Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Ska besiktiga på onsdag nästa vecka och nu är jag fundersam på om jag måste plocka bort bypassen på rattlåset? Besiktningen har ju börjat att kolla om rattlåset funkar. Men det finns ju lås på växellådan. Och från -01 så finns väl inget rattlås alls, åtminstone inte på manuella bilar, eller? Gruvsamt att plocka bort bypassen då låset inte fått jobba och blivit motionerad på länge och risken att det ska fastna i låst läge ökar väl då.
Vad gäller? Finns det något man kan åberopa? T.ex. att växellådlås och chip i nyckel gör bilen lika stöldsäker utan rattlås. Hur har ni gjort som besiktigat i år? Ser på blocket att VetteParts fortfarande säljer "Steering Column Lock Bypass" trots nya besiktningsregler.
Vad gäller? Finns det något man kan åberopa? T.ex. att växellådlås och chip i nyckel gör bilen lika stöldsäker utan rattlås. Hur har ni gjort som besiktigat i år? Ser på blocket att VetteParts fortfarande säljer "Steering Column Lock Bypass" trots nya besiktningsregler.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Alla C5or fram till sista årsmodellen har rattlås, dock fungerar de mycket bättre på de sista årsmodellerna än på 97-02.chevette skrev:Ska besiktiga på onsdag nästa vecka och nu är jag fundersam på om jag måste plocka bort bypassen på rattlåset? Besiktningen har ju börjat att kolla om rattlåset funkar. Men det finns ju lås på växellådan. Och från -01 så finns väl inget rattlås alls, åtminstone inte på manuella bilar, eller? Gruvsamt att plocka bort bypassen då låset inte fått jobba och blivit motionerad på länge och risken att det ska fastna i låst läge ökar väl då.
Vad gäller? Finns det något man kan åberopa? T.ex. att växellådlås och chip i nyckel gör bilen lika stöldsäker utan rattlås. Hur har ni gjort som besiktigat i år? Ser på blocket att VetteParts fortfarande säljer "Steering Column Lock Bypass" trots nya besiktningsregler.
Bypasskiten som Zip, Corvettecentral mfl säljer löser problemet men nya regler i sverige sätter käppar i hjulen men det lär inte de amerikanska tillverkarna bry sig om. Skaffa ett nytt rattlås till en -04 och montera, tyvärr ganska mycket jobb .... löser inte alltid problemet för ibland är det drivelektroniken i BCMen som gett upp.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Lånar tråden lite och frågar om alla C6:or har rattlås och om dom måste ha det?
Isåfall hur fungerar rattlåset på C6:an, när låses ratten?
Isåfall hur fungerar rattlåset på C6:an, när låses ratten?
Senast redigerad av FLNZ den tor sep 13, 2012 10:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Skit det där har jag förträngt http://www.vetteweb.com/tech/vemp_0808_ ... to_01.html
Jag fick en muntligt överenskommelse att jag ska fixa det till nästa besiktning 2013.
Jag provar igen i vår och om det inte går igenom besiktningen då s så får man väl riva hela skiten och förlänga sladdarna! jag vet inte om det funkar.
Är det någon på forumet som har åkt dit
Man kanske har stor chans att klara sig
Det känns som det är många vettar som har det här problemet.
Jag fick en muntligt överenskommelse att jag ska fixa det till nästa besiktning 2013.
Jag provar igen i vår och om det inte går igenom besiktningen då s så får man väl riva hela skiten och förlänga sladdarna! jag vet inte om det funkar.
Är det någon på forumet som har åkt dit
Man kanske har stor chans att klara sig
Det känns som det är många vettar som har det här problemet.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
USA importer har inte rattlås !FLNZ skrev:Lånar tråden lite och frågar om alla C6:or har rattlås och om dom måste ha det?
Isåfall hur fungerar rattlåset på C6:an, när låses ratten?
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Tack för svaret vette.se , även om det inte var vad jag ville höra
Att förlänga sladdarna så man kommer åt att återställa på parkeringen på bilprovningen utan att riva så mycket inredning är ingen dum idé. Törs man göra det utan att det blir något annat knas? Allt fungerade i våras då jag monterade bypassen i förebyggande syfte efter att läst om många som fått problem.
Att förlänga sladdarna så man kommer åt att återställa på parkeringen på bilprovningen utan att riva så mycket inredning är ingen dum idé. Törs man göra det utan att det blir något annat knas? Allt fungerade i våras då jag monterade bypassen i förebyggande syfte efter att läst om många som fått problem.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
För att förtydliga lite: C5 USA-import har rattlås.malte skrev:USA importer har inte rattlås !FLNZ skrev:Lånar tråden lite och frågar om alla C6:or har rattlås och om dom måste ha det?
Isåfall hur fungerar rattlåset på C6:an, när låses ratten?
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Hur går det då med besiktningen på C6:or 06-uppåt, kommer man bli tvungen att eftermontera detta när bilprovningen kommer att börja testa rattlåsen?malte skrev: USA importer har inte rattlås !
Har funnit en del info på nätet och tydligen har GM tagit bort rattlåset på årsmodell 2006 och uppåt för att dom strulade så mycket.
För C5:ägare med strulande Column lock så finns det en intressant tråd på USA forumet angående problemet http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... lease.html
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Jag besiktade min 09a i våras utan problem, utan både rattlås o strålkastarspolare !FLNZ skrev:Hur går det då med besiktningen på C6:or 06-uppåt, kommer man bli tvungen att eftermontera detta när bilprovningen kommer att börja testa rattlåsen?malte skrev: USA importer har inte rattlås !
Har funnit en del info på nätet och tydligen har GM tagit bort rattlåset på årsmodell 2006 och uppåt för att dom strulade så mycket.
För C5:ägare med strulande Column lock så finns det en intressant tråd på USA forumet angående problemet http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... lease.html
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Ja oftast går det ju bra, men om man vid en besiktning skulle få nedslag på rattlåset så har man en månad på sig och en kostnad på ett femsiffrigt belopp skulle jag tro.
Men rattlås kanske inte är ett krav om bilen levererats så ifrån fabrik, precis som dispensen vi har för saknaden av automatisk nivåreglering som också är ett krav i Sverige om man har xenon ljus.
Men rattlås kanske inte är ett krav om bilen levererats så ifrån fabrik, precis som dispensen vi har för saknaden av automatisk nivåreglering som också är ett krav i Sverige om man har xenon ljus.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Jag är rädd att min fråga "drunknade" i C6 diskussionen så jag tar den igen:
Att förlänga sladdarna så man kommer åt att återställa rattlåset på parkeringen på bilprovningen utan att riva så mycket inredning är ingen dum idé. Törs man göra det utan att det blir något annat knas? Allt fungerade i våras då jag monterade bypassen i förebyggande syfte efter att läst om många som fått problem.
Att förlänga sladdarna så man kommer åt att återställa rattlåset på parkeringen på bilprovningen utan att riva så mycket inredning är ingen dum idé. Törs man göra det utan att det blir något annat knas? Allt fungerade i våras då jag monterade bypassen i förebyggande syfte efter att läst om många som fått problem.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Hej! Jag har funderat på problemetchevette skrev:Jag är rädd att min fråga "drunknade" i C6 diskussionen så jag tar den igen:
Att förlänga sladdarna så man kommer åt att återställa rattlåset på parkeringen på bilprovningen utan att riva så mycket inredning är ingen dum idé. Törs man göra det utan att det blir något annat knas? Allt fungerade i våras då jag monterade bypassen i förebyggande syfte efter att läst om många som fått problem.
Det ska nog fungera om man skaffar nya kontakter och låter dom gamla sitta kvar.(hona+Hane).
Du får inte kapa sladdarna utan man ska sätta dit en kontakter som passar på kablarna som sitter där.Det blir en förlängning av sladdarna med ca 40cm sladd och kopplar text röd till röd sladd.
Kontakterna kanske finns på biltema eller någon annan butik.
Nu vill jag inte ta ansvar om det skiter sig
Jag tycker att du ska prova att besiktiga bilen utan att fixa det här.
Man kan ju avbryta besiktningen om han tar upp det här med rattlåset och provar på en annat ställe
Lycka till Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Jag fegade ur och betämde mig för att plocka bort bypassen till besiktningen. Sagt och gjort! Tog bort den idag. Och när jag tar ut nyckeln så hör jag hur låset går i. Likadant hör jag tydligt hur det låser upp när jag stoppar i nyckeln igen. Men hur jag än vrider på ratten så går låset aldrig i.
Jag förmodar att det ska låsa ratten som på en vanlig bil med mekaniskt rattlås? Finns det något annat sätt att åtgärda problem med rattlås som är gjort på min? Eller är det samma problem som jag läst om att rattlåset inte öppnar, fast tvärtom???
Jag förmodar att det ska låsa ratten som på en vanlig bil med mekaniskt rattlås? Finns det något annat sätt att åtgärda problem med rattlås som är gjort på min? Eller är det samma problem som jag läst om att rattlåset inte öppnar, fast tvärtom???
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Besiktigade nu på morgonen. Vet inte om han bara lyssnade att rattlåset gick i och ur eller om han inte kollade. Han sa i alla fall inget och vred aldrig på ratten för att känna om det låste
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Bra att det funkade med besiktningen
Nu får man hoppas att jag har samma flyt
Ps Fick du ordning på låset Ratten låste sig ju aldrig
Tog du bort batteri kabeln
Mvh Ubbe
Nu får man hoppas att jag har samma flyt
Ps Fick du ordning på låset Ratten låste sig ju aldrig
Tog du bort batteri kabeln
Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Nix, jag får inte ratten att låsa. Men det låter som att rattlåset jobbar som det ska, konstigt nog? Pluskabeln på batteriet var bortkopplad då jag plockade bort bypassen.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
ska själv besiktiga min 02a på måndag,, har inget rattlås/ utan bypas monterad.
DÄREMOT har jag en svensksåld 02a med ett intyg från GM/recall med återkallande av bilen för BORTAGANDE AV RATTLÅS!"!
Vi får se vad besiktningen tycker om det!
Om det går bra kan jag ju kopiera brevet från Gm om någon behöver, återkommer efter besiktning!!
DÄREMOT har jag en svensksåld 02a med ett intyg från GM/recall med återkallande av bilen för BORTAGANDE AV RATTLÅS!"!
Vi får se vad besiktningen tycker om det!
Om det går bra kan jag ju kopiera brevet från Gm om någon behöver, återkommer efter besiktning!!
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Låter intresssant! Väntar med spänning på att få höra hur det går.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
För att förtydliga lite till: C5 2001 - 2004 har inte rattlås om det är automat!chevette skrev:För att förtydliga lite: C5 USA-import har rattlås.malte skrev:USA importer har inte rattlås !
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
He-He, Det här verkar inte så lätt att hålla reda på. Det var ju lite så jag trodde när jag skrev första inlägget och startade den här tråden. Men om du läser hela tråden så framgår annorlunda. I trådens andra inlägg skriver Vette.se; "Alla C5or fram till sista årsmodellen har rattlås, dock fungerar de mycket bättre på de sista årsmodellerna än på 97-02". Jag litar på Anders!meko skrev:För att förtydliga lite till: C5 2001 - 2004 har inte rattlås om det är automat!chevette skrev:För att förtydliga lite: C5 USA-import har rattlås.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Självklart litar vi alla på Anders!chevette skrev:
He-He, Det här verkar inte så lätt att hålla reda på. Det var ju lite så jag trodde när jag skrev första inlägget och startade den här tråden. Men om du läser hela tråden så framgår annorlunda. I trådens andra inlägg skriver Vette.se; "Alla C5or fram till sista årsmodellen har rattlås, dock fungerar de mycket bättre på de sista årsmodellerna än på 97-02". Jag litar på Anders!
Men jag har inte rattlås på min -04 automat och så läste jag här ; http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... lease.html
Automaterna låser på P-läget i stället (som man måste lägga i för att kunna ta ur nyckeln). Så är det på min i alla fall (USA bil).
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Ja, kanske är det så? Jag varken kan eller vill diskutera något som andra säger . Jag bara påpekar vad som sagts i denna tråd.
Och även min -97'a med automat låser växellådan i P-läget. Utan nyckeln i går det inte att lägga ur P-läget. Det går inte ens att lägga ur utan att först trampa på bromsen. Och utan att lägga i P-läget går det inte att ur nyckeln. Men det räcker inte för bilprovningen längre Det är det som är problemet om man har otur och råkar på fel gubbe på besiktningen.
Och även min -97'a med automat låser växellådan i P-läget. Utan nyckeln i går det inte att lägga ur P-läget. Det går inte ens att lägga ur utan att först trampa på bromsen. Och utan att lägga i P-läget går det inte att ur nyckeln. Men det räcker inte för bilprovningen längre Det är det som är problemet om man har otur och råkar på fel gubbe på besiktningen.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Hej igen
besiktade idag med bypas.. inga som helst problem, han tog ur nyckeln satte tillbaks den utan kommentarer, tydligen rätt besiktare,,det här med rattlås är ju mitt minsta problem!!
har magna charger /lg race headders/för stora hjul/ombyggda bromsar/mm mm mm.
Enda kommentaren under provturen (eftersom den är för låg för bromsprovningen,) var: Den låter lite mycket? Hmmm hur många hästar har du plockat på den här? den skjuter ju på riktigt bra!!
Kul med besiktare som är intreserade och kunninga,, perfekta co värden dessutom, bara att ställa av och vänta på våren!!
PS: som jag tidigare sa så har jag ett brev från corvette Europa på svenska om att gm plockar bort /recall styrkollonen/rattlåset på automat bilar, om någon behöver kopia på detta har av er! så fixar jag en kopia.
besiktade idag med bypas.. inga som helst problem, han tog ur nyckeln satte tillbaks den utan kommentarer, tydligen rätt besiktare,,det här med rattlås är ju mitt minsta problem!!
har magna charger /lg race headders/för stora hjul/ombyggda bromsar/mm mm mm.
Enda kommentaren under provturen (eftersom den är för låg för bromsprovningen,) var: Den låter lite mycket? Hmmm hur många hästar har du plockat på den här? den skjuter ju på riktigt bra!!
Kul med besiktare som är intreserade och kunninga,, perfekta co värden dessutom, bara att ställa av och vänta på våren!!
PS: som jag tidigare sa så har jag ett brev från corvette Europa på svenska om att gm plockar bort /recall styrkollonen/rattlåset på automat bilar, om någon behöver kopia på detta har av er! så fixar jag en kopia.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Grattis! Inte alla förunnat att komma igenom prickfritt med laddning. Men jag upplever faktiskt att besiktningsmännen blivit humanare och trevligare med åren. Om det är en förändring hos dem eller om jag bemöts annorlunda nu när jag blivit äldre (50+) ska jag låta vara osagt. Kanske ungdomarna har det lika besvärligt idag som det var förr då måttbanden åkte fram för att mäta fälgar innan de tittade på något annat. Tyvärr kan man fortfarande råka ut för "fel gubbe".
Jag har skickat PM till dig, Fryx.
Jag har skickat PM till dig, Fryx.
Re: Besiktiga med "Steering Column Lock Bypass"?
Besiktigade min bil i tisdags med by pass. Inga problem.