Imponerad!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
meko
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: tor sep 23, 2010 0:18
Ort: Linköping

Imponerad!

Inlägg av meko »

Hej!

Måste bara säga att min C5'a hittills har överträffat alla mina förväntningar! På flera olika plan! Tänkte att det här måste ju vara exakt rätt ställe att gotta sig lite extra över denna fantastiskt trevliga bil! :D Läs och njut!

Motor och låda (aut.) fungerar fantastisk bra. Går lika fint vid cruising som vid tokacceleration tycker jag! Massor av vrid från tomgången runt 5-600 rpm och hela vägen upp, inte illa!
Och vilket ljud och vilken go' känsla i allmänhet! (Har i.o.f.s. bytt originalslutsystemet mot ett XS-Power, men härligt är det! :D )

Prestandan är riktigt bra. Härligt acc, både från stillastående och inom fartregistret. Siffrorna är klart konkurrenskraftiga. Även med automat! Toppfarten, för den som vågar, räcker långt!

Instrument och reglage fungerar klart över förväntan! Hade nog i ärlighetens namn föreställt mig lite mer av "Amerikansk funktion", framför allt på elektroniken. Men den är ju hur bra som helst (i alla fall på min bil!)!!
Hastighetsmätaren stämmer exakt med GPS. Den analoga och head-up mätaren visar också exakt samma värde.
Även inställt värde på farthållaren stämmer exakt med de båda hastighetsmätarna! Då är det faktiskt inte mindre än tre olika visar- och givarfunktioner som skall lira ihop!
Detsamma gäller även t.ex. temperatur- och oljetrycksmätarna, om man jämför värdena i displayen med visarnålarna! Samstämmighet i de här detaljerna är faktisk långt ifrån given och jag gillar det - och hade inte förväntat det! 8)

Även däcktrycksgivarna tycker jag verkar stämma otroligt bra, även om jag vet att de kan krångla!

Och hur smart är inte knappen som ändrar mellan miles och km?

Designen är fantastisk! (Hade ju inte köpt bilen annars, såklart!) Ser nya härliga linjer varje gång jag kollar på bilen. Och strålkastarna skall inte synas på en Corvette!
(...ändrar mig kanske om jag köper en C6'a..!)

Bränsleförbrukningen!!! Helt otroligt bra med tanke på motorvolym och effekt! När jag köpte min bil i våras körde jag 45 mil motorväg hem med ett snitt på 0,84 l/mil!! :shock:
Måste säga att min färddator sällan visar över 1,2 l/mil i snitt, inte ens efter perioder med ganska omogen(!) körning :wink:

Min bil är en -04 med bara drygt 6000 mil på mätaren, så visst kan läget förvärras - men, nu funkar faktiskt ALLT på bilen, och då är den i alla fall 7 år gammal.
Det gillar jag!
Kul med all utrustning också. Elstolar med minne, färddator, ok stereo (Bose), autom. avbl. backspeglar mm. Rätt så mycket bekväma funktioner och spännande och roliga speciallösningar för att vara en sportbil. Måste vara svårslaget prisvärdemässigt!

Fint chassie! Ja, faktiskt! Har magnetic ride på min och det fungerar klockrent! Kul med lite high-tech!

Plastkaross är toppen, det är inte svårt att förstå varför!

Ja, vad säger ni! Det är inte så svårt att hålla med va? :D

Kände bara att jag som nybliven Corvetteägare ville dela med mig av mina positiva erfarenheter så här långt!

Sedan är jag väl medveten om att det säkert kommer att hända en del under resans gång, men som sagt, hittills har bilen överträffat mina förväntningar!

/Mvh Magnus
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Imponerad!

Inlägg av 62an »

Nice!! :D :D
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 127
Blev medlem: ons apr 29, 2009 12:24
Ort: Borås

Re: Imponerad!

Inlägg av Gearbox »

När jag köpte min bil 2004 skrev jag ett liknande inlägg, full av entusiasm. Nu 5000 mil senare är jag fortfarande imponerad av bilen. Trodde framför allt att elektroniken skulle börja krångla men allt fungerar som det ska, tom däcktrycksgivarna. Har haft otroligt lite problem genom åren, rena skitsakerna. Corvette bygger fantastiska bilar. Snacka om "Most bang for your money".
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
meko
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: tor sep 23, 2010 0:18
Ort: Linköping

Re: Imponerad!

Inlägg av meko »

Härligt att höra, Gearbox! :D
Glömde att säga att jag tycker bagaget faktiskt funkar också! Inte så dumt i verkliga livet. Ökar användbarheten än mer och man kan köra sin Corvette oftare! 8)
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Imponerad!

Inlägg av Hasse c5 »

Hej

Har kört min c5 2002 i 700 mil nu i sommar och kan precis som du
bara summera en fantastisk sommar med en underbar bil.
Min bil har nu gått 6000 mil och har visserligen bytt bakdäck till Michelin
sp 2 och väghållningen är suverän. Visst finns det saker som de kanske kunde ha lite högre kvalitet på men å andra sidan så är ju delarna så billiga tack vare växelkursen att då spelar det inte så stor roll.
Bensinförbrukningen är oxå en glad överraskning ligger på 0.85 landsväg 0.95 motorväg (120 km/h och i stan ca 1.0. Min Volvo xc 70 ligger aldrig under 1 liter...och i stan 1.3 och då är det en sexa med 3.4 liter...
visserligen 400 kilo tyngre men ändå...Så snacket om dyra V8:or kommer på skam när man möter bekanta och folk vid bensinpumparna.

Har åkt på en hel del träffar och måste säga att Corvette folket är kanon
kul att umgås med.
Hoppas nästa säsong blir lika positiv !
Mac
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 21, 2008 19:25
Ort: Öland

Re: Imponerad!

Inlägg av Mac »

Kan bara hålla med :lol: :lol:
Köpte min i början av året :D
Torch red Corvette C5 cab 2001
Användarens profilbild
simo ch
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön maj 15, 2005 6:33

Re: Imponerad!

Inlägg av simo ch »

Jag håller med. Jag kan även informera att jag är så nöjd så att jag håller stenhårt i min bil. Kommer ALDRIG att sälja den :)
Skriv svar