ventilspel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
corvette90
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 11, 2007 19:42
Ort: Roland Nilsson

ventilspel

Inlägg av corvette90 »

nån som vet vad d ska vara för spel på ventilerna på en 90-?
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Inget spel alls.
Det sitter hydrauliska lyftare som självjusterar med oljetryck som byggs upp inuti dom.
För att justera dessa så se till att ventilen är helt stängd och vrid sedan justering means du rör på stötstången tills spelet är borta,vrid sedan ca 1/2 varv.(En del säger 1/4 och en del säger ett helt varv)
Man kan antingen röra stötstången upp o ner medans man justerar eller vrida på den ,gör det som känns bäst för dig.

Det riskabla är om en lyftare har kollapsat och inte håller upp trycket när motorn är avstängd ,och du då försöker justera genom att vrida ett halvt varv extra så kan du få en lite öppen ventil med komressionsförlust och annat skit.

Här har du en bra länk som förklarar dom olika kamtyperna,lyftare.
Kolla på hydraulic roller.

http://www.thirdgen.org/sbc-camshafts-primer


Pelle
-90 cab
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: fre aug 06, 2010 23:13
Ort: sandviken

Re: ventilspel

Inlägg av C4-88 »

Hej !
Jag väcker liv i en gammal tråd, denna gäller en -90 men antar att det är samma på min -88.
vad jag förstår så är det hydraliska lyftare som ska grundinställas, jag har bytt packningar under insuget och eftersom jag har ventillyftarna lätt åtkomliga nu ville jag kolla inställningen på ventilerna. har tyckt att någon på höger sida tickat lite.

Men kan man kolla ventilspelet om motorn inte gått på en månad, jag tänkte om hydraltrycket försvunnit under denna tid då stämmer väl inte ventilspelet.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: ventilspel

Inlägg av Christer »

Så här gjorde jag på min 91:a L98.
Tog en ventilkåpa i plåt och skar upp ett stort hål i mitten så jag kunde ha motorn igång då jag justerade.(Det stänker omkring mycket olja utan kåpa)
Motorn skall vara varm och man lossar till det börjar "klappra" där efter drog jag sakta åt ca ett halvt varv. ( En del vill förspänna lite till och det är ok )
Det funkar och blir lika på alla ventilerna.
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Skriv svar