om olje byte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Linkarna10
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön mar 30, 2014 15:54

om olje byte

Inlägg av Linkarna10 »

Hej jag har en c4 87 har alltid kört på halv cyntet 10 40 men kan man gå över till hel cyntet 5 30 jag har hört att det kan vara skadligt på motorn jag har alltid bytt olja ca var 400 mil är det någon som kan om oljor
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: om olje byte

Inlägg av Ingo »

oj en oljetråd igen :D älskar dom. läser du instruktionsboken och följer de instruktionerna om temperaturer o viskositet samt oljekvalitet och endast använder bilen som en hobbybil sommartid.
då duger gräsklipparoljan som biltema säljer.
Vilket ju i praktiken innebär att du kan använda vilken olja som helst i princip.
i vårat klimat vore 10/30 en lämplig allroundolja,men jag tycker vetten går väl varm sommartid med ac på i stan så därför kör jag 10/40. dock tvivlar jag på att det är nödvändigt,speciellt när man sällan ens kör 500 mil på oljan.
Men överhettning dödar oljan.
Visst kan man köpa en extremdyr olja och motivera med att det är en så liten kostnad,men det är pärlor för svin trots allt.
vill du komma undan lite billigare handlar du olja på lantmännen/granngården då finns det 20 liters kaggar.
eljest köper du oljan på biltema. då kan du få helsyntet till ett bra pris ,problemet är att det finns så mycket att välja på :shock:
Problemet med helsyntet är att den är dyr inget annat.
Skriv svar