Felkoder + check engine

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Micke-c5
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: fre okt 14, 2005 23:44
Ort: Skåne

Felkoder + check engine

Inlägg av Micke-c5 » sön jul 15, 2007 22:09

Check engine lampan har tänds på bilen, så jag passade på att gå igenom alla felkoder som jag hittade med hjälp av C5forum.com (min är en -01 men hitta bara upp till-00, kanske inte har någon betydelse?)

Fick upp följande koder med förstår inte riktigt vad dem innebär.

DTC P1416 Secondary Air Injection (AIR) System Bank 2

(däcktrycks givare?)
DTC C2100 Left Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2105 Right Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2110 Right Rear TPM Sensor Malfunction
DTC C2115 Left Rear TPM Sensor Malfunction

DTC B2282 Battery #1 Circuit
DTC B2283 Battery #1 Circuit
DTC B2284 Battery #2 Circuit
DTC B2285 Battery #2 Circuit

Alla koderna va "H" utom den första som va både "C" och "H"
C5-00
C5-01
C6-05
C6-06
C6-08

vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1361
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felkoder + check engine

Inlägg av vette.se » mån jul 16, 2007 21:37

Micke-c5 skrev:Check engine lampan har tänds på bilen, så jag passade på att gå igenom alla felkoder som jag hittade med hjälp av C5forum.com (min är en -01 men hitta bara upp till-00, kanske inte har någon betydelse?)

Fick upp följande koder med förstår inte riktigt vad dem innebär.

DTC P1416 Secondary Air Injection (AIR) System Bank 2

(däcktrycks givare?)
DTC C2100 Left Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2105 Right Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2110 Right Rear TPM Sensor Malfunction
DTC C2115 Left Rear TPM Sensor Malfunction

DTC B2282 Battery #1 Circuit
DTC B2283 Battery #1 Circuit
DTC B2284 Battery #2 Circuit
DTC B2285 Battery #2 Circuit

Alla koderna va "H" utom den första som va både "C" och "H"
Kolla Air anslutningen till passagerarsidan på motorn.

Från AIR pumpen som sitter nedanför strålkastaren på förarsidan går det en slang upp till en T-koppling vid grenröret på förarsidan, ena änden på T:t går till en backventil och sen till grenröret, den andra änden går upp bakom motorn där det sitter ytterligare en backventil och sen går den till grenröret på passagerarsidan av motorn.

Kolla anslutningen på grenröret så den inte läcker (du borde se sot vid anslutningen i så fall), kolla sedan backventilen(tyvärr sitter den bakom insuget så det är 'lite' jobbigt. Du måste självklart kolla så att det inte är igenpluggat nånstans.

Det andra är bara däckstryckgivare och de för batteriet brukar komma upp ibland när man kopplar in/ur batteriet eller att du har ett dåligt batteri.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se

Micke-c5
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: fre okt 14, 2005 23:44
Ort: Skåne

Inlägg av Micke-c5 » mån jul 16, 2007 21:44

Hej!


Tack för ditt svar, jag är kanske ute och cyklar helt, men vad menar du med AIR pumpen? Vad är de för något?
C5-00
C5-01
C6-05
C6-06
C6-08

vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1361
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se » mån jul 16, 2007 22:12

Micke-c5 skrev:Hej!


Tack för ditt svar, jag är kanske ute och cyklar helt, men vad menar du med AIR pumpen? Vad är de för något?
Det sitter en elektrisk luftpump som trycker in luft i grenrören under de första stunden som motorn startas för att kompensera att Lambdasensorerna inte är uppe i temperatur ännu.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se

Micke-c5
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: fre okt 14, 2005 23:44
Ort: Skåne

Inlägg av Micke-c5 » mån jul 16, 2007 22:32

Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag! Tack för hjälpen, ska gå igenom slangarna och backventilerna i morrn.

Men borde lampan tändas när jag körde, eller detta system är igång även när motorn blivit varm?
C5-00
C5-01
C6-05
C6-06
C6-08

Användarvisningsbild
Mac
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 21, 2008 19:25
Ort: Öland

Re: Felkoder + check engine

Inlägg av Mac » ons aug 28, 2019 14:24

Hej!
Lyfter tråden igen..

Är det någon som vet svaret på sista frågan?

Vart hittar man en backventil till ett skäligt pris? Har hittat att det är en gammal Saab-ventil :)
Är detta något man kan byta ut själv?

Mvh
Marcus
Torch red Corvette C5 cab 2001

Skriv svar