvarna smälter. Kommer ihåg att Görans dubbelturbo från Jönköping blev ommappad av Anders, MEN den brände ju hål i en av kolvarna efter slalomkörning med Gullarbo - felmappat? Anders har ju brukat knycka mappfiler från nätet så hans mappningar litar jag inte mycket på.
Det var inte map'ningen som var orsaken till den bombade dubbelturbomaskinen utan ventilras, precis som Kenta säger... detta pga oaktsamt körande.. så att hänga ut ett konkurrerande företag är inte seriöst.
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Christer »

Thure sa att dom som inte gör väsen av sig är ofta dom bästa.
Jag håller med om det, och vad jag vet har Anders aldrig slagit sig på bröstet här utan vissa andra gör det.
Det finns ett ordspråk: Tomma burkar skramlar mest!

Hoppas vi kan få en seriösare och vänligare ton mot varandra här.

Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Thure »

Han har bla komenterat vad det gäller headers o mapning ganska flitigt och hävdad att han
vet vad han pratar om, och det säger jag inte heller imot att han gör.Men han menar på att
Robert i det här fallet inte vet vad han pratar om,så han har skramlat minst lika mycket som andra här
Micke.
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Ubbe »

Anders har väl aldrig behövs brösta sig och skryta!
Jag tror att han är Norrlänning till på köpet;)
Det är hans kunder som tycker att han och Ki ligger i framkant;)
Man får inte glömma att de jobbar bara med Corvette året om och har dessutom kört Corvette själv på bana.
Nu tycker jag att ni slutar att skita ner forumet!
Det skadar bara oss själva och ingen vill skriva här för det är bara massor pajkastning!
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Conan999 »

Var och en blir ju salig på sin tro och anlitar ju den som man har bäst erfarenhet av. Det räcker väl så? Nån gång så kan säkert lite tjafs leda till nåt bättre men det tror jag inte det gör i detta fallet, liknar mer som att jämföra vem som har den starkaste pappan när man är 10år. Ett forum är ju till för att hjälpa varandra med diverse fel plus mycket annat.
MVH Conan999
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av sven erik »

för min del är jag intresserad av mappning och jag är i köpar tankar att skaffa hp pro.
När man kör normalt är det liten ide att åka surt....det gör ingen nytta.
Men vad jag förstått är det så att när du öppnar spjället fullt går den på en fast blanding( den styr inte från lamban) denna fullgas blanding är ju kritisk.....och där kan jag förstå marginal( att ge den lite extra) min går ständigt runt 14.5-16.0 och det är alldeles för surt vid fast fart.vet ej hur den går fullgas ännu men efter tisdag vet jag.jag kommer fördjupa mej i detta.....jag hadde av topparna för lyftarbyte och det var ett tjockt sotlager på kolvar och topparna....inte bra...min är för surt mappad
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Meatos »

14,5-16 skulle jag säga är åt det magra hållet där 14,6 är optimalt vid låglast. Om vi pratar bredbandslambda och bensin
Medlemsnummer 3955
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av sven erik »

Enligt vad jag läst är det surt och som det såg ut i cylindern och tändstift går det surt...
Skriv svar