Trimma mer Vad göra

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Trimma mer Vad göra

Inlägg av Mattsson »

Jag är lite missnöjd med min maskin funderar på o uppdatera lite i vinter
Nu har jag följande
Compcams 276HR-14 kamm
Compcams Magnum rolerockers 1.6
Compcams Ventilfjädrar 26918-16
Portade och mira frästa orgina Alu toppar med Std ventiler
383 Botten Med H stakar Smidd vev Srp kolvar och 8.5-1 i komp.
Std Grenrör Rensade Kattar och i övrigt orginal Avgas
60Lbs Spridare större soppapump mappad ECM med dessa prylar på
Kör lamda 0.85 vid fullgas och Ca 34graders tändning vid fullgas och 6000varv och laddar ca 0.65med min P600B kompressor med Intercooler.
Kompressorn är maxdrevad i dagsläget.
vad ska jag göra för o plocka 100hk till ?
Sjävlv funderar jag på o höja kompet till ca 9.5-1 istället så att jag inte ligger så satans högt i tändning men enligt vissa jänkare ska man åka mycket tändning och låg komp med kompressor. hadde det varit en turbo maskin hadde jag höjt grundkompet lite iaf men med kompressor vet jag inte hur jag ska göra riktigt ...
Någon som ha tips så är det välkommet
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Inlägg av bogo »

Jag skulle nog främst fundera på en större kompressor. Med din 383 så behöver du nog en med större kapacitet för att till fullt utnyttja din välbyggda motor. Kammen kanman ju också fundera på, jag har fått för mig att kompressormotorer gillar kammar med mycket lyft.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Kanske KAn stämma det du säger
Jag har lite på g i vinter vad gäller motorn men vill ju inte bränna iväg mer pengar än nödvändigt på saker som jag inte behöver har lite kass ekonomi just nu håller på o konvertera till manuell låda med ..

Frågan är vilken kompressor man ska ha istället som passar utan för stora modifieringar
Vore ju bra om man fick upp lite mer ladd iaf 1bar eller så
Jag har frigång för .600 lyft för stakarna så lite mer lyft än min .510 borde ju inte va nåt problem men måste kolla lite när frädrarna botnar osv.
Funderar på om det är bättre och gå upp u lyft på kammen och ner till 1.5 vippor istället ?
Skriv svar