Bensinmätarproblemet

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Bensinmätarproblemet

Inlägg av Max M »

Bakgrund.

För några veckor sedan drabbades min C5:a av bensinmätarproblemet. Vi är väl några som upplevt det vid det här laget. En av orsakerna till problemet är att givarna inte tål bensinen. Eller rättare sagt tillsattserna i bensinen. Reparationsalternativen är flera. Omprogramering av PCM. Detta kan ta bort symtomen men fixar inte felet. Byta en eller båda givarna. Dyrt. Det kanske finns fler.....

Mitt botemedel

Jag blev rekomenderad att testa en stark Injector Cleaner, BG44K. En burk till en full tank. Mitt problem är nu borta. Importör och generalagent för BG44K i Sverige är:

Sun Maskin & Service AB
Lovartsgatan 8
S-652 21 Karlstad
Sweden
Tel: +46-54-85 00 75
Fax: +46-54-85 00 74
E-Mail: lars.wedin@sunmaskin.se

Max
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 292
Blev medlem: lör okt 18, 2003 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Tomten »

Hur många tankar har det fungerat? Har själv en mätare som lever sitt eget liv. Har provat GM:s fuel system cleaner med resultat att det funkar en tank. Har fått PCM:en omprogrammerad till ingen nytta. Jag har garanti kvar så jag ska på dom igen.

"Tomten"
2002 Coupé
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Har också använt STP + GM:s prylar utan resultat. Har kört två tankningar där allt varit OK. Garanti är bra.
Max
BG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 18, 2004 14:12

Inlägg av BG »

Har någon testat att hälla i RedLine S1!

Fredrik
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Skulle nog kunna tänka mig att andra medel fungerar också. BG44K innehåller enligt uppgift någon tillsats som som även finns i bensin. Värt att testa för dom som har problemet.
Max
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

För er som är intresserade finns nu ett antal burkar BG44K i Stocholm. Kostar 250 kr/st och detta är CCS - pris.

Den som har burkarna är Rolf Lundblad Motor Service AB på Rågsvedsvägen 102, tel 08-996799.

Max
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Bensinmätarproblemet

Inlägg av MickeLina »

Max M skrev:Bakgrund.

För några veckor sedan drabbades min C5:a av bensinmätarproblemet. Vi är väl några som upplevt det vid det här laget. En av orsakerna till problemet är att givarna inte tål bensinen. Eller rättare sagt tillsattserna i bensinen. Reparationsalternativen är flera. Omprogramering av PCM. Detta kan ta bort symtomen men fixar inte felet. Byta en eller båda givarna. Dyrt. Det kanske finns fler.....

Mitt botemedel

Jag blev rekomenderad att testa en stark Injector Cleaner, BG44K. En burk till en full tank. Mitt problem är nu borta. Importör och generalagent för BG44K i Sverige är:

Sun Maskin & Service AB
Lovartsgatan 8
S-652 21 Karlstad
Sweden
Tel: +46-54-85 00 75
Fax: +46-54-85 00 74
E-Mail: lars.wedin@sunmaskin.se

Max
Då Sun Maskin & Service AB slutat med denna "dunder" medicin för våra tankmätare :(
Någon som hittat BG44K någon annanstans i Sverige?
Annars får det bli ett inköp utomlands så jag hinner slå i innan vårmönstringarna drar igång.
Skriv svar