Oljekylare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Oljekylare

Inlägg av Janne »

Hej på er.

Jag skrev för en tid sedan nedanstående inlägg i forumet för Corvette oavsett generation
under ämnet oljetemperatur. Då ingen har kommenterat inlägget så provar jag här också.

Lyfter den här gamla tråden.
Vad jag förstår så mäts oljetempen vid filtret, det är ju inte där den är som varmast.
Den kan säkert vara 10-15 grader varmare på annan plats i motorn.
Nåja, sådana högkvalitativa oljor vi kör med tål mycket värme, dessutom är det inte så lång stund.
Men oljan ska ju inte bara smörja, den ska ju kyla också, och då kan man undra hur mycket värme
komponenterna i motorn som ska kylas tål? Jag planerar också för att montera oljekylare på min
C5 Z06 i vinter, då oljan blir väldigt varm vid bankörning. Ni som monterat oljekyl, var har ni kopplat på,
har ni någon form av backventil så inte ojan rinner till sumpen så fort man stannar motorn?
Annars tar det ju längre tid innan det blir oljetryck vid start, och så får man räkna ut hur högt det ska va på stickan.

Janne 289
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Oljekylare

Inlägg av Larzzon »

Hej

Jag har oljekylare, Och har ingen backventil eller termostat till den och jag har då inge problem med oljetrycket vid start.
Kör med Katech's adapter som man sätter istället för locket som tempgivaren sitter i, vid filtret.



Mvh/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Oljekylare

Inlägg av vette.se »

Larzzon skrev:Hej

Jag har oljekylare, Och har ingen backventil eller termostat till den och jag har då inge problem med oljetrycket vid start.
Kör med Katech's adapter som man sätter istället för locket som tempgivaren sitter i, vid filtret.



Mvh/Marcus
Original oljekyl på Z06an och ZR1 (C6) sitter med en adapter ovanför oljefiltret på samma sätt som nämts ovan, äldre Z06or(C6) har en separat oljekylare framför vattenkylaren/kondensorn, på nyare Z06or -09 och framåt + ZR1an så sitter en vattenkyld plattväxlare på sidan av tråget - anslutningarna fortfarande ovanför oljefiltret.

Till C5an finns det många olika fabrikat på adaptern för eftermontering men alla har samma funktion och har två styck AN10 anslutningar där du kopplar på oljeslangarna(helst stålomspunnet). Vanligast är att byta vattenkylaren till en större aluminumvariant med en inbyggd oljekylare, den ger bättre kylning av vattnet och samtidigt bra kylning till oljan. För en del som kör hårt och länge på banan så räcker inte det utan man kör en separat kylare monterad framför vattenkylaren/kondensorn, de byter då också till en aluminumkylare för effektivare kylning av vattnet.

Det bästa du kan göra för att förbättra kylningen utöver det som jag nämde ovan är att se till att den luft som trycks in i fronten går igenom kylarna - inte runt om som det mesta av luften gör original, luften tar enklaste vägen med minst motstånd. Det första vi brukar göra är att bygga en i princip lufttät låda så att luften måste gå igenom kylarna, inte vid sidorna och över/under som det gör original - vi har sett tempsänkning mellan 5-7 grader bara med den åtgärden på en originalbil.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Re: Oljekylare

Inlägg av Janne »

Hej, och tack för svar från er båda.

Jag har absolut inga problem med värme i övrigt (helt oskruvad C5 Z06 från 2004 med 2700mil)
Vattentemperaturen är väldigt stabil, medan oljetemperaturen drar iväg direkt vid bankörning.
Är det den här kylaren du menar Anders?
http://shop.vette.se/corvette-c5/kylnin ... re-vanster
Och räcker den till? Vilken oljekylare rekomenderar du om jag väljer att montera endast en sådan?
Rinner oljan tillbaka till sumpen? i så fall, hur kolla oljan?

Mvh Janne 289
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Oljekylare

Inlägg av vette.se »

Janne skrev:Hej, och tack för svar från er båda.

Jag har absolut inga problem med värme i övrigt (helt oskruvad C5 Z06 från 2004 med 2700mil)
Vattentemperaturen är väldigt stabil, medan oljetemperaturen drar iväg direkt vid bankörning.
Är det den här kylaren du menar Anders?
http://shop.vette.se/corvette-c5/kylnin ... re-vanster
Och räcker den till? Vilken oljekylare rekomenderar du om jag väljer att montera endast en sådan?
Rinner oljan tillbaka till sumpen? i så fall, hur kolla oljan?

Mvh Janne 289
Den fungerar bra, det är en direkt ersättare för originalkylaren. Om du vill ha en riktigt effektiv aluminumkylare så är det Ron Davis kylaren som är den bästa, vi har den i vårt 'Högkapacitets kylarkit' och den finns också separat hos oss och många firmor i USA.

Vill du ha enbart en oljekylare så har Setrab många olika väldigt effektiva kylare, vi brukar använda en som är ca 20cm*35cm i storlek men då får du bygga lite själv eftersom det är bara kylaren, fästen etc får du fixa själv. Ett annat alternativ är Lingenfelters kylarkit som är komplett med blockadapter, slangar, fästen etc.

Drar du slangarna på rätt sätt så är det bara den lilla mängd som är i slangarna som rinner tillbaks vilket inte påverkar nivån på stickan nämnvärt.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Re: Oljekylare

Inlägg av Janne »

Tusen tack för hjälpen.

Jag kommer inte att hinna med bilen förrän efter nyår.
Jag hör väl av mig då när jag bestämt vilket alternativ jag väljer.
Skriv svar