Hög temp, kokning samt lite problem.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Hög temp, kokning samt lite problem.

Inlägg av Vettemannen »

Jo, för c:a 3 år sedan var det problem med vattenpumpen efter att frun besiktat vetten. Hela kylsystemet tömdes och tempen rusade till c:a 130 gr. Kom till undsättning med vatten, det gick i 8-10 liter. Vi kom hem och vi kom till verkstad. Efter det så har det varit lite problem med höga temperaturer. Våren 2015 vid första provturen började tempen stiga igen upp till c:a 130 gr. Kom nätt och jämnt hem, det ångade under huven, expansionskärlet var kokhett och det bubblade i kärlet och motorn var tom på vatten. Blev ju förtvivlad och körde inte så mycket den sommaren. Antingen var det hösten 2015 eller vårvintern 2016 så skaffade jag ett nytt kylarlock och när man kände på kraften på fjädern var det markant skillnad. Jag har inte kört så mycket ännu heller i år med rädslan för kokning. Man blir ju nojig. I går var vi iväg till Persåker, Åkers Styckebruk och det är c:a 5,5 mil enkel resa. en gång steg tempen till 110 gr. vid långsam körning för att sedan sjunka till mer normal temp. Vi kom hem. I dag när jag kollade nivån i kylaren så fick jag i c:a 2 matskedar vatten. Kan ju vara luft som kryper ut till kylaren. Så problemet verkar löst. Jag skriver detta för att det kan vara fler som har samma problem och det kan räcka med nytt lock!! :D

Självklart är Vatten=Kylarvätska

Ett enkelt lock för 130 kr c:a.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!