Batteribyte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: fre aug 06, 2010 23:13
Ort: sandviken

Batteribyte

Inlägg av C4-88 »

Hej!
Jag var ut i garaget för att sätta batteriet på laddning för att kunna köra ut bilen för tvätt i morgon. Då det verkar ha gjort sitt när det inte tar emot laddström. Min fråga är om nån kan rekommendera nått batteri och företag som säljer dessa, min bil är ombyggd för runda standardpoler och en C4 -88. Tittade lite nyss på Biltemas AGM batterier men de fysiska måtten verkar inte funka, så jag gissar att Optimas Redtop är kanske modellen för mig. ;Men skulle behöva lite råd av nån som köpt nått batteri till sin pärla.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Batteribyte

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Optima Red Top är ett bra val, jag har ett sånt själv i min bil.
Det har ju både sido, och topp poler !

Men jag har för mig, att man måste "justera" lite på batteri plattan ( där batteriet står )
för att det skulle passa ! :roll:

Det är väl bara att Googla på Optima Red Top och sen köpa på det billigaste stället ! :D
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: fre aug 06, 2010 23:13
Ort: sandviken

Re: Batteribyte

Inlägg av C4-88 »

Tack Peter! Har tittat lite på Optimas red top och de har fler varianter av just redtop. Men det som verkar ha närmast storlek fysiskt är ju "bara" på 50aH och är det tillräckligt? Men det har ju 815 i CCA och det är iu grymt bra. Brukar ni som använder detta batteri bygga om kablaget för detta höga värde, eller kör ni original kablage. Tänker mest på om man får stå och nöta nån gång på startmotorn en längre tid så blir nog dessa kablar rätt varma.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Batteribyte

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag har inte byggt om nåt "kablage", det har funkat hur bra som helst !
Mitt Optima har suttit i 2 år/ säsonger !
hink
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: lör apr 10, 2010 9:38
Ort: Göteborg

Re: Batteribyte

Inlägg av hink »

Hej, lite sent nu kanske, men senast va mitt nere på ca 2V och gick inte att ladda med en ctek iaf, men efter att ha stått o vilat oinkopplat, kom det upp i över 9V och kunde laddas upp.

Det är ju möjligt att det har tagit stryk men det visar sig längre fram.

ska väl tilläggas att det fick vila över vintern, men återhämtningen kanske gick fortare än så.

ha det bra. :D
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
Törnis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: fre sep 30, 2016 20:23
Ort: Mariestad

Re: Batteribyte

Inlägg av Törnis »

Hej!
Jag gjorde en konvertering till standardpoler och köpte ett Banner-batteri.

Passar rätt i hyllan.

Ska återkomma med lite fakta. Nu har jag iofs en 93:a, vet inte om det ser likadant ut i din äldre.

// Törnis
Skriv svar