Reparation av EBCM, tips?
-
- Nykomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis sep 04, 2012 11:31
Reparation av EBCM, tips?
Halloj!
Jag behöver troligen reparera min EBCM, fått felkod C1272 (Left Front Valve Solenoid Malfunction). Funderade först på att skicka den till CorvetteCentral för reparation men eftersom att dom inte svarar på mitt mail där jag frågar om dom tror att dom kan laga felet så tänkte jag testa att skicka den till någon lite närmare...
Har ett svagt minne av att jag har läst om någon i Strömstad (eller däromkring) som var duktig på att reparera dessa, men jag kan för mitt liv inte komma på vad dom skulle heta... Någon som vet vilka det är jag tänker på, och som har erfarenhet ifrån dem?
Anledningen till att jag tänkte reparera EBCM är att det står i service-manualen att vid felkod C1272 så skall man byta enheten, men jag har förstått att den är hyfsat dyr och jag vill inte chansa på att köpa en flång ny ifall det inte skulle hjälpa...
Tack på förhand!
Just det ja, jag har en C5 -2003 conv. ifall det är viktigt, och min EBCM är en Delphi.
Jag behöver troligen reparera min EBCM, fått felkod C1272 (Left Front Valve Solenoid Malfunction). Funderade först på att skicka den till CorvetteCentral för reparation men eftersom att dom inte svarar på mitt mail där jag frågar om dom tror att dom kan laga felet så tänkte jag testa att skicka den till någon lite närmare...
Har ett svagt minne av att jag har läst om någon i Strömstad (eller däromkring) som var duktig på att reparera dessa, men jag kan för mitt liv inte komma på vad dom skulle heta... Någon som vet vilka det är jag tänker på, och som har erfarenhet ifrån dem?
Anledningen till att jag tänkte reparera EBCM är att det står i service-manualen att vid felkod C1272 så skall man byta enheten, men jag har förstått att den är hyfsat dyr och jag vill inte chansa på att köpa en flång ny ifall det inte skulle hjälpa...
Tack på förhand!
Just det ja, jag har en C5 -2003 conv. ifall det är viktigt, och min EBCM är en Delphi.
Re: Reparation av EBCM, tips?
Hej! Vettepars.se kan fixa den tror jag. Sök på (corvette C5 EBCM) på svenska sidor.
Lycka till MvhUbbe
Lycka till MvhUbbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Reparation av EBCM, tips?
www.absfixer.com
Det kan även vara fel på en ventil(mekaniskt fel) då hjälper det inte att byta elektronikenheten.
Det kan även vara fel på en ventil(mekaniskt fel) då hjälper det inte att byta elektronikenheten.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 134
- Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
- Ort: Kolsva (Köping)
Re: Reparation av EBCM, tips?
Visst, vi fixar i vår egen verkstad! Vi kan verifiera om det är EBCM-fel eller om ABS-pumpen har gått. Ge oss dina felkoder, så fixar vi detta - inom 48 timmar! Robert
Läs mer här:
http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2011-11-10.html
Läs mer här:
http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2011-11-10.html
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Re: Reparation av EBCM, tips?
Under förutsättning att det inte är ett mekaniskt problem med själva pumpen eller ventilerna så kan man ofta fixa detta själv.
Det vanligaste är felkod C1214 och meddelandet "Service ABS Tractions control" i displayen? Jag körde runt med detta intermittenta fel länge.
Den och diverse andra elektriska felkoder i enheten beror på problem i strömförsörjningen till solenoiderna i ABS enheten.
De drivs av ett enkelt kretsmonterat relä som sitter inne i den yttre torra delen av enheten dvs den yttre delen med anslutning för stora ingående kabelbuss. Det blir varm och till slut ger reläet upp.
Den finns flera länkar på USA forumen om detta vilket gjorde att jag till slut fixade min egen själv.
Jag gjorde detta i höstas med bra resultat!
Här är en länk med bilder och lite förklarande text. inte specielt svårt men man kan säkert förstöra enheten om man inte är försiktig det är trångt och att öppna locket krävde tålamod och milt våld då det är limmat ihop med tätningsmassa plus att man måste kunna lossa gamla lödningarna (tennsug rekommenderas) samt löda fast nytt relä.
Dettta fungerade för mig!! men är ingen garanti för att du har samma fel så kolla alla koder först och kolla gärna runt på USA forumen.
Det ABS fixer gör är att byta detta relä, jag köpte ett på ELFA 1-pol växlande "T7NS-5D1 12V"och fixade själv.
Om någon vill testa så finns mina bilder på hur jag gjorde här.
https://picasaweb.google.com/GS1000FF/C ... 2417755026
Mvh
Ralph
Det vanligaste är felkod C1214 och meddelandet "Service ABS Tractions control" i displayen? Jag körde runt med detta intermittenta fel länge.
Den och diverse andra elektriska felkoder i enheten beror på problem i strömförsörjningen till solenoiderna i ABS enheten.
De drivs av ett enkelt kretsmonterat relä som sitter inne i den yttre torra delen av enheten dvs den yttre delen med anslutning för stora ingående kabelbuss. Det blir varm och till slut ger reläet upp.
Den finns flera länkar på USA forumen om detta vilket gjorde att jag till slut fixade min egen själv.
Jag gjorde detta i höstas med bra resultat!
Här är en länk med bilder och lite förklarande text. inte specielt svårt men man kan säkert förstöra enheten om man inte är försiktig det är trångt och att öppna locket krävde tålamod och milt våld då det är limmat ihop med tätningsmassa plus att man måste kunna lossa gamla lödningarna (tennsug rekommenderas) samt löda fast nytt relä.
Dettta fungerade för mig!! men är ingen garanti för att du har samma fel så kolla alla koder först och kolla gärna runt på USA forumen.
Det ABS fixer gör är att byta detta relä, jag köpte ett på ELFA 1-pol växlande "T7NS-5D1 12V"och fixade själv.
Om någon vill testa så finns mina bilder på hur jag gjorde här.
https://picasaweb.google.com/GS1000FF/C ... 2417755026
Mvh
Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Re: Reparation av EBCM, tips?
Ralph skrev:Under förutsättning att det inte är ett mekaniskt problem med själva pumpen eller ventilerna så kan man ofta fixa detta själv.
Det vanligaste är felkod C1214 och meddelandet "Service ABS Tractions control" i displayen? Jag körde runt med detta intermittenta fel länge.
Den och diverse andra elektriska felkoder i enheten beror på problem i strömförsörjningen till solenoiderna i ABS enheten.
De drivs av ett enkelt kretsmonterat relä som sitter inne i den yttre torra delen av enheten dvs den yttre delen med anslutning för stora ingående kabelbuss. Det blir varm och till slut ger reläet upp.
Den finns flera länkar på USA forumen om detta vilket gjorde att jag till slut fixade min egen själv.
Jag gjorde detta i höstas med bra resultat!
Här är en länk med bilder och lite förklarande text. inte specielt svårt men man kan säkert förstöra enheten om man inte är försiktig det är trångt och att öppna locket krävde tålamod och milt våld då det är limmat ihop med tätningsmassa plus att man måste kunna lossa gamla lödningarna (tennsug rekommenderas) samt löda fast nytt relä.
Dettta fungerade för mig!! men är ingen garanti för att du har samma fel så kolla alla koder först och kolla gärna runt på USA forumen.
Det ABS fixer gör är att byta detta relä, jag köpte ett på ELFA 1-pol växlande "T7NS-5D1 12V"och fixade själv.
Om någon vill testa så finns mina bilder på hur jag gjorde här.
https://picasaweb.google.com/GS1000FF/C ... 2417755026
Mvh
Ralph
Vinterpyssel
Bra beskrivning på hur du gjorde ,men inte visste jag att simens tillverkar i USA
/Jerka
-
- Nykomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis sep 04, 2012 11:31
Re: Reparation av EBCM, tips?
Hej Robert,VettePartsSweden skrev:Visst, vi fixar i vår egen verkstad! Vi kan verifiera om det är EBCM-fel eller om ABS-pumpen har gått. Ge oss dina felkoder, så fixar vi detta - inom 48 timmar! Robert
Felkoden är C1272, på eran sida står det att det är en förutsättning att man har C1214, men det kanske är en sanning med modifikation?
Så om det inte är fel på ECBM:n så retunerar ni den och då kan man utgå ifrån att det är pumpen eller nått elektriskt fel, typ jordning? Ska kolla jordningen innan jag skickar den någonstans...
// Erik
-
- Nykomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis sep 04, 2012 11:31
Re: Reparation av EBCM, tips?
Uppdatering. Skickade till ABSFixer. Gick inte att laga, de skickade en renoverad i retur till mig.
Priser
Frakt Sverige - USA med posten 373 kr
Utbytes EBCM: 300 dollar (c:a 1 950 kr)
Frakt USA - Sverige med FedEx 130 dollar (c:a 850 kr)
Tullkostnader: 0 kr
Totalt 3 168 kr
Helt okej pris, ungefär hälften mot vad det skulle kosta att lösa det i Sverige (med utbytes EBCM alltså)
Som dom säger, det ska vara billigt att köra Corvette
Nu är det bara stolen som ska fixas, och bakljusen... det blir fina fisken!
Priser
Frakt Sverige - USA med posten 373 kr
Utbytes EBCM: 300 dollar (c:a 1 950 kr)
Frakt USA - Sverige med FedEx 130 dollar (c:a 850 kr)
Tullkostnader: 0 kr
Totalt 3 168 kr
Helt okej pris, ungefär hälften mot vad det skulle kosta att lösa det i Sverige (med utbytes EBCM alltså)
Som dom säger, det ska vara billigt att köra Corvette
Nu är det bara stolen som ska fixas, och bakljusen... det blir fina fisken!
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 134
- Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
- Ort: Kolsva (Köping)
Re: Reparation av EBCM, tips?
SolitarySwede skrev:Uppdatering. Skickade till ABSFixer. Gick inte att laga, de skickade en renoverad i retur till mig.
Priser
Frakt Sverige - USA med posten 373 kr
Utbytes EBCM: 300 dollar (c:a 1 950 kr)
Frakt USA - Sverige med FedEx 130 dollar (c:a 850 kr)
Tullkostnader: 0 kr
Totalt 3 168 kr
Helt okej pris, ungefär hälften mot vad det skulle kosta att lösa det i Sverige (med utbytes EBCM alltså)
Som dom säger, det ska vara billigt att köra Corvette
Nu är det bara stolen som ska fixas, och bakljusen... det blir fina fisken!
Jo, men tullkostnader och moms kommer garanterat som ett brev på Posten!
Annars kostar relä, silikontub och en lödkolv max 150:-, MEN då krävs lite extra mellan öronen och ingen 5 års garanti får man heller!
Robert
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!